-79 Camaron entisöinti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja JuusoR, 11.11.2017.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. Mutta eihän se pilalle mene, jos nostaa alkuperäisen koneen ja laatikon talteen, ja bolt on tyyliin laittaa tilalle jotain terävämpää, ihan ajonautinnon vuoksi. Näin ollen alkuperäinen voimalaite säästyy kulumiselta, eikä tällainen ”tilapäinen” swappi vaikuta auton arvoon. Siinä voi sitten samalla pikkuhiljaa kunnostaa alkuperäisen mosan ja lootan valmiksi jälkipolville?
     
    Imusihti ja PauliR tykkäävät tästä.
  2. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Kunnon moottoria peliin, kevyttä madallusta, isompaa vannetta ym. Ei nuo mitään pilaamista ole.
     
    Roc tykkää tästä.
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kyllä minäkin liputtaisin alkuperäisyyden vaalimisen kannalta, koska maa kantaa päällään paljon enemmän rakenneltuja, kuin alkuperäisiä yksilöitä.
    Hevosvoimien lisäämisen kannalta tuo vuosi 1979 on hieman ikävä, koska pakolliset päästömittaukset vievät aika paljon hauskuutta pois harrastamisesta. Kyllä orggispadastakin saa toki alkuperäisyyttä vaalien lisää paukkuja taiottua, mutta väitän että hauskuus alkaa vasta siellä 350 hp tuolla puolen, joka ei välttämättä ole siihen käytettävän rahamäärän väärti.
    Onhan aina silti mahdollisuus ruuvata se 305 moottoripukkiin, ja vinssata pellin alle joku hauskanpitoon paremmin soveltuva moottori. Alkuperäistä moottoria ei silti pidä missään nimessä hukata.

    1979 Camaron koppa on hieno, ja alkuperäisessä ryhdissään varsin näyttävä harrasteauto.
    Lisäksi nämä late-2gen mallit ovat hinnoiltaan olleet selkeästi nousujohteessa, ja väitänkin, että viiden vuoden päästä alkuperäiskuntoinen 1979 Camaro on omassa hintaluokassaan. On harvinaista, että autossa on #'s matching tekniikka, ja sellaista harvinaisuusaspektia tullaan korostamaan vuodesta toiseen yhä enemmän näiden autojen kanssa.

    Itse olen jo useamman vuoden ajan entisöinyt 1972 SS Camaroa. Siinä tosin piru vei pikkusormen, ja moottorin viritysastetta nostettiin aikalailla, mutta sen aikakauden ratkaisuja käyttäen ja siten, että moottori on mahdollista palautta alkuperäiseen asuunsa.
    Muilta osin autosta tulee alkuperäistä vastaava.


    Miksikö?
    No siksi, että se auto on alkuperäisenä niin saatanan mageen näköinen pelkästään spoilereineen ja rallye wheelseineen. Ja toisaalta, onhan ne alkuperäistyyliin rakennetut harvinaisia.!
     
    cdv70, PauliR, wilburi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. JuusoR

    JuusoR 1st gear

    Aika lailla samaa mieltä jakulepin kanssa:odcool: kyl se nyt taitaa nii olla että pidän kiinne alkuperäisestä suunnitelmasta ja entisöin ton orkkis kuntosena:odwink: eipä niitä juuri varsinkaa tulevaisuudes montaa orkkis padal/kuntosena löydy! Ku ei tunnu nytkää enää joka päivä vastaa tulevan.
     
    camaro95, wilburi, jakulepi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Jos olisi itsellä hyvässä alkuperäiskunnossa säilynyt yksilö, niin en tekisi mitään. Pyrkisin pitämään sen hyvin säilyneen alkuperäiskunnon mutta en lähtisi entisöimään sen kummemmin enkä varsinkaan virittämään. Viriteltyjä autoja on maailma pullollaan. Entisöity on entisöijänsä näkemys siitä millaisena auto on saattanut valmistua. Hyvin säilynyt orkkis on orkkis, siinä on osat tehtaan asentajien paikalleen laittamia ja se on sellainen millaisena se on tehtaalta tullut.
    Jokainen ruuvi, pulttia ja mutteri on vain kerran tehtaan asentajan kiinni kiristämässä momentissa
     
  6. Pcoy

    Pcoy 2nd gear

    Vaihtoehto 1:Tämä Survivor ansaitsee olla ajankuva, kun kaikki on pilaamatonta ja räpeltämätöntä GM:n jonkun Hispaanon jäljiltä. Yhdessä autossa vuosi 1979 hyvine ja huonoine puolineen...

    Vaihtoehto2:Voisin ite ajatella jotain alkup.näköistä 350 prokkista tuohon vajaat 300hp valusarjoilla, liikuttaa jo tolla kokoonpanolla tuota hienosti ja investointina kohtuullinen. Eikä haittais MR-juttujakaan....heittäis sitten vuonna 2055 305:sen takas kun noita on alle 100 originaalia jäljellä....

    PS. Ihan mahtava auto juuri tuo kyseinen Camaro.

    T:Mikko
     
  7. JuusoR

    JuusoR 1st gear

    Jep käyny mielessä tuokin myös ettei lähe tekee mitään ns. Entisöinti touhuja muuta kuin pakolliset ylläpidot.
     
