6bta Cummins erot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kpj, 13.6.2021.

  1. kpj

    kpj 3rd gear

    En kehdannut sotkea tuota Dodge kuskien ketjua, joten laitoin uuden ketjun. Olen etsinyt jonkun aikaa tällaista moottoria, mutta tuntuu olevan vähän kiven alla tai ei tiedä mistä etsiä. Dodgen versio kävisi parhaiten, kun olisi pickuppiin sopivalla mm. öljypohjalla. Dodgen huono puoli taas jos ostaa koko auton, kun muita ei löydy on, että ruosteen raiskaamatkin yksilöt maksaa sen 14000 €. Vähän liian arvokas purkuautoksi.
    Niinpä kävi mielessä, että onkohan täällä tietäjää onko näillä 6bta sarjalaisilla miten paljon sisäisesti eroa jos vertaa esim. Dodgen, maansiirtokoneen tai vaikka pikkukuormissa oleva 6bta moottoria. Voisi laajentaa vähän hakuehtoja. Tiedossa tällä hetkellä vain öljypohja ja -sihti.
    Esim. tämän ero dodgen vastaavan
    https://www.truck1.fi/varaosat/moottorit/cummins-6bta5-9-a5486925.html
    Ja onko joku joskus tehnyt kauppaa esim. tuon truck1-sivuston välityksellä?
     
  2. Ei nyt ihan vastaus kysymykseen, mutta tässä on selitys merkintöihin:

    The engines are 5.9l engine, model 6Bxxx:

    6B- non turbo

    6BT- turbo

    6BTA- turbo aftercooled
     
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Versioita on lukemattomia kun moottoria on valmistettu neljännesvuosisadan ajan ympäri maailman ja eri käyttötarkoituksiin. Sitä en osaa sanoa onko eroavaisuuksilla käytännön kannalta suurta vaikutusta. Apulaitteet varmaan vaikuttavat enemmän kuin sisäiset erot. Tuosta kun katselee sivulta 22 alkaen CPL-listaa (Controlled/Critical Parts List) niin voi jotakin päätellä.

    https://www.dieselrebuildkits.com/w.../01/Cummins-engine-parts-catalogue-2011-2.pdf

    Autoon tarkoitettu moottori varmaan toimii autossa kuin autossa auton koosta riippumatta.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Noissa työkonemoottoreissa on syöttöpumpussa lähes aina ns. tasakierros säädin, eli se yrittää pitää kierrosluvun vakiona vaikka kuormitus muuttuu. Samoin jos kaasua lisää niin tasakierrossäädin annostelee syöttöä heti rajusti että moottori saavuttaisi kaasupolkimellä tavoitellun kierrosluvun mahdollisimman nopeasti.

    Sellainen on melko huono autokäyttöön.
    Muutettavissa toki, mutta turhaa työtä kun alunperin autokäyttöön suunnitellusta koneesta löytää suoraan oikein toimivan pumpun.
     
  5. kpj

    kpj 3rd gear

    6x kirjainten erot tuli googletettua kylläkin. Taitaa tosiaan olla niin Dodgen kuin vaikka Daffin 5.9 yhtä matalakierrosmoottori alkujaan, joten sisuskalut voi olla aika samat. Tuo Rautamäen lista vaatii kyllä aika paljon perehtymistä, että siitä saisi selvää. Eli kommentti, jos on autokäyttöön tarkoitettu, niin sama mistä sen ottaa, taitaa pitää paikkansa. Kaikissa vaan ei ole p-pumppua, kuten tuossa Daffilaisessa joka on myynnissä torissa (https://www.tori.fi/paijat-hame/Cummins_6bt_5_9_TD_83504840.htm?ca=18&w=3). Ilman sitä en näe järkeä panostaa pelkkään moottoriin, kun tuo p-pumppu osaa olla aika kallis ostaa erikseen. Noista työkoneiden moottoreista kävikin mielessä, että ne ovat pääsääntöisesti tasakierrosmoottoreita. Mut onkohan niissäkin sisuskalut kuitenkin aika samat, varmaan nekin ehkä saisi syöttöpumpun vaihdolla toimimaan?!? Ulkoisia erojahan noissa on pääsääntöisesti pakosarjassa, mutta sehän ei nyt mikään ongelma ole ja ehkä apulaitteiden sijainti. Mutta mistähän näitä vaan löytyisi, ettei tarvitsisi lähteä merta edemmäs kalaan...
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Parin tuollaisen koneen kanssa on tullut puuhailtua, toinen työkoneesta peräisin ja toinen Dodge Ramista. Työkone käytössä olleessa mottorissa on yleensä hitusen erilainen nokka-akseli, ja männät, mutta ne ei kuitenkaan estä autokäyttöä, oikeastaan paremmat ne tavarat on kuin Dodgessa.

    [​IMG]

    Vasemmalla idustrial ja oikealla Dodgen mäntä.

