727 laatikkoon mistä ylivaihde vai uudempi teknikka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sutinen, 22.8.2023.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    727 on tehty lukko turbiinilla. 46RH/RE (A518) on sit 727 ylivaihdeversioita.
     
  2. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Meillä 440+727+9vartti 3.23 välityksellä ja on se moottoritiellä aika perseest. Siihen on kyllä kaikki kilkkeet naapurikonsernin ylivaiheaskia varten olemassa. Puuttuu vain tiimalasista se tarvittava aika että ne menis paikoilleen.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. sutinen

    sutinen Gearhead

    Miten muuten tuosta perästä löytyykö tieto mikä on ja välityssuhde. Kaupunkissa toi välitys ihan sama mut tiellä olis mukavampi ajaa joskus yöllä pikkasen kovempaakin :)
     
  4. sutinen

    sutinen Gearhead

    Käykö tämä suoraan näihin oliko nyt tässä se kone 413 cid . Sekin vielä numero sarjasta varmistamatta. Ilmeisesti vesipumpun vieressä ohjekirjan mukaan numero. Liekkö lohkossakin kyljessä. 440 cid eikö siellä ollut. Iso lohkoo joskus 90 luvulla pikku poikana tuli vähän viriteltyä.
     
  5. sutinen

    sutinen Gearhead

  6. Ei käy. Nämä uudemmat laatikot on pikkulohkon kaavelilla ja ne ei käy suoraan isolohkoon:

     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    JOS tuossa autossa on 2,93 välitys, niin moottori kiertää jotakin 2100 100km/h vauhdissa. Se voi meluputkilla kuulostaa paljolta mutta onko se sitä? Tarkoittaa sitä, että moottori pääsee suurimman tehon, joka tulee jossakin 4500 paikkeilla vähän päälle 200km/h vauhdissa, eli on maksimoitu suorituskyky. Silviisiin ne on tehtaalla laskeneet, että isoimmalla moottorilla pääsee tuon ja vähän lutusemmalla jotakin 170. Ehkä.

    2,76 ja 2,93 välityksen ero on 6%, eli ei tule semmoista dramaattista "nyt meni loikkari päälle", joka on jotakin 20%, jossei joskus 30%. Ja niin pitkille välityksille jos menee, niin momentinmuunnin alkaa palailla maantievauhdeissa luiston alueelle. Sitten se on kuin kuminauhaa.
     
  8. Joka tapauksessa sellaistakin on saanut tehtaalta:

    [​IMG]
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jep. Semmosta finetuningia johonkin tarpeeseen, mutta vähän heikko efekti kierrosten alennukseen. Muusikolle hyvä, sillä ”soundi” muuttuu melko tarkkaan sen verran kuin soittimessa on kahden vierekkäisen koskettimen välillä eroa.

    -66 Totken manuaalissa mainitaan earlyyn saataviksi ainakin 2,93 - 3,55 mutta kun tehdasvälläreissä on myös 3,91 niin eiköhän senkin saanut. Siinä on jo palettia, mistä valita. Viimeksimainittu on kamalampi kuin ajaisi kakkosella maantiellä. Bytheway me oltiin joskus viikko saaristossa ja Coronet satamassa. Läksin liikkeelle ja ajelin Siuntio, Inkoon ja ties minkä läpi ja vasta Espoossa hoksasin, että karahka on 2 vaan ei D asennossa. 360/999 ja 9,25” 2,76 rattailla. Meni erillismittarin mukaan kakkosella >170 mut 0-50 km/h oli vähän vaisu.
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Se voi meluputkilla kuulostaa paljolta mutta onko se sitä? " Niinpä.
    Mulla oli 64 avo impalassa vaihdettu 3,55 välitys perässä, se kun oli kai ainoa minkä siihen oli saanut järkevillä kustannuksilla hyllystä. Alunperin ollut 3,08. Koneena 350 quadrajetillä.
    Autolla reissattiin pitkin suomea ja powermeetit, jne.... eikä se kuulostanut tai tuntunut liian kovilta kierroksilta matka-ajossakaan. Alkuperäistyyppiset pakoputket. Liekö sitten avon suhinat yms muut peittäneet huutavan koneen äänet :p:D.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Ei noi kierrokset silloin juuri haittaa kun"ne muut" sen peittää. Esim koppa lonkeroo tauluun nii ei tunnu missään,mut sitte kun ajelee itse niin kaipais pikkusen matalampia matkakierroksia :odwink:
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ei pelkästään ne kierrokset, vaan myös melu.

