`73 Street Race Valiant

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Solvent, 14.8.2014.

  1. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Eilen säädin vielä vaihdevaijeria, nyt löytyy oikeista kohdista pykälät. Kävin myös antamassa hiukan selkäsaunaa autolle, naama oli kyllä ku hangon keksi joka kiihdytyksen jälkeen. Rajusti toi koppa lähtee eteenpäin. Vääntösauvat on aika löysät eli siirtää painopistettä taaksepäin vedätyksis. Kumit kyllä lyö helposti turhanki paljon joutavaa vaikka rengaspaineita laskettu. Sade pääs vielä kesken ajelujen yllättää. Sadekelil ajettaes taitaa enempi löytyä raitaa kuskin kalsareist ku tiestä, oli meinaan muutaman kerran ohjaamo täynnä käsiä ku yritti pitää suoras.
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Näin se pitääkin olla
    Sillon ei oo rakentelu menny hukkaan jos kiihdytys vähän pelottaa :D
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Hienoo että valtteri antaa kunnon pössikset. Videon perusteella laitteessa on voiman ääni ku siideripissis tunki sormet korviin :)
     
  4. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Juu, katoin kans et muutamil sormet korvis, heh. Poliisi pysäytti viel heti ton videoklipin jälkee ja tokas: "Mahdollisimman pienellä äänellä tällä kohtaa, kiitos"...
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tää ei vissiin ollut se ex-Pietilä?
     
  6. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Ei ole ex-Pietilä, se lähti Helsingistä johonkin päin Suomea(musta, sinisillä liveliekeillä). Omani historiaa en juuri tunne ja oliskin mukava, jos joku osaisi kertoa.

    Tuolla hiukan juttu ja kuva entisessä värityksessä:

    http://suomena-bodymoparit.blogspot.fi/ ... -1973.html

    Otteessa edellinen tunnus: NC-659
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tos kait ne tärkeimmät olikin auton historiasta, Asko Somppi ajeli tolla katukisaa erilaisilla motoreilla, miedohkoja (tän päivän mitalla) isolohkoja ainakin kolmee eri versiota. Paras aika tais olla just kympin puolelle "451" mosalla.
     
  8. suojis

    suojis 3rd gear

    Hienoa että valtteri taas liikenteessä ja sai sopivan räyhän moottorin :)
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Tää valtteri oli ainakin 2008 Hyvinkään kisoissa pikkulohkolla varustettuna, silloinen omistaja oli Lappeenrannan suunnalta.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, Sompin jälkeen oli jollain korkeepuristeisella, normikantisella pikkulohkolla joka tais olla E.Aapion käsialaa. Mut aika vähän oli ajossa tos väliomistaja/illa.
     
  11. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Kiitti tietopläjäyksistä kaikille. Täytyy kattella noit vanhoja hyvinkään videot, jos sattuis näkemään. Huomenna alkaa putkien teko Valtteriin
     
  12. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Simonsin 3" läpivirtaavat ovaalit ja 3" ränniä hommattu. Odottelen vielä, että aikuiskoulutuskeskuksella tekevät mulle x-haaran. Varmaan ens vkon aikana saa putket veisteltyä. Sain ton MSD:n timing computerin pelaamaan, oli vaan aikasempi akku sen verran susi, ettei enää pelannu, kun kytki lisää romua kiinni. Kuitenkaan en saanut säätöihin, ei käynnistynyt, paukahteli kaasarissa. Kokeilin 20' ja 2' astetta myöhästävillä chipeillä. Sama vaiva molemmilla. Ideoita miten lähtis kokeilee uusiks? Kiinteällä 30' asteen ennakolla saan käymään kyllä, meinasin et olis pelannu kuitenkin paremmin computerin kanssa. Ainiin, hyllyssä olis nyt myös toi msd 6 ohjelmoitava boksi. Täytys vielä ostaa joku fiksumpi johto ton serial portin tilalle.
     
  13. Solvent

    Solvent 3rd gear

    No niin, nyt on putket tehty, en olis kyllä saanut yksin aikaseks. Tuli nyt alkuideasta poiketen h-putkella x:n sijaan. Eli 3" ränniä molemmin puolin, h-putki, simonsit ja ulostulot ennen takarenkaita. Kärsii ajella hyvin ilman peltoreita :) tällä viikolla tarjoan vallua leimalle ja sitten laittelen sen talviunille.
     
  14. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Ja laitellaas vähän päivitystä. Ei mennyt ekalla yrittämällä leimasta läpi, äänet oli 10db liian kovat. Muuten olis leima tullut. Tuumasta toimeen ja tekaisin väliaikaiset vaimennukset putkiin, sellaiset spiraalit laitoin ennen vaimentimia ja sitten vielä lisasin fylliä. Kävin uudestaan leimaamassa ja nyt katsastettu puhtain paperein. Kävin vielä tankkaamassa leiman jälkeen ja ajatuksena oli laittaa sen jälkeen talviunille.

    Kun matkaa tallille oli n. 1,5 km alkoi yht´äkkiä paukkumaan konehuoneesta. Äkkiä auto tiensivuun ja ihmettelemään. Kaikki mittarit: lambda, öljynpaine, bensanpaine yms. näytti normaaleja lukemia. Käynnistin vielä kerran pikaisesti ja huomasin, että etummaisesta kaasarista kuuluu pauke.

