74 Gran torino 4d "perhe cruiseri"

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja kalle39, 22.10.2013.

  1. kalle39

    kalle39 1st gear

    Terve!
    Tuli alkukesästä hommattua pihaan tuollanen parivuotta seissy Ford torino 351c. Aluksi piti hommata auto ihan vain sunnuntai cruisailuihin. Ja ensimmäinen amerikkalainen kun on niin ei ollut kauheasti mallilla tai merkillä väliä. Edullisuuskaan ei ollut pahitteeksi ja kun auto oli vielä noin 10km päästä kotoa niin täytyihän sitä lähteä hakemaan.
    Torinoa ei ollut katsastettu siis kahteen vuoteen ja oli seissyt suurimman osan ajasta, mitä nyt ex omistaja oli pari kertaa kesässä käynyt hupi-kilvillä huristelemassa. Kaupat tehtiin lyhkäsen koeajon ja puolen tunnin sateessa ihmettelyn jälkeen.
    Seuraavan päivänä suuntasin katsastuskonttorille torinolla huristellen siirtokilpiä hakemaan, jotta pääsee pajalle ihmettelemään. Konttorilla katsari sanoi "eikö kannata kokeilla leimata koko auto, kun nyt sillä tännekin jo ajelit. Tiiät sitte mitä korjata." Ajattelin jotta miksipä ei. Suureksi hämmästykseksi auto meni "kerrasta" läpi, huomautuksena vasen takaparkki.
    Jopa jarrut oli edessä 2.9 ja 2.8 takana 2.2 ja 2.3 Oikein hyvät siis.
    Tyytyväisenä ajelin noin kaksi viikkoa kunnes aloin ihmetellä kun läpöisellä pukkasi nestettä syylärin huohotin letkusta omasta mielestä reilusti. Kävin näyttämässä korjaamolla, mutta sanoivat olevan normaalia nöin kuumina päivinä (lähemmäs 30 c). Lisäilin nestettä parikertaa viikon aikana 1l per kerta. Sitten alkoi lämmöt nousta ajon aikana ja päättelin että kansi tai molemmat kierona. Tehtiin pakokaasu testi syyläriin ja kansiviaksi paljastui. Ei muuta kuin kannet irti (huom. Perheen harraste auto ollut noin 3-4viikkoa) ja plaanaukseen. Kansista otettiin 0,2-0,4mm pois jotta saatiin suoriksi. Kasasin konee yläkerran nippuun ja koeajolle pelasi ok.
    Seuraavana aamuna päätin lähteä autolla töihin ja 8km päästyäni alkoi lämmöt taas nousta ja samaan hengenvetoon alkoi outo kolina koneesta. Auto tien sivuun ja toisella kyydillä töihin. Töistä päästyäni kuskasin kärryllä torinon takasin kotipihaan ja purin venakopan irti 7pytyn pakopuolen työntötanko solmussa. No purin samalla kannet irti ja uudestaan koneistamoon (tällä kertaa kuskasin ne Hicar.iin hernesaareen).
    Kerroin tarinan ja sanoin ettei mikään kiire kansien kanssa ja puretaan kaikki irti, (ekalla kerralla ei purettu venttiileitä) ja kotaan varmasti et on ok. Soitto tuli noin kuukauden päästä, kannet molemmat sökönä. Seetit murtunut toisesta kannesta kaikki ja toisesta vaan kaksi :) .

    Auto on siis seissyt pihassa heinäkuun ekasta viikosta asti, kunnes innostus palasi ja kävin noutamassa uuden koneen + laatikon imatralta. Uusi kone on 400cid cleveland vai onko se nyt sitte 351m hälläväliä "isolohko" kuitennii. Laatikoksi tuli C6. Vanhasta oppineen purin myös tämän uuden koneen heti ja laitoin kannet, Kampuran ja lohkon koneistamolle tarkistukseen. Näytti kyllä erittäin ehjiltä, kampurassakin vain hienon hienoja naarmuja 1 runkolaakerista. Vanhan koneen purin myös ja jätän opioksi kasata joskus siitä varamotin.

