8.8" perä ja rattaat kädessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja T5, 31.1.2021.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Noniin, tein itse ja säästin.
    Jurisevan perän takia vaihdoin kummankin vetarin laakerit. Juutuuppiohjeita seuraten homma oli helppoa ku Moparmiehen lyöminen.
    Kasaamisen piti olla yhtä helppoa, mutta tilanne eskaloitui tähän pisteeseen.
    [​IMG]
    Toinen kaveri on vielä perän sisällä, mutta ei sekään kohdillaan ole.
    [​IMG]

    Missä tein väärin?
    Mitä muuta tein väärin kuin että lähdin itse tuota purkamaan?
    Saako nuo ujutettua paikalleen?
    Tilaanko Kuusakosken romuauton pihaan?

    Facepuukista kysyin apua, mutta edes vittuilua en saanut vastaukseksi. Se kertoo, että
    [​IMG]
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Mikä auto eli mistä akseli kotoisin?
    Levy vai rumpujarrut?
    Muita tuntomerkkejä, kuva koko akselista esiin..
     
  3. T5

    T5 Gearhead

    2011 Mustang. Levyt tuossa on, mutta vaikuttaako se noihin spider geareihin? Eli sieltä on siis ne kaksi pienempää (vaakatasossa olevaa) spider gearia lähtenyt pois paikoiltaan.

    E: eiku noi on vissiin jotain satellite gearsseja.
    Tuon videon mukaan ne saisi paikoilleen kahteen tyttöön suht helposti. En tosin tiiä tosta videosta et onko tuo lukoton perä, kun mulla tossa keskellä on vielä lisähärpäkettä vaikeuttamassa hommaa.
    Mut taidan kuitenkin sen romu-ukon tulon perua vielä toistaiseksi.
     
    Muokattu: 1.2.2021
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mikäs tuossa nyt se ongelma on? Kyseessä näkyy olevan c-clipsi perä mistä nuo rattaat vetaria irroittaessa usein irtoavat. Ne pitää kääntää tuonne paikalleen esim toista vetaria kiertämällä.
    Samalla katsoo että ne rattaiden takana usein olevat (ainakin GM perissä) Liukulaakeri pellit tulevat myös paikoilleen. Toista vetoakselia kiertämällä katsot rattaat oikeaan kohtaan niin että saat keskitapin paikoilleen.
     
    T5 tykkää tästä.
  5. T5

    T5 Gearhead

    Otin Youtube-kurssin tullakseni täysin oppineeksi vetarirassaajaksi. Niissä videoissa ei ollut mitään siitä, että nuo rattaat voisivat lähteä pois. Sen takia vähän ihmettelin asiaa.
    Nyt otin täydennyskurssin Youtuben avulla ja ei hätä näyttäisikään olevan niin iso, mitä aluksi kuvittelin.
    Kaverin tuohon joudun etsimään, että toinen voi pyöritellä rengasta, kun omia näppejäni tuolla murikan sisällä pidän.
     
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kuulostaa mustilta kynsiltä tällanen järjestely..:confused:
     
  7. LPV

    LPV 3rd gear

    Saitko kasaan? Tuo 8.8 taitaa olla GM harrastajille tutumpi tyypiltään, kuin voorti henkilöille... 10 ja 12 pulttiset on suunnilleen samanlaisia rakenteeltaan.
     
  8. T5

    T5 Gearhead

    En vielä paneutunut siihen, kun on niin kylmä ja hallissa ei ole lämmitystä.
    Tuota en tiennytkään, että tuo on rakenteeltaan lähempänä GMää.
     
  9. T5

    T5 Gearhead

    Tämä oli loppujen lopuksi aika helppo homma, kunhan sen vaan ensiksi tajusi.

    Ensimmäinen ratas piti kääntää sen verran yli siitä omasta kolosestaan, että se melkein tipahti ulos yläpuolella. Sitten toinen ratas alapuolen kehälle ja pyörittelyä takaisinpäin, niin nehän asettui juuri sopivasti keskelle ja lukitustappi luiskahti paikoilleen.

    Kannattaa ennakkoon katsoa se perän öljypropun kunto. Itsellä se oli ihan ruosteessa ja vielä sopivasti pakoputki meni siitä vierestä niin, että räikkä ei mahtunut millään sinne ja jatkovarttakaan ei päässyt hakkaamaan paikoilleen. Paikallinen varaosaputka olisi toimittanut täyttökorkillisen takapellin +kuukauden toimitusajalla 160 euron hintaan. Loppujen lopuksi helpoin ratkaisu oli tehdä tämä.
    [​IMG]
     
  10. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mun asentamassa ei muuten ollut minkäänlaista tulppaa.
    Näitä perä öljyjä sen pohjalta tuskin joka päivä vaihdellaan.

    By a way oma projekti junnannut linja ja pakoputki vaiheessa jonkin aikaa.
    Väliin tullut transporterin täysin uusitut etu osat..vetarit tolpat jarrut varret ym.
    Toinen veturi hirtti kiinni ja samantien vaihtaa kaikki x2.

    Harrasteella kevättä rinnassa siinä heti lumien sulettua lätsä pohjassa kierrokset katossa meni toisen puolen nokkaketjun kiristin.
    Nyt vaihdossa molemmat puolet osia odotellen..
     

Kerro tästä muillekin!