  8. JuusoR

    JuusoR 1st gear

    Pitää sen "ajan patiinan" pellin alla.. kori on joskus muinoin maalattu uusiks orkkis väril..
     
  9. grantorino

    grantorino Gearhead

    Pidä alkuperäisenä jos haluat ajella autollasi luotettavasti, vaikka maailman tappiin asti.
    +300 hv ei tarvi muuhun kuin leikkimiseen autolla ja tuplamäärään bensiinin ostamiseen.
    Ajelin itsekin -79 Camarolla 7 vuotta kesät talvet ja oli erinomainen myös talviautona, lämmin ja hyvä painojakautuma takavetoiseksi, pääsi aina hyvin liikkeelle liukkaallakin kelillä.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Päästömittaus on kyllä 79 mallissa vielä niin kosmeettinen kun hc raja on se 1000 että aika kireä kone saa olla että ei mene sen alle tai ettei saa säädettyä sen alle...
     
  11. JuusoR

    JuusoR 1st gear

    Jep.. melkee saa olla kunnon vika että rajat ylittyy.. joskus ottanu päästöt -84 camarost mikä kävi 7 pytyl ja hienosti arvot sisäl viel:rotfl:
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Varmaan ihan viisas päätös tyytyä orgis moottoriin,ja mennä vouhottaa sen voimalla ainakin toistaiseksi.
    Auto on siis kaikin puolin orgis,myös alustan osalta?
    Mulla on myös -79 Camaro ja siinäkin oli ostettaessa alkuperäinen alusta iskunvaimentajia myöten.
    Sen kyllä huomasi;aivan järkyttävä lossi ajaa!!

    Tämä ei liity lainkaan 305 mottiin,mutta se että peruskorjaa alustan ja tekee siitä napakan, maksaa kyllä itsensä takaisin.
    Autosta tulee hauska ajaa,eikä se ole enää hengenvaarallinen niin kuin vaikkapa omalla kohdalla.
    Itse päädyin Hotchkissin valmistamiin komponentteihin ja olin niihin tyytyväinen.

    Alitehoinen hyvä ajettava auto on paljon parempi, kuin tehokas väljä paska alustaltaan.
     
    Muokattu: 12.11.2017
    isalmela tykkää tästä.
  13. JuusoR

    JuusoR 1st gear

    Juu auto on kaikinpuolin orkkis muuta ku vanteet on uusittu ja ruori mut alkuperänen ratti löytyy takapaksist:odcool: tosiaa konehuoneesee ei oo muuta vaihettu muuta ku ite vaihoin vesipumpun ja pa-pumpun ja aikasempi uusinu syylärin.. jopa koko putkisto on alkuperänen katteinee ja alusta koskematon.. tuotu texasist -08 aikoihi ja muutama omistaja ollu mua ennen suomes.. tuulilasist löytyy viel texasisn verotarra misä 15tml ja mittaris täl hetkel 34tml.. tiiä sit kui mont kertaa ympäri mennyo_O
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Vilkases vaikkapa apurungon ja tukivarsien kumipuslien kuntoa,ovatko rapeat vai tunnistaako ne vielä että ovat olleet joskus kumia.
     
  15. HT

    HT Gearhead

    Autosta kannattaa tehdä sellainen mistä itse tykkää. Jos laiskakoneinen orggis on sitä, pääsee helpoimmalla. Jos tehoa on liian vähän, siihenkin löytyy lääkkeet. Älä tee autoa muille tai muiden mielipiteiden varaan.
     
    J.J. ja rb tykkäävät tästä.
  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Minäkin rakentaisin nyt Novan kutakuinkin päinvastaisessa järjestyksessä kuin mitä se tuli tehtyä: alusta, sähköt, voimalinja, moottori.
     
  17. tapio.t

    tapio.t 3rd gear

    Jätä toi alkuperäiseksi ja osta rinnalle toinen pirteämpi jo "pilattu" yksilö! Tohon kun alkaa laittaa toista konetta ja laatikkoa,sekä tekemään alustaa niin saa 5-10te menemään niin että heilahtaa! Sillä rahalla löytää kyllä rivakamman yksilön.
     
  18. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Harrastamisen alkuvaiheessa kirjasin blogiin hieman 2gen Camaron alustan kunnostuksen vaiheita. Mainittakoon, että ennen remonttia auto souti ja niiasi niin maan perkuleesti. Käytännössä kaikki oli alustassa loppu.
    http://bensakrematorio.suntuubi.com/?cat=13
     
  19. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Tuota osalistaa lukiessa tuli mieleen, että jokaisesta autosta saa tehtyä "hyvän ajaa", jos sinne laitetaan uretaanipuslia alkuperäisten tilalle (itse en missään tapauksessa laittaisi originaalien tilalle uretaanipuslia, mutta nämä ovat makuasioita)....Eihän nämä ko.autot ole uutenaankaan mitään kova-alustaisia ominaisuuksiltaan...;)
     
  20. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Juu en toki kehota seuraamaan omaa alustaremonttia ja osavalintoja orjallisesti. Kumipuslatkin ajavat varmasti asiansa.
     

Kerro tästä muillekin!