71 Dodge Swinger big block

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Swinger71, 12.7.2020.

  1. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo syksy etenee ja tuntuu että mitään ei oikein tahdo saada aikaiseksi. No onneksi jotain edistystä on tapahtunut. Eli nyt on Swingerin turvakehikko muutoskatsastettu joten se on ainakin siltä osin katulaillinen. Tosiaan ajattelin että sehän varmaan kelpaa suoraan kun on FHRA:n leima mutta eipä se ihan niin ollutkaan. Lakiteksti on käytännössä suora kopio sääntökirjasta mutta kun siitä on otettu vaan osa tuohon traficomin kirjaan. Kun FHRA:n sääntökirjassa kerrotaan että pitää kiinnittää korin molemmin puolin pultattavilla lapuilla tai vastaavasti kiinnityksen voi tehdä myös hitsaamalla. No traficomin kirjasta on tuo tai sana ja siitä eteenpäin jätetty pois. Eli neljä 150x150x3 mm lappua piti lisätä pohjan alle pulteilla kiinni. Muuten muutoskatsastus onnistui todella kivuttomasti kun kävin selvittämässä asiat etukäteen. Kiitos vielä Jarille Marjahaan Autokatsastukseen hyvästä palvelusta.
    [​IMG]
    Nyt pyöritin siihen bensat etanolien tilalle ja siirsin muutamaksi kuukaudeksi talvisäilöön. Eikä nyt ole muutenkaan mitään älyttömiä suunnitelmia tuon suhteen. Ilokaasut pyrin asentamaan ja laitan laatikon räjähdyssuojan paikalleen. Tosiaan pitää tuossa ens kuussa pyörähtää Haapavedelle ostamassa loput tykötarpeet kaasuja varten. Ja sitten ens kesänä ajetaan kadulla sekä toivottavasti myös No Preppiä ja jotain muutakin.
    North No Prep 13.8.2022 - YouTube

    [​IMG]
    67 siirtyi nyt synkimmän talven ajaksi työn alle. Kojalauta sähköineen on kasassa. Lisäksi kuvasta poiketen lämppärikotelo kaikkineen on myös paikallaan. Työt jatkuu seuraavaksi konehuoneen puolella jonne pitää asentaa syyläri, apulaitteet, sähköt ja bensalinja. Noiden jälkeen sitä pääsis kokeilemaan käyntiin. Jospa sais ennen joulua nuo tehtyä niin ois hyvä. Mutta ei pidä ottaa liikaa stressiä.
    P.S ratti ei tule olemaan tuo kuminen vaan siihen tilalle vaihtuu orggis ratti kunhan saan sen kunnostettua ja maalatta oikeaan sävyyn.
     
    Muokattu: 21.10.2022
    Kustom STW, superbird, Dart stw ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Hiljalleen etenee hommat 67:n kanssa vaikka hidasta kyllä on kun kaikki pitää jotenkin soveltaa tai tehdä kokonaan uudestaan. Moottoritilan puolella kaikki apulaitteiden kiinnikkeet on käytännössä mallia pannuhuone. (Kaveri käytti aikaan tuota sanontaa itsetehdytä kiväärin kiikarin jalasta) Tehostajan pumpun raudoista oli jonkin sortin malli olemassa mistä kopioin osan. Itsellä ois ollut alumiiniselle pumpulle raudat ja olis niitä saanut varmasti sovellettua tuolle valupumpulle mutta en raaskinut ruveta niitä pilkkomaan. Samaten laturille oli yhdet raudat olemassa mutta kun tuli tuo bilteman laturi niin en taaskaan viitsinyt pilkkoa niitä vaan tein uudet. Sinnehän nuo istui kohtuu hyvin ja hihnat sai linjaan. Syylärin osalta ei myöskään päässyt ilman sepittämistä. Kun yllätys yllätys Furyn syyläri ei istu suoriltaan Darttiin. Joten molempia eli koria ja syyläriä piti muokata. Mutta jäähdytystä on nyt luultavammin riittävästi.

    [​IMG]

    Tuolta ei nyt sinänsä enää hirveitä puutu. Vähän sähkötöitä, tehostajan ja vaihteiston lauhdutuksen letkut, lämppärin letkut + tietty kaikkea pientä mitä ainaa huomaa että on tekemättä.

    Toinen missä on mennyt aikaa on pakoputkisto. Valmiitakin olis saanut kaupasta mutta eipä niitä nuukana raaski ostaa. Ja toisekseen niitäkin olis varmasti joutunut muokkaamaan kun tuon pakosarjat on early a-bodyn sarjat. Tulivat aikaan Jykältä noiden kansien mukana kun oli tarkoitus laittaa tuo ko. moottori Valianttiin. Joten nyt putket tulee Bilteman mutkista ja suorista putkista. Kyllä noista ihan sellaiset itselle kelpaavat tulee. Vaihteiston palkin kohdalle on nyt vedetty ja tuosta pitäs taas jatkaa.

    [​IMG]

    Seuraavaksi vaan pitää asentaa polttoainetakki ja takaiskarit että osaa tehdä perän ylitykset oikeasta kohdasta. Niin tankkia tosin täytyy hivenen vielä oikoa ja maalata ennen asennusta. Josko tuota vaikka joulupukin kanssa pääsisi käynnistelemään ja kokeilemaan että liikkuuko tuo omin voimin.

    Niin ja on tuossa kyllä kaikkea ährätessä ja sadannen kerran jotain osaa irrottessa ja kiinnittäessä tullut mietittyä että miltähän se tuntuisi ostaa sellainen auto mille ei tarttisi tehdä mitään vaan pelkästään ajaa, pestä ja puunata....:rotfl::rotfl:
     
    teippi-mikko, Kustom STW, superbird ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mitäs hauskaa tuossa nyt sitten olis? :)
     
    Isamu tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pitäisköhän mun harkita merkin vaihtoa?
     
