727 laatikkoon mistä ylivaihde vai uudempi teknikka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sutinen, 22.8.2023.

1. sutinen

sutinen Gearhead

Kyllä tuo jo 80 mailin vauhdissa voi bensaa vetää ja kierrokset nousee jo paljon. Täytys toi perävälitys tarkistaa. Liekkö välitys perään laitettu. Toki laskemallakin suunnan saa.
    Mut olis matka ajussa joku 4 vaihde tarpeen tai aavikko perävälitys.

2. grantorino

grantorino Gearhead

Paljonko nyt on kierroksia kun ajat sataa?

3. kippis

kippis Gearhead

missäs sää sataakolmeakymppiä (km/h) vetelet ?
    ootko testaillu nopeusnäytöllä tai navigaattorilla näyttääkö mittari oikein ?
    mulla polarassa kun ajaa 60 mailia niin vauhtia on oikeesti 70 km/t. (pitäs olla 96,5!!!)

josta tuleekin jatkokyssäri, pitääkö mun nyt isontaa vai pienentää laatikon mittarinratasta ja minkä verran ?
    pienemmällä muutoksella sais kyllä mailit kilometreiksikin =)

4. Hai

Hai Double Gearhead

Pienentää

Ensin tuolla rengas laskulaattorilla lasket tarkan renkaan halkaisijan.
    TCI Auto Speedometer Gear Calculator - TCI® Auto
    Sitten täytät nopeusmittarin rattaan laskimeen ensimmäiseen ruutuun käyttävän rattaan hammasmääräksi 13 (kuten moparin akseliin on koneistettu), sitten perävälitys toiseen ja renkaan halkaisija kolmanteen. Sitten paina "laske".

5. Pietsi

Pietsi Gearhead

Mielestäni isompaa ratasta.
    96/70=1.4. Olemassa olevan rattaan hammasluku kerrottuna 1.4. Luulisin.

6. Hai

Hai Double Gearhead

Olen toista mieltä.
    Mittari näyttää liian vähän -> mittari vaijeria pitää saada pyörimään kovempaa.
    Mikä pyörittäisi vaijeria kovempaa? No pienempi ratas vaijerissa, kun moparissa pyörittävä ratas on koneistettu akseliin ja sitä ei pysty vaihtamaan.

7. Pietsi

Pietsi Gearhead

Aivan eli toisin päin.

8. Kimmeli

Kimmeli Gearhead

9. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Sit ennenkun vaihtelee mittarin rattaita, sen välityksen voi tarkastaa matkamittarin avulla. Ajaa tunnetun pätkän tai katsoo reitille mitan vaikka Google Mapsilla. Lenkki suoritukseen ja sitten laskentaa, että oliko virhettä ja jos oli, paljonko. Matkamittari todennäköisesti toimii ”oikein” kun taas nopeusmittari voi heittää ihan vaan siksi, että on rikki. Ja voi olla rikki niin, että näyttää osanaikaa ihan totta ja alkaa jossakin vauhdissa ihan ok ja sitten myöhemmin alkaa liioittelemaan.

Mulla oli semmonen puolitotuusmittari. Kaupunkinopeudet kilometrilleen oikein ja motarivauhdissa näytti 15 km/h liian vähän.

Semmosta ei rattaan vaihdolla korjaa.

Jokos kysyjä on tarkastanut perävälityksen? Jos sinne on joku laittanut tiuhat rattaat, niin tulee arvaten hyvin halpa remontti. Kasikolmevartin aavikkorattaita luulis löytyvän joutenolevina useammaltakin vanhan tavaran säilöjältä.

10. Ebaysta mä olen niitä bongaillut. Uusia harvoja välityksiä ei taida saada.

Oliskohan tuossa 742 mallin mötikkä? Joka tapauksessa tässä yksi:

MOPAR 8 3/4, 2.76 RATIO OEM CHRYSLER RING AND PINION SET, 742 CASE, 1 3/4'' STEM

11. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Mä ajattelin, että niitä olisi jouten ”esiomistettuina” ihan täällä Suomessa. Kakkosella alkavia on joskus halvan bensiinin (< sarkasmia) aikoina vaihdeltu tiuhempiin. Jos käy tuuri, niin löytää murikan kokonaisena.

Mut mehän ei vielä tiedetä, mitä siellä on. Lajitoverin olen kuullut tuskailevan Valiantin tiuhoja välityksiä. 3,55 oli ihan passeli 170+manual autoon mun mielestä, mut jonkun toisen mielestä ei.

Gary Grand tykkää tästä.
  12. kippis

kippis Gearhead

liikaahan tuo nyt näyttää, eli 60 mph näyttää mittari ja vauhtia oikeasti 70 kmh.
    siihen nopeuteen pitäisi näyttää n.44 mph.
    noin 16 mph liikaa siis. jostain luin että 2-3 mph vaikuttaa yksi hammas (speedometergear).
    alkuperäseen aiheeseen palaten joskus ajelin 4.11 perä välitteisellä powerglidellä niin siinä voi sanoo jo välitysten olevan huonot matka-ajoon...

