79 Pontiac Trans Am "Ransu"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja pelle, 2.8.2022.

  1. pelle

    pelle Gearhead

    Moi vaan kaikille!

    Sellaiset parikymmentä vuotta on täällä ODlla tullut lähinnä vaan vaanittua muiden projekteja ja nappailtua ideoita, mutta koskaan ei ole omista väkerryksistä oikeen jaksanut laittaa mitään juttua jakoon.
    Yleensä homma on mennyt niin, että sit kun joskus olisi ollut jotain jakamisen arvoista, on aina ollut liian kiire saada oma kiesi valmiiksi, ei kuvien ottamiselle ja nettipäivittelyille juurikaan ollut aikaa. Siloin kun sitä aikaa, tai innostusta, olisi ollut niin harrastehommat on menneet lähinnä päin @##&*!, eikä lopulta sitä nettiin jakamisen innostusta enää löytynyt... No mut itellehän näitä tehdään.

    Keväällä 2019 iski karsee himo saada tuon mun toisen ikuisuus projekti Darran rinnalle joku kiva, halpa, ajokuntoinen, nopeasti fiksattava projektikiesi, jolla voisi seuraavan kesän rennosti ajella ja sais siten aikaa laitella toinen työmaa rauhassa kuntoon. Darra oli siinä vaiheessa marinoitunut tallissa vuodesta 2004 lähtien ja huomauttelut liikkumattomasta harrastepelistä alkoi olla jokaviikonloppuinen homma.

    Jo etukäteen oli muodostunut selkeä näkemys, et jos näitä jenkkejä haluaa harrastaa helpolla ja halvalla, pitää merkki vaihtaa Moparista GM:ään.
    Tuon sai huomata kun tuli vähän kuin puolivahingossa pari vuotta aiemmin hankittua S10 pikku-Blazeri. Sen kanssa harrastamisen helppous ja osien saatavuus ihan täältä kotisuomestakin oli ihan huippua, loppuun kaluttujen, kultaakin arvokkaampien, ruosteisten Mopar aarteiden metsästämisen sijaan

    Jenkkien Craigslistiä tuli kuumeisesti surffailtua läpi kuukauden päivät tähtäimessä 70-78 Pontiac Firebird, ei välttämättä Trans Am, eikä todellakaan tähtäimessä ollut mikään hieno orkkiskuntoinen koska ajatuksena oli muokkailla tuota seuraavaa harrastetta isoimmilla vanteilla/renkailla. Vähän Pro tour, restomod, jne tyyliin. Hakuehdot oli Firebird , older than 81 ja Price less than 10k$... Näillä mentiin

    Useampi kappale todella hyvää yksilöä tarttui hakuehtoihin ja olin useisiin myyjiin yhteyksissäkin. Pitkät jutut autoista ja elämästä tuli muutaman tyypin kanssa vaihdettua, mut sit kun oli pakko sanoa et "actually I'm from Finland" viestittely loppui siihen. Muut löydöt sit meni ohi kun ei vaan toiminut tarpeeksi nopeesti ja joku muu nappasi nenän eestä.

    Useamman epäonnistumisen jälkeen päätin että keskitän projektikiesihaun Craigslistillä Michigan-Indiana alueelle.
    Pääosin siksi, että olin ollut yhteyksissä alueella toimivaan Minkkisen Samiin, joka vaikutti oikein hyvältä tyypiltä uittamaan mun uuden kesäkiesin Atlantin yli. Parin viikon ajan hakutuloksissa oli pyörinyt kuva vähän rupusessa kunnossa olevasta 79 Trans Am:stä, mutta joka kerta olin sen vaan ohittanut.

    [​IMG]

    Yhtenä iltana pöntöllä istuessa sit vihdoin avasin ilmoituksen ja kiinnostus heräsi. Siinä heti tuli sit fiilis et "Tää on just se mitä haluun". Valmiiksi räpelletty, etten pilaa jotain klassikkoa omilla tuunauksilla, riittävän hyväkuntoinen et vois kesän ajella ja ennen kaikkea HALPA...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 3.5.2023
    rekkamies, Inlinee, Visa ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. pelle

    pelle Gearhead

    No ei se sit ihan noin kun alunperin suunnittelin sitten lopulta ole mennyt, nyt kun tuota hankintaa vuodelta 2022 takaisin päin katsoo.

