-74:nen camaro -73:ksi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Make.S, 23.8.2015.

  1. Make.S

    Make.S Gearhead

    Elikkä millainen homma olis vanhentaa -74:sen keula vuotta tai pari vanhemmaksi?
    Meneeköhön paljonkin peltiä vaihtoon ja mistähän löytäis tarvikkeena keulan osia?
     
  2. spede

    spede Gearhead

  3. Make.S

    Make.S Gearhead

    kiitoksia hyvästä linkistä. Pitänee huomenna selailla vielä töissä year onen kuvastoa.
     
  4. jpe

    jpe 3rd gear

    Löytyy sitten ylimääräisenä jonkinlaiset muotit, tai ainakin muottien aihiot lokareista ja rs keulan osista. Ovistakin taisi olla.
     
  5. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Löytyyköhän jostain netin syövereistä kuvallista projektitopiccia aiheesta ? Itseänikin kiinnostaa muutostyöt 74 -> 70-73 ainakin keulan osalta. Lasikuituisten osien käyttö projektissa olisi varsin kiinnostavaa painonsäästön vuoksi.

    IS
     
  6. PauliR

    PauliR 3rd gear

  7. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=4116.135
    Tuolla on jotain kuvatuksia omasta projektista.

    Itse muutin siis -78 vastaamaan 70-73 mallia, myös perän ja takalasin osalta. Projektihan on nokan osalta aika helppo, ainakin jos käyttää luovuutta kiinnitysten suhteen, konepeltihän on sama 70-81

    RPSglasfiber ruotsissa myy ainakin ihan suht hyvälaatuista kuituosaa, itsekin olen sieltä ottanut RS naamaosat keulaan. Mulla on sellanen muotti RS jatkoksesta missä on kiinteä maskikehys.
     
  8. spinneri

    spinneri Gearhead

    Off topic: Hienot värit olet Mikko autoosi valinnut, mustan ja oranssin :wink:


    Jari Sjöman
     
  9. Make.S

    Make.S Gearhead

    ...kerkis se -74:n menemään nenän alta, pärkkele...
    Nooh, kattelis vaan ajan kanssa ja tilailis jo osat valmiiksi ja rakentais sen mieleisen auton, ugh.
    BTW. kiitoksia ruottin linkistä ja Mikko V on kans rakentannut komeen rifterin.
     
  10. Turnn

    Turnn Gearhead

    Vanhensin oman -75:n keulan RP glasfiberin osista. Sai tosiaan soveltaa kiinnitykset,kun osat oli kun munankuoria.
    Joskus fiilistellyt että muuttas peränkin,mutta siinä sitten enempi hommaa kun tuo takalasikin on erilainen.
     
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Olin tulossa susta mainitsemaan, mutta kerkesitkin jo itse. :lol:
     
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Hienon pelin on Mikko rakentanut. Innostuin sitten lueskelemaan vastaheiton topiccia vähän pidempäänkin.

    Arvon nyt oman -74:n kanssa, että lyhennänkö talven aikana etu- ja takapuskurin molemmista päistään ja hitsataanko kumilistan tilalle alumiinisen, samanlevyisen "listan".

    Sitten asennus lähemmäksi koria kuin alkuperäinen asennus oli ja joko puskurien kiillotus tai maalaus korin väriseksi eli mustaksi.

    Toinen vaihtoehto on tämä keulan osien vaihto -> 73-70 mallisiksi.
    Koko keulaa en olisi vaihtamassa kuituiseksi, vaan keulan etupaneelin ala-ja yläosat, maskin osat kehyksineen. Mikäli mahdollista, säästäisin etusiivet valoineen, mutta konepellin voisi vaihtaa kuituiseksi jo painonkin puolesta. Pitää tutkia, mitä kaikkea tuolla RPSglasfiberillä on tarjolla...

    Tiedä sitten, mitä saa aikaiseksi talven mittaan. Tekeekö ensin tuon puskurimuutoksen ja siitä sitten viisastuneena koko keulan facedownshiftin ?

    Make S:

    Näyttää olevan kohtuullinen tarjonta (blocket.se) Ruotsin puolella noista -74 malleista. Hain myös oman lotjani sieltä, kun Suomen tarjonta ei oikein vastannut odotuksia.

    IS
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Tästä on ennenkin ollut varmaan puhetta ja kuvia,mutta kun kysytään "kuinka ja miten"niin voihan tästä puhua kun taas asiasta kysytään.

    Kuvien auto on -79 kumikeula berlinetta,joka oli pahasta pehkaantunut myös kaikkien nokkaosien osalta.Funtsin mitä tehdä,ja kun olin hamsterina kerännyt varastoon 70-74 pellit,niin purin koko keulan pois.

    Kun apurungon puslat oli vaihdettu,niin putkikeulan hitsaaminen tulipeltiin tuli sitten kyseeseen.
    Tuollaisesta putkikeulasta on pelkkää hyötyä.

