68/69 GTS Dartit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Arttu78, 15.7.2014.

  1. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Onkohan noita useampiakin suomessa? Muutama vuosi taakse V8:ssa oli esittely yhdestä. Kiinnostais 383 tai 440 koneinen. Laittakee vaikka yyveetä jos vihiä tuollaisista.
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  3. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    Ei ainakaan sweduis tai norjas ole yhtäkään -68 H-koodin gtssää ja mulla taitaa olla suomen ainut H-koodin auto, eli 383+A833...Ja maksaa maltaita lähtee jenkeistä tommosta hommaamaan. valmistettu 991 kpl ja päätyneet jossain vaiheessa kilpureiksi. ja jos onnistut saamaan 340 auton käsiin, niin älä vaan alkaa pilaan sitä millään koneswapilla!
     
  4. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Aika hauska yhteensattuma - juuri tänään oli paikallisessa (siis Uppsalassa) iltakokoontumisessa 1969 GTS 340 + TF Ruotsiauto. Ja myynnissä, hintapyyntö 120000,- kruunua. Otin ihan kaiken varalta omistajan puhelinnumeron, jos kiinnostaa niin voin tietysti antaa.
     
  5. superbird

    superbird Gearhead

    M-code 1969 Dart on harvinaista herkkua, valmistettu muistaakseni 640 kpl. Hyvin moni paatynyt kilpuriksi ja sulattamoon. Jenkkivuosien ahkeran tapahtumissa kiertamisen tuloksena olen nahnyt maksimissaan 5 autoa. Menneena viikonloppuna Chrysler Carlisle tapahtumassa ei ollut yhtaan, kyseessa kuitenkin iso tapahtuma, yli 2000 autoa.
     
  6. superbird

    superbird Gearhead

  7. 4spdBcuda

    4spdBcuda Gearhead

    n. 8 vuotta (?) sitten lähti täältä pääkaupunki seudulle 68 GTS, alkujaan 340-pirssi, 383 varustettu silloin ja ilmeisesti vieläkin. Pitkään oli sininen nykyään violetti. Ollut jossain välissä 440 tai 451 pumppukoneellakin. Hieno auto!
     
  8. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

  9. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Mä olen nähnyt yhden 69 GTS:n Memphisissa katuauto-illassa joka oli omistajansa mukaan alkuperäinen 440 auto. Loppuvuodesta 69 tehtiin ilmeisesti joitakin kappaleita myös tolla koneella. Sillä autolla oli myös historiaa vartilta. Se olis ollut ostettavissa sillon 2008 eikä hinta ollut mitenkään ylivoimainen... Viime syksynä kävin taas Memphisissä ja hengailin parinakin lauantaina radalla ja vanhoissa kokoontumispaikoissa mutta kukaan kenen kanssa juttelin ei muistanut tai ollut nähnyt ukkoa kuka sen omisti silloin.

    68 vuonnakin tehtiin n. 70 GTS:ä 440 koneella. Ne on nimellä Grand Spaulding Dart GTS. Puhtaasti kilvanajoon tehtyjä, ilman tehostimia yms.
     
  10. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    Onko toi GeeTeeO.n linkittämä aito H-koodin auto, vai 340 auto? Mutta joka tapauksessa HIENO!!!
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^ Tunnettiin nimellä GSS Dart. Nähnyt lehtijutun sinisestä mikä aika vaatimattoman näköinen jos vertaa vaikka GM tuotteiden raitoihin ja merkkeihin. Siinä sinisessä oli ainakin jarrutehostin. Mulla on se lehti jossain.. Valmistenumerosta sitä ei tunnista koska ne ostivat valmiin auton minkä tuunasivat tai asiakas toi niille itse autonsa laitettavaksi.
     
  12. Fuell

    Fuell Gearhead

  13. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Jarrutehostin saattaa muuten olla joo, ohjaustehostin ei mahtunut.
     
  14. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    Mulla ei kumpaakaan, mut levyt edessä hä,hää Siis Oikee muskeli! ja 8 3/4 perä suru grip ja 3.23 välitys...
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Älkää sekoittako tehtaan tekemiä 383 ja 440 A-body Mopareita nyrkkipajojen tekemiin ja teettämiin vastaaviin.

    Chrysler valmisti Dodge Dart GTS malleja vuosina 1967-1969
    - 1967 yhteensä 457 kpl, joista kaikki 383 moottorilla (H koodi)
    - 1968 yhteensä 8745 kpl, joista 5513 kpl 340:llä (P koodi) ja 2112 kpl 383:lla
    - 1969 yhteensä 6285 kpl, joista 3645 kpl 340:llä, 1912 kpl 383:lla ja 640 kpl 440:llä (M koodi)

    Vuoden 1967 vähäinen tuotantomäärä selittyy myöhäisellä tuonnilla myyntiin: ensimmäinen Dart GTS 383 valmistui tammikuussa 1967 ja tuli myyntiin helmikuussa. Viimeinen GTS 383 valmistettiin kesäkuussa 1967. Vertaa sisarmalli Barracuda 383 Formula S, joita valmistettiin marraskuusta 1966 alkaen mallivuodella 1967 yhteensä 1841 kpl. Barracudan valmistus piti alkaa syyskuussa, mutta tuotantolinjat eivät valmistuneet ajoissa, vaan tuotanto käynnistyi vasta marraskuun 16. päivä. Chryslerilla oli tehty periaatepäätös - joka siis myöhemmin kumottiin - että vain Barracuda 383:lla kilpaillaan markkinoista Mustang 390 ja Camaro 396 vastaan.