Gary Grand ja Hai tykkäävät tästä.
  13. Hai

Hai Double Gearhead

Aivan, pitäis opetella lukemaan. o_O Siinähän oli vielä yksikkömuunnoskin mukana.

14. Pietsi

Pietsi Gearhead

Samaa mieltä. Kannattaa aivan aluksi katsoa, mikä välitys ja case siellä on.
    Jos on joku tiuha niin sitten 2.93 tilalle.
    Jos on edes lähellä sitä 2.93, niin ei maksa vaivaa alkaa pulaamaan.
    Helpompi muuttaa omaa suhtautumista.

Gary Grand tykkää tästä.
  15. sutinen

sutinen Gearhead

Juttua tullut pirusti..ei ole kerinnyt täällä pyöriä. Nopeus näyttö näyttää tienvarressa nopeuden ja on mulla puhelimessa gps softakin. Heitto jos on mittarissa niin pientä on.
    No ei sitä hirveesti viitsi tie ajussa kierrättää tuo 70 mailia nyt ajellut normi 80 km alueella kun aina joku auto puskurissa kiinni. Yleensä taidan 60 mailia ajaa. Km muuttanut nopeudet ja pienet teipin palat yleisempie nopeuksien kohdalla. Hyvä tuolla olis matkaa työntää kun olis vaihde lisää. Onkos muuten 727 tehty ikinä 4 lovisena ja käviskö vanhan lohkoon kiinni. Mulla ollut aina 3 vaihteisia noi 727. Peräöljytkin vaihtelin ja missään en välitys lukemia paskan keskeltä löytänyt ja unohdin pyörittää ja laskea renkaan ja kardaanin pyörimis suhteen.

16. sutinen

sutinen Gearhead

17. sutinen

sutinen Gearhead

Onpa iso heitto sulla...

18. sutinen

sutinen Gearhead

Pitää käyttää nosturilla kun vapaana seuraavan kerran ja laskee toi välitys. Mistä moparista näkee mikä perä vois olla koko ja onko välitys suhde lyöty perää. Olishan se mukava ajaa välillä nopeamminkin kuin 100 km tunnissa. Saahan sitä motarillakin sen 120 km ajaa ja lievä yli nopeus päälle. Säälittää vanhaa konetta kierrättää.
    Moottori käynti vain parantunna. Tein moottoriin huuhtelun öljynvaihdon yhteydessä ja kunnon Valvolinen 20w50 öljyt sisään. Käynti ääni nyt kuten kuuluukin. Öljynpaine ja kierrosmittari vois olla hyvä lisä mut nyt ei riitä aika asennella. Talvella on enempi vapaata harrastaa.

19. sutinen

sutinen Gearhead

Persekään nyt ihan auki ole etten bensaa saa ostettua. 2 kertaa viikkoon lehmää juotattanut. Joka päivä ajetaan ja kaasu poljetaan kuten kuuluukin. Ääni tasoa matkassa ajusssa ajatellut ja toki myös vois bensaa ja konetta säästää jos kierrokset laskee 100-120 km tunti vauhdissa. En kai autoa vaihda kun hyvä aihio. Juuri tämä hankittu. Sit tekniikkaan olisko joku ruiskukone varmempi ja vaikka 4 ovinen laatikko. Tällä vois läpi talven ajella. Käyttöauto eikä mikään koriste et ajetaan vuoteen 1000 km ja pidetään tallissa. Varmuutta ja mukavuutta.
    Nappivaihteet on ja toimii.
    Nappi vaihteet saa uuteen teknikkaan varmaan sähköisesti ohjattu vai saako. En ole tuohon kerennyt tutkia tai katsoa miten toteutettu. Joku kertoili et vaijerilla toimii.
    Tällä olis hyvä joskus suomeenkin hieman kiertää ja ei tarviis repullisia varaosia mukaan. Vanhan tekniikan voi talteen ottaa. Pitäs kai konekin joskus tarkistaa, laakeroida jne. Perus huolto tarkistus.

20. sutinen

sutinen Gearhead

Aavikko välitys niin kulkis sitä 120 km edes kohtuu kulutuksella ja melutasolla. Mitä nämä orgis vehkeet kulkee. Pitäs katsoo aukiiko kaasukaan täysille. Sekin vielä tutkimatta mut ensi kerralla kun joutaa omaa auto rassailee.
    Pitäs pitää joku vapaa päivä ja pyhittää se oman auton rassailulle.
    Autoja fiksailen ajankuluksi www.mattisutinen.fi ja nyt on pikkusen kiirusta

Kerro tästä muillekin!