    Pumpun säätimistä jo tulikin oleelliset, työkoneessa on RSV-säädin, ja ajoneuvokalustossa on RQV-säädin. Toi RSV on melko mahdoton autokäytössä, eli vahdettava RQV:n käytännössä.
    Sekin sit vielä lisänä että jakopään koppa on P-pumpullisessa eri kuin jakajapumpullisessa, ja niin on myös jakopään ratas omansa. Ja tietty ruiskutusputket ja suuttimet.
    Sen sanoisin että jos suinkin mahdollista niin hommaa moottorin sillä P-pumpulla, jakaja on vähän semmonen, no, jakaja.

    En oikein tiedä mistä tuollaisen koneen hommais kustannustehokkaasti, ehkä se on sieltä meren takaa vaan roudattava? Tai sit jos euroopasta jostain keksii? Sekin kannattaa ottaa huomioon että kunnostus maksaa ainakin hyvillä osilla tehtynä aika paljon, jos jostain löytää vaikka loppuunajetun aihion. Autokäytössä kuitenkin lähes poikkeuksetta auto häviää ympäriltä ennenkuin motti loppuu.
    Omani ostin tasan ne mitä tarjolla oli, kaikista maailman Keijoista vieläpä samalta muutaman vuoden välillä.
     
    Muokattu: 14.6.2021
  7. kpj

    kpj 3rd gear

    Kiitoksia vaan vastauksista! Periaatteessa siis kävisi hyvin myös nuo maansiirtokoneet, kun vaan vaihtelis pumpun säätimet autokäyttöön sopivaksi. Se tietysti, että työkoneissa taas yleensä toisin päin kuin autossa, eli moottori menee loppuun ennen kuin kone on välttämättä paskana. Mut tietääpähän, että periaatteessa voi käyttää kumpaakin, kunhan olisi vaan jonkinlaisessa kunnossa moottori. P-pumpullista etsinyt siis, ei nuo jakajapumput niin paljoa kiinnosta ja vaihto aika kallista.
    Voihan se lopulta olla, että joutuu etsimään meren takaa tämänkin. Onneksi ei ole vielä mikään hengenhätä tämän suhteen, joten täytyy etsiä vielä täältäpäin, jos vaikka onnistaisi. Eihän sitä tiedä vaikka tulisi halpa dodge myyntiin vielä :D.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllähän välillä Dodgeja on järkevällä hintaa, tai siis sellaisella että purkamalla ja myymällä loput ei tarvitut palikat jäisi tekniikalle kohtuullinen hinta. Ja sellasen pääsee koeajamaan, jotain täytyy sillekkin laskea....?
    Mihin olet kys. tekniikkaa swappaamassa? Aiotko käyttää Dodgen vaihteistoa, vai jotain muuta?
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, aina olis tarvetta 2gen ram cumminsin osille. Niille korin ja koristeosille varsinkin. Miksei muillekin.
     
  10. kpj

    kpj 3rd gear

    Voihan sitä hyvä tuuri tulla vielä vastaan ja löytyisi sopivan hintainen tekniikan luovuttaja. Iso plussa todellakin olisi, jos pääsisi koeajamaan ennen ostoa. Varaosikshan se muuten menisi, kun ei noista dodgeista mie muuta saisi kun tekniikan.
    Tulisi '93 F250:een idi turbon tilalle, jolla tullut huristeltua jo sen 15 vuotta ja sovitteella saisi vielä tuon oman ZF5 laatikon naitettua tuohon Cumminssiin. Järkeähän tässä ei ole, sillä olen kyllä varsin tyytyväinen tuonkin tarjoamaan tehoon, varsinkin viimeisimmän turbon muutoksen ja välijäähdyttimen jälkeen, jolla vetokyky parantui huomattavasti. Alkaa vaan kohta puolin jo ajettujen kilometrien puolesta olla suuttimet sekä pumppu vaihtokunnossa, ei pääse enää samoille kulutuslukemille kun niiden ollessa uudet, vaikka kuin yrittäis. Jostain myös tihkuttaa öljyä, joko imusarjan tiivistyksestä tai kannentiivisteen välistä ja tietysti koneen takaa, niin ei näe mitenkään kunnolla. Sit jos joutuu kannet irroittamaan ja käyttämään koneistamolla, niin nehän vois sitten säästellä Cumminsiin vaihtoon. Ainakin vaihtelu virkistäis välillä ja pitkän valmistuhistorian takia osia löytyisi varmasti vielä toiset 15 vuotta. Uudempaa kun ei kiinnosta hankkia, niin laitetaan rahat sitten näihin vanhempiin. Muutenkin tulee ajeltua talvella sellaisiin aikoihin ja kaukaa kotoa päin, että olisi plussa, kun varmasti joka kylästä löytyisi osia koneeseen.
    Idi koneen vois sitten tiivistellä ja rakennella rauhassa ja laittaa vaikka F150 jatkeeksi. Kevyt koppi liikkuisi aika hyvin tuolla moottorilla...
     