    Tän postauksen loppuun vielä kopio myynti-ilmoituksesta Craigslistiltä mistä tää projekti alkoi, tuosta näkee lähtöspeksit.
    "
    Serious inquiries only
    Read the whole ad please.
    I have my 1979 Trans Am Firebird for sale. It is a functional project car. I use it a bunch and it performs.
    I ran SCCA CAM T class racing (Placed second in points in '17) and have it set up for all around use. Drag racing, auto cross and cruising.
    Pro-touring is the style I was after and it is on its way to getting there. This car is fast, quick on a road course and is super competitive if you've got some driving skills.
    Originally a 301 v-8 car with auto transmission and air conditioning as its only options.
    I bought it from a friend in 2010 and have no known history of the car. I know its from down south but I could never retrace its past. I have a clear Indiana title for the car.
    The 301 was full of water and knocked pretty well. So our Pontiac purists can take it easy. I do know the 1979 301 TA's are very low production but this 301 wasn't even the original engine.
    I replaced it with a running 350 Chevy engine I had in a previous project. Same with the transmission.
    The goods
    Engine
    .060 over 350 Chevy, Competition Cams X274H cam.
    2.02/1.60" Edelbrock Performer RPM aluminum heads and intake manifold.
    Flowtech Headers, dual FloPro 2.5" exhaust at the axle.
    Holley EFI 4 barrel TBI Fuel Injection - laptop to tune it comes with the car.
    Truck serpentine belt drive from a 89 S-10 4.3
    Edelbrock reverse rotation high flow water pump.
    Moroso 8 qt. oil baffled race oil pan and pickup. Windage tray and studs.
    HS roller rockers, Cloyes aluminum timing cover with Pete Jackson gear drive timing gears.
    MSD 6A ignition box, Mallory Unilite distributor with new plugs and wires.
    New radiator and electric cooling fan assembly.
    350 turbomatic transmission - B&M shift kit - manual shifted trans - 2500 rpm stall converter - HD Cooler
    Last April rear differential replaced with 3.73 gears and Auburn Posi. New axle seals also.
    B&M Shifter
    PTFB solid body mounts - Competition Engineering subframe connectors -
    Globalwest Del-a-lum greaseable solid suspension bushings in front upper A Arms and rear leaf springs.
    Globalwest 2" drop front springs and L-3 drop rear leaf springs
    KYB front shocks. They work well suprisingy. QA1 single adjustable rear shocks. Nice to have adjustment.
    Energy suspension poly bushings used in lower A Arms, F+R swaybars (1 1/8" F / 5/8" R) and balljoint boots.
    All ball joints replaced, new centerlink, idler arm and pitman arm. Quick ratio steering box.
    Chassis is super straight and solid. Steering is tight and nimble.
    Customworks Performance C5 Corvette brake conversion on the front with 13" Powerstop drilled rotors, new pads and LS1 Camaro Calipers.
    LT1 Camaro 11" rear disc brake conversion (4/18) with new pads, calipers and Powerstop drilled rotors.
    ARP Wheel studs in all four corners.
    Stainless steel braided brake lines all four corners and the line for the axle.
    This car stops right now.
    Corvette C5 2000ish five spoke Wheels 17" front 18" rear. Billet aluminum spacer hubs for wheels.
    Tires on the car are decent. Ponteza re71's front and Hoosier slicks rear. Have a used extra set of treaded tires to include.
    Grant GT steering wheel
    Holley wideband AFR gauge, oil, volts and temp gauges.
    Glasstek 2" cowl hood. Hated to switch to the cowl hood over the shaker.
    But the shaker wouldn't fit the engine properly under the hood.
    High quality Aerocatch latches. Flush mounted.
    I have tons of extras and spares for this car. I bought a new fuel tank and a weld on rear sump for better fuel pressure. Also some of the original parts go with too.
    IF you prefer, I have a complete 2003ish 5.3 LM7 available to interested parties. I was wanting to swap it.
    And now, the Bad
    This car was painted at some time from its original color and it was not done properly. So its a 20 footer.
    They also tried to restore the camel interior but same results. Newish carpet and door panels.
    Cracked windshield and dashpad.
    There is some rust on the car around the rear window and rear fenders.
    Rear seat floor pan is in bad shape as well. Had a leaky rear window.
    I added an used Audi S4 seat to the car so I quit sliding all over the place in competitions. A second seat is included but not installed.
    Heater and ac are removed but go with the car.
    I wanted to finish this car since I've done a bunch of upgrades to the drivetrain and suspension/brakes. It's a 79 Trans Am. If you are reading this you probably love the Bandit movies. These are pretty cool cars. I've wanted one since I was 10 years old. But I have a project that has come up that is more important unfortunately. So I want to sell this car to focus on that. So no trades, please.
    If you've gotten this far, you can see I have put a considerable amount of work, time, and money in the car.
    It needs someone to finish it up properly if you share a similar vision. ( or change it to fit your idea )
    I am interested in selling but not giving it away. It is priced pretty well considering the other 'stock' cars here on CL.
    That said, lowballers, we love ya, but it's just not gonna happen.
    I am firm on my price but interested parties can contact me and we can discuss options.
    Please, I am not interested in help selling the car. No scammers or consignments please.
    Send me an email with your phone number and I will call or text if you prefer as I am able. Put "79 TA" in the title so I don't send it down the spam highway.
    I can take pics of anything you may be interested in when I am able. I also have some videos of the car in action.
    Phone x xxxx
    Also, some of the photos are from different points of time while I was changing it up. So there are a few pics with different wheels or the car is sitting higher than it should. The top 3 or 4 pics are the latest versions of the car.
    Thanks for looking and checking this out! If it doesn't sell I'll be out this summer enjoying it.
    "
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. pelle

    pelle Gearhead

    Auto oli myynnissä Indianassa ja sitä möi todella mukavan oloinen autoharrastaja tyyppi. Hän oli rakennellut autoa itselleen kymmenisen vuotta käyttäen vauhtiosia sieltä täältä.

    Useamman viikon ajan tuli viestiteltyä myyjän kanssa ja satojen kuvien ja videoiden syynäämisen jälkeen oli muodostunut kuva siitä minkälaista kiesiä tässä mahdollisesti oltaisiin ostamassa. Myyjän oma kommentti autosta oli että ”it’s a 20 footer” elikkä about jotakuinkin”kaukaa kaunis”. Alusta oli ihan kunnossa, kori kaipasi hieman enemmän huomiota, ja sisusta pitäisi mahdollisesti duunata uusiksi.

    Korissa oli myyjän mukaan muutama ruostekohta ja takalattiat vaatisivat kunnostusta, muutoin kori oli kohtuullisen ruosteeton. Auto oli maalattu kai joskus vuosituhannen vaihteen alkupuolella, sellainen kunnon jenkkien myyntimaali. Ei ihan pelkkä ylimaalaus, listat yms oli irroitettu, ovenvälit jne oli myös maalattu, mutta pohjatyöt on selkeästi olleet vähän sinnepäin ja maali oli irtoillut ja lohkeillut sieltä täältä. Väri on mahdollisesti 78 mallin Martinique Blue, tai sitten jonkun uudemman auton värikartasta, tuo ei ole vielä tähän päivään mennessä selvinnyt.

    Tekniikkana oli kohtuu pirteä SBC350 , manuaalikoneistoinen TH350 ja orkkis 10 pulttinen perä 3.73 välityksellä lukolla. Tekniikka oli siirretty tuohon myyjän vanhasta projekti autosta jolla oli ajettu 12.4 varttiaikoja, oliskohan ollut Nova, tai vastaava. Moottorissa oli ollut aiemmin kiinni vanha Holleyn ruiskutsydeemi, mutta se oli juuri korvattu Holleyn 650DP kaasarilla ja HEI jakajalla, kun ruiskua ei kuulemma koskaan saanut toimimaan kunnolla.

