-87 305 pientä päivitystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cnn, 10.6.2012.

  1. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Tästä toki on ollu jo pari aihetta aiemminkin mutta laitan tähän hätään uuden muutaman kysymyksen merkeissä. Eli tarkoitus ois pistää tohon koneeseen pikku nippu uutta osaa. Nyt ei siis ole kyseessä mikään "tehohakuinen" viritys, vaan päivitellään nyt pakettia vaan vähän eri osilla.


    -Edelbrock E-street kannet
    -Performer imusarja
    -Rullakeinut
    -Karkaistut tönärit
    + muut tarpeelliset hilut

    Tosiaan nuo E-streetithän oli -86 vuoteen asti mutta nämähän kävi myös -87 kun vaihto samalla imarin ja muita hiluja.

    Mutta kysymys olis siis tämä. Mikä olis sopiva nokka akseli tollaseen pikkusta piristystä haluttavaan 305 koneeseen? Ite en ole tuohon ehtiny perehtyä joten ajattelin et jos jollain ois jostain tietyistä nokista hyviä kokemuksia?? Tässähän oli vielä tuo laahurinokka nostajista päätellen. (sileäpohjaiset)

    Ja sitten vielä peltisarjoista, onko kellään havaintoja et kumman mallin pakosarjat istuis tuollaisen sedan capricen keulille paremmin. Lyhyet vai pitkät?? :D
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Taitaa olla niin,että E-Street kannet eivät käy 305 mottiin,koska imuvena on 2.02 kokonen.Korjatkaa jos puhun taas omiani.

    Sun pitää löytää/laittaa kansi jossa on 58cc palotila ja 1.94 imuvena.
    58 cc palotila siksi, että saat edes vähän puristuksia 305 moottoriisi.
     
  3. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Kovasti mulle ainaki kehuttiin et nuo kävis myös 305 mottiin. Paha tässä on mennä kuitenkaan väittään mitään suuntaan tai toiseen. Eli käykö vai eikö käy, paha sanoa mut ois kiva tietää. :D
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Mun mielestä ainoa asia mikä on sopiva E-Street kansissa 305 mottiin on 170 cc imukanava.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Se imukanavakin on 185cc...
    Mutta se pitää paikkansa että E-Streettejä ei ole tarkoitettu pieniporauksiseen 305:en koska se iso imuvena voi ottaa kiinni sylinteriin.
    Jos haluaa välttämättä sovittaa niin ehkä sinne voi pikku taskut tehdä.
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Totta puhut artsiracing,imukanavakin oli suurempi kuin mitä muistelin.
    Eli imukanavakin on liian suuri(185 cc),kun puhutaan tapauksessasi miedosta virittämisestä.

    AFR taitaa tehdä 305 mottiin sopivaa nykyaikaista kantta.Jos ei ole rahasta kiinni,niin älä osta World Productsin S/R kansia,koska niitten design rupeaa olemaan vanhahkoa.Ei paljoa paremmat verrattuna vakiokansiin.

    Nopeasti selasin Summitin sivuja niin löytyi tapaukseesi sopiva kansi.Trick Flow(TFS-30300001).
    US-Parts taitaa hoitaa tilaukset myös Summitille.
     
  7. jar

    jar Gearhead

    Ite vaihdoin 305:n päälle Trickflown kannet. pieni palotila ja sopivat venttiilit.
    Peltisarjoina on flowtech:n halpissarjat, ne lyhyet. Menivät helposti paikalleen, tuplaputkien teossa menee enempi aikaa ja lambda-anturille joutuu tekeen paikan, jos sellainen on. Kannattaa ostaa valmiit taka-akselin ylitykset, Marteliukselta saa.

    Toi on jo rullanokalla, joten LT1 impalan nokka 1.6 -rullakeinuilla oli sopiva mieto virinokka. Muita muutoksia on 46 mm-porattu TBI läppärunko isommilla suuttimilla ja EBL:n boksi. Päästörajojen mukaan varmaankin kannattaa se nokka valita, ja perävälityksen.

    Rahaa palaa, mutta nyt alkaa jo kumikin palaa :lol:
    EBL:n kanssa sain auton yllättävän helposti kunnollisiin säätöihin.
     
  8. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Tuossa katselin edelbrockin sivuilta e-street kansien ohjeita, niin niissä mainittiin et kannet on suunniteltu koneisiin joiden poraus on min. 4.000". voidaan käyttää myös koneissa joiden poraus on alle tuon 4.000" (307,305 jne...) silloin pitää vai varmistaa et nokan nosto ei ylitä .450" jotta ei osu venat lohkoon. eli näiden puolesta pitäis siis voida käyttää myös 305 koneessa. Muista spekseistä en sitte mee puhuun mitään. :)

    Edelliseen kirjottajaan viitaten, tässä mun koneessa on kyllä vielä tuo laahurimallin nokka. On ilmeisesti kuiten käytetty vielä noihin aikoihin kahta erinlaista nokka systeemiä. Toisissa rulla ja toisissa laahuri.
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Otaksun,että sulla on vakiot 305 tehtaan männät,eli mallia "monttu" (dish mäntä).
    Jos saisitkin E-Street kannen sopimaan,niin tämä 64 cc palotila pudottaa jo ennestään ujoa puristusta luokkaan 8:1 tai alle.
    Tällöin puhutaan puristuksista mitkä ovat sopivia ahdettuun koneeseen.