    -Painoa pois keulalta
    -Jäykistää koko auton rakennetta
    -Ajettavuus paranee
    -Saat asiallisesti ripusteltua pellit nokalle
    -Putkistoon saat kunnolliset kiinnikkeet kaikelle tavaralle mitä keulalle tulee.
    -Helppo ja nopea purkaa keula pois jos tarvetta,ja huolto myös helpompaa.

    Eli jos hommaan ryhdyt ja haluat autosta jotain vähän enemmän,niin kannattaa funtsia ko.toimenpidettä.

    Perän naputtelu vaatikin sitten jo enemmän peltiseppää,ja siihen sainkin kaveriltani korvaamatonta apua.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kiitoksia vastauksesta !

    Maxilla on siis ymmärtäkseni keulan osat ihka aitoa peltiä ?
    Onhan tuon keulan sisuskalut kokeneet melkoisen muutoksen sitten tehtaaltalähdön, eikä tuo loppuautokaan ole enää mikään perusberlinetta =)

    Kuvista päätellen keula on keventynyt paljon ja vääntöjäykkyyttä voisi kuvitella myös olevan reilusti alkuperäistä enemmän. Nuo etukehikon yläputket lienevät kiinnitetty hitsaamalla koriin ? (nuo yläputket, mitkä menevät etusiiven sisään)
    Mitä vuosimallia nuo kuvissa näkyvät etusiivet edustavat ?

    Kerkesin jo hommata työstettävät alumiinipuskurit eteen ja taakse, joten se homma tullee tehtäväksi talven aikana. (Amerikan maalla ovat lyhentäneet noita 74-77 puskureita 1/2"+ 1/2" molemmista päistä ja hitsanneet sitten päädyt takaisin paikoilleen)

    Esim:

    http://www.hotrod.com/how-to/paint-body ... o-bumpers/

    Oma lähtökohta on aluksi saada auto kaikinpuolin asialliseen kuntoon ja samalla tietysti osia uusitaan mahdollinen jatkojalostus huomioiden. Onhan se myönnettävä, että 70-73 mallin Camaron keula ja perä edustavat onnistuneinta amerikkalaista automuotoilua. Sitä kohti pyrkiessä, vaikka sitten pikkuhiljaa...

    IS
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Onnistuneinta amerikkalaista automuotoilua...niimpä niin!! Nokka on itseasiassa apinoitu Jaggesta ja persus Ferrarista pyöreine lamppuineen.2-gen Camaron yksi muotoilukriteeri oli tehdä eurooppalaiseen makuun oleva muotoilu."European Camaro" tai "Working mans Ferrari" ovat siitä joitain nimityksiä.No eihän hyvä idea matkimalla huonone.

    Kaikki keulan osat ovat peltiä.Ja jos katsot tarkkaan ensimmäistä kuvaa,niin näkyvillä ovat kiinnikkeet mitkä ovat varta vasten laitettu siten,että nokka maskin alkuperäisreiät sopivat siihen.Sama koskee lokasiipiä joidenka ikää en tiedä.Eli siis mitään "virityksiä" ei ole.

    Eturungon pääputket ovat hitsattu tulipeltiin lätkien kera.Laitoin putket aivan laitoihin,jotta mahdollisen törmäyksen sattuessa eivät työnny vaikkapa rintakehän läpi.
    Vääntöjäykkyyttä tosiaan löytyy kun lisänä etu ja takarungot yhdistetty sekä matkustamon pääkaari hitsattu kattoon kiinni.Etuna myöskin se, että jyllää siellä konehuoneessa sitten mitä vaan,niin ei mene auto "solmuun".
    Putket ovat kylmävedettyä turvakaariputkea.
     
  16. PauliR

    PauliR 3rd gear

  17. Siironen Racing

    Siironen Racing 1st gear

    siironenracing ja sieltä projekteista pensseli camaro, rullaavassa kuosissa,
    koitetaan päästä talvella jääradalle.

    mikko siironen
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Siirosen Mikko,käsittäkseni sulla olis valmiudet tehdä "keulakuidut"Camaroon.Mitä mahtais kustantaa lokasiivet ja nokkapalat jos vaikka jossain vaiheessa innostuis vaihtamaan sellaiset?
     
  19. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Tuo Siirosen Camaron pelastaminen osoittaa kyllä vahvaa harrastemieltä :) Nättiä jälkeä, ja näyttäis ovien muotitkin löytyvän, tarvii soitella jossain välissä...

    Tuosta edellisen sivun putkikeulasta, tehtiin mulle täksi vuodeksi myös tuumaisesta cromo putkesta moinen putkikehikko mihin kuitukäkäleet saa yksitellen ruvailtua varsin näppärästi. Kuvasta puuttuu hantin puolen lokasuojan päällisen putki kun konehuoneessa näyttäis olevan joku PA-linjoihin liittyvä operaatio menossa:D Mutta saa tosta idean...

    [​IMG]
     
  20. max

    max Double Gearhead

    MikkoV,näkymähän on kuin jos olis kyse jo äveriäämmästäkin raaserista.No, Camarohan on kaikissa tapauksissa pikkusen muita parempi.
    Fiksusti olet laittanut tuliseinästä tulevan putken tukemaan jousen yläpään kiinnityspistettä.
     

Kerro tästä muillekin!