73 Torino ihmettelyä.....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja mr.muscle, 14.8.2013.

  1. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Morjensta! Elikkä ois pari teknistä kyssäriä tommosesta torinosta.
    Auto on varustettu 351c/c4 tekniikalla. Eli tuli tuossa aiheelliseksi imarin tiivisteiden vaihto ja tilasin tiivisteet ja purkaessa huomasin et tossahan on toi valley panni....mitenkä onko toi kovinki tärkee kapine?Tarkoitus ois kuitenki tukkia se pakokaasu kanavisto...tiivisteet on jo sitä mallia jossa ei aukkoo niille ole.eikä tullu mukana tuota uutta peltiä. Ja sit toinen asia mikä vaivaa koskee tota laatikkoo tai oikeestaan turbiinia....meinaa nimittäin olla jatkuvasti veto päällä.turbiini ei tavallaan irrota.tyhjäkäynti on ihan arvossaan mutta sammuu ku tuuppaa vaihteen päälle. Kylmänä toimii hieman paremmin.et onko nyt vika öljyissä(ilmeisesti vasta vaihdettu)en tiiä onko turbiiniin vaihdettu,säädöissä vai onko turbiini tullu tiensä päähän.muuten kyllä toimii kohtuu hyvin.mietin vaan et onko öljy liian notkeeta kamaa tohon.....
     
  2. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    No joo.Kasasinpa tuon sit ilman sitä peltiä ja hyvin tuntuis pelaavan.mut nyt ilmaantu uus vaiva.....laatikko ei meinaa vaihtaa kolmoselle.....luulisin et alipaineletkujen kans on ongelma.......oisko kellään kaavioo miten noi letkut kuuluis ollan...
     
  3. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    No joo...Rupes laatikkoki pelaamaan taas paremmin ku vaihoin öljyt ja suotimen ja laskin turbiinista öljyt mäkeen. Pitäis näköjään kartaaniin vaihtaa ristikot ja väljää näkys vähän olevan perän/laatikon suunnalla.Meinaa kolahtaa jonkin verran varsinki ku pistää pakin päälle....Mikähän ois tohon 351c:hen hyvä jakaja? Näkyy entinen olevan aika loppu....alipaine säädin sökö ja mek ennakot seilaa miten sattuu....
     
  4. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Mikäs Torino on kyseessä? Keltainen? NL-6...? Ei niin, että nuo seikat vaikuttaisi vikoihin, mutta muuten kiinnostaa...
     
  5. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Nii toi on valkonen ja oikeestaan gran torino jos tarkkoja ollaan.....
     
  6. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Oletko sama kaveri, joka soitteli ja kyseli nokkaan peltiosaa ja muuta pientä tärpätintä?

    Puhelinnumerosi katosi pöydän siivouksen yhteydessä, joten jos kello helähtää, laita yhteystietoja yv:nä
     
  7. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    YV:tä pukattu......
     
  8. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Mikähän kaasari/imari paketti ois hyvä tohon 2V kansilla varustettuun myllyyn?tarkoitus ois vähän piristää tota konetta muutenkin jossakn välissä. Peltisatsit tohon pitäs jostaki taikoo.....orgis sarjat vuotaa aika kovasti(halki useasta kohtaa)......
     
  9. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Kyllä se jonkin verran kolahtaa pakille laitettaessa jos on vakio matalalta tarraava turbiini, näin teki itelläkin, myös sen jälkeen kun vaihtui uudet välitykset perään. Nykyään korkeampi-stallisen turbiinin kanssa ei kolahda tyhjäkäynnillä.

    Pertronixin Flamethrower on hyvä jakaja.
    Imusarjaksi Edelbrockin Performer jos nokka suht vakio, tai Airgap jos haluat hieman pirteämpää, kaasari 600-650cfm.

    Mulla olis ylimääräsenä peltisarjat, niissä vaan ongelmana heikkotasoiset pakoaukkojen laipat jotka tuppas hieman vuotamaan, epätasaiset ja taipuu kiristettäessä, tiivisteiden (Fel pro 1430) ja Ultracopper-tahnan kanssa sain pitämään. Laipat olis hyvä hioa tasaisiksi. Olen sarjat aikanaan kuulapuhaltanut ja maalannut Termal-maalilla, ei ruosteessa. Oli 73 Gran Torinossa, 351C 2v + FMX, myös C6n kanssa mutta silloin oli lootan öljypohjassa kiinni oik. puolella.
    Voin ottaa kuvia jos kiinnostaa.

    Nykyään on nämä peltisarjat, tilasin Tuumacidin kautta http://www.summitracing.com/parts/HOK-6921HKR/. On hyvät sarjat ja järeämmät laipat, mutta näilläkin tuli ongelmia oikean puolen kollektorin laipan osumisesta vaihteiston öljypohjaan, C6 lootassa öljypohja aika leveä aapparin puolella, kuskin puolella ei mahtumisongelmia. Jouduin kääntämään kollektoria ulospäin, ja käänsin samalla laipan asentoa niin ettei kolmion kärki osoita alaspäin.
    Tässä kuva miten alunperin osui öljypohjaan.
    [​IMG]
    Mutta, uskoisin että C4n kanssa ei ole tätä ongelmaa sopimisen kanssa.
     
  10. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Noi samat peltisatsit käy -73 Cougariin 351c 2V +FMX askin kanssa.
     
