-79 Voortti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Vuppe, 23.9.2018.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Oon nostanut välillä moottorin öljytikkua ja katsonut vaan että öljyä on. Katsoin tänään tarkemmin ja pinta on vissiin 10mm yli ylärajan. Ei ole vettä seassa eikä ole erityisen notkeatakaan mutta eihän se voi olla muuta kun gasoo mitä öljyn seassa on. Ja perskele kun se pienkonegaso ei edes haise gasolle.

    Ensiavuksi lasken öljyt pois ja laitan halpaa 5w-40:stä ja vaihdan suodattimen. Fiksukselta vajaa 20€ vitosen pytty.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Paljonkohan tuollaiseen 400M kattilaan pitäs laittaa öljyä? Muistelin että oon vitosen laittanut mutta se on liikaa. Ehkä 6-7mm yli ylärajan.

    Helppo siitä on pois ottaa mutta olis hyvä tietää oikea määrä. Nykyiseen öljytikkuun oon luottanut ja koneella on ajettu joku 45K remontin jälkeen, eli ei se ihan vitusti voi pielessä olla.

    Kvg kertoo kaikkee 4.7-7 litran väliltä riippuen telineestä mihin se on ripustettu, öljypohjissa eroja.
     
  3. Visa

    Visa Gearhead

    Tikun viivojen väli on n. Litra. Kaada eka neljä ja sitte tarkista tikusta
     
    isalmela ja Vuppe tykkäävät tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jakajan kansi oli siisti mutta hapettumaa selkeesti muutamassa nastassa. Olishan sen voinu putsata mutta sekin on killunut jakajan päällä vuodesta -98, uusi kansi ja pyörijä tilattu. Saman ikäinen on jakajakin.


    Imusarjasta lähee alipaineletku rintapellissä olevaan jakotukkiin, siitä tehostajalle. Löytyi kuva että noin se vissiin on alunperinkin. Uutta letkua siihenkin.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sukelsin jalkatilaan ihmetteleen seisontajarrun letkuja. Muistin taas väärin, kyllä rattipylvään alapäässä olevaan muovikäikäleeseen tulee alipaineletku ja yksi jatkaa siitä kojelaudan alle, oletan että sen toinen pää roikkuu vasemmassa reunassa. Se kuuluu siihen alipainekäikäleeseen joka vapauttaa seisontajarrun.

    En vaan muista hajosiko se vapautin ennen kun rattipylväs vaihdettiin. Jos alipaine imee koko ajan niin voihan tuo muovikäikäle olla rikki tai letkut väärin päin.

    Pitää ottaa tulppa pois letkun päästä ja koittaa missä vaiheessa imee.

    Huonoja kuvia:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sain tänään jäähdyttimen käsiin, en ottanut sitä paketista pois, vilkasin vaan lootaan.

    Nipat mihin vaihdelaatikon öljylinjat kierretään, näytti aika pieniltä. Oliskohan mun pitänyt ottaa vanhasta jäähystä nipat irti ja ruuvata ne tähän uuteen??
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Onneksi jäähdytinkorjaamo ei ollut heittänyt vanhaa jäähyä romuun, hain askin linjaan nipat.

    Tuulitunneli jäi pois, ei oikein sopinut, sivuilla oli parinsentin raot... En tiedä mistä autosta se on. Jos ilmenee tarvetta niin hommaan sellasen mikä tohon sopii.

    Vaihdoin alipaineletkujakin uusin.

    Ylävesiletkusta puuttuu klemmarit...

    [​IMG]
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kylläpähän sen viimestään kesällä tarviit. Laita hakuun jo.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Voit olla kyllä oikeessa.... kun ostin auton siinä ei sitä ollut mut sit olikin lämmöt helteessä kaupunkiajossa aika korkeella.
    Tässä uudessa jäähyssä on paksumpi kenno, olisko rivi enemmän.

    Mut voi koittaa myrkyttää jos löytyy.

    Edit: vanha tunneli taisi olla muuten myrkyry koukarista. Se on vähän liian kaponen eikä jäähyyn osuva muotokaan ihan täsmää.
     
    Muokattu: 26.10.2018
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onkos sen ilmastointi toimiva kampe? Jos pelaa (mikä olis toki vitun hienoo), niin sit ainakin tarviit sitä tunnelia.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei pelaa, vielä. Mutta on tarkoitus elvyttää.

    Se ladattiin kerran kylmäaineella mut ne karkas muutamassa päivässä. Tiedän todnäk mistä vuotaa, kompura.

    Pitää uusia toki muutakin.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ei se tuulitunneli välttämättömyys ole jos muuten kaikki on kunnossa mutta ei siitä toki haittaakaan ole. Mulla ei oo caminossa tuulitunnelia ja on saanu sikaakin sillon kun oon sillä räppäilly eikä ollu mitään ongelmia helteessäkään.

    Ilmastointi tietty alkaa sit jo ahistamaan ilman kulkua sen verran että niinkuin jussikin sanoi niin sit sen kyllä varmastikin jo tarvii :)

    Ps. Tarkoitus ei ollut päteä mutta kunhan kerroin oman kokemuksen :D
     
    KajS ja Vuppe tykkäävät tästä.
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Laitoin SWT:lle kyselyä jos löytyisi. Ei taida uutta enää saada....

    Saa päteä tässä ketjussa. :)
     
    isalmela ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Konehuoneessa oleva tarra joka kertoo jäähdyttimen nestetasosta, se on ollut kvg:n mukaan vuosimalleissa -77-86. Minä huomioin sen vasta kuukausi sitten kun pyyhin siitä liat päältä pois. Oon pitänyt jäähdyttimen lähes täynnä.

    En tiedä onko sillä merkitystä vesikiertoon mutta laitan nestepinnan sille tasolle mikä tarrassa kerrotaan, eli 2.5-4 tuumaa alle korkin tiivistepinnan. Kylmänä.

    Jossain mainttiin että korkki pitäis vaihtaa samalla kun nesteetkin, tässä autossa on kyllä jotain korkkijumeja ollut kun päädyt hajoo. Kirja kertoo että 14-18lb korkki pitäs olla, otin 16lb.
     
  15. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Eikös Fomocon tuotteissa alkujaan ollut Motocraftin tulpatkin? Se alipainakäikäle ei liene halpa, jos sisältä on jotain rikki.
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo oli varmaan Motorcraftin tulpat alunperin.

    Siitä käikäleestä oli kalvo puhki joka vapautti jarrun. Jäi varaosaputkaan malliksi.
    Ei ole tärkeysjärjestyksessä piikkipaikalla.
     
    ImpJay tykkää tästä.
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tulppien ohjekiristysmomenttihan on tosi tosi kevyt, jotain 10 ftlbs. Siihen jos noudattaa niin ne ei koskaan ole "jumissa". Monet vetää ne kiinni kuin pyöränmutterit.
     
    wilburi, Jussi289 ja Vuppe tykkäävät tästä.
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo, mulla oli aika snadi 3/8" räikkä millä kiristin. On muutenkin aika ahtaat paikat vääntää niin ei mennyt liian tiukkaan.
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Toi on miehekkään kokoinen kone, aika täys se konehuone pikupissakin. No rantsissa on varmaan yhtä iso.
     
  20. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Ekan sivun pohdintaan myöhäinen vastaus: 400 oli saatavilla vielä 79 Linceihin (se ainut), Tbirdiin ja Rancheroonkin muistaakseni.
     

Kerro tästä muillekin!