    Auton sain survottua talliin viikonloppuna ja eilen innostuin rapsuttamaan katon ja takaluukun rajassa olevasta kourusta kuprua pois. Hämmästyksenä meisselillä tökkimisen jälkeen maalia lohkesi noin 5 neliösentin pala maalia!!
    Siitä innostuneena rupesin maalarin lastalla(!) repimään auton maaleja irti.(oli todella paha appelsiini pinta huonoilla pohjilla)
    Nyt parin tunnin repimisen jälkeen cruisailuun ostettu auto näyttää tältä. Keväällä siis tekniikan vaihto ja korin maalaus, se siitä halvasta cruisailu autosta :lol:


    Tulipa pitkä teksti Huh huh. Nyt kuvat tältä illalta sekä auton osto hetkeltä. Päivittelen tänne sitä mukaan kun muutosta tapahtuu.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. rane58

    rane58 Gearhead

    Eihän tuo näytä noissa kuvissa läpimädältä, hiomista ja pakkelia kyllä siitä hyvä tulee! :wink:
    Korimalliltaan komea auto! 8)
     
  3. kalle39

    kalle39 1st gear

    Juu ei onneks oo mätä, "maalarin" työn ja pohjjien jälki vaan hirvittää :D
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Turha varmaan neuvoa, mutta kantsii hioa varmaan sit koko hylsy pellille, ainakin ulkopelleiltä. Jos kerran tuolla tavalla lähtee maali niin eihän siitä tiedä millä se on maalattu. Ettei sit rupea reagoimaan mitenkään.

    Pistetään seurantaan! Komea korimalli.
     
  5. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Yhdyn edelliseen puhujaan; kandee vetää samalla vaivalla kokonaan pellille. Varsinkin kun lastalla näyttää muutenkin jo suurimmat lähteneen, ni tuskin ne loputkaan hiontaa hirveesti vastustelee.

    Ja ei muuta ku onnea uudelle hankinnalle! Tuota se autoharrastus tahtoo enempi tai vähempi olla...
     
  6. kalle39

    kalle39 1st gear

    Ekan kerran kun lasta maalin ja pellin väliin sujahti, päätin että laitetaan koko auto sitte kunnolla maaliin. Tässä tämän illan saldoa, pellille hiottu nyt molemmat vänkärin ovet ja etulokari. Ensin maalit pois 180 paperilla, viimeistelen sitte koko auton kerralla 240 tai 320 paperilla. Se jääköön loppu/ensi viikkoon :)
    Kuvia:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Soveltuu tämmönen tarjoustalon laatu huihai myllytyskone hionta laitteeks oikeen hyvin. Mirkan suorakaide arkkeja 93X180 kaks kappaletta (tarra pohja) ja mattopuukolla reunat pois. Toimii!

    [​IMG]

    [​IMG]]

    Arkkeja meni yhteensä 20 (tai 10 vaihtokertaa) täytyy huomenna käydä rautiasta hakemas taas lisää. Nyt saunaan pesulle ja nukkumaan.

    -Kalle
     
  7. kalle39

    kalle39 1st gear

    Pari vuotta vierähtänyt, eikä autolle ole muuta tapahtunut kuin siirretty peltikoppaa paikasta toiseen. Auto on siis kaverilla tallissa kun omaani se ei oikein mahdu. Koko koppa on nyt pellillä. Lisäisin nyt tähän topicciin kuvia kone projektista. Sekin pääsee nyt vasta alkamaan. Lohko on 400m/351m kampiakseli on 400m kuin myös kiertkanget. Männät on alunperin 351c patilliset tako männät joilla tulee 2v rautakansien kanssa 11:1 puristukset. Nokkana compin xe274. Imusarjoja on kaksin kappalein. Edelbrock rpm performer ja holleyn dominator molemmat m400 koneelle tehty. Kuvia lisäilen pikkuhiljaa kun kone alkaa kasaantumaan. Nyt lohko ja kannet on vasta maalissa. Josko se vielä joskus valmistus.
     
  8. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    hyvä että on kuitenkin vielä tekeillä eikä ole täysin unohtunut vaikka pari vuotta onkin kulunut.
     

Kerro tästä muillekin!