727 spragi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ilu100, 16.12.2015.

  1. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Tuli ajankohtaiseksi pultata vanha spragi,ja aika nopeasti ja helposti onnistuu kenellä vain.Ei tartte ostaa 105e maksavaa.
    Poraa koneeseen ja kierrettä perään,5.0mm reikää ja 6mm kierretappii.
    Siihen n.45mm kovaa pulttia prikkojen kera. :rotfl:
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Siitä vakion pulttaamisesta ei oo käytännössä mitään hyötyä, se on tarkoitettu lähinnä korjaamaan jo pyörähtänyt ulkokehä joka on kuoren porauksen tehny väljäksi. Se vakio sprägi menee edelleen yhtä helposti muusiksi kun ennenkin ja vaikka tässä tapauksessa ulkokehä olisi pultattu, mahtuu sisäkehä pyörimään rullien kaatuessa. ask me how i know..

    Ainoa oikea parannus tohon on 16 rullainen supersprägi joka on vahvempi sekä lisäksi rullat ei mahdu kaatumaan kyljelleen vaikka kuinka yrittää. niin ja se maksaa +200€
     
  3. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Eli turha työ taas...Vittukun mitä malmivuoria.
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    518 lootaan yritin "tee-se-itse-ja-säästä" periaattella porata ja kierteyttää kehän. Poraus vielä onnistui, mutta reilu viiden katkaistun erikoisteräksille tarkoitettujen kierretappien jälkeen tilasin sitten paremman sprägän.
     
  5. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Ei kannata tehä ite mitään,hussole vietävä.Työstä ja osista rahat niin hyvä.
    Spragit ostettava usparts. Vaikka olis miten hyvät työkalut ja verstaat.
     
  6. blacklabel

    blacklabel 3rd gear

    Kyllähän toi pulttaus ehkäisee sen spragin lopullisen hajoamisen ja kuoren tuhoutumisen, ainakin katuvehkeissä. Varsinkin isolohkolaatikot alkaa jo olemaan sen verran elämää nähneitä, että noi spragit ei istu enää tiukasti pesäänsä, vaan hölskyvät niissä urissansa.
    Eri asia on oikeesti kiukkuiset vehkeet jotka tarvii ton 16-rullaisen super spragin.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Samaa mieltä että ei se pulttaus ihan turha homma ole ja 518 toosassa kuoret on vahvemmat tosta kohtaa.
    Ja mitään hyperspragiakaan ei tarvii kun hommaa koneiston jolla takapanta on käytössä kepakko ykkösellä.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Kyllähän se vakio siitä vahvistuu pulttaamalla mutta alkuperäistä "ominaisuutta" siitä ei saa pois että rullat mahtuu kaatuun ja sprägi lakkaa pitämästä, ulkokehä kyllä pysyy paikallaan kun pulttaa.

    Tosiaan mutaraaserin ohjeistusta noudattaen, sellainen koneisto jossa on takapanta käytössä kepakkoykkösellä. Tai jos pinkka on kunnossa niin ostaa billettirummun joka ei mossahda.

    Tässä kuva omasta toosasta, suurin osa rullista oli jo nurin ja jouset vääntyneitä. Mutta tässä oli jo ajettu varmaan 50-80 breikkilähtöä. Aina burnis kakkosella/kolmosella.

    https://drive.google.com/file/d/0B33OAq ... BMa2s/view
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sullahan on se turha pultattava malli :poff: . Mutta juu sulla ei vissiin ole ollu pantaa käyttävä koneisto ton hajotessa?
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla oli nimenomaan se turha pultattava malli tossa tuolloin, tosta on jo pari-kolme vuotta aikaa. Mulla oli myös silloin cheetahin breikkikoneisto jossa ei oo takapanta kiinni pakkoykkösellä.

    Nyt mulla on 16 rullanen ultimate sprägi, Grinerin LBA koneisto ja sit vielä alumiininen eturumpu, kaikki herkut. :rotfl:
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Voi olla että jos ei olis ollut pultattava niin olis menny kuoret vaihtoon?
    Paljos muuten 727 alurumpu oli köykäsempi? Noin puolet unkefäär vai?
     
  12. Ck

    Ck Gearhead

    Kuoret olis varmaan menny vaihtoon ilman sitä. Ilmeisesti kuitenkin saa korjattua kuoren pultattavalla mallilla ja koneistamalla laakerin paikan kuoreen sisäkehää varten.

    https://www.tsr-racing.com/a-727-case-r ... aring.html

    Mulla on ns. steel jacket malli jossa voi käyttää normi pantaa. En oo punninnu sitä mutta huomattavasti kevyempi, ungefär puolet.

    http://www.transmissioncenter.net/dodge.25.jpg

    Jos ajaa paljon kadulla niin kannattaa valita se teräksinen alumiinisen sijaan. Kolmosen teräkset "hakkaa" sitä alumiinirummun sisäosaa ja kerääntyy pienen pientä murua filtteriin koko ajan. Tietysti siitäkin selviää kun vaihtaa ölpät ja suodattimen kerran kesässä.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu on tulossa yhteen geeämmäläiseen askiin alumiinitirekti 36elementtisellä spragilla ja tota peltilevyjen uppoamista on tullu mietittyä. Tollasta amuliinirumpua tuli joskus aikojen alussa ihmeteltyä kun Almin stanuPolarassa oli sellainen. Siinä oli tosin 904 romut 727 kuorissa mutta kuitenkin.
     

Kerro tästä muillekin!