727 tarraa kiinni

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Hokke, 20.8.2004.

  1. Hokke

    Hokke 1st gear

    Kun on vaihde päällä ja auto pysäytettynä tyhjäkäynnillä niin ei tahdo jaksaa käydä tyhjäkäyntiä, laatikko tarraa kiinni voimakkaasta. Ja pyrkii liikkeelle. Turbiini stall speed on 2500rpm

    Pystyykö säätää? Vai onko turbiini paskana?
     
  2. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Vaikkei 727:sta kokemuksia olekaan, niin yleensä automaatilla on täysin normaalia, että yrittää ryömiä eteenpäin ja kierrokset putoavat vaihde päällä ja tyhjäkäynnillä. Ei se ole stall speedistä kiinni. Isollakin stall speedillä varustettu loota "ajaa" periaatteessa koko ajan, mutta kovalla loadilla viimeistään tuossa stall speedissä pitäisi muuttua ikään kuin jäykäksi akseliksi. Eli "kuminauhaa" noin kansantajuisesti 0- stall speed.
     
  3. firebreather

    firebreather 1st gear

    Varmaan kytkinlevyt säädetty aika lähekkäin...tälläisen selityksen itte ainakin sain, kun matalalla tyhjäkäynnillä joko lähtee jurnuttamaan eteen/taakse tai sitte sammuu kone kun laittaa vaihteen päälle.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eiköhän ne kytkin levyt pidäkin olla tiukalla kun vaihde on päällä.
    Mitkä on tyhjäkäynti kierrokset on vapaalla? Jos ne on n. 1000 rpm niin
    kyllä se varmaankin hieman ryömiin. Tämä on ok.
    Vähennä tyhjäkäyntiä tai jos koneessasi on rajua palikkaa niin vaihda
    turbiini jossa suurempi stallspeed. Pienemmällä stallspeedillä varustettu turbiin pistää tyhjäkäynnillä enemmän hanttiin kuin suuremalla varustettu.

    Omassa pelissä on nyt 8" limppu. Käy nätisti 1000 rpm. Vaihde päällä ei hievahdakkaan. Aikoinaan kun oli 10" niin vapaalla oli tyhjäkäynti melkein 1200 että jaksoi käydä vaihde päällä.
     
  5. RT6870

    RT6870 Gearhead

    jep, itselläkin sama juttu, kone 340 ja laatikko 727 suurinpiirtein vakio kamaa, ei kyllä täyttä varmuutta mitä sisältää, mutta kun vaihteen laittaa päälle auto hyökkää heti ja jarru päällä ei jaksa käydä kuin isoilla kierroksilla ja sitten alkaa jo takarenkaat kaivaa kuoppaa... onko muita korjaus mahdollisuuksia kuin turbiinin vaihto
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Korkeampistallinen turbiini auttaa tohon yleensä mutta vika voi olla myös kaasarissa.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kaasari tai väärä sytytysennakko on mun veikkaus.
     
  8. RT6870

    RT6870 Gearhead

    juu, auto vasta saatu valmiiksi :lol: kaasari on 600 tupla holley, jakaja kärjellinen, ennakkoa joutui laittaa hurjasti (ennakkoviiva hävis jo vesipumpun alle) että moottorin sai käyntiin, mutta noilla ennakoilla käynnistyy, vetää ja kulkee hyvin, mutta tuo tarraaminen :mad:
     
  9. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Mulla on pari kertaa auttanut tohon kierrosten rajuun putoamiseen vaihde päällä tyhjäkäynti piirin rikastaminen.
     
  10. martiar

    martiar 1st gear

    Ongelma voi olla myös nokan ajoitus .... jos mekki dampperissa on oikein yläkuollonkohtaan nähden .... ja joutuu liikaa käyttämään ennakkoa ....(myös jakajan jouset ja alipainesäädin ei välttämättä toimi oikein)
    Ja toinen apu on monesti juuri toi että hieman rikastetaan seosta tyhjäkäynnillä .... (säädä tyhjäkäynti vaihde päällä)

    AM-Racing
     
  11. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Voihan siinä olla vielä semmoinenkin vika, että rikastuu liikaa. Alipaineet tyhjäkäynnillä pienemmät kuin powervalven sulkeutumis alipaine.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    ..ja jos oikeen pilkkua viilataan, niin se power valve avautuu kun alipaine laskee, eikä sulkeudu. :rotfl: Mut tohon turbiini/konepuoleen toi "vika" siis menee, lootasta itestään se ei oo kiinni.
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Niin tietysti, on tullut valvottua yli 20 tuntia niin on vähän väsynyt olo eikä ajatus kulje.
     

Kerro tästä muillekin!