-71 Mopar 440 + 727 väsähti?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TAi, 1.12.2012.

  1. TAi

    TAi 1st gear

    Noin sadan kilsan maantieajon jälkeen alkoi konehuone huutamaan (pitämään helvetillistä huminaa), ja samalla hävisi vauhti lievästi epätasaisen käynnin saattelemana. Pysähtyessäni en löytänyt nestevuotoja. Molemmissa öljypohjissa oli tikkujen mukaan ainetta. Kaikki sytkän ja kaasarin piuhat näyttivät olevan ok. Tulpat ja tulpan johdot oli juuri uusittu. 727 vaihtoi pykäliä normaalisti.

    Tyhjäkäyntikierrokset nousivat n. 50 % P:llä ja N:llä. Vaihteiden vaihdot paikallaan nykäisivät hieman entistä terävämmin. Vaihde päällä kierrokset laskivat hieman enemmän kuin ennen, ja syöttöä painaessa kone meinasi sammua.
    Tyhjäkäynti vaelsi hieman kuten aiemminkin, muttei mainittavasti.

    Ei kolinaa, nakutusta, vinkunaa, jurinaa tai muitakaan häiriöääniä mistään, vain kovempaa huutoa konehuoneesta ilman tehoja.

    Köröttelin loput 30 kilsaa lumimyrskyssä 50-60 km/h kotipihaan pelko persiissä.

    Mikähän lie vikana? Olisiko nokkaketku venähtänyt ja pistänyt sytytyksen pieleen? Vai eikö koneen ja laatikon yhteistoiminta pelitä?

    Tämä sattui kun ajelin eilen Hakalan pajalta kotiin hienosti onnistuneen peräremontin jälkeen. Remontista remonttiin käy mopar-kuskin tie...
     
  2. hlappis

    hlappis 3rd gear

    oisko imuvuoto tullu kiusaksi?tsekkaa kaasarin tulppaukset ja jakajan alipaine letku jne.
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ääni tälle tahi yksinkertaisesti kaasari jääti... 8) ei kyl selitä huminaa. Jarrutehostin tai sen letku? PVC:n letku?
     
  4. TAi

    TAi 1st gear

    Samaa teki tänään kun peruuttelin pihassa. Tuskin on ainakaan mitään overheating:in liittyvää. Täytyy tuplachekata vielä piuhat ja mahdolliset vuodot.

    Kärryn etujarrut on lievästi jumissa (uudet letkut tulossa), mutta ei ne voi jumittaa noin paljoa, että vaikuttaisivat kyytiin huutamalla. Ja tuskin lohkon tuuletuksenkaan pettäminen aiheuttaisi moista (60-40mph)
    tehohäviötä.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kyl se vaan voi aiheuttaa tehohäviön jos paksumpi alipaineeseen liitetty letku vaurioituu/irtoaa... Vetää seoksen rankasti laihalle. Pienempiki letku saa aikaan nypytyksen.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Jos etujarrut jumissa niin kyllä se katiska hyytyy ja rupeaa kuluttamaan monin verroin enemmän.

    Mut alipaineet tarkistukseen, ota joku autoista ymmärtävä kaveri mukaan tutkimaan mikä kaaraa vaivaa.
     
  7. TAi

    TAi 1st gear

    Kiitokset vastauksista. Meni hetki, ennen kuin sain auton pajalle.

    Löydettyjä ja korjattuja vikoja:
    - Tuulettimen viskokytkin oli jumissa
    - Virranjakajan kiinnityslevy oli löysällä
    - Kaasuttimen (Carter AVS) tyhjäkäynnin säätöruuvi oli kadonnut

    Täysillä pyörinyt tuuletin ja pielessä ollut sytytys selittävät huminan ja tehohävikin, mutta mikä lie nostanut kierrokset korkeammaksi? Ilman säätöruuvia kierrosten olisi pitänyt laskea.

    Vaihdoin kaikki imuletkut ja PCV-venttiilin, vaikka ne tuntuivatkin olevan kunnossa. Imuvuotoja ei löytynyt. Putsasin toisen venttiilikopan saastemokkulan ja vaihdoin etujarruletkut. Tarkastin tuulettimen irrotuksen ohessa laturin, vesipumpun ja ohjaustehostimen pumpun hihnapyörät, ja ne pyörivät moitteetta. Laitoin hihnastonkin samalla uusiksi.

    Nyt kärry tuntuu kulkevan perussäätöjen jälkeen normaalisti. Toivottavasti ei jäänyt mitään piilevää vikaa, joka aiheuttaa samankaltaisen monivamman.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Ei noi vammat johdu samasta viasta, visko nyt saattaa jumia itsekseen ajan myötä, jakajan pultti on varmaan jäänyt löysälle jonkun edellisen säätäjän toimesta ja seosruuvin putoaminen voi johtua siitä että on alkavaa imuvuotoa korjattu ruuvin liiallisella avaamisella.
    Tai sen jousen kuoleentumisella.


    Mut hyvä että Moppe taas laukkaa kaduilla voorttimiesten ja seevyhönöjen kiusana :)
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tais sytkä pyörähtää sopivasti aikaselle...
     

Kerro tästä muillekin!