-70 MOPAR C-BODY TUULILASILIIMA

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja veekasi, 3.10.2015.

  1. veekasi

    veekasi Gearhead

    Mistäpä löytyisi oikea liima tuulilasin kiinnittämiseen?
    Facta: On liimalasi, korjaamokäsikirjan mukaan "polysulfide" liima!?
    Ja on aikas niukat ohjeet tuulilasin kiinnittämiseen ... oikein!
    On mielipiteitä että uudet High modular-liimat ei käy, kun ovat liian "kovia" ja toiset että käy ... ei halkea lasi!
    Ota tästä nyt sitten selvä ...
    Ja ei, ei hinata mihinkään tuulilasipajalle, kun ei ole ajokunnossa ja on oikeat välineet saatavilla, ja henkilö joka on asentanut xxx määrän laseja, muttei näin vanhoihin vessoihin!
    Tuulilasipajoillakin toiset sanoo että liima kun liima ja toiset että liimattava vanhantyyppisellä ei HM-liimalla.
    Ei oikein meinaa löytyä enää 1. sukupolven liimoja mistään.
    Joku sanoo että pysyy butyylinauhalla, Kentin sellaista on, mutta hiukan epäilyttää!?
    Alkuperäistä "spacer dam" tiivistettäkään ei ole, suorakaiteen muotoista liimanauhaa (tuulilaseille tarkoitettua) löytyy, lienee käy korokkeeksi/korvaamaan "spacer dam"?
    Mitä raati sanoo? Miten tulee hyvä?
    Nim. epätietoinen
     
  2. roku65

    roku65 Gearhead

    Samankaltaisen asian kannssa aikoinaan painiskelin itsekin. Päädyin kuitenkin liimaamaan alun perin butyylinauhalla kiinnitetyn etu- ja takalasin normaalilla hitaalla tuulilasiliimalla. Ollut nyt 10 vuotta "löysässä" 2d ht kopassa ilman mitään ongelmia. Uusissa autoissa olevat "airbag" liimatkin eroavat kovuudeltaan toisistaan. Esim japseissa usein hyvin pehmeä helposti leikattava liima. Vectra C :n liima kuin kiveä etc.

    Jos haluat kuitenkin liimailla butyylinauhalla niin Volvolta löytyy hyvin laadukasta ja tarttuvaa nauhaa orkkis tarvikkeena. Esim 200-sarjassa kiinni tolla nauhalla, mutta tullut aina liimattua lasiliimalla uusi lasi niihinkin kiinni. Ei koskaan mitään ongelmaa, tosin tuollaisen ratakiskon koppa on kyllä aika jäykkä. Butyylinauhan ongelma on lasin vajoaminen vuosien mittaan. lasi laskeutuu pikku hiljaa alareunaan, jos ei tee mitään toppareita.
     
  3. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    3M:llä kahta eri korkuista "palkoa" butyylinauhaa saatavana. Volvon butyyli on hirmuisen kovaa,työssä saa käsitellä harvasen päivä.. 200srj lasi liimattiin (butyylinauha) sellaisella helvetin moisella rautahäkkyrällä jossa oli vingat kiristämistä varten eli lasia kiristettiin koria vasten hiljalleen. Hirrrvee laite,en joutunut käyttään ,näin kun heitettiin roskalavalle.. :D
    Jos laitteesi on "ruotoinen" eli ruostetta piisaa ja kori on letku niin butyyli, jos kori ryhdissään niin liimaa. Liimojen kovuudessa on eroja, mutta se että onko se nopeasti tai hitaasti kuivuva niin en ole palon kovuudessa havainnut mitään eroja juurikaan.
     
  4. cvo

    cvo 1st gear

    69 avo c koppaan tuli liimattua jokunen vuosi sitten simsonin lasiliimal tuulilasi, ja se kun loppui kesken ni saman merkin korikitil loput ja hyvin on kestänyt.
     
  5. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mulla -74 furyyn laitettiin 3M:n nauhalla. Vaati semmosen primerin pohjalle.

    [​IMG]
     
  6. soppa79

    soppa79 Gearhead

    Taisivat mulle kuttilasta saman myydä
    myydä -72 c-bodyyn
     
  7. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Joo Kuttilasta tämäkin.
     
  8. veekasi

    veekasi Gearhead

    Luulen että liimaan, kun vaan tulisi vastaan jotain ei niin kovaa tuulilasiliimaa. Koppa vaikuttaa täysin terveeltä, eikä tuulilasien paksuudessa taida olla mitään eroja, ts nykyautojen lasi ei taida olla yhtään sen paksumpaa kuin vanhemmatkaan vaikka ovat nykysin osa korirakennetta ja pitää kestää turvatyynyjen laukeaminen.
    Toi butyylinauhan aiheuttama valuminen hiukan mietityttää, mutta on alareunassa topparit, tai ainakin oli. ja pitääkö butyylinauhan kanssa käyttää primeria, toiset sanoo jo ja toiset ei. Mersulla on kuulemma butyylitiiviste missä vastuslanka sisällä asennuksen aikaista kuumentamista varten, käytetty kai s-malleissa 80-luvulle tai jonnekin asti?!
    Liima kun löytyy niin kokeillaan kuin liimattuna käy.
    Jos joltain löytyisi vielä vinkki siitä liimasta!
     
  9. Z11

    Z11 Gearhead

    Osta Motonetistä tuulilasin liimaussetti
     
  10. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ja ota heti kaksikin tuubia. Aloittelija laittaa liikaa tai ainakin kyttää liikaa liiman loppumista jolloin palko jää liian matalaksi. Mutta ei sitä liikakaan kannata pursottaa. Osta myös kaksi imukuppia nostoon,helpottaa kummasti. Tee kaverin kanssa pari koenostoa paikoilleen ,ilman liimaa. Aloittelijoilla kun kädet tärisee liikaa. :)
     

Kerro tästä muillekin!