-73 Chrysler Town&Country

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MJF, 28.10.2015.

  1. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vuosikausia onkin tullut pärjättyä entisten autojen kanssa, mutta keväällä iski pahemmanlaatuinen farkku-kuume. Alkuun tuli kyseltyä suomeen tuotujen -68-69 B-bodyjen perään, mutta ei tärpännyt sieltä. Sitten jonain joutoaikana tuli googletettua mitä 60-70 luvun vaihteessa on tehty. Mielenkiinto kohdistui C-korisiin Moppeihin, näistä ei olekaan kokemusta ennestään.
    Amerikan c-bodyfoorumeita selatessa vastaan tuli craigslistillä myynnissä oleva -72 T&C, josta ystävällinen californialainen keräilijä soitti. No tästä ei tullut kauppoja, mutta tämä keräilijä tarjosi omaa hyvin varusteltua -73:sta. Kuvia tuli kaikkiaan viitisenkymmentä, pääosin alkuperäisessä maalissa oleva, lähes täydellinen osiltaan ja 69k mittarissa. Keulalla 440, sähkölasit, sähkökuskinpenkki, tilttiratti, 3-penkkiriviä yms.
    Kaupat tuli ja myyjä laittoi auton ajokuntoon. Uudet sytkäosat, pensaletkut, korjasi pakoputken yms pientä remppaa. Vielä uudet renkaat alle ja auto olikin ajokunnossa, ainakin korttelin ympäri toimii :D

    Kesä onkin ollut pirun pitkä, ensimmäiset 3 viikkoa odoteltiin sikäläistä luottorahtaria, olikin muualla hommissa eikä kerennyt viemään autoa rahtauspaikalle :-? Heinäkuun viimeisellä viikolla kyyti kuitenkin ilmestyi ja T&C siirtyi konttiin pakattavaksi :) Sitten se vasta pitkä odottaminen alkoikin, kontin on ollut puhe saapua nyt kuun vaihteessa Suomeen :D Vähän on aikataulut venyneet alkuperäisestä, kesä ja syksykin on mennyt. Ajamalla on kuitenkin tarkoitus lähteä hakemaan etelä-Suomesta kunhan saapuu... Tarkoitus olis heti laittaa leimakuntoon ja katsastaa, jatketaan ajokautta nastakumeilla kun kerran meni näin pitkään :poff:

    Kuvat on aina kivoja, aluksi muutama:

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
  2. jrasi

    jrasi Gearhead

    Komea Mopsi, noita vanhempia pitkäkattoja näkee aivan liian vähän.
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kiitosta vaan, eipä noita oo haitalle asti pyörinyt täällä päin ainakaan :)

    Ensimmäisenä projektina on mittaristo, tuli hommattua purkaamolta. Vakiossa häiritsi lämpömittarin puute, Imperialista löytyy se ja öljynpainemittari lisäksi. Ainakin kuvista kateltuna Imperialin mittaristo sopisi paikalleen, täytyy toivoa että myös oikeasti sopii... Samalla tulee puujäljitelmää alkuperäisen mattamustan muovin tilalle. Ajattelin myös laittaa nopeusmittarille kilometrilukemat, vaimo ei kuitenkaan opi maililukemia :rotfl: Tätä varten kävin katsomassa suomi-73 Yorkkerista miten se on alunperin tehty. Näytti ihan kuin maililukemien päälle olisi vaan liimattu muovilevy missä on kilometrilukemat :) Eli omaa versiota tekemään. Tutulta löytyy pieni tarraleikkuri, mattavalkoista teippiä ja kuvaa piirtämään. Piirsin numerot ja muutkin kojelaudan tekstit leikkurille, vielä on leikkaus kokeilematta.
    Kellon käytin kellosepällä, oli puhdistusta ja voitelua vailla. Nyt raksuttaa niinkuin kellon kuuluu :)

    [​IMG] [​IMG]
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Hieno laite! Varmasti aika letkeä reissupeli...
     
  5. palontie

    palontie Double Gearhead

    Todella upea!!Mulle aivan tuntematon malli.Toi peräpää on ehkä paras joita pitkäkattoisissa olen nähnyt.Itellä aivan järkyttävä kuume -70luvun taitteen pitkäkattoihin.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tollanen rälläköitiin taannoin FMA:n kimppatallilla roskikseen kun ei kenellekään kelvannut. Maalipinta auringon polttama mut ehjä, eikä edes mikään järin kallis. Jotain ovia jne ja varmaan pisteosia siinä vaiheesaa jäi talteen tekniikan lisäks, mut koppa katos pikkuhiljaa jäteauton mukana.
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kukahan siitä tietäisi kertoa lisää? Radio ainakin on vielä puutoslistalla, AM/FM 8-raita-stereo hakusalla :)
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ketähän FMA:ssa olis vielä mukana sen aikasia toiminnassa. Itekin näen sikäläisiä tallilaisia nykyään enää satunnaisesti. Mut jos ei muuten tärppää ni yritän muistaa kysyä kun osuu vastakkain. Mun mielestä jossain veekasissa sitä yritettiin kaupata, useemmissakin. Noi farkuthan on sillee korvaamattomai, et niitä on valmistettu alunperinkin vähän ja niissä on paljon vain farkkuun tarkotettua pisteosaa et harmi jos eivät tostakaan ole säilyneet.
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    On tuo komea! Farkku C-koppa... se todellinen perhefarkku!!
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Farmarin pisteosaa ei taida oikeastaan puuttua. Takavalo on rikki, mutta sekin pitäisi olla ehjä mukana. Woodgrainin listoja puuttuu pikku pusun takia vänkärinpuolelta, nekin roikkuu jo tallin seinällä odottamassa autoa. Murrays parkista löytyi ne.
    Mutta pistä korvantaakse jos tulee vastaan.
     
