-73 Dodge Dart Custom 4d

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja sleepercooler, 17.2.2024.

  1. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Jarrujen kimpussa painittu taas tovi, repsikan puolen satulasta karkesi ilmaruuvi:oops:, ja poraamiseksi meni, mutta jämän sain kuitenkin pois, ja samalla korjasin kieteet uudelle ruuville.
    [​IMG]

    Samalla Jarrut tuli ilmattua, mutta poljin tuntui silti löysältä:(

    Samalla kun jarrua painoi, niin neste kupli yli säiliön, eli onko pääsylkky sökö, vai mistä johtunee?
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Lämpö auttaa juuttuneisiin ilmaruuveihin.
    Takajarrujen palautusjouset ampuu ainetta takaisin pääsylinteriin saattaa porista aivan senkin takia.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  3. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Vaihteeksi taas jarrujen kimpussa, vaihdoin pääsylinterin kun oli hyllyssä valmiina.
    Pääsylkyn sekä jarrulinjojen ilmaus, auto alas nosturilta ja testaamaan,
    Jarrut parani hieman, parilla ensimmäisellä polkasulla pedaali tuntui jämäkältä ja jarrut jopa lukkiutui:) mutta sen jälkeen pedaalista tuli löysempi ja Jarrut meni huonommaksi:(.
    Täytyy varmaan toi buusteri testaa seuraavaksi...

    Pääsylinterin ilmaus penkissä
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  4. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Päivitellään hieman tätäkin projektia...

    Jarrutkin tuli kondikseen, poljin on ehkä hivenen pehmeä, mutta pysähtyy ja jopa lukkiutuukin tarvittaessa.

    Kuskinpuolen etulattian leikkelin pois, kun oli senverran paljon haperoa, ja leikkelin uuden pellin ja koitin taivutella sen lähes tulkoon samaan muotoon:(...
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    No riittävän hyvä tuli, niin sai hitsuuteltua saumat 95% kiinni, kunnes kaasu loppui:confused:...
     
    timopajala, Chevette, Dart stw ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Tuli mieleen sellainen pointti, noista jarru nesteistä, onko väliä laittaako DOT3 vai DOT4 nestettä?:rolleyes:
    No Nelosta sinne työnsin....

    Tälleen jälkeenpäin huomasin et pääsylinterin kannessa mainitaan DOT3
     
  6. Noin teoriassa niissä on hiukan eri kiehumispiste ja viskositetti:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fluid

    Onko sillä käytännön merkitystä. Tuskin..
     
  7. duster73

    duster73 Gearhead

    enemmänkin se on minimi vaatimus.nelosta voi hyvin käyttää,jos kolmosta vaaditaan.
     
    LPV ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  8. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Hienoa että Dart saa hoivaa,siistejä enää harvoin tulee vastaan.Miettisin kerran että kun oli Swinger oli harrasteena niin
    toistakymmentä -73 ylöspäin Darttia/Valianttia tuli purettua,omaan mitä tarvis ja loput kiertoon tarvitseville.Puolustuksekseni sanon että eivät ihan helmiä olleet mutta jokaisessa jotain hyvää kuitenkin.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  9. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Päivitystä rojektiin

    Lattiat saatu hitsattua, saumat ajettu alas, kilikali ruostepohja pellin päälle ja saumat tiiviiksi kabiinista sekä alapuolelta.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Täytyy vielä vetää joku epoksi tai vastaava pensselikama tohon pellin päälle, niin suojaa vähän paremmin.
    Kävi mielessä jos kävis hakee maalikaupasta Dartin vihreetä väriä ja niin sais kabiinin puolelta sit yhren värisen lattian:)

    Samalla tuli tsekattua toi sova kun kuskin puoli on retkahtanut,
    5kpl isoja jousia ja reunassa oleva zig-zag oli poikki, ilmeisesti Ameerikan Joe koittanut korjata huonolla menestyksella
    Ehjä jousi
    [​IMG]
     
    Muokattu: 13.12.2024
    Isamu tykkää tästä.
  10. Onko toi väri GF3 light green metallic vai joku muu?
     
  11. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Voi hyvinkin olla, täytyy varmistaa tyyppikilvestä.
     
  12. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Rupesi itteekin kiinnosta tuo fender tagi koodien osalta

    Code Description
    E24: 225 1 Barrel 6 Cyllinder
    D34 : TorqueFlite Automatic Transmission
    LH41:
    - L = Dodge Dart / Demon
    - H = High
    - 41 = 4 Door Sedan
    C3R:
    - C = 225 105HP(net) 1-1BBL 6 CYL
    - 3 = 1973
    R = Windsor, ONT, CAN
    317896 Sequence Number '317896'
    GF3 Paint Code: Medium Green Metallic
    F4F6:
    Trim Grade/Style/Color
    - F = F Class
    - 4 = Vinyl Split Bench w/ Center Armrest
    - F6 = Green
    JF8 : Upper Door Frame: Unknown At This Time
    524 : Date Built: 5 / 24 / 1973
    470370 : Order Number: 470370
    V1F : Roof Type OR Color: Full Vinyl Top - Green
    U: Built to Specifications for USA Order
    22: Radiator Diameter 22" WIDTH
    F11: 50 Amp
    G33: Left Hand Outside Mirror - Manual / Chrome
    H51 : Single Air /w Heater
    L31 : Hood / Fender Mount Turn Signal
    M21: Roof Drip Rail Moldings
    M26 : Wheel Lip Molding
    M85 : Bumper Guard Package
    N95 : Nox Exhaust Emission Control
    R11 : Music Master Radio AM
    V5X : Black - Mouldings - Protective Insert Body Side
    END End of Codes
     
    Muokattu: 18.12.2024
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  13. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Päivitystä..

