-79 Voortti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Vuppe, 23.9.2018.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Fordissa asiat ovat arvaten toisin, mutta...

    Moparin alipainekellosta löytyi helpolla semmonen kohta, mistä sai rajoitettua asteet mieleiseksi. Se vipu, mikä kellosta lähtee jakajan "kärkilevyyn" on lovettu ja se loven mitta on liikealue. Sinne väliin saa helpolla pellinpalasta tms shimmin, jolla vähentää asteita. Toimintapisteeseen taas vaikuttaa se kellon ruuvattava jousi. Noita pitkäiskuisia paljon asteita tekeviä alipainekelloja löytyi koneista, joissa oli jo EGR mukana. Elikkäs, jos jakajaan löytyy kuuskytluvun kello ja käy kiinni, se voi olla ratkaisu itsessään.

    Tai sitten sen EGR:n ei pidä olla tullut tulpatuksi.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tais olla swt jossa olis ollut todnäk jakajaan sopiva säädin, ei säädettävä. Ehkä sellasta vois kokeilla. Ei oo kiiru tän kanssa.

    Samat sytkävermeet ollut aika pitkään paikallaan joten oletan että jotain on sökönä vs se että olis väärää osaa.

    Ajaminen oli letku paikallaan lähes mahdotonta, käytännössä tyhjäkäynnillä eteni mutta kun painoi kaasua niin köhköh. Ilmeisesti pikku kuormalla ennakkoa vielä enemmän.
     
  3. kma68

    kma68 Gearhead

    Ennakonsäätölimppuja nimenomaan. Ostin nimittäin joskus ennakonsäätöjouset, koska epäilin paikoillaan olevia jousia vääränlaisiksi. Ostetut jouset olivatkin "race only" tavaraa, jotka olisivat lyöneet ennakot "kaakkoon" varsin pikaisesti, joten palautin ne varsin vikkelään takaisin.;)
     
    Vuppe tykkää tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    No nyt saatiin vähän jakajaa auki, limput liikkuu hyvin ja jouset on ehjät. Otettiin alipainesäädin irti ja käytiin varaosaliikkeessä kyselemässä tyhmiä, muun muassa että mistä näkee onko säädin sökö. Imasemalla se ei liiku mihinkään mutta aikasemmin kokeiltu alipainepumpulla että säädin toimii, eikä hukkaa alipainetta, ts kalvo ehjä.

    Myyjä otti hyllystä jonkun säätimen ja imas sen liikeradan loppuun asti...

    Kokeiltiin vielä ite pumpulla, liike alkaa jossain 5hg-in kohilla ja liike on tapissa noin 14hg-in.

    Kuinka herkästi säätimen vivun pitää liikkua, epäilyksenä että noin jäykkä vipu jarruttaa ennakon säätöä...

    Ja pariviikkoa sitten käytettiin konetta, hyvin toimii kun letku on säätimestä irti. Letku kiinni kierroksia saa nostettua pikkuhiljaa mutta jos vähän nopeemmin lisää kierroksia niin köhii jo tonnin kierroksilla. Ja jos alipainesäädin jumittaisi niin miksi se ei tee samaa kun letku on irti. :rolleyes:
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. kma68

    kma68 Gearhead

    Eikös noissa pitäisi olla kaksi alipaine lähtöä, joista alempi aiheutti ainakin omassa joskus kuvatun kaltaiset oireet.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos tarkotat ported vacuum vs manifold vacuum, niin se on ollut aina ylemmässä eli ported vacuumissa.

    Koitin muistella olisiko tämä oire ilmaantunut silloin kun pickup-coil sippas ja se vaihdettiin uuteen. Niin vähän etenee kerrallaan ettei kaikkia oireita voi muistaa. :oops:

    Sattui vaan silmiin netissä että jakajan pohjalevyn kaulus oli kulunut ja pickup pääsi elään sen päällä, ilmarako roottoriin nähden muuttui. Uusi pickup on vissiin kiinalainen ja senhän tietää mitä ne on. Eli jos alipaineen vetämä pickup imaseekin löysät toiseen laitaan ja rako menee umpeen, oireilee vaan kun alipaine vetää.
    Enskerralla mittaillaan rakoja ja väljyyksiä. Pitäs ilmeisesti olla rakotulkki joka ei tarraa magneettiin, sais tarkempia tuloksia.
     
  7. kma68

    kma68 Gearhead

    Minullakin meni pari kertaa uusiin tuo pickup-coili ja kerran palautinkin yhden, koska vastus arvo poikkesi aiemmasta. Olin onneksi mitannut aiemman toimivan, johon sitten uutta vertasin ja myös varaosan tyypissä taisi olla pieni numero/kirjain ero.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Uusi pick up... ei toimi. Kokkeiltiin vielä uudella alipainesäätimelläkin mutta sama lopputulos.

    Mitähän siinä menee pieleen kun tökkää letkun alipainesäätimeen, tyhjäkäyntiä käy todella hyvin mutta kaasua ei kestä, köhii.

