-79 Voortti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Vuppe, 23.9.2018.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No siinä on ainakin se etu, että kun päävirtakatkaisija on positiivisella puolella, niin esimerkiksi jostain syystä x virta ei pääse kiertämään maihin jotain muuta kautta ennen päävirtakytkintä, kun se johto ei silloin ole "kuuma". Negatiivisella puolella olevassa päävirtakatkaisimessa johdot taas ovat "kuumia" sinne katkaisimelle saakka vaikka olisi käännettykkin kiinni.

    Ite kytkin kaikki lisäsähköt ( 13-napasen pistokkeen, polttoainepumpun, lisämittarien syöttökin, yks ylimääränen kuuma karva, sähköryyppy) ihan omaan piiriinsä, ja koko tämä piiri on päävirtakatkaisimen takana akun plusnavalta.
     
    Gary Grand ja Vuppe tykkäävät tästä.
  2. Oskari

    Oskari 1st gear

    Itse laittaisin sellaisen myös plussapuolelle, mutta mihkä kohtaan tuollainen " pääkatkaisija " yleensä autossa laitetaan, jos laittaa vain yhden pääkatkaisijan ?

    Onko sillä tarkoitus katkaista kaikki auton virrat lukuunottamatta starttimoottorille menevää virtaa, vai pelkästään starttimoottorille menevä virta, vai molemmat ?
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No perinteinen GM kytkentä on ainakin että akulta menee virta startille, josta menee sitten virta etiepäin korille.
     
  4. Oskari

    Oskari 1st gear

    Niin sinä olit ottanut mainitsemiasi lisäsähköjä suoraan akun plusnavalta katkaisijan kautta ?

    Onko sinulla auton muissa korin sähköissä pääkatkaisijaa ja jos on, onko se ennen starttia, vai startin jälkeen ?
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Akulta lähtee suoraan haarotus lisäsähköille katkasimen takaa. Auton omat sähköt ei ole katkasimen takana, ne on täysin orggis.

    Juuri siksi halusin tehä rinnalle erillisen sähköjärjestelmän, ettei originaaliin tarvitse kajota.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Moottorista... Teetin siihen remontin joskus markka-aikaan ja sillon siis ilmeni että se ei olekaan 351 vaan 400:n.

    Nyt kun oon netistä katsellut eroja niin sitähän ei päällepäin näe kumpi on kyseessä, niissä kun käytettiin vissiin samaa lohkoa. Kampi ja männät eroina, isommassa puolituumaa pidempi isku.

    Löytyi myös jorinaa että usein kun 351:stä rempattiin niin siitä tehtiin samalla nelisatku.

    Pointtina se että saattaa olla sama kone mikä siinä oli tehtaalta lähtiessä, mitään väliä sillä ei kyllä ole.

    Mistä päin lohkoa löytyy valunumeroita mistä näkisi osuuko valunumero lähelle valmistusvuotta? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo, kone on se isompilohkoinen (vs Cleveland) 400. Moottorikiinnikkeet kolmella pultilla ja isolohkon bellhousing pulttijako, ylimpien pulttien jako 7 3/4.

    Sen verran nettiä plärätty että ne olis ainakin 351M/400 lohkon tunnusmerkit.

    Ja ilmeisesti ainoa varma konsti tunnistaa onko se 351 vai 400 on pudottaa öljypohja ja katsoa kampiakselin valumerkit, mutta tässä tapauksessa ei ole epäselvyyttä kun juurihan se oli auki. -97. :rolleyes:

    Se vähän hämäs kun luulin jostain syystä että FMX bellhousing on pikkulohkon jaolla mutta sehän on vaihdettavissa ja niitä on kait kolmea erilaista.

    Eli pata olis 400M, vaikka virallinen nimi lienee vaan 400. Kun 400 destroukattiin 351M:ksi niin isompaa alettiin kutsua 400M nimellä.
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Valunumero:

    [​IMG]


    D7TE-A2B – 1977-1982, 351M/400 Cleveland small-block, 2-bolt mains, Truck
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Niinhän siinä tietysti kävi että lohko on -76 ja todnäk Michiganissa valettu, eli altis halkeamille.

    Varsinaista tehtaan logoa ei näkynyt kun kyseinen potero on ruosteessa just siitä kohtaa, numero näkyy. Clevelandilaisessa (CF) näkyy taas logo öljynpaineanturin vieressä mutta päiväys näkyy muualla, jossain valunumeron lähellä. Eli merkinnät vähän poikkeaa toisistaan.

    Netissä on kuvia että säröt tulee vesikanaviin "nostajalaaksoon". Ilmeisesti jäähyneste pääsee vuotamaan moottoriin jos on kunnolla halki? Ja näkyy ehkä öljyn seassa?

    Ja kaikki tietävästä internetistä löytyi maininta että Michiganilaiset olis hyviä helmikuu -77 jälkeen, mutta löytyi jorinaa että olis sen jälkeenkin ollut samaa vaivaa. -78 loppupuoli ja siitä tuoreemmat olis vasta "turvassa" kyseisestä vaivasta. Aikanaan takuuseen vaihdettu lohkoja.