  5. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo niin minä oon itekin ajatellut että ei ole tuommonen harrastaminen minua varten.
     
    MJF tykkää tästä.
  6. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Kuinka niin?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nokun mullakin on yks mopari ja en mä nyt niin hirveästi noista pulttisulkeisista perusta. Siellä se on purkautumassa osiksi taas, tallissa.
     
  8. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Hommat on taas hieman edennyt. Moottoriin sain sähköt lähes kokonaan tehtyä. Oikeastaan puuttuu enää tuo laturin heräte kun ajattelin laittaa latausvalon tuonne ohjaamon puolelle. Huomannut sen Valiantissa ja Swingerissä toimivaksi systeemiksi. Akunkin uskalsin laittaa paikalleen ja kytkeä sen kiinni. Mistään ei savu noussut. Pyyhkimet ja puhallin toimii kuten sytytyksen ja startin sähköt. Mittaristo ei veilä toimi mutta luultavasti on maavika. Pitää sitä tutkia tuossa paremmalla aikaa. Pakoputket sain kanssa kyhäiltyä taka-akselille asti. Ylityksiä ei saanut vielä tehtyä kun loppu mutkaputket kesken.

    [​IMG]

    No nyt kun sai putket tuohon malliin niin pitihän sitä sitten kokeilla käyntiin. Kuinka ollakkaan noin 20 vuotta hyllyssä maanneet sytkäosat tuntu toimivan samoin kuin kaasutin jonka sain muutama vuosi sitten kaverilta lainaan kun se vaihtoi Polaraan ruiskun. Eli lähes laakista lähti kone käytiin. Ainoa jumppa oli se että jakaja oli jossain vaiheessa kääntynyt 180 astetta pieleen eli helpolla pääsi. Niin ja pakoputkien lähdöt tuntuu vähän vuotavan. Sain ajettua nokan sisään, öljyt ja vedet pysyi erillään ja nestekin kiersi normaalisti. Reilut 15 vuotta kuivillaan ollut tehostajan pumppukaan ei näyttänyt pahemmin vuotavan. Melkein joutuu seuraavaksi tekemään jarrut loppuun niin pääsee testaamaan että liikkuuko tuo.

     
    FuryIII '71, teippi-mikko, LPV ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Hieno!
    This is called hot rodding !
    A
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  10. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Taas on hivenen edistytty. Pakoputket sain rakenneltua valmiiksi ja jarrutkin alkaa löytymään. Takajarrut tosin on vielä puutteelliset, koska takajarrut on kasattu vanhoilla rummuilla. En ruvennut niitä vielä kehimään vaan odotan, että uudet rummut tulee ja laittaa sitten homman kerralla kuntoon. Jarrutehostinkin istuu hyvin moottoritilaan, kun sitähän tuossa ei minulle saapuessa ollut. Taas oli hyvä ettei tullut heitettyä Swingerin tehostimen hilppeitä pois kun sen silloin aikanaan purin isolohkon tieltä. Niin vain sai niistä ja kyliltä löytyneistä osista kasattua tehostetut jarrut. Ryyppyä viritellessä huomasin, että tuossa kaksitasoisessa imusarjassa ei ollut automaattiryypyn jouselle sitä syvennystä. Liekkö ollut nuo trukki- moottorit varustettu erilaisella imusarjalla? No siihenkin löytyi ratkaisu ja näyttäisi ryyppy pelaavan.

    [​IMG]

    Tuossa ohessa on tullut metsästeltyä kaikkea tarvittavaa pisteosaa yms puuttuuvaa. (Ja tietysti mahdollisimman halvalla). Tuossa kylällä seiso kimppatallin pihassa 67 Dart josta olin jo aikaa sitten himmoinnut takaikkunan listoja. Ajan kuluessa ja kaikkien vaiheiden jälkeen kun niitä pääsin kaverilta ostattelemaan se johti siihen, että piti lähteä hakemaan traileri lainaan.

    [​IMG]

    Eli sain puuttuvat listat hommattua ja lisäksi kaikkea muuta. Esim. tämän kaupan seurauksena sain kohtuukuntoiset kromipuskurit jotka kelpaavat pienellä ehostuksella ,ainakin näin alkuun, vallan mainiosti. Kun saan tuon auton valmiiksi niin pitää käydä läpi kaikki jäljelle jäävät osat ja laittaa vaikka myyntiin. Tai sitten säästän jos sattuu vaikka joskus tarvitsemaan.

    Eilen sitä sitten pääsi ensimmäisen kerran jo ajamaankin. Ja moottori ja laatikkokin tuntuu ainakin tuon perusteella toimivan.



    Seuraavaksi pitää ruveta tekemään valojen johdot loppuun, hommata jonkin verran uutta osaa, (isoimpina kattoverhous ja lattiamatto), penkit meni verhoilijalle Pielavedelle ja valmista pitäisi olla tuossa maalis- huhtikuun aikoihin ja pitää myös ruvata hoputtamaan maalaria loppujen osien kanssa. Jospa tuon saisi jo vaikka esim syksyllä ajoon tai sitten viimeistään kesäksi 2024. Ei viitsi ottaa liikaa painetta kun näyttäisi tuo kuitenkin ehkä vielä joskus valmistuvan. Swingeri pitää myös ottaa jossain vaiheessa työn alle, että pääsee taas kesällä ajamaan No Preppiä yms kivaa..
     
    isalmela, Isamu, -Skeletor- ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!