    Vuoden 1969 M-koodilla eli 440 moottorilla varustetut valmistettiin kaikki Chryslerin tuotantolinjalla. A-koppaset Hemimallit kokoonpanneen Hurst&Campbellin arkistoista ei löydy dokumentteja 440 mallien kokoamisista. Ensimmäiset 440 mallit valmistettiin joulukuussa 1968 ja viimeiset huhtikuussa 1969, joten niitä ei ehtinyt valmistumaan suuria määriä. Dart GTS 440 valmistettiin 640 kpl ja Barracudia 340 kpl. Näillä tehtaan 440 malleilla oli muuten normaali 12 kk / 12000 mailin tehtaan takuu, paitsi ei voimansiirrolla, jousituksella, vanteilla eikä renkailla. Juu, takuuehdoissa mainitaan renkaat erikseen.


    Mr. Norm pruukaa ottaa kunnian ideasta laittaa isolohko A-koppaan. Ensimmäisena 383:n sovitti '67 Barracudan keulalle Arlon Vanke lokakuussa 1966. Mies oli saanut Chryslerilta tehtävän suunnitella vasemman puolen valupakosarjan. Myös kilpatalli Sox & Martin laittoi 383:n Barracudan keulalle lokakuussa 1966, tarkoituksena tehdä luokkakilpuri, mutta auto ei koskaan valmistunut kilpuriksi, vaan jäi arkiautoksi.

    Darttiin 383 isolohkon saattoi Mr. Norm tiimeineen pudottaa ensimmäisenä. Auto esiteltiin Car Craf lehden helmikuun numerossa 1967, joten auton arvellaan valmistuneen joulukuussa 1966. Aihio oli lehden mukaan /6, mutta Herra Krause väittää sen olleen 273:lla. Mr. Norm teki asiakkailleen 383 swappeja Chryslerilta ostamistaan s6 / 273 malleista.

    Vuonna 1968 Dodge tilasi 48 kpl Dart 383 malleja ilman moottoreita ja vaihteistoja, sekä vastaavasti 440 moottoreita lähetettäväksi Hurst&Campbellille kasattavaksi ja toimitettavaksi valmiit autot hra Krausen Grand Spaulding Auto Sales liikkeeseen. Mr. Norm myi autot Dart 440 GSS malleina (Grand Spaulding Special). Autot toimitettiin M-koodilla eli samalla kuin Chryslerin valmistamat 1969 440 mallit (M = special order). Näistä Krauselle toimitetuista autoista olisi olemassa Dodgen dokumentti. Siinä mainitaan, että swappi tehdään Dodge divisioonan ohjeiden mukaan.

    A bit of Mr. Norm's GSS history: Thanks to Dave Goodwin, we can now show the memo sent by Dodge to order up the 48 383 GTSs that were to be converted to 440 GSS cars for Grand Spaulding Dodge. The 1968 440 GTS/GSS cars were all true "M" codes too! They were shipped to Hurst without engine. At Hurst, the 440 was dropped in, the battery was located in the trunk, and the car "finished" before being shipped to the corner of Grand and Spaulding in Chicago!

    Here is "Special Order 1.68-1703":


    Entisöityjä 1969 M-koodin Dartteja myytiin pari vuotta sitten 70000-80000 dollarin hintapyynneillä. Hyväkuntoisia projekteja on ollut tarjolla 30000-40000$.

    http://gtsregistry67-68.com/
    http://gtsregistry1969.com/
    http://classracer.com/classforum/showthread.php?t=34315

    Edit:

    Tehdas valmisti 6 kpl '68 Dartteja 440 moottorilla kiihdytyskäyttöön kun näytti siltä ettei Hurstin rakentamat Hemi mallit ehdi ajoissa kauden alkuun.

    Kaksi ensimmäistä kilpuria toimitettiin 3 viikkoa ennen Winternationalseja Dick Landylle ja kalifornialaiselle Saddleback Dodge -dealerille. Ne oli 383 GTS malleja, erillispenkeillä, konsoleilla, automaaateilla, 10" rummuilla, lämmityslaitteilla ja radioilla. 383:et korvattiin jo tehtaalla 440:llä ennen toimitusta asiakkaille. Auton hinta oli 1 USD ja varaosapalvelu ilmaista.

    Tehtaan alkuperäiset 6 kpl 1968 GTS 440 Dart SS/EA luokan kilpurit toimitettiin seuraaville tahoille:
    1) Dick Landy (California)
    2) Saddleback Dodge (Charlie Allen) (California)
    3) Friedman Motors (Des Moines, Iowa)
    4) Greater Detroit Dodge Dealers (Ron Mancini)
    5) Rockville Center Dodge (Rockville Center, L.I., New York)
    6) Bob Banning Dodge (Hyattsville, Maryland)

    http://classracer.com/classforum/showthread.php?t=31786
     
  16. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

  17. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    No just tuota katselin viime viikolla! Oli kovin ehjä auto...
     
  18. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^ Originalstereo, oli muuten kallis optio.
     
  19. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    247 heppaa??? ettei vaan ois 318 koneella!
     
  20. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^ Moottorin koko 0 cc
     

Kerro tästä muillekin!