8 1/4 pinionin shimmit

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rockmaple, 24.10.2007.

  1. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Välityksen vaihto Moparin perään on työn alla. Muistaakseni äskettäin oli asiasta juttua OD:llä mut haku on :wc:. Uudessa välityksessä on raapustettu asennussyvyysmitaksi +0. Enkö siis laita shimmiä ollenkaan vai laitanko saman shimmin kuin on alkuperäisen välityksen kanssa? :eek: Jos siellä on shimmi, kun en oo vielä pinionia irrottanut. Siitä alkuperäisestä välityksestä en oo löytäny mitään mittamerkintää. Maalia siihen on sudittu, mut ei niitä maalijämiä pysty mitenkään numeroiksi tulkitsemaan. Niin ja siinä uudessa välityksessä (Richmond) on merkittynä mitta lautaspyörän keskeltä pinionin pintaan (pinion gear face). Mitä käyttöä tällä mitalla vois olla?
     
  2. Hai

    Hai Gearhead

    Toi pinionin syvyys mitta "mitta lautaspyörän keskeltä pinionin pintaan (pinion gear face)" on tärkein.
    Eli vetoakselitason ja pinionin otsapinnan etäisyys ja siihen tulisi päästä.

    Itse olen tehnyt niin, että olen ostanut yhden ylimääräisen pinionin takimmaisen laakerin sisäosan. Sen reiän olen sorvissa pyyhkässy vähän väljemmäksi, ettei tarvitse sovituskasauksessa voimistella.

    Stten joku shimmi (vanha shimi on hyvä lähtökohta) pinionille ja "sovituslaakeri" paikalleen ja pinionin loput osat myös (ei krymppi holkkia).

    Seuraavaksi pinionin syvyyden mittalaitteella tarkistamaan osuuko. korjaus haluttuun suuntaan ja seuraavalla osuu.
    mittalaitteena voi käyttää vaikka hyvää lyhyttä linjaria ja dikitaali tönäriä, joilla saa mitattua poskilaakerin sijan pohjalta tuettuna. Laskien sitten, tönärin näyttämä-linjarin paksuus+puolet laakerin halkaisijasta.
    Joskus tarvitaan mittauksen siirtoon apuvälinettä. (pienet pinionin otsapinnat) Itse olen käyttänyt tarkkaan hiottua magneettia, jonka olen kiinnittänyt pinionin otsaan. (pitää huomioida laskuissa)

     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kiitos vinkeistä. Sitähän tuossa perää tuijotellessani pähkäilin, että miten tuo mittaus hypoidi-perässä onnistuu, kun vetoakselilinja on ylempänä kuin pinionin akseli. Siinä alkuperäisessä ei taida sitä otsapintaa olla kuin keskellä pienen kolikon kokoinen, muuten on pyöreä. Shop manualissa on kuva korjaamon tulkeista, siinä pinionin paikallekin tulee mittapalikka ja casen paikalle suora putki. Näiden väliin sovitetaan sopiva shimmi, joka on suoraan sopiva +-0 mittaiselle pinionille. Tuolla sun kuvailemallasi menetelmällä kyllä pitää olla huolellinen, että pääsee riittävään tarkkuuteen. Tuuman tuhannesosista kun kuitenkin puhutaan.
     
  4. Hai

    Hai Gearhead

    Joitakin periä varten on tullu sorvattua putki, joka on just samalla ulkohalkaisijalla, kuin poskilaakerit.
    Putkeen reikä, josta tönärin tikkua voi liu-utella alas "siirtomagneettiin".
    Tällä tarkkuus paranee huomattavasti.
    Laskenta menee tietysti:
    Lukema+magneetti-puolet laakerin halkaisijasta.
     
  5. Funky-Olds

    Funky-Olds 3rd gear

    No nyt on sit vinkkejä mittauksesta tee-se-itse (pilaa) miehelle.

    Missäs sit on sellaisia taulukoita, että tietäs mikä se perusmitta pitäis olla? Siis pinionin päästä keskilinjaan?

    Katsoin kahta pinionin päätä. Toiseen stanssattu 2 toiseen 4. Miten näitä tulkitaan? Joku taulukko??

    Ja nää palikat on GM , Buick peristä.

    Opettelua....... 8)
     
  6. Hai

    Hai Gearhead

    Taulukoita löytyy korjaamokäsikirjoista, jotka kertovat tehtaan syvyys mittojen merkinnöistä. Aftermarket välityksissä syvyydet on ihan selkokielellä.
    Absoluuttinen "perusmitta" on olemassa tehtaan valmistus piirustuksissa, mutta se ei perää kootessa auta koska shimmillä korjataan banjon ja pinionin koneistusten toleransseja.

    Syvyyden mittauksessa 0,10mm (0.004") tarkkuus riittää, jotta päästään "tontille" loppu tehdään perinteisesti kuvaa tarkastelemalla.
     