    Alustaan oli päivitetty kaikenlaista osaa, kaikki nivelet oli uusittu, puslat vaihdettu Del-a-lum pusliin, apurunkoon.alumiinipuslat ja apurungon yhdistäjät asennettu. Eteen oli asennettu 13” C5 corveten levyt ja taakse camaron 11” levyt. Takana lehtijouset oli vaihdettu madaltaviin jousiin ja myös rasvattavilla del-a-lum puslilla. Myyjä oli ajanut autolla jenkeissä suosittua kartionkiertorallia ja kuulemma ihan menestynytkin siinä. Alustan siis olisi ihan hyvässä kunnossa. Auton alla pyöri C5 Corvetten kromivanteet joilla takana 18” ratasliksit ja edessä 17” jollain mutkaratakumeilla. Nämä menisi ihan ensimmäisenä vaihtolistalle.

    Kamelin karvan väriseen sisustaan oli aiemmat omistajat joskus hankkineet uuden lattiamaton, ovipaneelit ja kattoverhoilun. Autoa oli säilytetty talvet ulkosalla niin ovipaneelit ja lattiamatto olivat saaneet vähän kosteutta. Tuolla alueella on talvisin lunta vähän kuin täällä Etelä-Suomessa. Kattoverhoilun oli myyjä poistanut kun se kuulemma otti kypärään kiinni kartionkiertorallitouhuissa. Kuskin penkki oli vaihdettu 2000 luvun Audin nahkapenkkiin. Hantin penkki oli vielä nahkainen kamelin karvan värinen orkkis penkki.

    Auton mukana seurasi täydellinen LM7 moottori, parit vaihtorenkaat ja ISO kasa enemmän tai vähemmän harrasteaarteiksi luettavaa tavaraa.

    2019 Maaliskuun puolissa välin tein päätöksen, että tätä autoa voisi käydä tarkastamassa paikanpäällä. Maaliskuun lopulla Minkkinen lähti Michiganista kohti Indianaa trailerin kanssa katsomaan autoa ja soitteli paikanpäältä, sekä lähetti muutamia lisäkuvia haluamistani kohdista. Missään tuon korimallin tyypillisissä ruostekohdissa ei näkynyt mitään vikoja, kaikki vaikutti ihan siltä mitä olin myyjän kuvista tulkinnut. Kuulemma pienen burnout ajelun jälkeen viesti takaisin Suomeen oli ”onhan se ihan hyvä kiesi ja voimaakin on”. Kaupat tuli ja Ransua ja sen mukana seurannutta osakasaa alettiin lastaamaan trailerille ja matkalle kohti Suomea.

    [​IMG]

    2019 Toukokuun lopulla kontti oli rantautunut Suomeen, tullimuodollisuudet ja kontin purku taisi tapahtua saman päivän aikana. Helatorstai oli siinä välissä häiritsemässä hommaa, mutta Toukokuun vikana päivänä Ransu oli noudettavissa Vantaan Rompetorin tiloista. Kaikkinensa tuo auton hankintaprosessi jenkeistä meni todella vaivattomasti. Vahva suositus täältä niille jotka mahdollisesti pohtivat auton hankintaa tuolta suunnasta, Sami Minkkinen + Vantaan rompetori



    Alunperin oli tarkoitus ajaa auto ihan vaan siirtokilvilla Vantaalta omalle tallille, mutta Vantaan Rompetorin Veijo kehotti vahvasti harkitsemaan trailerilla noutoa. Netistä löytyikin näppärästi sopiva vuokra traileri ja lähdettiin noutamaan uutta hankintaa kotiin.


    Alla ensimmäinen kuva hankinnasta Suomessa.
    [​IMG]

    Olihan se sit luonnossa aika maailmaa nähneen näköinen, mutta yleisfiilis oli hyvä. Tyhjäkäynti huiteli jossain siellä 2000rpm paikkeilla, ratasjakopää ujelteli ihan kivasti, raaka bensa haisi, kuskin penkki oli asennettu niin korkealle, että pää osui kattoon, kuumassa Suomen kevätsäässä auton sisällä haisi sekoitus märkää koiraa ja homeista mökkiä. Sisusta oli pakattu, kuskin penkki pois lukien, ääriään myöten kaikenlaista auton mukana seurannutta harraste aarretta. Fiilis oli vieläkin ihan hyvä.

    [​IMG]

    Auton lastaaminen trailerille oli taas sellainen episodi johon meni aikaa kun keula oli matalalla ja keulaylitys kohtuu pitkä, piti lastaamisessa soveltaa kaikenlaista parrua ja puupalikkaa, mutta sinne se saatiin menemään.
    Himaan päästyä, trailerin purkamisen ja trailerin palauttamisen jälkeen oli pari tuntia aikaa tutkiskella uutta hankintaa. Selkeetä oli että leimalle ei kannata edes yrittää ennekuin takalattiat on korjattu. Ajatus oli että pikaisesti ruosteet pois, suoraa peltiä tilalle, vähän poppareita ja sikamassaa, nopeesti leimakuntoon, uudet vanteet alle ja juhannukseksi ajoon.

    [​IMG]

    Lauantaina oli emännän kanssa varattu Lenny Kravitzin keikka Hjallis areenalla, Lauantai oli siten autonropauskiellossa.

    Sunnuntai aamulla lähdin parin viikon duunireissulle Chicagon kautta Indianaan ja Ransu jäi odottelemaan uuteen talliinsa Suomeen.
    Summitin ja Rockauton sivut siinä Sunnuntaina lentokentällä auki ja siitähän ne suunnitelmat taisi sit lähteä sivuraiteille…
     
    Muokattu: 26.8.2023
    SK-, rekkamies, Visa ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. pelle

    pelle Gearhead

    Rockautosta sai muutamalla kymmenellä taalalla uudet korjauspalat pohjaan, selllaiset sitten parin muun korjausosan ohella tarttui matkaan ja Summitilta vähän pienempää nippeliä, ehkä kaikkein tärkeimpänä uusi Pontiac merkki keulaan vanhan tärveltyneen tilalle ;)

    Vieläkin oli ajatuksena että Juhannukseksi(2019) ajoon nopeilla fiksauksilla ja talvella sitten paremmalla ajalla, uusilla peltiosilla pohja ja loput korista paremmin kuntoon....