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mä olen 18 vuotta ajellut Cumminsilla (vähenevässä määrin nykyään) ja on pikkuhiljaa alkanut muotoutua käsitys että traktorin moottori sopii paremmin traktoriin kuin autoon. Paljonko maksat?:D Tämä on tosin jakajapumpulla joka sattumoisin juuri on pakattuna laatikkoon ja menee huomenna pajalle hoitoon.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    F250:een toi moottori sopii hienosti, aika yleinen swappauskohde kun youtubesta katsoo. Ja varaosia varmaan saa iänkaiken, senverran harrastettu kohde on.

    Jos Rautamäki luopuu koneesta ja laittaa jonkun bensalärpyttimen nokalle niin kyllähän noihin osia millä P-pumppu istuu paikalleen, ihan ilmaisia ne ei tietty sit ole. Itse P-pumpun löytää sit vaikka Akaan Dieselin kautta, uutta tai vanhaa rempattuna.
    Voi Rautamäki sitä moottoria mullekin tarjota jos se oikeesti jää ylimääräiseksi:rolleyes:
     
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Huulta heitin, vaikkakin jotenkin mulla on skitsofreeninen suhde Cumminsiin. Tavallaan mainio mottori, mutta on siinä hunotkin puolensa. Hussolla teetin juuri laatikonkin, niin kyllä se nyt vaan on kärsittävä melusta ja kärystä. Jälkimmäinen toivottavasti pumppu- ja suutinrempan myötä vähenee.
     
  14. kpj

    kpj 3rd gear

    Mut siinähän se jutun juoni oikeastaan onkin. Kun kaikkivoivat nykyajan härpäkkeet alkaa hajoilemaan, niin traktorin moottori se vaan puksuttaa menemään :D. Pitkään on tullut ajeltua tuolla Foordilla, mutta ei vieläkään ole tunnetta, että haluaisi vaihtaa muuhun. Tänäänkin tuli ajeltua uuden karheella V90 Volvolla n. 200 km, muttei herättänyt minkäänlaista halua ostaa tai hankkia sellaista. Kun sen vei parkkiin ja jatkoi omalla ajoa, niin jopas tuntui kotosalta :cool:.
    Mut vakio Cummins ei hirveästi kierrä, joten joutuiskohan vielä välityksiä muuttamaan. Nykyisin 4.10 välitys ja 35" renkailla alkaa 2000 rpm olla jo n. reilun 90 kmh vauhdissa, joten ei ainakaan mitään huippunopeus kilpailuja voiteta :p...
    Onkohan muuten mitään tietoa paljon tuollaiset jakajapumppu rivipumpuksi sarjat maksavat?
    Vastaampa itselleni pikaisen googletuksen jälkeen $699.99 plus suutinputket $399.99, öljylinja ja -liittimet $69.00 sekä pumppu ?
    https://www.dieseltuff.com/product/1st-gen-p7100-conversion-kit/
     
    Muokattu: 16.6.2021
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    2gen ram cummins 3,54 perillä noin 33” pyärillä 80km/h 1300rpm. Eli siis laskennallisesti punaviivan alkaessa 3000rpm pauttiarallaa 184km/h. En o kyllä kokeillu mihin asti kiertää kuormalla, renkaitakaan ei o ees tasapainotettu.
     
  16. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Miten tuon rivipumpun kierrosten mukaan säätyvä ennakonsäätö on toteutettu?

    Tarviiko vaihtaa ennakkoa säätävä pumpun pyörä jakopäähän?

    Jakajapumpussa sama homma hoituu pumpussa itsessään polttoaineen kammiopaineen hoitamana.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Rivipumpussa ei ennakko säädy, pyörä on kiinteä jakopäässä.
     
  18. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Eli cumminssissa ajoitus on optimaalinen vain yhdellä kierrosluvulla...
     
  19. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mutta ei siinä kovin montaa kierroslukua olekaan, kun normaalikäytössä kierroslukualue on luokkaa joutokäynti 700 rpm - 2000 rpm, joskus harvoin vähän enemmän. Kummastakos päästä P-pumppu pidentää syöttöä kun kaasua poljetaan syvemmälle?
     
    Muokattu: 19.6.2021
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kaikista maailman asioista kannattaa olla aina välillä vähän huolestunut, mutta tuosta P-pumpun kiinteästä ajoituksesta ei juurikaan kannata.
    Tarkoitan sanoa että hyvään lopputulokseen pääsee todella laajalla skaalalla eri tehoisia kombinaatioita, se "paras" ajoitus saattaa toki poiketa aika paljonkin 150- tai 1000hp kombinaatiossa, riippuen monestakin asiasta. Se "paras" ajoitus saattaa poiketa jonkun verrran samassakin koneessa, riippuen keltä sitä kysytään.
    Tehokas mekaaninen diesel tietty käyttäytyy kuin tehokas mekaaninen diesel, ja commonrail pelaa ne muut kuin täyden tehon alueet sivistyneemmin, tai ainakin sille on edellytyksiä. Kuka mistäkin tykkää?
    P-pumppu aloittaa ruiskutuksen aina samasta kohtaa, joten ruiskutusaika pitenee lopusta. Tästäkään ei yleensä muodostu ongelmaa, suuttimet ja deliveryt täytyy tietty olla oikean kokoiset että hyviin lopputuloksiin päästään.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!