    Mut miten vaan,jokainen tekee niinkuin haluaa ja parhaaksi näkee.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    L98 eli "113" alukannet olis tollasen koneeseen just passelit. Palotila 58cc, tulpat "vinossa" ja pakopuolella D-portti. Kanavien koot 163/58. Virtausta riittää enemmän kuin mitä 305 kone tarvii pikkuviilauksessa .400 nostolla 189/157 .
    Nokka maksimissaan 268mainosastetta, koska muuten alakiekoilla ei tapahdu juuri mitään.

    Comp Camssin ohjelma valehtelee tollasen tiedoilla 311 kaakkia mutta kun tempaisee ~40 kaakkia pois niin ollaan lähellä.
    Max vääntö on jo tollakin nokalla suhkot korkeella eli 3500jenkan paikkeilla.
     
  11. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Tuo jossa kirjoitin tuon Edelbrockin oman selostuksen kansien sopivuudesta oli vain esimerkki tehtaan omasta ilmoituksesta. Ei sitä et oisin tarkoittanu et nuo olis just hyvät 305 pikkulohkoon. :D

    Olen tässä päivän soitellu ympäri pitäjiä ja kyselly tarjolla olevia kansi vaihtoehtoja. Tuntuu olevan vaihtoehtoja ihan riittävästi tarjolla. Nyt pitää vaan yrittää löytää ne mahdollisimman sopivat tähän omaan projektiin.
    Sitämyöten valita sit nokka ja muut härpäkkeet. :-?
     
  12. Roc

    Roc Gearhead

    Ootko laskenut mitä noihin menee rahnaa, muutama tonni vähintään?

    Ihan vain ajatusleikkinä, 5.3 litranen LS-kone on Suomessa noin 1000-1500€. Tehoa vähintään 285hp sekä polttoainetaloudellisuus halvan bensiinin aikoina ihan miellyttävä ominaisuus...
     
  13. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Joo laskin kyllä, koko setti kaikkine hiluineen ois jotain 1500€. Ei tuo tietenkään ois paha vaihtoehto hommata koko kone. Mut kyllähän sillekkin hintaa tulee, kun pistää koneen hinnan päälle vielä loput tarpeelliset romppeet. Mut pointin kyllä ymmärsin. Miks tosiaan pistää vanhaan koneeseen paljon rahaa, jos uuden saa melkein samalla hinnalla.
     
  14. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    ei tohon hintaan kyllä uutta saa...
     
  15. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Jostain tuolta bongasin noin 2000€:n hinnoissa pyöriviin Goodwrenchin motteihin. Niistä puuttuu tieten imari, pakosarja, kaasari jne...
    Noistaki on toki tullu luettua jotain, jotku tykkää ja jotku pistää ennemmin rahansa vanhaan koneeseen. Tiedä sitten kumpaan ne on parempi sijoittaa?
    Kuiten itellä ois tarkotus se et sais tuon hyvä kuntosen 305:n "uutta" vastaavaan iskuun. Tai siis pikkusen paremmaksi. :odroll:
     
  16. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Päivällä löysin Racers placen kautta Trickflow kannet 1,94" imuvenat ja 56cc palotilat. Hintaa toki reippaasti enemmän kuin edelin halvemmilla. Mut noi tietenki sopii.

    Kertokaas nyt sitten viisaammat et mitä haittaa/vahinkoa on noista isoventtiili kansista, muutakin kuin et menettää puristuksia palotilan koon takia. ja kanavissakin on toki tilaa enemmän ku tarpeeks. Venat kuitenki mahtu Edelin ohjeen mukaan aukeen kun ei ylitä .450" nostoa.

    Muutamasta paikasta pitää vielä kansia kysellä, joten ajattelin tässä odotellessa sivistää itseäni kyselemällä muilta tyhmiä. :D
     
  17. TomiV

    TomiV 1st gear

    Mikä olis hyvä palotilan koko? Jos tehoa oikeesti alkaa hakemaan.. Noissa trickflown kansissa oli 56cc el mitä olisi puristukset normi dekkitasolla?
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Esimerkkinä omassa 400 sbc koneessa on 64 cc palotiloilla olevat kannet.Männät piti valita tämän mukaan.
    Jos olisin laittanut tasapää männät,niin puristus olisi karannut niinkin korkealle kuin 11:1 joten siihen laitettiin kuoppamännät joilla päästiin 10:1 puristukseen.

    Tasapää mäntä on varmastikin ideaali tilanne,ja kannet sen mukaan.
    Palotilan koolla ei ole niin suurta merkitystä,vaan se muodolla.Niinkuin aiemmin totesin niin esimerkiksi World Productsin S/R korvauskannet ovat palotiloiltaan 60-lukua ja Trick Flow kannet 2000-lukua.

    Pieneen moottoriin pienet kanavat,varsinkin jos kyseessä on painava auto pitkällä perällä.
     
  19. Cnn

    Cnn 3rd gear

    No nakataanpa tähän väliin vielä mielipidekysymys tuosta nokasta.
    Oiskohan tuo Edelbrockin Performer nokka suht ok valinta tuollaiseen painavanpaan laitokseen??
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nakkasin Malibusta 2.29:1 peräruuvin mäkeen, tilalle 3.73:1, korkeempistallinen turbiini ja nyt 305 laulattaa kumia :rotfl: . "Tehoa" tuli puolet lisää ruuvin vaihdolla ja nyt se kestäis varmaan jopa rajumman nokankin. Niin mikä peräskruuvi sulla on ja mitä hylsy painaa?
     

Kerro tästä muillekin!