    Joutuukohan tähän vielä motorinkin/lohkon vaihtaan, sitten joskus. (lue:vaihdattaan)
     
  10. Jos tuo on jo 45-vuotta kestänyt, niin kai tuo vielä jonkun aikaa menee.
     
    Gary Grand ja Vuppe tykkäävät tästä.
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Toivottavasti.
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kysäsin läheiseltä usa-auto korjaamolta onko tuttu onkelma, ei ollut kuullutkaan.

    Voishan sinne imusarjan alle vilasta jossain vaiheessa. Öljyn seassa ei ole ollut mitään ylimäärästä vuosien varrella. Kovaa ajoo!
     
  13. Minusta ihan hyvä periaate. Jos se sitten joskus hajoaa, niin stressaa silloin asialla enemmän.

    Jos Michiganissa oli silloin valujen kanssa ongelmia, niin ei se välttämättä tarkoita sitä, että jokainen valu on huono.
     
    jamba, Gary Grand ja Vuppe tykkäävät tästä.
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Saranatapin/puslien vaihto. Alasaranan yläpusla oli tiukka, piti puristaa pultilla paikalleen. Olis vaan saanut olla tapin vahvuinen pultti niin ei ehkä olis pusla turvonnut sisäänpäin. Fiddu. No saatiin se loppujen lopuks kasaan...

    [​IMG]

    ....osittain. Saranan pulttien vastakappale oven sisällä, ei katkennut avatessa kun 3/3:sta. Kokeilen ensin annitroliliotusta jos sais natsat pois mutta tarvii varmaan käydä röissä antamassa vähän lämpöjä.

    [​IMG]

    Muutaman millin oli tappi kulunut, enää ei ole väljää ollenkaan kun oven takakulmasta nostaa. Ylätappia ei tarvi vaihtaa.

    EI lonksu ovi kiinni laittaessa mutta alkaa snadisti ahistaan jostain kun ovi on lähes kiinni, voi olla että lasi on vieläkin hieman liikaa sisään kallellaan. Säädellään sitten kun saan saranan vastakappaleen fiksattua, nyt sarana on vaan parilla pultilla ovessa.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Lähti pikku kaasutoholla lämmittämällä aika helposti.

    [​IMG]

    Mutta mikä mahtaa olla kierre, kanta on puolituumainen mutta kierre ei ole 5/16 unc vaan harvemmalta näyttää.

    Ediittiä; kierrenousu on kyllä sama kun 5/16 unc (kun vertaa uutta ja vanhaa pulttia päällekkäin) mutta uusi pultti ei uppoa kun puolisen kierrosta. Upotin käikäleen vielä annitroliin jos se vähän puhdistaisi kierteitä.
     
    Muokattu: 1.2.2021
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ajaa tapilla jengat puhtaiksi?
    Tai teet "kierretapin" yhdestä 5/16" ruuvista ajamalla siihen pari-kolme pituussuuntaista uraa ohuella leikkuulaikalla. Ei leikkaa sisäänkierrettäessä tuota vastalevyä, mutta putsaa jengat..
     
    Vuppe tykkää tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu kyllä ne paskat lähti ihan vaan liottamalla. Tallilla olis pilikan tuumanen kierresetti mutta sillä en kierteitä pilaa. :p

    Töpötän palikkaan vähän maalia ennen kun tällään kiinni. Jos ovi menee nätisti kiinni kun lasi on alhaalla niin todnäk en avaa (katko pultteja) yläsaranan säätöjä.

    Oven vastapultista on muoviholkki hakkaantunut paskaksi aikoja sitten, vois ostaa senkin uuden, jos ovi menisi lukkoon vähän helpommin kun pultin ympärillä on materiaalia.

    Pitäs olla dinitrolin kotelosuojaakin jos samalla suihkisi oven sisään kun pahvit on irti.
     
    sleepercooler, isalmela ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tepolla olikin sopivia koripultteja saranoihin ja lukon vastapultit molemmin puolin.
     
    sleepercooler, Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Piti käydä vääntämässä yläsaranastakin pultit poikki jos ovea pitää säätää. Perskeles serssun rust offi olikin purrut niin että pultit aukesi iisisti.

    Onnistuin katkaisemaan kuskin jakkarasta säätönupin. Jos jollain on samanlainen katkasija ylimääräsenä jossa olis edes nuppi ehjä niin voisin ostaa. Nuppi on oletettavasti vaihdettavissa.

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Olikin aika helposti purettavissa.

    Tuossa onkin 3 erillistä katkasijaa, ja keskimmäinen sai siipeensä. Nuppi poikki ja muovirungosta 1 korvake poikki jonka päällä ristikko lepää.

    Korvakkeen vielä liimaa mutta ei nuppia, jos löytyisi korvaavat osat jonkun laatikon pohjilta...

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!