727 metallia öljyssä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ilu100, 22.4.2011.

  1. JCE

    JCE 2nd gear

    Hommaa laakerit (jos tossa askissa oli) ja helat samalla, uusi suodatin tietenkin. Sit vaan kunnon puhdistus jne. Eiköhän se niillä mene taas.
     
  2. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Siis liukulaakerit oli virheettömät,muutenkin kaikki oli ok,paitsi eka pakka,4-levyä palaneet,ei mitään muuta ollu näkyvissä?
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Ei läheskään kaikki toosat tarvi laakereita ja heloja. Ei ne oo niin kertakäyttökamaa kun kitkat ja tiivisteet. Jos heloissa ei oo kulumisuria ja laakerit on std paksuiset niin ei niitä vaihtaa tarvi.
    Turbiininkaulan hela ja hännän hela kannattaa vaihtaa, ne kuluu selvästi muita nopeammin.

    Sama 727 öljypumpussa, jos turbiini ei oo korkannut niin se on käytännössä ikuinen pumppu. Jos rattaissa ei ole selviä uria niin putsaus ja kasaus samoilla.

    Kitkat ainakin vartin verran öljyssä ennenku kasaa. Samaten etupanta jos sen uusii. Laadukas etupanta ei paljoa maksa, siihen kannattaa investoida. Pakkipanta harvoin menee rikki, sen yleensä voi käyttää uudelleen.

    Paineilmalla kytkinpakat voi testata pöydällä kun ne kasaa öljypumpun rungon päälle tai sitten kasaa askin valmiiksi lukuunottamatta venttiilikoneistoa, siinä vaiheessa voi sitten testata etuservon,takaservon sekä molemmat kytkinpakat ja käytännössä varmistua että on kasattu oikein. Muista myös tsekata askin päittäisvälys. 727 ei oo niin tarkka jos sitä on reilusti mutta on hyvä tarkistaa että päittäisvälys on olemassa, jos ei ole niin aski on kasattu väärin.
     
  4. JCE

    JCE 2nd gear

    No ei välttämättä tarvitsekaan ja tosiaan pumpun ja hännän helat on ne yleisimmät. Mutta kun aski kerran auki on ja laakerit ja helasarja ei maksa paljon mitään, niin samalle laittaa nekin. :)
     
  5. ilu100

    ilu100 Gearhead

    oukei,eli jos lähen testaamaan laatikkoa,lataan sen osittain valmiiksi?
    Ö-pumpun jatkeeksi muu sydeemi ja sitte ilmaa ja mihin?
    Eli matolaatikko irti ja puhallusta johonkin kanavaan?etu ja takaservo näkyy toimintana?<paljo se päittäisvälys vois olla +´-
     
  6. JCE

    JCE 2nd gear

    No siis esim se forward clutch saa öjynpaineensa pumpun rungon kautta ja akselia pitkin, jossa tiivisterenkaat. Monesti on rummuissa enemmän kuin yksi aukko öljylle, on siis vaikee saada paineilmaa samaa aikaa esim 3 reikään.
    Helpompaa siis laittaa se rumpu siihen öljypumppuun ja syöttää paineilmaa siihen yhteen kanavaan öljypumpun rungossa. Ja vastaavasti venttilikoneiston alla laatikon kuoressa on kanavat pantojen servoille, voi testata ne sitä kautta....
    päittäisvälykseen löytyy ohjearvot,jotain 1-2mm , mutta eipä nää vanhat jenkkilaatikot niin tarkkoja ole sen suhteen. kasaat laatikon ja katot onko välys about toi...Mutta jos et heloja vaihda tai laakereita tai muita kovia osia, eipä se välys muutu juurikaan.
     
  7. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Nyt laatikko kasassa ja koeajo tehty,loistavasti pelasi,vaihto nätisti ja tukevasti.
    Pistin 5 levyä etupakkaan ja 4 takapakkaan,välykset ohjeenmukaan.
    Painelevy varmuudenvuoksi läppäyskoneessa hiottiin suoraksi.

    Pakkoykkösellä paikaltaan kaasupohjaan pisti suun muikeaksi,2 pitkää mustaaraitaa nätisti ja öljynlämmöt kohdallaan syvänöljypohjan/lisälauhduttimen ansiosta. 8)

    Vähän jäi arvelluttamaan 1-pannan tiukkus,kyseessä kevlar,onko sama säätöarvo kuin alkuperäisessä?
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei se pantatyyppi vaikuta siihen säätöön. 1.5-2 kierrosta auki on normi. Jso tuntuu jotain kanitusta, ni sitte löysää tai kiristää.
     
  9. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Vielä nöyrin kiitos kaikille mukana olleille ammattimiehille vastauksista ja vihjeistä 8)
     

Kerro tästä muillekin!