    Jo ennen Ransun saapumista Suomeen oli tullut hankittua siihen jo valmiiksi uudet vanteet ja kumit. Pitkällisten photoshoppailujen ja alan foorumeilla(protouring, ls1tech, transamcountry, firebirdnation) surffaillun jälkeen tulin tulokseen että 19" rengastus ympäriinsä , eteen 10" leveällä vanteella 275/35R19 renkailla ja taakse 11" leveänä 295/35R19 renkailla menisi just passelisti Firebirdin alle, kunhan ET luku on sopiva.
    Sopivat budjettivanteet ja kumit oli etsinnässä.

    Saksan Ebayn kautta löytyikin "kohtuu hintaiset" kaksiosaiset 19" Rial Daynona Race vanteet kumeineen, jotka vaatisivat vähän työtä. Vanteet oli olleet kiinni jossain uudemmassa Firebirdissä, 8.5" ja 10" leveät ja 245/40 275/35 kumeilla.
    Tarkkojen vanteen leveys, backspace/ET laskemien jälkeen luotin netistä löytyneisiin tietoihin 2 gen Firebirdiin sopivista isommista vanteista ja laitoin vanteet ostoon. Aattelin että leveämmät vanteet menisi sellaisenaan Ransuun eteen päällä olevilla 275 kumeilla. Kapempiin 8.5" vanteisiin hankin 1.5" ulkolippojen tilalle 4" leveät ulkokehät, jotta vanteista saa 11" leveät ja jotain 15mm ETllä, niillä spekseillä pitäisi mahtua mainiosti pyörimään takana 295/35R19 kumin kanssa. 305/35R19 olis ollut vieläkin passelimpi koko mutta tuon koon renkaat oli sen verran kalliimpia ettei niihin viitsinyt tuhlata.

    Tuossa on vanteet kun olivat juuri saapuneet postin kyydissä joskus Huhtikuussa 2019
    [​IMG]


    Heti Sunnuntaina piti sitten vanteet purkaa osiin ja aloittaa kunnostus jotta vanteet on valmiina hyvissä ajoin enenkuin auto saapuu maahan. Tietenkin silloin Sunnuntaina kaikki rengasliikkeet oli kiinni, joten päätin vaan kokeilla jos parin kakkosnelosen pätkän ja päällähyppimisen taktiikalla saisi kumit irti vanteelta. Kyllähän se kapeammalle vannesetille toimikin,vanteet sai halkaistua kahteen osaan ja kumin irti ihan kotikonstein.

    [​IMG]

    Leveämmät etukumeiksi päätyvät vanteet eivät ollet ihan niin yhteistyöhaluisia ja niiden kanssa päädyttiin vähän eri ratkaisuun.

    Vanteet eivät olleet ihan priimat, mutta pikku puleerauksella saisi ihan siistit. Kanttarihiertymiä oli molemmissa ulkolipoissa, mutta toiset oli jokatauksessa menossa vaihtoon, toiset ajattelin vaan vähän puunailla siistimmiksi. Alkuun ei ollut tarkoitus tehdä keskikehälle/sisäkannulle mitää,mutta sen jälkeen kun vanteiden likoja oli pessyt pariin kertaan vannepesuaineella ja painepesurilla alkoi maali vähän lohkeilla pois, alkoi uudelleenmaalaus näyttää todennäköiseltä. Noissa Rial Daytonoissa on jonkinlainen erikois, feikkikromi tms maali ja herkän oloista lakkaa tosi ohuesti, vähän kun painepesurilla sai vettä sinne lakan alle niin isoja palasia maalia vaan irtoili. Vähän hellempi pesu olis varmaan ollut parempi noille.

    Sisäkannut olikin sit tuon pesuoperaation jälkeen tarkoitus lähettää jollekin vanteiden maalauspalveluja tarjoavista yrityksistä, mutta toimitusaikoja tiedustellessa annettiin aikoja "joskus juhannuksen" jälkeen. Aattelin että ei pysty, ihan liian pitkälle kesää menee, et eikai siinä nyt sit mitään, hiomakone esiin vähän maalia ja tehään itse ennen kesäkuuta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Joo kilikalimaaleilla noi tehtiin, vanteisiin upposi yksi purkki 1K epoksipohjaa, kaksi purkkia vannehopeaa ja päälimmäiseksi aattelin kokeilla Mastonin 2K kilikalilakkaa. Tuota mastonin 2k kilikalia oli jossain foorumilla jopa tuollloin kehuttu.
    Kolme purkkia tuota 2K lakkaa noihin meni, vain yhdessä purkissa oli hyvä viuka muut purkit vaan kusi maalia ulos, onneksi hyllyssä oli jostain maalikaupasta ostettuja laadukkaampia suuttimia, nekin meni kyllä pari kertaa tukkoon. Maalaus meni muutoin ihan hyvin mutta, lakan alkaessa kuvua alkoi pinta menemään monesta kohtaa todella kellertäväksi. Kirosanojen saattelemana jätin kevyesti pintakuivat vanteet ulos aurinkooon kuivumaan. Seuraavana päivänä kellertävyys oli melkein kokonaan kadonnut ja vanteet näyttivät jo ihan OK. Loppujen lopuksi ihan siistit noista tuli.

    Myöhemmin tuli maalattua myös jarrutehostin ja jotain muita osia sekä tuota 2K lakkaa päälle, tuli sen jälkee huomattua että jarrunesteen kesto on ihan olematonta tuolla 2K kilikalilla, Bilteman mattamustakin kestää paremmin jarrunestettä. Jälkikäteen ajateltuna olis ollut parempi vetää vaan ruiskulla ihan oikeaa 2k maalia.



