-68 Dartin vaeltava ohjaus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Rottelo1984, 28.5.2017.

  1. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Aattakkee.
    Mistähän päin löytys vikaa, kun ohjaus puoltaa välillä keskitielle ja välillä ojaan. Yleensä monttuun ajon jälkeen vetää keskelle ja kun kiihdyttää reippaasti, niin nykäsee ojaan päin. ratti pyörähtää noin 10 min vasempaan kun puoltaa ojaan ja päin vastoin

    Tukivarsien helat on vaihdettu ja samalla ylä- ja alapallot sekä raidepäät todettu terveiksi. apusimpukka ja kääntövarsi tuntuu kans ehjältä ei lonkusunut kangilla heilutellessa. Ylä tukivarsien kiinnitys pisteet terveet samoin alatukivarren kiinnitys reikä ei repeämiä.

    puslien vaihdon jälkeen kulki suoraan kun säädin summassa kulmat kohdilleen.(auraus haritti ja casteri oli positiivinen) Säädettiin kulmat korjaamokirjan mukaan koneessa kohdilleen (3mm aurausta ja neg caster) ja vetely alkoi.
    kokeilenko säätää aurauksen suoraan vai mitä kannatas kokeilla. mitä muita repeily kohtia näissä on.

    tämä vika alkoi viime kesänä ihan yllättäen ja luulin että vika olisi ollut kulahtaneet puslat
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mites noissa se etupalkki. Joillain puslien varassa, voisko se sielllä liikkua?
    Tai sitten taka-akseli liikkuu. Puslat väljät, kiinnike irti korista tai taka-akseli ei pysy kohillaan lehden päällä.

    Taas tämmösia turhanpäiväsiä veikkauksia, ikinä moparia omistanu...
     
  3. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    pitää tarkistaa. en minäkään oo ennen moparia omistanu...
     
  4. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Tarkista simpukka. Kiristä jos on löysää.
     
  5. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ei ole puslia K-palkin ja rungon välissä.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ohjausgeometrian vaivalta vaikuttaa. Ns. bump steering ilmiö eli pyörän joustossa sen ohjauskulmat muuttuvat virheellisiksi. Joko kulmat ei ole kohdillaan tai jossain on väljää.

    Jos ei nivelissä ja puslissa ole väljää, niin aloita laittamalla nykyaikaiset kulmien säätöarvot. Aurausta pari milliä auraukselle ja camberia eli pystykallistusta 0,5-0,75 astetta sisäänpäin (miinukselle, yläreunasta sisään). Casteria eli takakallistusta saa vakiotukivarsilla laittaa niin paljon kuin menee taaksepäin (plussalle), jälkituotantoisilla varsilla n. 3,5-5,0 astetta.

    Lisää casteria vakiovarsilla saa vaihtamalla ylätukivarsien puslat epäkeskeisiin ja asentamalla ne niin, että yläpallonivel siirtyy taaksepäin. Siis etummaisen puslan reikä moottoriin päin ja takimmaisen reikä pyörään päin. Tarkastaa ettei yläpallo tule liikeratansa ääriasentoon.

    P.S. Reaktiotankojen puslat kannattaa tarkastaa ja uusia tarvittaessa. Siis alatukivarsista viistosti eteen lähtevien tankojen päässä olevat puslat K-palkissa.

    Edit: epäkeskopuslien asennukseen korjaus...:rolleyes:
     
    Muokattu: 23.7.2017
  7. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Itsellä casterin ollessa pielessä auto oli ihan hervoton ajaa. Jos vääntösauvoja säätänyt saaden keulaa alas niin huomioi eroa tehtaan arvoihin. Jousien progressiivisuus muuttuu joustoissa pehmeämmäksi.
     
  8. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Eikös nykyrenkaille pidäkin olla eri säädöt,kuin korjaamokirjan antamat säädöt?
     
  9. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Ilmeisesti meni caster ja camber väärin päin, mutta Casteria enempi nollaan kuin miinukselle vai? Kun ennen kulmien säätöä koneessa caster oli juuri positiivinen ja kulki vetelemättä

    Ja camber mieluummin yläreunasta sisään??
     
  10. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Nuo korjaamokirjan säädöt on varmaankin rättirenkaille. Vyörenkaatko käyttäytyy eritavalla??
     
  11. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Casterin tulee ehdottomasti olla plussalla(paitsi jos on kyse ostoskärrystä:)). Camber taas miinuksella. Ja reaktiotankojen kumipuslat kannattaa vaihtaa uniballeihin.
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Joo sori caster ja camber nimitykset väärinpäin. Korjasin viestiin.
    Niin tehtaan asetuksissa saattaa olla camber positiivisella (ulospäin) ja jopa caster negatiivisella (eteenpäin) ja toinen pyörä enemmän kuin toinen. Syynä, että ilman tehostinta helpompi pyöritellä parkkipaikalla, mutta matka-ajossa levoton.
     
    Muokattu: 28.5.2017
  13. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Hei, kiitos tosi paljon. Eli tuossa oli säädöt jo suunnilleen kohdalaan ku ne sitten pistettiin tehdas arvoihin. Pitää huomenna pistää takasin autotalli säätöihin ja seurailla renkaan kulumista, ja käyttää jossain vaiheessa uudelleen tarkistuksessa ja antaa koneeseen nämä ed. mainitut arvot.

    laittelen raporttia uudelleen säädön jälkeen
     
  14. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

  15. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Olisin myös taipuvainen etsimään taka-akselin suunnasta vikaa, jos kaasulla leikkiminen aiheuttaa kulkusuunnassa muutoksia, niin taka-akselihan siellä ohjaa. Kalun mainitsemien vaihtoehtojen lisäksi katsoisin, ettei norra ole poikki akselin kohdalta.
    Tälläiseenkin törmännyt...
     
  16. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Mikä on norra? Olen aloittelija...
     
  17. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Norra on ylimmäinen lehtijousi.
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vuoroin pakkia ja eteempäin, ja laita kaveri katsomaan, mitä taka-akseli tekee, omassa c- koppaisessa akseli liikkui aikalailla.
     
  19. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  20. pesälä

    pesälä 2nd gear

    Mulla oli valiantista pudonnut reaktio tangon pusla pois, niin keula vaelsi työssystä sivusuunnassa.
     

Kerro tästä muillekin!