70-80-lukujen vaihteen Hot Rodding

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Vilkuna, 6.8.2003.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä kun luulin että ´70 Swingereitä on tullut Suomeen melko monta uutena?? Ei se ainakaan mikään sikaharvinainen vehje tänä päivänä ole...
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Niitä tuli tosiaan aika monta, ja vieläpä 340 -koneella, mutta kuinka monta on jäljellä alkuperäisellä tekniikalla, vinyylipenkeillä, ehjällä kojelaudalla/konsolilla, pölykapseleilla, ratilla jne?
     
  3. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Aitoja 340 Swingereitä ei valmistettu hirveästi mutta Suomeen niitä eksyi yllättävän monta. En vaan ole tainnut milloinkaan nähdä yhtään täysin alkuperäistä vaikka tapahtumia tulikin kierreltyä aika ahkerasti! Sitäpaitsi luuulisin että moni Swinger 340:llä on ollut alunperin 318 auto vai? Ainakin AITOJA 340 Dustereita ei kovin montaa ole ylipäätäänsä, ehjiä alkuperäisiä vielä vähemmän (onko yhtään?).
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Veikkaan, että suomeen tuli enemmän 340 kuin 318 tai kutos swingereitä ja vieläpä reilusti. Jos tää punainen on tuolta mariksesta niin tiedänkin tapauksen, oli mamman kauppa-autona '70-luvulla. Tais noi tänne tuodut 340 swingerit olla liki kaikki automaatteja kun taas 340 dustereista enemmistö lienee ollut manuaaleja. ainakin niistä neljästä jotka itse tiesin kolme oli manuaaleja. Kouluaikoina Munkkivuoressa liikkui Beessi 340 swingeri ilman vinyylikattoa jolla ajeli sellanen vajaa satavuotias tapaus. Joskus '80-luvun loppupuolella sitten tehtiin siihen pikkuremppaa ja laitteessa oli mm. vielä orkkis pakoputket ja silloin ajettu joku 90000km. En ole sitä sen jälkeen nähnyt, mutta olettaisin sen säilyneen myös orkkiksena.
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep se punainen on marjaniemessä. välillä kun olen ajanut vanhoilla kotikulmilla niin siellä se on joskus tallista pilkistänyt.

    Se beige on tietääkseni sama joka maalattiin myöhemmin metallinvihreäksi. AUR-44. Oli myös myynnissä jokunen vuosi sitten
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    heikkisj: "Sitäpaitsi luuulisin että moni Swinger 340:llä on ollut alunperin 318 auto vai?"

    Ei ole näin. Sitäpaitsi 318 swingerin kloonaaminen 340 malliksi vaatii myös toimivien scooppien asennuksen, pyöreä rally-mittaristo, pitkä keskikonsoli, korkeaselkänojaiset istuimet ja ovaalinmuotoiset pakoputkenpäät
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Enpä muista nähneeni täkäläisissä 340 swingereissä toimivia scooppeja. Scoopit ja reiät on kyllä, mutta putsari on ihan tavallinen eikä ime ilmaa rei'istä.
     
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Ei kun siis tarkoitin vain että luulin jotta pikkumoottorien tilalle vaihdettiin isompia, ainakaan 318/kuutos-Dustereidenhan kohdalla se ei ollut laisinkaan harvinaista. Tunnustan että 340 Swingereiden erikoistuntomerkkejä en tunnista(nut?). Dustereissahan oli ainakin se erilainen maski (ja varmasti muutakin). Kiitos WBBC:lle Swinger-informaatiosta! Onko muuten tietoa kuinka monta niitä oikein tulikaan Suomeen?
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Siis juuri näin. kaksi pyöreää reikää scooppien alla mutta ei kuitenkaan tiivistettynä ilmanputsariin. Ilmanputsari
    on Sellainen musta pyöreä jossa "340 FOUR BARREL" -teksti
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Toi kiinnostais meikäläistäkin... Onhan orkkiksia ainakin yks, sellanen tummanvihreä, esitelty aikanaan Street&Racessa...
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Itse asiassa 340 dusterissa oli '70 ihan sama maski kun tavallisessakin dusterissa. '71 tuli sitten "shark tooth" maski, mutta se oli paitsi Duster 340:ssä, niin myös Duster Twistereissä joka oli siis tollanen ralliteippi versio. Vähän niinkuin GM:n SS-mallit(heheh). '72 malleissa oli vielä sama maski, mutta '73 dustereissa oli jälleen taas vain yhtä maskia tarjolla. 340 swingereitä taas tehtiin vain vuosina '69 ja '70. Dodgen A-body 340 malli vuosina '71 ja '72 oli demon, '73 sitten Dart Sport. 340 kone poistui tuotannosta vuonna '73 jonka jälkeen noi rallimallit oli 360 koneisia.
     