    Kokeiltiin ottaa alipaine imusarjasta mutta ei lähtenyt ees käyntiin kun ovenraosta koitin pari lyhyttä starttia. Menee kyllä alipaine-ennakot tappiin asti aika nopsaan, en tiedä ehtiikö startatessa aikastuun niin paljoa. Letku irti ja käyntiin ekalla pyörähdyksellä..

    Haettiin puuilotalosta solukuminauhaa, jos alkas tiivistään sivulaseja.
     
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    No on se kumma ettei vieläkään vikaa löydy. Voisko jakaja olla mekaanisesti niin kulunu että joku menee vituralleen kun alipaine-ennakko aktivoituu... Siihen ei välttämättä uudet hilut auta.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mahdollista sekin tietysti. Koitin jakajan akseliakin retuuttaa mutta ei käsiin tuntunut run out:tia.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jakaja vaihdettiin -97 ja sillä on ajettu muistaakseni jotain 30-40K.... Motorcraft.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  12. kma68

    kma68 Gearhead

    Kannattanee tarkastaa ennakot kierroksilla tehtaan arvoihin, sillä ilmeisesti alipaine-ennakkoa tulee liikaa kaasua polkaistessa ja seurauksena tuo köhiminen. Myös kaasuttimen neulat ja rikastuspiiri saattavat kaivata säätöä.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos lonkalta heitän niin ennakkoa tulee kymmenen astetta kun kiertää 2000. Letku kiinni alipainesäätimessä sitä ei voi mitata kun se ei nosta kierroksia niin ylös, kierroksia saa vähän lisää kun kaasua avaa hitaasti..

    Tuli hommattua myös säädettävä alipainesäädin, jos kokeilis sillä paljonko kestää alipainetta.

    Tyhmä kysymys, mitä neuloja tarkotat, ei näkynyt kun oli kaasari palasina... :oops:

    Bensan pinta ok.
     
    Muokattu: 28.8.2023
  14. kma68

    kma68 Gearhead

    En minäkään mikään kaasutin expertti ole, mutta ainakin tyhjäkäyntineula/-seosruuvi ja pääsuuttimet. Mites tuo kiihdytyspumppu toiminee? Auttaa ainakin kaasua polkaistessa jos muutoin laihalla.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    No juu, ne "tyhjäkäyntineulat" on terävät ja suorat, niihin oli tiivisteetkin korjaussarjassa.

    Kiihdytyspumppu roiskasee hyvin kun polkasee. Siinäkin on uusi kalvo.

    Ja tosiaan sillon kun vika on päällä (letku kiinni ap säätimessä) niin märkää tulee putkista kun koittaa nostaa kierroksia.

    Oletan siis että kipinä puuttuu em tilanteessa.
    Eipä siitäkään ole varmuutta onko dampperin ajotusmerkit siinä missä pitää.

    Mutta seuraavaks jos koittais säädettävää ap säädintä, vähän kerrallaan lisää ennakkoo.
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tässä välissä tsekataan varmaankin se että onko TDC merkki dampperissa kohillaan. Kumi pullistunut ulospäin snadisti ulkokehän ja navan välistä....

    Pitkä tulppa ykkös sylttyyn ja konetta kierretään kumpaankin suuntaan toppariin asti ja kohdat merkataan, tdc on niitten välissä. Eikös se noin mennyt.

    Työkalu näkyy maksavan parikolme kybää, ei maksa vaivaa tehdä ite.
     
  17. kma68

    kma68 Gearhead

    Perusasiat kuntoon, niin siitä se lähtee...:cool:
     
    Vuppe tykkää tästä.
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ja dampperista on tosiaan gummi pullahtanut useamman millin ulos.


     
    Arkkumies tykkää tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Toppari ykkös sylinteriin ja koneen pyöritystä. TDC merkki olis tän metodin mukaan 2 astetta pielessä, mutta se voi mennä tussimerkkien/mittausvirheen piikkiin.

    Seuraavaks säädettävä alipainesäädin kiinni ja koittaa vähän kerrallaan missä kohtaa kakoo.
     
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Oho, muutama kuu taas vierähtänyt...

    Piti tiivistää repsikan puolen lasia.
    Tiiviste irti ruodosta, ruoto irti oviaukosta.
    Ei lähtenyt ihan sormin vanhat korppuuntuneet solukumit irti. Ruoto kyytiin, rapsuttelen kotona sen puhtaaksi, siihen sitten uutta ilotalon solukuminauhaa.
    Ja juuri tuon ruodon ja kopan väli on se mistä oletan veden uivan kabiiniin.

    [​IMG]

    Koitettiin käyntiin, pikku sahaus kuukausien jälkeen ja hyvin hörisee. (ja kone ottaa hyvin kierroksia, ilman alipainesäädintä)

    Koitetaan vielä orkkis pickup coilia kunhan saadaan siihen uudet piuhat ja deuze liitin. Siitä oli maapiuha poikki. Orkkisliittimet on sellasia ettei meinaa ehjänä saada auki. Eikä viimeksi saatukaan.
     
    Muokattu: 4.2.2024
    Arkkumies tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!