    Koneen nostin pois keulalta, kun ikävä öljyvuoto vaivasi.
    Jäähdystysnesteet olivat sellaista mustaa kuraa, niin tuli vesitilat huuhdeltua, sekä sisäkenno, kuten myös syyläri.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Konehuone tuli samalla pesastua, ainakin isommat ryönät pois, tuliihan siitä ihan siisti, välttää iltelle.[​IMG]
    [​IMG]

    Öljyvuoto toivotavasti saatu tukittua uudella tiivisteelä..
    Ajatuksena oli et tänään oli laittanut motin takaisin reikään, mutta ajatelin ottaa jakopään vielä auki, kun ei tietoa missä kunnossa on!
    Ja onneksi otin, ketju senverran jo löysällä, et ongelmia olis tullut.
    [​IMG]
    Ilmeisesti alkuperäinen ketju, kun nylon ratas ja ryhlerin leima pyörässä.
    Numeron mukaan olis käytetty 69-76
     
    Muokattu: 26.1.2025
    Esaa tykkää tästä.
  14. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Uusissa jakopäissä on heikohko nokan ratas.
    Luultavasti kestää maltillista käyttöä. Itellä ei ainakaan ole ollut ongelmia.
    Eipä tuo vanha muovinenkaan mikään kova ole.
    Valikoima ei tällä hetkellä ole kummoinen surkea valuratas, tai kallis rolleri.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se, mistä tämä heikkousjuttu lähti todennäköisesti liikkelle, tapahtui mulle. Yks ainoa kiekaisu kuuden tonnin tienoille ja sitten oli hiljaista.

    Todennäköisesti ne valurautaiset ovat ihan toimivia "normaalikäytössä".

    [​IMG]

    USPartsin tavaratarkastajan arvio murheen nähtyään oli, että on pakko olla joku muu syy. Tuli tallille ja sai pyöritellä koneessa osia. Nokka ei takunnut millään tavalla, eikä mulla ollut sattuman jälkeen muuta uusittavaa kuin pari kolme venttiiliä, keinuvipua ja työntötankoa. Ne kaikki siksi, että mäntä pääsi osumaan venttiileihin.

    On tuossa kolmereikäisessä disainissa aika paljon kevennetty rattaan lujuutta:

    [​IMG]

    Mulle vielä sattui semmonen yksilö, missä tuo kohdistukseen tarkoitettu ura (ei reikä kuten yleensä, vaan jyrsitty lovi keskireiästä ulospäin) sattui osoittamaan rattaan pitkulaiseen reikään.

    Ja käytetty valurauta oli lasimaista. Murusia pystyi pienentämään vasaralla viilapenkin päällä.
     
    Seevu ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  16. Tuntematta Sleeperin kaasujalkaa, niin luulis tuommoisen vakiojakopään menevän?

    Virijutuista tuli mieleen, niin muistakos ihan väärin, että isolohko-Moparin jakopään sai jotenkin sovitettua slanttiin?
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jollakin adapterilla saa soviteltua. Lisäosa nokan ja isolohkon rattaan väliin. Samalla vaivalla sitten jo teräsjakopää, mitä saa nykyisin monesta lähteestä.

    Vakio 225 on turvassa, koska se ei kierrä kuutta tonnia edes vapaalla... Mut real slantin kanssa pitää vähän varoa.
     
  18. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Toivottavasti on. Hommasin huvikseni yhden elginin, kuvassa oli tuon mallinen jakis ja paketissa oli valuratas.
    Tiedustelin asiaa jälestäpäin ja vastaus oli, kuva on viitteellinen.
     
  19. Taidat muuten olla oikeassa. Amazonin ilmoituksessa:

    2.0 out of 5 stars Inaccurate Product Image. Cheap Cam Gear.
    Reviewed in the United States on March 9, 2020
    Be aware that the cam gear you receive with this kit is not the nice one shown in the item description. Instead you get the much weaker 3-spoke gear in my attached image. This gear also uses a slot to locate it on the camshaft's dowel pin, rather than a hole. That means you won't have the ability to dial in your camshaft timing with an offset bushing, if you so desire. I didn't return the kit only because I was out of time and needed to use the new chain. I had to re-use my old cam gear.


    [​IMG]

    Eli kustaan silmään..Vanhasta ratas käyttöön?
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!