70-80 luvun pienet Fiat henkilöautot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Motor & Parts, 30.1.2019.

  1. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Kieltämättä epäilyttävää kun 5e minimi korotus ja siihen huudellaan satasia päälle kerralla...
     
  2. kuutio

    kuutio Gearhead

    Mun faija osti -71 uutena 850sen. Ensimmäisen minkä sai uutena irti. Oli joku hintoja korottava verojuttu tulossa niin piti äkkiä joku ostaa mitä oli vielä vapaana. Ensin piti tulla 600nen mut sai viime hetkellä isomman.

    Laturi siitä palo melki heti ja meikäläinen pikku poikana sai sen vaihdettua, oltiin mutsin kanssa pitemmällä reisussa eikä parempiakaan asentajia ollu.
    Ei siinä mtn isompia vikoja ollu, kerran meni roskia kaasariin ja tyhmäkäynti katos. Siitä riemuitsin pikkupoikana kun faija veti vähän urheilullisella ajotyylillä ettei sammunu.
    Kustannustietoisena faija roudas jostain romiksesta vanteet talvirenkaille, ne oli jonkun ranskalaisen 3-reikäset ja faija sitten kätevästi poras pari reikää lisää per vanne..
    joku oli kertonu että sen ranskalaisen kaks pultin reikää oli samalla jaolla.

    Se vaihtu sitte jonkun vuoden päästä kadettiin. Vuosia myöhemmin näin sen Tampesterissa parkissa, oli vieläkin ne poratut vanteet alla. Jostain syystä muistan vielä rekkarinkin,
    HM-683
    Kuljetuskapasiteettia kattotelineen lisäksi parannettiin aina tarvittaessa poistamalla repsikan penkki. Sillon mä,broidi ja mutsi ahtauduttiin takapenkille kun esim mökille piti viedä hella.

    Sillä fiiatilla mäkin autolla ajoo opettelin, onhan tommonen aina nostalginen näky kun harvoin näkee.
     
    jknR, viikinki75, 12345678910 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niissä vanhemmissa oikeissa fiateissa oli boschin sähköjä. Seatissa taas magneti marelli.
     
  4. speedy

    speedy Double Gearhead

    Kasipuokilla sitä on itekki opeteltu pellolla ja sivuteillä. Myös metsälöytö 850 Special oli hetkenaikaa"peltoautona" Nykyjään jos vastaavan löytäis, niin hiphei riemusta :) (Mullon muuten jemmassa Tuommoseen fiiatin kakskurkkuseen imusarja)

    -88 kajjaanin varuskunnnan parkkipaikalla nökötteli hieno sininen 600 abarth replica
     
  5. speedy

    speedy Double Gearhead

  6. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Jossain päin Suomeahan on Fiat 600 jonkun huoltiksen tai kahvilan katolla. En vain muista millään missä sen olen nähnyt
     
  7. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Kotkassa Korelan baarin katolla on ollut auto pitkään ja vaihtunutkin jossakin vaiheessa. Google Mapsin kuvassa vuodelta 2009 siellä on satakaksseiska https://goo.gl/maps/xudicCnACzizTPBJ7 joka siellä taitaa nykyäänkin olla, mutta olisko joskus ollut kuussatanenkin? Ehkä joku kotkalainen muistaa.
     
  8. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Campanian auringon alta sattumalta takapihalta bongaamani 850 Special.

    [​IMG]
     
    cdv70, Dataviilaaja, 12345678910 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Oma lukunsa ovat sitten lukuisat 500/600/850-pohjaiset piensarjatuotteet. Klassikot-lehdessä oli hiljattain esittelyssä Suomeen aikaan muuttoautona saapunut Moretti 850 Sportiva. Tässä muutama netistä etsitty esimerkkikuva muista.

    Fiat 850 Vignale Coupe.

    [​IMG]

    Lombardi 850 Monza.

    [​IMG]

    Fiat 500 Moretti Coupe.

    [​IMG]
     
    jknR, cdv70, speedy ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Larry

    Larry Double Gearhead

    Muuramen rompetori jokunen vuosi sitten


    [​IMG]
     
    jknR ja cdv70 tykkäävät tästä.
  11. malvasto

    malvasto 3rd gear

  12. malvasto

    malvasto 3rd gear

  13. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Sierra, jknR ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. Buick55

    Buick55 Gearhead

    malvasto tykkää tästä.
  15. cdv70 tykkää tästä.
  16. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Just saman näköinen on myös 124 coupe ja spider malleissa.
     
  17. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Walliuksen juutuubikanavaa mielenkiinnolla seuraan, jos siellä alkais pienen italialaisen mettälöydön pois haku ja muokkaus.
     
  18. matti R

    matti R 3rd gear

    Samannäköinen mutta eivät ole yhteensopivia. Been there, tried that.
     
  19. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Onko mimmonen ero?
    Mutta koska on jenkkipalsta, niin mulla oli cj7 jeeppi, johon kävi boorin puolesta heittämällä uudemman fiat coupen ratti, jotta sain piha siirrot tehtyä.
     
  20. japetalk

    japetalk 1st gear

    70- ja 80-luvun Fiudet (ja niiden maalaisserkut, Seat et al) olivat pääsääntöisesti suhteellisen tasan paskoja vehkeitä, ainakin jos olisit henkisesti nykypäivän Toyotamies.
    Mutta, jos oikeasti sydän palaa aitoa harrastamisen intoa, niin eipä juuri helpompaa harrastuskohdetta olekaan, jos kukkaro ja etenkin kalenterisi kestää (riippuen toki siitä, miten syvälle aiot tähän harrastuksen suuntaukseen upottautua).
    Kuten joku taisi jo aiemmin mainita, niin osathan eivät paljoa paina. Fyysisesti helppoa, henkinen puoli ihan ittestä kiinni. Joku toinen mainitsi pienimpien mallien kääntämisen helppouden esim. pohjaa hitsatessa (siltähän et välty); voin taata, että onnistuu mm. rintamamiestalon autotallissakin mainituilla menetelmillä.
    Noiden laitteitten ylläpito harrastusmielessä on tekemisen kannalta verrattain helppoa ja parhaimmillan rentouttavaakin, ellet ihan aitoa Abarthia ole rakentamassa. Etenkin, jos pitsinnypläyksestä tykkäät (ruosteinen seitinohut metalli ja sen entiselleen saattaminen, sangen vaihteleva juttu muuten ihan autoyksilön tasolla). Joka tapauksessa kaikki harrastamasi tulee pysymään mielessä, toiston kautta opittuna.
    Aikas yllättävän moni täälläkin on näköjään tätä kautta sen taivaspaikkansa lunastanut, ellei muuten.
    Itse olen noita Fiiuja, enimmäkseen 600-sarjaa, laitellut 80-luvun alusta alkaen (mutten enää moniin vuosiin, raja se on rakkaudellakin). Käyttönä ollut niin siviili- kuin kilvanajokin.
    Ja kappas, tuossahan yksi -80 + jotain Ritmo mun avatarissakin pilkistää. Oli aikanaan juuri tuohon pihaan tulossa ihan pränikkänä piirimyyjältä Hämeenlinnasta, ja pakosarja seuralaisineen putosi matkan varteen. Täytyy toki totuuden nimessä sanoa, että pääsi vielä lähes 30 metriä kuvassa esitettyä pidemmälle neitsytmatkallaan. Mutta tuopa olikin tuon ajan keskikokoinen Fiat, eli virallisesti OT.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!