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    340 Swingereistä tulee mieleen ainakin lapsuuden naapurin punainen, itselläni oli aikonaan keltainen. munkkiniemessä beige, kaksi metallinvihreää ja Aimo Liikan keltainen blower. Ainakin parikymmentä eri kärryä olen vuosien varrella nähnyt livenä tai lehdissä.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tuttu rekkari.
    Vieläkö on muuten sama tekniikka kun 20 vuotta sitten? Kuvan pvm:n perusteella napattu tänä kesänä

    Olis muuten hauska nähdö netissä lisää kuvia noista vanhoista "julkkis"kärryistä menneiltä vuosilta.

    Missäköhän on Ahti Virtasen 427 -75 Corvette?
     
  15. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Muistanette silloin kultaisella 80-luvulla kun Hangon katuautokisoissa oli yhtenä vuotena melkoisen vapaat takajousitukset? Itse kävin silloin eka kertaa ylipäätäänsäkään Drag Racea katsomassa (Kuopiosta oli hieman ajamista) ja kylläpä teki Liikan Blower-Swinger unohtumattoman vaikutuksen kun lähdössä takapuskuri tipahti maahan, keula nousi noin puoli metriä ja sitten mentiin, macho! Muistanpa myös kun samoihin kisoihin oltiin menossa niin Kehä kolmosella ajoivat vastaan peräkkäin Kokon Amazon ja Koskisen Riston avo-Chevelle mustassa kuluneessa kuosissa. Viimemainittuhan oli koko kisan nopein, olisiko aika ollut 12.1. Se oli silloin aika kovaa vauhtia!
     
  16. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Toi keltainen Swinger 340 oli ainakin Hot Rod & Rock Showssa tänä vuonna.Alkuperäiseen aiheeseen palaten :smile: eikös menneiden aikojen Hottentoteissa ollut aika useasti myös pakkelilevitykset takapyörän kaarissa ja punaista banjokoppaa ei sovi myöskään unohtaa :smile: tietysti lasissa piti olla sellainen V8-magazinesta tilattu "Pitää olla Veekasi" tarra...
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muistanpa myös kun samoihin kisoihin oltiin menossa niin Kehä kolmosella ajoivat vastaan peräkkäin Kokon Amazon ja Koskisen Riston avo-Chevelle mustassa kuluneessa kuosissa.

    Vähän OffTopiccia, mutta millainen vehje tuo Kokon amazon sitten oli? Eikö jollain Maurilla (sukunimeä en muista) ollut 80 luvulla pirun nopea turboAmazon? Oisko ollu sukujaan sitten se Kokko? Mulla taitaa olla jossain kuvakin siitä amasta..
     
  18. slitre

    slitre 1st gear

    Ennen"pitää olla veekasi" tarraa oli kova juttu "autoset" ja "beaver jeans" tarrat!
    Missäs se mopari luuraa missä oli aikoinaan jonkun farkkumerkin isot logot kyljissä...+tietenkin kaikki 70 luvun lopun vimpaimet...kylkiputket, ketju ratti yms
     
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jees. Mulla on tallella Autosetin kuvasto vuodelta 1979. CAl CUSTOM -tingeltangelit oli aika hyvin edustettuna. Mä muistan lukeneeni sitä ja olen merkannut kynällä mitä osia mä ostan kun saan ajokortin ja auton. Mä olen laittanut ruksin vähän joka tuotteen kohdalle.

    Yksi asia on kuitenkin toteutunut. Mä päätin silloin että veekasissa pitää olla alumiiniset M/T venakopat ja sellaiset mulla nyt on 454:sessa. enkä luovu niistä
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jees. Mulla on tallella Autosetin kuvasto vuodelta 1979. CAl CUSTOM -tingeltangelit oli aika hyvin edustettuna. Mä muistan lukeneeni sitä ja olen merkannut kynällä mitä osia mä ostan kun saan ajokortin ja auton. Mä olen laittanut ruksin vähän joka tuotteen kohdalle.

    Yksi asia on kuitenkin toteutunut. Mä päätin silloin että veekasissa pitää olla alumiiniset M/T venakopat ja sellaiset mulla nyt on 454:sessa. enkä luovu niistä
     

Kerro tästä muillekin!