  11. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Käy Hookerin sarjat tuon Summitin sivun mukaan Cougariinkin. Torinossa oli kuskin puolella asennusvaiheessa hivenen ahdasta, irroitin raidetangon sisemmän pään jotta sain alakautta livautettua sarjan asemiinsa, aapparin puolella ei sitä ongelmaa. Noiden maali ei sitten ole pitkäikäinen käytössä vaan varmasti palaa pois, on vain suojana. Puhalsin maalit heti kättelyssä, ja vedin puhallettuun pintaan hyväksi toteamani Tikkurilan Termal-maalin.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Noihin ^^ kun saisi nyt kuumakestoisen kirkaslakan niin olisivat hienot ;-)
     
  13. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Saa kelvata noin. Tuo on vielä jotain alumiini-silikonimaalia, liekkö siinä ihan mikä tahansa lakka päällä pysyisikään.
     
  14. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    No joo ois taas pikku kyssäri torinosta.mites muilla pelaa lämmityslaitteisto noissa?ku tossa omassa on semmonen ilmiö et puhallin kyllä pitää melkoista huminaa mut ilma ei vaan tuu kunnolla suulakkeille.....sain eilen ton puhallin kotelon kasaan ku piti kenno käyttää irti ni samalla kattelin et letkut on kunnossa ja vivut pelaa.et onko toi vaan noin tehoton et tuulilasi ei meinaa alalaitaa pidemmäs pysyä ""sulana"". Et missähän vikaa?
     
  15. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Onko ilmastoinnillinen malli, ja ilmastointi toiminnassa? Jos on, niin ilma kulkee konehuoneen puolella tulipellissä olevan kotelon läpi, jossa oleva kenno voi olla tukkeentunut. Ei se puhallus mullakaan mitenkään ihmeellistä ollut, mut tuulilasi pysyi suht auki. Kosteella ilmalla auto meinas olla huurukaappi. Kun ilmastoinnin muut osat oli edellisten omistajien toimesta kadonneet, poistin kennon koteloineen ja tein uuden matalampiprofiilisen suoran kotelon tilalle, puhallusteho parani huomattavasti, ja tarkenee viileelläkin ilmalla, talviajoa en ole kokeillu 9 vuoteen.
     
  16. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Joo on ollu ilmastoitu malli mut tällähetkellä ei oo ku kenno paikoillaan. Kompura ja jäähdytin hilppeineen irti ja edelliset omistajat näppärästi katkoneet putket ottaessaan laitteet irti. Just mietin et vaihtelisko tohon yorkin kompuraan sellaset tiivisteet jotka kestää r134 kylmäainetta vai raiskaisko sen verran tota et vaihtais romu citikasta ehjät hilippeet. Pitänee varmaan vielä se kenno kattoo ettei oo tukossa.
     
  17. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    no niin. alkaa toi talvi painaa päälle ni tässähän kohta vois alkaa autoo pikkuhiljaa laittelemaan kuntoon.Motti pitäis nostaa pois ja purkaa osiin et näkee mikä mättää. Meinaa aika reilusti pukata vasemmasta putkesta sinistä varsinki kylmänä,mut myös lämpimänä ku käy pitempään tyhjäkäyntiä.Öljyä menee reilusti.mahtaa olla m-renkaat poikki tai sit muuten vaan väljä tai jotain. eli nyt sit tämmönen kyssäri et mitä mäntää porukka on noissa cleven koneissa käyttäny?ois ihan kiva et sais vähän lisää ruttua tohon vehkeeseen. Ja toinen pähkäilyn kohde ois nokka.....onko hyötyä vaihtaa tohon sellasta mietoo nokkaa joka toimis vakio turbiinin kanssa vai pitääkö mennä hommassa kerralla pidemmälle ja vaihtaa reilusti tujumpi nokka+turbiini korkeempi stalliseen?Pari kaasari vaihtoehtoo on jo hyllyssä,holley 600 vakuumi sekä 650db.noista jos jompaa kumpaa tarjottelis kun saa sopivan imusarjan hommattua.
     
  18. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Savutuksen syynä voi olla venttiilin ohjurit/kumit, tai tukkeutunut PVC-venttiilikin.
    Puristuksia saa jonkin verran tasapäämännillä.
    Tuollaset edukkaat Speed-pro hypermännät on omassa koneessa, tuolta samalta ebay-myyjältä:
    http://www.ebay.com/itm/Ford-351C-Speed ... 36&vxp=mtr
     
  19. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    joo niinhän ne voi ja varmaanki on kumit loppu ja luultavasti ohjuritki väljät jos ei oo mitään noille tehty..... mietin vaan et meniskö tota oilinkia niin paljo pelkästään ohjureiden kautta.vie noin 1,5litraa muutamalle sataselle.....joo noi männät vois toki olla ihan hyvä vaihtoehto jos tota joutuu koneistelemaan. ei äkkiä muualta näkyny löytyvän ku usp:ltä kb108-40 settiä hintaan 311e+m-renkaat joita ei ees löytyny tuolta nettikaupasta.....
     
  20. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Jep.no nytpä on kone levällään ja muuten kaikki on suht ok mut näkyy olevan kansi paskana....vitos pytyllä selvästi näkyvä noin tuuman syvyinen halkeema kanavien välissä. Savuttaahan se tana ku ölppä+jäähd neste pääsee sylinteriin......
     

Kerro tästä muillekin!