    Tossa yhteen (paja1:kin tuntemaan) peliin vaihdoin 3.70 -> 3.23 välityksen. Ei parantunut matkustusmukavuus, kun vain taajuus muuttui. Melu oli sama. Parempi muutos olis ollu mukavuuden kannalta 3"+Flowmaster -> 2.25"+ normaalit vaimentimet.
     
  13. sutinen

    sutinen Gearhead

    Nopeusmittari ei kyllä gps mukaan heitä. Tänään ajelin kännykkä kourassa ja mittari heitto voi olla mutta tosi pieni.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Monesti voivat olla hyvinkin tarkkoja. Mutta siitä ei voi päätellä perävälitystä eikä kierroksia. Laitoin mun autoon 4,1 välitykset ja samalla vaihdoin laatikkoon sopivan pyörittimen. Mittari näytti ihan riittävän oikein kuten myös kiekkamittari.
     
    sutinen ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. sutinen

    sutinen Gearhead

    Iso lohko viritettynä veti aavikko välityksellä 130 km mittariin ja kolmosella kulki jo maantie nopeuksia.
    Tehdas ilmottiko noin 200 km huiput.
    Moparin 8 3/4 mikä lie perän virallinen tyyppi en sitä rikki saanut. Pitäne kiekkamittari jostain hankkia ja pistää joku yö mono suoraksi et mitä gps rullaa...
    Jollain jos kaupan New Yorkerin mittaria missä toimis mailit ja trippi mittari voi tarjota.. omassa noi jumittaa. Liekkö iso vika.
     
    Muokattu: 16.9.2023
  16. sutinen

    sutinen Gearhead

    Hyvät vaimentimet tuolla on ja äänet maltilliset.
    Mulla vain puuttuu takakontista vielä ääni eristeet..työnalla.
    Pelkkä pelti ei paljoo eristä.
     
  17. sutinen

    sutinen Gearhead

    No nyt löytyi perän välitys numerot eli aavikko perä on. Kulku ei ole tuosta kiinni. Viritettävä konetta et kiertää enemmän tai ylivaihde. No hankitaan kierrosmittari ja eristellään tuota takonttia mistä melua tulee niin paremmin hahmottaa tuota moottorin kierroksia vaikka 100 km vauhdissa.
    Perävälitys on stansattuna 2.76
    Gps kännykällä nopeuden näkee ja sitä voi mittariin verratta. Pikku nopeuksissa ei paljoa heittoa ole jos ei sitten kaala muutu kovemmissa vauhdissa.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuinkas lujaa sillä pitää päästä? Perävälitys on vissiin oikein sopiva jonnekin 200 km/h vauhteihin. Mutta jossei se meinaa jaksaa mennä maantievauhteja tuolla, niin ei se välityksiä pidentämällä mene sen paremmin.
     
  19. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Mistä katsoit sen perävälityksen, siitä peltilapusta mikä on perän kehäpultin alla ? Siinä on se välitys mikä kyseisessä perässä ollut alkujaan tehtaalta, mutta jos joku on matkanvarrella vaihtanut välityksen tiuhempaan eikä ole lappua poistanut, se ei välttämättä ole oikea. Välitys on stansattuna myös isoon hammaspyörään ulkokehään, mutta sen näkeminen vaatii purkamista. Helpointa on laskea pyörän ja kardaanin kierros suhde.
    Itselläni oli joskus -63 Chrysler Newport avo ja helposti kulki motarilla 140km/h muun liikenteen mukana. Kovempaa ei voinut ajaa kun imuilma nosti kattoa ylöspäin laidoistaan noin 2" pelkäsi että riepu repeää, tekniikka alkuperäinen 383cid, 727 nappi 8 3/4 perä varmaankin tehdas välitys.
     

Kerro tästä muillekin!