    [​IMG]

    Kaikki vannekehän rosteristen kiinnityspulttien kannat tuli yksitellen puleerattua. Ensin puhditus ulträänipesurissa salaisella pesukoktaililla ja sen jälkeen Porakoneella pyörittäen toisessa porakoneessa pyörivaa lumppulaikka vasten, vähän autoglymin metal polishia päälle.. Niistä tuli kuin uudet.

    [​IMG]

    Toi viimeinen kuva on otettu sen jälkeen kun takavanteet ja niihin kuuluvat kumit olivat yhdistynee rengasliikkeessä. Kuva on otettu Heinäkuun lopulla 2019, et siinä se Juhannus ja siihen fiksattu projektiaikataulu taas meni. Joku vois sanoa että olis kannattanut vaan lähettää sinne vannemaalausliikkeeseen...

    Ai niin ja niihin etuvanteisiinkin tuli siten lopulta hankittua uudet 3" ulkokehät kun takavanteista tuli sen verran siistit, eikä enää vaan jaksanut puunata niitä vähän kanttariinhiottuja vannekehiä yhtä siisteiksi. Juhannuskin oli jo siinä vaiheessa mennyt ja oli aika selvää ettei Ransu ole sillä kesää liikenteessä..
    Eikä lopulta olleet ihan budjettivanteet nuokaan...
     
    Muokattu: 31.7.2023
    rekkamies, Visa, Isamu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. pelle

    pelle Gearhead

    Alunperin oli tarkoitus, että alan kirjoittelemaan tätä Ransun projektitarinaa heti maahan saapumisesta lähtien, mutta se jäi aikoinaan tekemättä ekassa postauksessa mainituista tyypillisistä syistä johtuen.

    Neljä kesää ja kolme tallitalvea tässä kohta on mennyt ja kuvia on tullut ihan tarkoituksellisesti räpsittyä melkein joka vaiheesta tuon auton ropaamisessa. Ajattelin, että alan nyt kuitenkin jälkijättöisesti täällä jakamaan noita tehtyjä hommia. Jotta kiinnostus hommaan säilyy, alla muutama kuva etukäteen mihin ollaa nyt edetty..

    Tuossa on ransu ensimmäisen Suomessa tehdyn pesun jälkeen ja vihdoin leimauskunnossa keväällä 2020.

    [​IMG]

    Kesän 2020 loppupuolella kun ensimmäinen ameriikan tekniikka vielä pelasi.

    [​IMG]

    Kesä/talvi 21 meni Ransulla talllissa uusia voimia keräten.

    Aikaisemmin tämän vuoden keväältä , uudella tekniikalla, yhden tallissa vietetyn välivuoden jälkeen.

    [​IMG]

    Viimeisessä kuvassa tämänhetkinen tila, vihdoin taas tienpäällä, viime Perjantailta.

    [​IMG]
     
    JouniK, rekkamies, hantta ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Hieno outfit, slalom-henkinen.
     
  7. Larry

    Larry Double Gearhead

    Konehuonekin näyttää kiintoisalta.
     
  8. pelle

    pelle Gearhead

    Kiitoksia! Outfitti on rengastus ja konepelti poislukien suurinpiirtein ameriikan asussa ja säilynee tuollaisena ainakin jonkinaikaa. Nykyisen konehuoneen tarjoama suorituskyky täyttää nyt enemmän kuin hyvin sen ostopäivänä kuullun määritelmän "voimaa on".
    Tulevaisuuden päivitykset keskittyvät tekniikkaan, "lievien" pito-ongelmien korjaamiseen ja mahdollisesti sen mukana tuomana taka-akselin vahvistamiseen.
     
    Kalja imuri ja Visa tykkäävät tästä.
  9. pelle

    pelle Gearhead

    Kesäkuu 2019.
    Heti kun vapaata harrasteaikaa löytyi, aloin purkaamaan sisustaa, oli pakko katsoa mitä sieltä lattiamaton alta oikein löytyy, paljonko olisi ruostekorjaus ja hitsaushommaa luvassa.

    Sisustaan oli joskus aikoinaan vaihdettu uusi lattiamatto, ovipaneelit, hattuhylly, yms , mutta kaikki olivat saaneet vähän kosteutta ja näin ollen aikalailla auton muuta ulkoasua vastaavassa kunnossa. Etupenkit menisivät joka tapauksessa, vaihtoon , mahdollisesti takapenkki myös. Lattiamatto näytti kaipaavan vain kunnollista pesua.

    [​IMG]
    [​IMG]


    Molemmat takapenkin jalkatila-alueen lattiapellit olivat "aika rapsakoita" samoin hantin puolen takapenkin alustapelti oli ruosteinen, mutta muutoin pohjapellit olivat yllättävän hyvässä kunnossa. Kuvissa ruostetta näyttää olevan kohtuu laajalla alueella, mutta suuri osa oli ihan vain pintaruostetta ja lattiamatosta irronnutta nöyhtää. Etulattiat näyttivät olevan oikein hyvässä kunnossa. Vähän ruosteenpoistoa, rälläkkää, ja uutta peltiä niin hyvä siitä tulisi.


    [​IMG]


    Vielä tässä vaiheessa oli ajatus että ennen Juhannusta ajokuntoon ja leimalle. Pohjassa kaikki rakenteellinen oli muutoin hyvässä kunnossa. Runkopalkit, takajousien etukiinnityspisteiden ympäristö, takalokasuojien kotelot, ikkunanpielet yms olivat aikalailla täysin ruostevapaita. nää kohdat oli omien internet tutkimusten perusteella suht tyypillisiä ruostekohtia tälle korimallille. Mitään aikaisempia isoja korjauksia ja amerikaan fiksejä ei korista myöskään löytynyt.
    Joku pienehkö keulakolari autolla on joskus ajettu, kun uretaanisen keulapalan sinisen maalin alta paistaa punaista maalia, et se on varmaan vihdettu toiseen jossain vaiheessa. Alkuperäinen väri on ollut metallihohto ruskea ja se näyttää löytyvän kaikkialta muualta autoa tuon lohkeilevan sinisen maalin alta. Kuskinpuolen etulokasuojaa on joskus myös hieman oiottu, ihan kohtuu siististi tehty, sisäpuolelta katsottuna oikomisjälkiä ja pintapuolella, kuitenkin aika ohut kerros, mutta aika karkealla paperilla tasoitettua kittiä. Jäljet näkyy selvästi tuossa metallihohtomaalissa.
    Mitkään nuo ei haittaa, maalin voi sit joskus uusia jos siltä tuntuu.

