-79 Voortti

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Vuppe, 23.9.2018.

  1. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Alkusyy taitaa olla puuhaan se, et ei saanu enää olla keltasia parkkeja tuossa iässä. Ihmeet silti keltaset 5W polttimot.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  2. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    No joo, parkkivaloiksi ne varmaan luokitellaan. Nehän voisi sitten varmaan korvata kirkkailla?
    Ylemmissä h4 umpioissa on kyllä parkit.

    Keltasia lasikantoja löytyy kyllä.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Nii, alunperin siinä vilkussa on ollu myös se parkki kakslankasella polsalla, mutta parkki siirretty umpioon täällä ja raksittu se parkin johto pois vilkusta. Vaan mitä lie tekee se keltanen pikkupolsa siellä...
     
  4. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Se 2-lankasen, keltasen polttimon toinen lanka ei käsittääkseni ole parkki vaan se syttyy kun vilkun pistää päälle ja palaa vilkkuvan langan rinnalla. Sammuu kun vilkun sammuttaa. Näin ymmärsin. Ja sitten se pikku keltanen lasikanta olis se parkki.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    On kai se mahdollista tollanenkin Fordismi. Eli sen vilkku olis himmee ja kirkas keltanen...
     
    Vuppe tykkää tästä.
  6. Oskari

    Oskari 1st gear

    Kyllä se plussaa pätkii.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  7. Oskari

    Oskari 1st gear

    Juu, niin siinä on käynyt.
    Ne molemmat ovat ilmeisesti olleet parkkivaloja , eli se toinen lanka vilkkupolttimossa ja vilkkupolttimon alapuolella oleva pikku polttimo, eräässä manuaalissa lukee "Exterion lights" ja kaikkien pitäisi palaa koko aika, valokytkimen molemmissa "päällä" asennossa .

    Itse en tiennyt että siellä toisissa ajovalojen umpioissa olevat kirkkaat parkkipolttimot eivät siis ole alkuperäisiä.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  8. Oskari

    Oskari 1st gear

    Eli eikö niitä alkuperäisiä keltaisia parkkeja saa ottaa nyt Suomessa käyttöön ?
    Sehän ei auta vaikka vaihtaisi polttimot kirkkaiksi kun ne on oranssin pleksin takana.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Joku muutos siihenkin tuli/on tulossa, mutta enpäs muista saako olla käytössä.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  10. Oskari

    Oskari 1st gear

    Sinun autossa niitä valoja jotka menevät päälle vilkun kanssa samaan aikaan ei ilmeisesti ole ollenkaan, manuaalin mukaan "Cornering lights". Vaan ne kaikki ovat parkkivaloja, alkuperäisiä sellaisia. Voisi vielä tarkistaa niitten johtimien värit kyseisistä polttimoista.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  11. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Karsastajan käsikirjassa mainittiin jossain vuosimallin kohdassa että valkoiset parkkivalot, toisaalla samassa lähteessä että vanhemmissa sai olla valkoiset tai keltaiset.

    Aika hyvä sähköopus on, jotain oli kytketty erilailla kun kirjassa, näytti alkuperäseltä. Umpioissa olevista parkeista myös epäilys että ei ole ollut alunperin, piuhatkin menee hassusti h4 polttimon pidikkeen välistä.

    Asia on työn alla. ;)
     
  12. puu

    puu 3rd gear

    En minä tästä asiasta mitään tiedä mutta aikanaan ei v84 El Camino mennyt läpi katsastuksesta kun oli valkoiset etuvilkut. Valkoiset lasit ja polttimot. Silloin ei saanut kaupasta sopivia keltaisia polttimoja mutta sain lainaksi sellaiset jälkitarkastukseen.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  13. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Joo vilkut on keltaset mutta ne kulmissa olevat 'parkit' pitäs vissiin olla valkoset jos ne ottaa käyttöön.
    Ja mun muistaakseni se kotelo missä polttimot pitää majaa, on eteenpäin kirkas ja sivulle keltanen. Eli jos sivulle saa näkyä keltanen niin laittas vaan valkoset polttimot parkeiks, keltasten tilalle.

    Pitää huomenna kattoo kuinka ne oli...
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jaa, onko siinä samassa lampussa sivumarkkerikin? Sillon se erillinen 5W on luultavasti sille.
    Täällä meillä oli siis aika, jolloin parkki sai olla keltanen ja vilkku valkonen, mutta uudemmista se kiellettiin jossain vaiheessa. Se aiheutti niitä johdotusmuutoksia. Sivumarkkeri taas pitää olla keltanen.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  15. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Se 5 wattinen näkyy kyllä sivulle keltasena vaikka siinä olis valkonen polttimo, näin luulen. "Vilkkukotelossa" on sivulla keltanen/oranssi muovi, eteenpäin on kirkas. Räpsäsen huomenna kuvatuksen.

    Lokarin kyljessä alhaalla on kyllä paikat ehkä juurikin sivumarkkereille (tukittu, rappaukset näkyy sisäpuolella) mutta niille ei tainnut olla piuhoja kirjan mukaan.
     
  16. kuutio

    kuutio 3rd gear

    Aikasemminhan tää oli tää sama vääntö kun vilkun piti olla keltanen ja parkin valkonen niin miten toteutat samassa lampussa yhellä polttimolla. Täs loppukesällä kun toi subbari hylättiin niin kysyin katsurilta että mistä sellasia sais.. ei osannu vastata. Tää toinen joka hyväksy sano että nyt saa olla niinkun ne on uutena ollu ämeriikassa. Eli kakslankanen keltanen polttimo,
    se heikompi lanka palaa parkkina kokoajan ja se vahvempi lanka vilkuttaa vaan siinä "päällä"
     
    LPV, Camino'79 ja Vuppe tykkäävät tästä.
  17. kuutio

    kuutio 3rd gear

    Ja olihan täälä sekin aika kun esim joistain upeakuntoisista cädyistä piti tappaa cornering-valot.. ja nyt nykypulkissa jo uudesta laitettu sumuvalo toimittamaan kääntymisvalon virkaa.
    On tää aina ollu hullu maa noitten valotulkintojenkin kanssa.
     
    Camino'79, Vuppe ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Yhdenkään nykyauton mitkään valot ei olis kelvannu 80-luvulla akelle eikä katsureille.
    Ja on ne muuten oikeesti aika ärsyttäviä monet. Ja helevetin huonosti näkyviä vilkkuja ym. muotoilusoopaa.
     
    Gary Grand, Rusty, Camino'79 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Joo, parkkivaloina on toimineet vilkkujen toinen lanka ja se erillinen keltanen 5W lasikanta. Ne on pätkitty ja ylempiin ajovalojen umpioihin on laitettu kirkkaat parkit. Sivuvaloja ei ole ollutkaan, toisella puolella on kyllä joku paikka mutta ei kuulune tähän, repsikan puolella ei ole jälkiä asennuksista.

    Pitää kysyä inssiltä minkälaiset pykälät on tänäpänä, tehdään niitten mukainen.

    Ne pikkupolttimot vois laittaa kirkkaina, ne näkyy sivulle keltasena. Niitten paikka on ulkoreunassa, alakulmassa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lähteekö noi liittimet irti ruuvit avaamalla ja johtonipusta reilusti repimällä auki? Siis nuo isot tehostajan oikealla puolella tulipellissä.
    [​IMG]
     
  20. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Varmaksi en sano Ku Foordi on kyseessä, mutta GM ja Mopar-autoissa nuo liittimet aukeaa väkisin, kun ruuvin ruuvaa auki.
     
    Jussi289 ja Vuppe tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!