    Kardaani irti, soitto muijalle, että hinausapua tarvitaan. Auto tallille ja venttiilikopat aluksi auki. Siellähän se vika olikin, niinkuin aavistin. Tässä tulos:
    [​IMG]

    Eli 4 pytyn keinuvipu poikki(pako). Tiedossani on, että nuo HS:n vipat ovat vanhat ja jousipaineet on melkoiset sekä kärsä aggressiivinen. Ajatuksena ostaa uudet pakopuolen vipat joka pytylle ja vaihtaa ne. Ja ehkäpä laittaa tuo HS:n setti johonkin kesympään koneeseen ja vaihtaa tähän esim. Jeselin tai T&D:n teräksiset
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eipä taida Jeseliltä tai T&D:ltä löytyä noihin teräksisiä. Ainoot teräksisest jotka ite tiedän ovat normi rullattomat, nekin toimii, ja sit Norrisin rullaversiot joita ei kumpiakaan enää valmisteta. Aika hyvin noi sharpit on kestäny vähän rajummissakin vadeissa vaikka useimmat niistä on vanhoja. Mul on omassanikin sellaset, ei tosin ole kun 240 lb seetipaine, mut mul on toinen motti tallilla missä kanssa sharpin paot ja painetta enempi. Tietty asia asiänällään mikskään muuta, mut ettei siellä vaan olsi mitään muuta mikä ton vois aiheuttaa, pohajusta tms?
     
  16. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Huppista, voi olla että olen kattonut väärin tuon Jeselien ja T&D:n keinujen matskun. Alumiinisia siis näyttävät tarjoavan.
    Millä keinoin voin varmistua tuosta, ettei pohjausta tapahdu? Voi toki olla, etten täysin ole osannu laittaa geometriaa kuntoon ja oireilee sitten tuolla tavalla.
    Toki noi Sharpit on myös vanhat(ainakin ilmoittivat Jenkkilästä ko. firma, että noitten pakokeinujen malli on vaihtunu jo n. 12v sitten tuohon leveämpään versioon. Mulla siis nuo kapeammat.
    Lisäksi noihin joihinkin keinuihin oli piirtynyt jo aikasemmilla käyttäjillä jonkinmoiset jäljet retskuista, kun olivat ottaneet kiinni. Sehän taas lisää riskiä siihen, että halkeama alkaa.
    Vinkkejä otetaan vastaan, miten kannattais edetä. Jos on joku pätevä paikkakin mihin viedä ensi vuonna lopulliseen säätöön, niin voipi ehdottaa.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noihan on siinä mielessä "haastavat", et tilaa on aika vähän. Onks sun kannet muuten race vai econo W2:t, en muista? Joka tapauksessa, tila on aika rajallinen ja kun on sit neulalaakeroinnit vakiokokosella akselilla, niin vippa menee aika ohueks erityisesti siitä retskun kohdalta. Itekin jouduin tekemään lisää tilaa niille. Mä olettaisin et Crane tekee vielä vippoja myös W2 kansiin. Ja jostain voi löytyä vielä Mopar Perfin rullia jotka tais olla kanssa Craneja mut sinisiä. Melkonen sääli kun Erson meni nurin, iankaan mun käsityksen mukaan noita lopusta löytyviä vippoja ei enää valmisteta. Ne oli järkihintaset ja erittäin hyvä laatuset, neulalaakeroidut mut akseli oli ohuempi kun vakio ja liki umpinainen, standien kohdalla oli sit holkit akselin päällä et sopi orkkisreikään. http://www.american-automobile.com/Erso ... etrain.pdf Jeselit vaatii sit koneistusta niinku T&D:tkin, ja molemmat taitaa öljytä nostajan ja työntötangon läpi, mä luulen et niillä ei ole "common shaft" mallia W2 kansiin. Mut Harland Sharppeja sentään vielä edes saa, ja jos tarvii imuvippoja ni mulla on mafolta saatuja ylimääräsiä.
    Jos ite vien jotain mottia dynoon, niin osoite on Santala Racing, Otalampi.
     
  18. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Noi on Race kannet. Tosiaan tilaa on erittäin vähän. Craneja muistaakseni löytyi noihin kansiin, kun selailin. Harmi tosiaan, kun Erson kaatui ja Norrisin vippojakaan enää saa. Kyselin vähän hintoja ja noille Jeselin vipoille tulis hintaa n. 1500e akseleineen, ständeineen päivineen. Olis noi Cranen kultaset huomattavasti edukkaammat vaan. Ja toisaalta, voihan se olla, että on geometrian kanssa jotain probleemaa eli tarvii perehtyä siihen ensin ennenkuin alkaa tilailemaan.

    Onko sulla siis noita W2 kansiin sopivia offset imuvippoja vai niitä mitkä kävis mulle tuohon pakoventtiileille?
    Vois kauppaa niistä hieroa kyllä, pistäs vaikka yv:nä vähän tietoa lisää
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Löytyy pelkkiä offset imuvippoja, en mielelllään myy jos ei oo akuuttia tarvetta mut täält siis löytyy jos tarve tulee. Sellanen pikku huomio, et W2 race siis käyttää mitotukseltaan isolohkon vippoja. Offsetit vaan erilaisia.
     
  20. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Oukki doukki, mä palaan asiaan jos tulee tarvis noille imuvipoille.
    Taidan pistää nyt 8kpl pakovippoja tilaukseen. Saas nähdä mitkä on toimitusajat. Ilmeisesti tonne Harlandille voi ilmoittaa suoraan, että nappaa niistä vipoista siivut pois ja anodisoi ne uudestaan siltä kohtaa.
     

Kerro tästä muillekin!