    Jossain vaiheessa kävi mielessä että "täähän on jopa paremmassa kunnossa kuin ajattelin". Ei ollenkaan paha homma korjailla ajokuntoon.

    [​IMG]

    Ruostevaurioiden tsekkailun lomassa oli pakko sovitella jo aiemmin, hyvissä ajoin ennen auton maahaan saapumista hankittua S3 audin mustaa Recaro sisustaa. Yllättävän helpon oloisesti vaikutti penkit menevän paikalleen.
    [​IMG]

    Sähköistä löytyi kyllä aika paljon kaikenlaista amerikan patenttia. Auton orkkissähköjohdot oli onneksi jätetty aikalailla aluperäiseen asuunsa, niiden rinnalle oli vain vedelty lisäjohtoja. Kaikki sähköt kuitenkin toimi.
     
    Muokattu: 31.7.2023
    rekkamies, FeV-8, A.J. ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. pelle

    pelle Gearhead

    Ensimmäisenä oikeana korjaushommana aloitin pakoputkistosta. Autoon oli tehty tuplaputkisto joka päättyi juuri taka-akselin etupuolelle. Jonkilaiset kammiovaimentimet puhalsivat suoraan akseliin päin , putkisto roikkui aika matalalla ja käyntiääni oli ärsyttävän kumiseva ja "peltinen".

    Tallista lyötyi valmiina pari vanhaa 2.5" Simonsin läpivirtauspönttöä, alkuun aattelin vaihtaa ne vanhojen vaimentimien tilalle ja "pikkasen" vain nostaa putkistoa ylöspäin.
    Vanha putkisto oli vain takaosastaan kiinni jonkinlaisilla kannakkeilla ja kiinnitetty korin puolella vain kahdella itseporautuvalla ruuvilla hyvin haperoon pohjapeltiin.
    Pakoputkisto irtosi paikoiltaan melkein itsestaan, eikä sen pois ottamisessa kauaa mennyt. Vanhan putkiston kun sai auton alta irti oli se melkein pakko siinä vaiheessa jo tehdä kokonaan uusiksi.
    Alla olevassa kuvassa onkin jo 2.5" Simonsit paikoillaan ja koko putkisto tehtynä uusiksi X-putkella, Bilteman pakoputkipalikoista koottuna. Alkuperäinen putkisto oli kiinni jossain noiden kahden kuvassa näkyvän ruostereiän maastossa, melkein irti ruostuneessa peltilirpakkeessa.
    [​IMG]


    Uusi putkisto alustavasti heppailtuna kasaan. Heti pakosarjojen kollektorien jälkeen tuli laitettua joustopalkeet, ja juuri ennen X-yhdettä liukuliitokset putkeen, jotta saa vähän säädettävyyttä jos huomaa ettei mitat hitsauksen jälkeen ihan natsaakkaan.
    [​IMG]
    Ja kyllähän se niin kävikin, että kun tuota metallitaideteosta sovitti takaisin auto alle, oli putkisto jotenkin notkatanut ja roikkui keskeltä enemmän kuin itseä miellytti. Vähän liitoksista putkea auki, tunkilla putkisto ylöspäin, sen jälkeen vain liitokset kireelle ja siitä tuli parempi kuin hyvä.


    Viimeisessä kuvassa lopullinen versio. Putkiston takaosaa äänenvaimentimien kohdalta tuli kavennettua pariin otteeseen alkuperäiestä hahmotelmasta. Tällä sain vaimentimet menenemään mahdollisimman lähelle kardaanitunnelia ja mahdollisimman lähelle pohjaa, parhaimman maavaran saavuttamiseksi. Nyt pakoputket kulkivat siististi auton pohjaa nuollen, vajaan sentin välyksellä, eikä putkisto pilkottanut juurikaan pohjassa pitkittäin menevien rungonyhdistäjien alta.
    Pakokaasut ulostautuu juuri taka-akselin etupuolelle,tallista löytyneiden sopivien alaspäin kääntävien putkenpäiden saattelemana. Tarkoitus oli duunata putket menemään vielä taka-akselin yli ja tehdä orkkistyyliset pakoputken tuplaulostulot takahelmojen molemmin puolin, mutta se jäi tulevaisuuden hommiksi. Putkisto sai päällensä kuorrutuksen Bilteman korkealämpömustaa spraytä, joka osoittautui ihan kestäväksi ratkaisuksi.
    [​IMG]
    Tässä vaiheessa kun putkisto oli menosssa takaisin auton alle, elettiin jo kevättä 2020 ja kaikenlaista muutakin korjausta oli jo välissä ehditty tehdä, mutta palataan niihin seuraavissa päivityksissä...
     
    Muokattu: 31.7.2023
    rekkamies, Isamu, Visa ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tää tais tulla Heurekalla vastaan tänään, hienosti puhui. Stance on tämmöisestä museomiehestäkin aika hieno.
     
  12. pelle

    pelle Gearhead

    Joo,kiitti! Tuli tosiaan Ransulla käytyä siellä Heurekalla tänään(eilen) . Jännä juttu miten sitä kaasujalkaa on tuolla pakko aina kuitenkin kokeilla suoristaa.
    "Jos nyt vaikka edes ihan vain pikkasen tästä..." .. ;)
     
    Isamu tykkää tästä.
  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tuttu tilanne. Monesti sitä kaasua aukaisee hieman enemmän kun olis tarve kun onhan siinä matalassa bassojytinässä oma viehätyksensä :p

    Edellisessä harrasteessa turbon vislaus aiheutti samanlaista ylimääräistä kaasun annostelua...
     