  11. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mulla on tallissa samanlainen, kullanvärinen ilman puujäljitelmiä.
    Suomen kilvissä mutta ollut nyt pois liikenteestä jonkin aikaa kun kone, laatikko ja moni muukin paikka on tarvinnut päivitystä. Tää mun laitos oli seissyt parikymmentä vuotta ja joka paikka on vähän jumissa...
     
  12. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Komiata perskeles. 8)
     
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tämä on ollut ajossa viimeksi ilmeisesti -05 ja sen aikaisen omistajan löysinkin facebookista. Vanhan miehen takapihalta oli ostanut pois, rempannut kaasarin ja ajellut menemään. Pientä elvytystä oli nyt ollut sähköpenkin katkasijassa ja valokatkasijassa, jotka myyjä vaihtoi uusiin/toimiviin. Pahimpana toimimattomuutena on ilmastointi (autotemp II). Se vähän hirvittää jo etukäteen, on tullut luettua kauhujuttuja siitä :D

    Etuvakaajan kiinnitys oli heti heppaisen näköinen jo kuvista kateltuna ja siellä on ensimmäinen korjaus tiedossa. Hitsailin jo valmiiksi putkenpätkästä ja lattaraudasta kiinnikkeen tarvikemallin puslalle, korinpuoleiset puslat jää tästä versiosta pois. Pitää kattoa sitten ajan kans pitääkö tehdä paremmat kun on malli ja mitat nokan edessä, nämä mukaan hakureissulle varmuuden vuoksi :)

    [​IMG]
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kuunvaihde olikin loppujen lopuksi tämä kuunvaihde... Tänään on laiva rantautunut ja kontti purettu laivasta. Saas nähdä onko vielä kuin pitkä odotus... Kelit on mennyt jo niin huonoksi ettei viitsi ajamalla lähteä hakemaan kun tietää ettei lämppäri toimi. Noh, rekalla tulee sitten pihaan asti. Nastakumit on jo odottamassa. 8)
     
  15. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mä jouduin heittämään kuikkaa sillä konehuoneen Autotemp II murikalla. siitä oli kuori halki ja sisään vuotaneet nesteet oli tuhonneet kaikki metalliosat. Noitahan saisi uusia tai ainakin kunnostettuja Mersumiehiltä mutta maksaa kultaa ja kuukiviä. Laitoin siis vaijeritoimisen hanan ja yhdistelin ne vakuumiletkut silleen että on läpät auki sekä jalkatilaan että lasille. Toimii ainakin tämmöisessä ei-museoon kesäautossa tuolleen ihan hyvin.
     
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Varmaan joku tuollainen viritys pitää tehdä itsekin ainakin alkuun. Se kuori on vissiin jotain muovia tms? Mersumiehiltä saa alumiinista versiota, maksaa tosiaan ihan mukavasti... Miten toteutit puhaltimen kytkennän, eikö se purkki ohjaa sitäkin, vai oliko se erikseen? Pitää perehtyä tarkemmin kun saa auton nokan eteen ja pääsee tutkimaan mikä on ongelmana.
     
  17. asperiini

    asperiini Gearhead

    Sen purkin kuori on jotain kovaa muovia. Tai ehkä mun oli vaan muuttunut ajan kanssa lasinkovaksi. Halkeaminen on noissa kait vakiovika ja purkki kerralla vainaa.
    Puhaltimen moottorille on ainakin mulla ihan oma vipstaaki.
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ok, tuompa näkee miten tuossa on kun saa auton kotia. Ei sulla kuvia oo omasta? :)
     
  19. asperiini

    asperiini Gearhead

  20. MJF

    MJF Double Gearhead

    No nythän se on auto pihassa. Eilen haettiin, ajamalla. Rekkakuskit ei osanneet varmaksi sanoa millon tuovat, ajattelin että tätä on nyt odotettu tarpeeksi kauan ja lähdettiin hakemaan heti kun vaan töiltä pääsi :) Audin peräkontti pakattiin täyteen työkaluja ja muuta tarvittavaa. Akku, bensansuodatin ja pyyhkijänsulat vaihdettiin heti alkumatkasta Nastolan seurakuntatalon parkkipaikalla. Takavaloja ja lämmityslaitetta ihmeteltiin pitkin matkaa, valot saikin toimimaan väliaikaisesti hyppyjohdolla. Muuten auto pelasikin hienosti, motti käy hienosti ja loota vaihtaa nätisti. Vetarin laakerit ääntää, mutta myyjä kertoikin senkin ja uudet tuli hommattua auton mukaan.
    Lämppäriin ei vielä tullut eloa, pitää vielä tutkia alipainekelloja mikä vaikuttaa mihinkin. Letkuja ja johtoja on irti ja katkottu, mitä lie touhuttu :( Ehjät johto- ja letkusarjat tuli onneksi mukana purkuautosta. Lämppärin moottori onkin jumissa, kipinää vaan lyö kun laittaa sähköä (katkaistuun) johtoon. Tässä ei ole puhaltimelle katkasijaa, automaatti on hoitanut senkin alkujaan.

    C-barge, jos näät FMA:n porukkaa, niin ehjää takavaloa ei tullutkaan mukana :(

    [​IMG] [​IMG]

    Vajaa 400 mailia on nyt ajettu, mikäpä tuolla ajellessa kunhan vaan tulisi lämmintä ilmaa sisälle 8)
     

Kerro tästä muillekin!