69 tehostamaton ja 73 dart tehostettu simpukan vaihdettavuus

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Moparisti, 18.8.2006.

  1. Moparisti

    Moparisti Gearhead

    eli tarvis saada tietää että käykö vain simpukan vaihdolla tuo tehostettu ohjaus vai tarviiko laittaa myös rattiputki tehostetusta? ja entäs kääntövarsi?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Juu, ei käy. Tarvii noi kaikki mainitsemasi. Lisäks vielä apusimpukka ja raidetanko Ohjausakseli on tehostetussa mallissa lyhyempi. Simpukan sektoriakselin rihlotus taas tehostetussa suurempi, minkä lisäks '73 eteenpäin tulee sekotirakseli ja apusimpukka raidetankoon kiinni yläpuolelta, kun vanhemmissa tulee alapuolelta.
     
  3. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Ulkomaan foorumeilta luettua, että rattiakselin saisi vaihdettua irrottamatta koko ohjauspylvästä. Pitääkö paikkansa? Rattiakseleiden sopivuus automaatin ja manuaalin välillä? Vai oliko koko paketti lyhyempi tehostetussa, ei ainoastaan rattiakseli?

    Kuinka pumpun hihna tulee sinne paikalleen? Asennetaanko kampiakselin päähän uusi hihnapyörä vai entiseen lisäpalikkaa?

    Nyt kun vuosimalli 67 on ollut ongelmallinen välimalli etenkin apusimpukan osalta, niin miten on tehostetun ohjauksen apusimpukan laita? Varmaankin täytyy etsiä nimenomaan vuosimallin 67 osanen.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Asennetaan useampiurainen hihnapyörä.

    Apusimpukat on samanlaisia tehostamattomissa ja tehostetuissa vuosimallirajojen puitteissa
     
  5. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Kiitos vastauksesta.

    Vai että apusimpukka onkin samanlainen? Onko tästä päteltävissä, että myös sektorivarsi (pituus) ja raidetangon osat ovat samanlaiset jos vertaillaan saman vuosimallin autoja tehostimella ja ilman?. Itseäni kiinnostaa lähinnä tämä vuosimalli 1967.

    Toisin sanoen, olisiko helpoin tie asentaa tehostaja etsiä saman vuosimallin tehostajan osista simpukka sektorivarsineen (67-72?), rattiakseli ja pumppu?

    Lisäinfoa:
    http://www.jimsautoparts.com/steering_parts.htm
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    '67-'72 A-bodyissä on samanlaiset ohjauksen osat oli sitten tehostettu tai tehostamaton ohjaus, poislukien rattiakseli. '70 tuli pieniä muutoksia mm. raidetagon päät muuttuivat hiukan jykevimpiin. Helpointa on kun löydät tehestetun ohjausvaihteen johon sopii '67-'72 sektorivarsi.

    Tässä Od-linkissä pohditaan samoja asioita

    Vinkki: älä tee kauppaa Jim's Autopartsin kanssa. Netti on täynnä asiakkaiden kertomuksia huonoista kokemuksista kyseisen firman kanssa. Toisekseen monet tuotteet ovat suorastaan sikahintaisia verrattuna mihin hintaan aivan samoja tuotteita muualla myydään.
     
  7. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Kiitos tiedosta, juuri tätä hain takaa. Nyt siis vain sopivan vuosimallin rojut ostoslistalle.

    Tuossa aiheessa oli enimmäkseen keskusteltu uusien boorien tekemisestä. Mutta jos koko paketti olisi valmiiksi oikeasta vuosimallista, niin muutoksia ei tarvitsisi tehdä.

    Ei ollut tarkoitus tehdä kauppaa kyseisen puulaakin kanssa, olen kuullut itsekin samanlaisia huhuja. Sivulta löytyi vain hieman tiedonjyvää vuosimalleista ja osista.
     
  8. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Ja vielä tuossa kanssaharrastajien kanssa pähkäiltiin, että onko rattiakseleitta ja rattiputkissa minkälaisia vuosimallikohtaisia eroja?

    67:han tuli kokoonpainuva rattiputki, joten olettaisin, että -66 ja vanhemmat osat eivät käy tähän. Mitenkäs vähän uudemmissa malleissa, joissa on ohjauslukot sun muut, ovatko rattiakselit vaihtokelpoisia?
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ovat vaihtpkelpoisia uudemmista. Myös pelkän akselin voi vaihtaa, itse rattiputki on sama tehostetussa ja tehostamattomassa.
     
  10. Moparisti

    Moparisti Gearhead

    Ite en sen enempää jaksanu pähkäillä, otin koko "sarjan" uudemmasta dartista ja ruuvasin kii,ja hyvin pelittää...
     
  11. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Jatketaanpa vielä aiheesta ja aiheen vierestä.

    Tuli otettua urakaksi tuo tehostin swappi viikonloppuna Dartiin. Vaihto sujui täysin kommelluksitta. Edes yhtään pulttia ei ollut ruostunut kiinni. Simpukathan kävi päittäin aivan heittämällä. Ainut vain, että simpukan kiinnityspulttien kiristäminen oli melkein mahdoton homma, kiitos edessä olevien tukivarsien ja vääktösauvojen ja ties minkä.

    Rattiputken kohdalla huomasin sellaisen asian, että '72 mallin tehostettu rattiakseli kävi paikalleen aivan heittämällä, kunhan tietysti ensin poisti rattilukon kehän. Akseli on kuitenkin sen verran lyhyempi, että ainakaan '67 mallin putken alempi laakeri ei sattunut lyhyen akselin kanssa. Ensi silmäyksellä vaikutti, ettei uudemman mallin putkessa ole laakeria ollenkaan alapäässä. Onhan se couplingi toki isomman simpukan takia aika lähellä rattiputken päätä. Homma kuitenkin pelasi, se alapään laakeri jäi vain nyt turhan pantiksi sinne. Rattiakseli tuntuu riittävän jämäkältä. Mikä mahtaa olla järjestely rattiputken koneenpuoleisessa päässä alunperin?

    Muilta osin melko pitkälle bolt-on -homma. Kiitoksia kaikille vinkeistä.

    http://kuvablogi.com/nayta/1500539/
    http://kuvablogi.com/nayta/1500543/
    http://kuvablogi.com/nayta/1500544/
    http://kuvablogi.com/nayta/1500545/
     
  12. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Tein tuossa vielä sellaisenkin huomion kun irrottelin rattiputkea. Manuaaliohjauksen pitempi akseli näköjään SOPII myös tehostetun ohjauksen kanssa. Täytyy vain painaa rattiakseli kasaan ja hajottaa ne pienet muoviset niitit (jotka on kyllä melkein kaikissa akseleissa olleet jo rikki). Pitemmän rattiakselin voi painaa kasaan sen verran, että mahtuu tehostetun simpukan kanssa.

    Huomioonotettavaa tällaisessa järjestelyssä oli kuitenkin sellainen asia, että kun akselia painaa kasaan, keskiosan sisäkkäin menevät osat ovat hieman väljät. Tämä seikka ei vaikuttanut toimivuuteen mitenkään, mutta rattiin tuli hieman ärsyttävää klappia. Tästä ongelmasta varmaan selviäisi siten, että painaisi akselin sopivaan pituuteen ja sitten puristaisi ulommaista akselia hieman kasaan, siten että liitos olisi taas jäykkä.

    Kaikki kokeilut omalla vastuulla.
     

Kerro tästä muillekin!