  14. pelle

    pelle Gearhead

    Seuraavana hommana oli renkaiden sovitus auton alle. 10" leveät etuvanteet , kohtuu kuivuneilla 275/35/R19 Nankageilla istui paikoilleen ilman mitään temppuja. Takana 11" vanteet uusilla Yokohaman 295/35R19 kumeilla vaativat hieman suotuttelua paikoilleen mahtumiseksi.

    Takapyörän kotelon sisäreunassa on näissä vehkeissä takapenkin turvavöille pieni kotelo. Renkaiden ja lehtijousen väliin jäi about sentin rako. Firebirdeissä on aika kookkaat pyörä kotelot ja isommat renkaat mahtuvat autoon ihan mainosti. Ainoa kohta missä löytyi kevyttä ahtautta oli tuo takarenkaan etu-sisä reunaan hinkkaava "seat belt hump".

    [​IMG]

    Tuon takapyöräkotelon kevyen tilan ahtauden korjaussarjaksi tuli perinteinen BFH-mod.

    [​IMG]

    Vähän puhalluslampulla lämpöä muokkauskohtaan ja vartin kestäneen moukaroinnin jälkeen alkoi takarenkailla olemaan tilaa pyöriä. Tuo lyhytvartinen moska oli aika passeli työkalu tuohon hommaan, vaikka isommalla lekalla olisi varmaan saanut homman hoidettua alle minuutissa parilla iskulla. Pienemmällä vehkeellä puuhaillen sai kyllä hikoilla enemmän, mutta oli mahdollisuus vähän hifistellä ja hieroa muotoa ympäristöä mukailevaksi.

    [​IMG]

    Sopivasti esilämmitettyyn muokkauskohtaan tuli päätteksi suihkittua kokoelma erilaisia tallista löytyneitä maaleja korrosiosuojaksi.
    Ei tullut ollenkaan huono...

    Ja vielä sama homma toiselle puolelle.

    Lopuksi se fiilis kun suurinpiirtein hatusta heitetyillä mitoilla hankittu renkaistus istui alle melkein kuin olisi sen suunnitellut...
     
    rekkamies, Arkkumies ja Isamu tykkäävät tästä.
  15. pelle

    pelle Gearhead

    Alusta asti oli tiedosssa että kuskin ovi roikkui aika pahasti. Oven roikkuminen ärsytti allekirjoittanutta sen verran, että se oli saatava korjattua ensimmäisten hommien joukossa. Saranatapit olivat ihan finaalissa ja uusi ovensaranoiden korjaussarja oli hankittu.

    Ovien saranoiden kiinnitysruuveihin ei päässyt käsiksi kuin irroittamalla etulokasuojan, joten lokarit lähtivät irti rivakasti pulttipyssyllä riehuen. Edellisellä omistajalla oli ollut aikojen saatossa keulan osat pariinkin otteenseen irti, joten ruuvit lähtivät helpolla irti. Yllättävää kyllä kaikki keulaosien ruuvit olivat tallella ja hyvässä kunnossa. Yhtäkään kiinni ruostunutta kiinnikeosaa ei löytynyt.
    Se on jotenkin tyydyttävää kun purkaessa ei tarvitse taistella irroitettavien osien kanssa ja sen jälkeen miettiä mitä tuli tuhottua ja viitsiikö metsästää uutta korvaavaa osaa tilalle kasausvaihetta varten.

    Seuraavaksi pohdittavana oli miten pitkän ja painavahkon oven saa yksissämiehin nostettua irti, ilman isompaa tuhoa, saranaoiden kunnostusta varten. Ratkaisuksi tuli olla irroittamatta ovea ollenkaan.
    Ovi kiinni ja lukkoon ,kuormaliina auton ympäri ja liina naftisti kireelle, siinä pysyy...

    [​IMG]

    Ylemmästä kuskin oven saranasta puuttui myös ovistopparin jousi. Rockautosta löytyi sen verran halvalla koko saranamekanismi uusituontanto-osana, että sellainen oli hankittu tallin hyllyyn varastoon jo etukäteen.

    [​IMG]

    Ylempi sarana vaihdettiin uuteen. Uusi sarana suihkittiin tallin uumenista löytyneella, epoksipohjalla ja jotakuinkin muun auton väriä vastaavalla metallihohtosinisellä spraymaalilla. Sarana kuivattiin pikaisesti kuumailmapuhaltimella, jonka jälkeen juuri ja juuri kosketuskuivaksi saatu osa pultattiin hellästi paikalleen.

    Alempaan saranaan vaihdettiin uudet tapit korjaussarjasta ja asennettiin takaisin kiinni paikkaansa.
    [​IMG]
    Lopuksi oven hienosäätö hallitunkilla, jonka jälkeen oven pultit kireälle ja keulapellit paikoilleen .
    [​IMG]

    Vähän yli vartin homma...

    Vähän tuli kyllä hifisteltyä ovirakojen säätöjen kanssa ja kaikenlaisia pieniä puupaloja tuli käytettyä tulkkeina, jotta ovien raot ovat molemmin puolin autoa about samanlaiset.
    Tuon homman jälkeen ovet avautuivat ja sulkeutuivat siististi ja ja istuivat paikoilleen muutenkin ihan OK tasoisesti.
    Voisihan noita vieläkin hieroa lisää mutta riittää omaan silmään.
     
    JouniK, rekkamies, LehtinenA ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. pelle

    pelle Gearhead

    Joo, huomannut kyllä että se vislaus jotenkin motivoi kaasujalkaa turhankin tehokkaasti.