  7. Funky-Olds

    Funky-Olds 3rd gear

    Kyllä mutta kyllä..... Mulla siis kyseessä Oldsin 7,5" c-sokkaperä ja Oldsissa Käytetty 8,5" Buick perä...

    Oisko ny jollain antaa lukemia mitä noihin alettas pinionia asentaessa tavoittelemaan? Pinionin pää - keskilinja????

    Ja stanssimerkinnät oli ne 2 ja 4

    Tai joku selkokielinen linkki....

    Tai jos ny jollain se korjaamokirja joka viittis jelppiä...
    Annan sit enemmän tietoa välityksistä jne.
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Lisää kysymyksiä: Vanhat pinionin laakerit näyttävät ihan hyviltä ja preloadiakin oli jäljellä. Meneekö metsään jos käyttää vanhoja laakereita sovituksessa? Ja millä sen taaemman laakerin saa asiallisesti irti kun pinionin hammasrattaan ja laakerin koolin väliin ei sovi mikään ulosvetäjä? Eihän siellä oo kuin shimmin verran väliä, tässä tapauksessa 0,029". Mä hakkasin talttaa sinne väliin, ja lähtihän se, mut shimmi ainakin on vaarassa tuhoutua. Entäs mistä saa shimmejä, onko speedshopeissa hyllytavaraa kun en muistanu kysyä kun tiskillä notkuin?
     
  9. Hai

    Hai Gearhead

    En käyttäisi vanhoja laakereita edes sovitukseen. Tosin ei oo kokemusta niin tekemisestä.
    Taaemman laakerin "siistiin" vetoon on tehtaan korjaus oppaan mukaan olemassa ulosvetäjä, joka vetää kruunusta ja tukee sitä, (kokonaan ympäri) ettei se venähdä paskaksi. Koska sitä ei mulla ole, olen tehnyt aiemmin mainitsemani sovituslaakerin ja vasta viimeisellä kasauksella olen prässännyt lopullisen laakerin paikalleen.
    Hakkaamiset on niitä
    menetelmiä.
    Shimmit on normaalia vauhtikauppa tavaraa.

    [/quote]
     
  10. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    No nyt alkaa teoria olla hallussa, mut helvettiläinen kun pitää lähteä viikoks etelään juuri kun homma alkaa käydä mielenkiintoiseksi! :mad:
     
  11. Sittana

    Sittana 1st gear

    Mistäs tuon välyksen tietää mikä sen pitäis olla? :eek: Pinioniin ja lautaspyörään on jotain numeroita maalailtu. Olikohan 0,014 tai jotain.. Mitäs se meinaa?
     
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Pinionin ja lautaspyörän välyksen (backlash amerikaksi) kuuluu olla 0.15-0.20 mm. Mitataan mittakellolla lautaspyörän hampaasta. Ne maalatut numerot eivät vaikuta välykseen, vaan tarkoittavat pinionin asennussyvyyttä verrattuna tehtaan nimellismittaan, mut ei sillä tiedolla ole paljon käyttöä kuten aikaisemmin tässä topicissa on tullut esille.

    Kun nyt kerran tää juttu nousi esiin, niin kerronpa että mä sain perän kasatuksi lopulta. Mittailin nimim. HAIN neuvojen mukaisesti ja tein reiältään väljennetyn sovituslaakerin millä sovittelin hammaskosketuksen kohdalleen ja näytti ihan hyvältä. Ei muuta kuin lopullisesti kasaan ja vielä varmistukseksi värit väliin ja tsekkaus. Ja oli ihan päin p...että! :eek: Uudelleen osiksi ja arviolta ohuempi shimmi ja uusi krymppiholkki. Laakereita en enää uusinut, vaikka ainakin etummainen tarkkaan ottaen pitäis vaihtaa aina kun sen joutuu irrottamaan. Mut kun ne lähtivät niin nätisti ja kohtuullisella voimalla. Ohuemmalla shimmillä osuikin sitten ihan kohdalleen. Välitys on Richmond Sportsman, eli joku halpaversio, eikä oikein vakuuttanut laadullaan. Casea vasten tuleva pinta oli kolhittu jo ilmeisesti ennen karkaisua, ja reikä oli aika väljä. Ei tarvinut todellakaan lämmöllä sovittaa caseen. Suora se kyllä oli, heittoa ei ollu kuin pari- kolme sadasosamilliä eikä backlashikaan sen enempää vaihdellut eri kohdista mitattuna. Ja jarrutuspuolen kosketuskuvio oli aina ok shimmistä riippumatta, eikä käyttäytynyt kuten asennusohjeiden mukaan olisi pitänyt. No ehkä se lättäpääkutosen ja kolmivaihteisen manuaalin jatkona kestää 6.50 tuuman rättirenkaita pyöritellä. :D
     
  13. Sittana

    Sittana 1st gear

    Joo no huomenna kasataan perä ja haettiin tänään hammaskosketus jotenki kohdalleen. Eiköhän se pelitä ja jos hajoo niin sitten hajoo.. Juodaan pullo viinaa ja kävellään osakauppaan :poff: :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!