-68 Polaran mittaristo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja maxvo2, 19.7.2024.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Polarasta katosi lämpömittarin, polttoainemittarin näytöt ja öljynpaine merkkivalo. Mikään em. Näytöistä ei toimi kun laittaa virran päälle. Tankki tyhjä, moottori kylmä ja öljynpaineen merkkivalo ei syty….
    No tilasin perinteisen mittariston jännitteen säätäjän. Todetakseni etteihän mittaristossa sellaista perinteistä kolme napaista säätäjää edes ole. FSM:n mukaan kuitenkin em. mittarit ja valo saavat 5v jännitteen., mutta mistä?
    Nyt loppuu omat eväät, jollain varmasti kokemusta C-koristen mittaristoista. FSM tarjoaa accessory circuit breakeria, ja sinne tulee virta latausmittarilta.
    Mistäpä tätä vikaa lähtisi purkamaan? FSM tarjoaa ensimmäiseksi vaihtoehdoksi kuitenkin jännitteen säätäjää.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kuva on 1970 mittaristosta, en äkkiseltään löytänyt kuvaa -69 mittaristosta. Mittariston piirilevyltä pitäs löytyä tollanen mokkula joka on jännitteen säädin. Jos alkuperänen säädin, niin siinä on myös kiinni kondensaattori joka poistaa kärkien aiheuttamaa häiriötä ja kipinöintiä.
    EDIT, prkle kyse 68 eikä 69... hetkinen
    [​IMG]
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    No niin, löyty 68 piirilevystä kuva. Seuraappas mihin toi kondensaattorin johto menee. Taitaa jännitteen säädin olla jossain piilossa.
    [​IMG]
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vielä äkkiä netistä löydettyä, 65-66, 67?,68? mittariston jännitteen säädin voi olla myös bensamittarin yhteydessä. Tarkkaa vuotta en löytänyt milloin vaihtuu erilliseen mokkulaan.
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mittaristo oli mulla pöydällä alkukesästä. Saattaapi olla niin kuten kirjoitit, että lämpömittari toimii jollain tavalla jännitteen säätäjänä ja sieltä jaetaan alennettu virta eteenpäin.
    Tuo mokkula= kondensaattori tosiaan on mittaristossa. Uusien osien saanti on sitten oma prosessinsa. Saati jos PA-mittari särki. Kananhampaita taas haetaan…

    Tulee ikävä -71 avo Le Mansia = GM A- koppaa…. Kaikkea sai kun vain tilasi ja käytti luottokorttia.
     
  6. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Tulee ikävä -71 avo Le Mansia = GM A- koppaa…. Kaikkea sai kun vain tilasi ja käytti luottokorttia.[/QUOTE]

    Ei tosta nyt niin kauaa että aika kultaisi muistot,muistaakseni Ponchokin välillä koitteli.En muista että omassa Moparissa olis sähköjen kanssa olis ollu remonttia,toki keväällä vähän isompi "huolto"
     
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Heh.. eilen aamulla kun lähdin Pieksämäelle Big Wheelsiin kaikki mittarit toimivat kuten pitää. Kotiin lähtiessä puuttui öljynpaine valo ja PA-mittari. Lämpömittari näytti vajaata normaalista lämmöstä koko paluureisun o_O
    Tulee mieleen olisiko kuitenkin jotain lämpölaajenemista mittarin takana kupariprintissä (circuit board ) halkeamia…
    Taitaa olla alkusyksyllä hommana irrottaa uudestaan mittari ja
    Mittarikorjaamo Palanto saa tsekata mittariston.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itsellä vastaavia ongelmia 66 Monacossa, piirilevy oli parista kohtaa vanhuuttaan katkennut, tein väliaikaisen korjauksen kuparijohdolla ja teipillä, joka taitaa olla siinä vieläkin, tämä 90 luvulla.
     
  9. Maxis-80

    Maxis-80 Gearhead

    Mulla oli 68 polarassa nuo pistokkeen liittimet irtoillut piirilevystä, varmaan tärinästä. Ne mitkä oli vielä kiinni niin irtosi helposti kun vähän täräytti. Uudelleen juostos piikeille ja onhan nuo jo pelannut 7vuotta.
     

Kerro tästä muillekin!