    Vielä tohon Heurekan kruisinkiin liittyen, sieltä ilmestyneitä videoita katsellessa tuli mieleen et älkää ostako apulaitehihnoja mätäneteistä! Vislaavat pahasti eritahtiin turbon kanssa ;)
     
  17. pelle

    pelle Gearhead

    Rälläkkä käteen ja hommiin.. Joskus keskikesällä 2019

    [​IMG]

    Pohjapeltiin sopivan koinen reikä ja uusi korjauspelti riittävillä työvaroilla vähän reikää isommaksi leikeltynä. Pintaruostetta tuli poisteltua ensin teräsharjalla, jonka jälkeen Annitrolia ja kelmua päälle ettei kama kuivu liian nopeasti. Ihan siististi lähti ruosteet pois.
    [​IMG]

    Tuossa hantin puolen takajalkatilan pohja aukileikeltynä ja hitsattavaa sinkkipohjaa suihkittu kaikkiin mahdollisiin piiloon jääviin kohtiin.
    Takalattiapohjien korjauksen suhteen suunnitelma oli laittaa suurimmaksi osin pellit pari senttiä lomittain ja tulppahitsailla kiinni. Ajatuksena oli että noin saa pohjapuolella siistimmät saumakohdat ilman saumakohtien hiomista yms. Pohjan puolelta ei vitsisi kauheasti hieroa kun nosturia ei ole käytössä ja pukkien päälle nostettuna noi pohjan hitsisaumojen tuunailut on aika ikävää hommaa. Nuorempana olis jaksanut, mut ei enää. Jälkikäteen ajatellen, suoraan vaan puskusaumaan vetelemällä ja rauhalisesti hitsuutellen kaikki osat ympäriinsä olis homma hoitunut samalla vaivalla, ehkä jopa helpommalla...
    [​IMG]


    Korjauspelti sovitettuna mittoihin ja pellin rei'itys menossa. Tulevaa ennakoiden päätin maalata korjauspellin pohjapuolen jo etukäteen, jotta auton alla hääräilyn määrä jäisi minimiin. Eastwoodin extreme chassis blackiä tuli kokeiltua tuohon.
    [​IMG]

    Takakorjauspellit menossa lopullisesti kiinni. Tätä projektia varten tuli hankittua setti noita Cleco-kiinnittimiä, olihan ne kyllä näppäriä pitämään osat paikallaan sovituksen ja hitsuuttelun aikana.
    [​IMG]

    Takapenkkien takapaneelin alaosa, mikähän tuon nimi onkaan, oli ainoa vähän hankalampi kohta. Valmista korjauspeltiä tuohon rapsakkaan alaosaan ei saa ja romiksilta tiedustellessa osalle tuli Suomeen tuotuna ihan liikaa hintaa.
    [​IMG]

    Pakko siis tehdä ite.

    Suoraa peltiä sähkösinkittynä K-raudasta. Ruuvipenkkiin kiinnitetyn vanhan jakoavaimen varren päällä nakutellen syntyi tuollainen korjauspala. Sapluuna ensin paperista vanhan osan perusteella, sopivat leikkaukset pellinpalaan ja sit vaan naputtelemaan. Parista eri osasta korjauspelti piti tehdä, mutta mukailee omasta mielestä todella hyvin alkuperäistä.
    Itsekin hieman yllättyi kuinka hyvä osasta tuli..
    [​IMG]

    Ja se tyytyväisyyden määrä kun osa sopii paikoilleen... Tuosta puuttu vielä tuon korjausosan keskelle tuleva , takapenkin selkänojaosan kiinnityslirpake joka uusiokäytettiin vanhasta osasta.

    [​IMG]

    Takapenkin pohjan alla oleva korjauspelti menossa kiinni. Noita sinisiä puskusaumaklämpejä tuli myös hankittua ihan vain tätä homaa varten, olis pitänyt hankkia noita jo vuosia sitten, niin paljon helpompaa on noiden kanssa saada osat sopimaan paikoilleen.
    [​IMG]


    Kuskin puolella takapenkin alla oleva lattia oli rusteessa vain penkin pohjaosan kiinnityslirpakkeen kohdalta joten korjauspellistä tuli otettua käyttöön vain pieni osa keskeltä.
    [​IMG]

    Samoin kuin hantin puolella, kuskin puolen takapenkin pohjan takakulma tarvitsi uutta peltiä. Korjauspalan sapluuna syntyi hyväksi havaitulla paperin ja rasvaisen sormen taktiikalla. Sen jälkeen ei tarvinnut kuin leikata osa pellistä, vähän naputella vasaralla ja hitsuutella osa paikoilleen
    [​IMG]


    [​IMG]

    Saumakohtiin läästittiin pensselillä ja vaahtomuovitelalla ihan oikeaan 2K epoksia..
    [​IMG]


    Pohjapuolelta myös. Saumakohtiin tuli myös jossain vaiheessa leviteltyä elastista korisaumamassaa.. Siitä ei tainnut kuvia otettua
    [​IMG]

    Pohjapeltien pintaan Eastwoodin Extreme chassis blackiä, jota tuli ihan vain kokeilumielessä hankittua Mobitivelta. Ihan kestävän oloista kamaa..

    [​IMG]

    Viimeistelyksi pohjaan Dinitrolin alustamassaa.
    [​IMG]

    Sisäpuolelta pellit saivat 2K epoksipohjan päälle halvinta motonetin kilikalimustaa
    [​IMG]

    Kuvasetistä voisi varmaan tulkita että tuo pohjanfiksaushomma valmistui rivakasti. Sellaiset 6-7kk on kuvien välissä kuitenkin aikaa. Tuon valmiin kuvan kohdalla elettiin jo kevättä 2020.
    Seuraavaksi kesäksi ajoon oli jokatapauksessa ihan varma juttu!
    Sisusta vaan kiinni ja leimalle!
     
    rekkamies, LehtinenA, Isamu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Visa

    Visa Gearhead

    Siistiä pukkaa tulemaan
     
  19. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Komeeta!

    Hyvällä harrastetahdilla olet tehny kun tuo postaus käsittää sen rapiat 6kk
     
  20. pelle

    pelle Gearhead

    Harrastetahti on ehkä hyvä kuvaus tuohon mun rakenteluvauhtiin. Ite kuvittelin hommaa aloittaessa, että viikko, ehkä kaksi pohjan ruostehommassa menee ja hyvissä ajoin vielä ennen lumien tuloa auto leimaan... Ei ihan mennyt niin . No mut, tuli tuossa ajassa paljon muutakin tehtyä.
     
    Muokattu: 28.8.2022

Kerro tästä muillekin!