8BA lättäpäästä lohko halki?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja bbford, 26.1.2009.

  1. bbford

    bbford Gearhead

    Voi vitun vittu. :odroll:

    Meinasin aloittaa peltisarjojen tekemisen tänään ja kun kattelin että mistä aloitan niin huomasin että apukuskin puolelta keskimmäisestä pakoaukosta oli valunut hieman jotain nestettä. Eli jostain tulee jäähdytysnesteet pakokanavaan?

    Olen ottanut pakosarjan irti pari viikkoa sitten ja nyt vasta huomasin tuon litkun siinä tiivistepinnalla ja kanavassa. Litkua ei ollut paljoa mutta eipä taida paljoa lohduttaa?

    Milläs sais todettua konetta kokonaan purkamatta että kuinka paha vika on kyseessä? Kannen otan varmaan huomenna irti että näen voisko olla kansipahvi.

    Kone on käynyt ihan hyvin,sillä ajettiin syksyllä jonkun sata kilometriä mutta matkalla vintage rustiin se otti ja sylkäisi vettä pihalle. Lisäsin vettä ja loppumatka sujui ongelmitta. Luulin että syy oli siinä että kone kiersi liikaa matka-ajossa 3. vaihteella koska ylivaihde ei ole toiminnassa.

    Terveisin nimimerkki: Upotanko lätyskän seinäjokeen ja etsin edes hieman uudemman tekniikan tilalle? :wc:

    Ps.Käykö esim Y-block tohon ´50 mercuryn manuaaliaskiin suoraan vai tarviiko olla adapteri välissä?
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    More Speed vuokraa "stressilevyjä" joiden kanssa saa lohkon paineistettua ja vuodot tsekattua.
     
  3. bbford

    bbford Gearhead

    Kävin just tallilla katsomassa onko kanava kastunut uudestaan ja olihan se. Nyt näin paremmin että vuotaa kanavasta eikä mistään ylempää kannen paikeilta eli vituiksi meni. :mad:
    Enkä tiedä pääseekö sinne edes hitsaamaan millään,on aika syvällä kanavassa.
    Missä hinnoissa mahtaa liikkua ehjät lohkot? Se olis lopuksi helpoin tapa saada auto ajoon,toki mielessä pyörii sekin että päivittäis samantien uudemman tekniikan esim. 302+aod. Voi vittu.
     
  4. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    50 mercuryn stanu lohko 800e yv
     
  5. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead


    Nyt kun piru vie otit asian esille niin mulla on vähän samaa pelkoo persees Lincolnin lättiksen kans eli oikeen puolen keskimmäinen pakokanava oli kans vähän märkä. Tosin en varmistanu sitä sitten kun kuivasin sen. Olin kyllä hyvin lätränny ceeärceetä ja tiiviste oli entinen niin saattoi olla kans muutenkin märkä.

    Se kans vähän pullautti kerran kun rankemmin käyttelin, mutta saatto olla liikaa vettä eikä korkkia ollu ollenkaan. Ilmakuplia ei näy jäähdyttimessä.

    Toivottavasti saat kuntoon ettei tarvi alkaa laittaan muuta konetta. Niin ja veikkaisen puolesta, että Y-lohko sopii kyllä laatikkoon. Kytkin voi kyllä olla eri booreilla.
     
  6. lucky13

    lucky13 1st gear

    Perushuttua. Sieltähän nämä venttiilin ja sylinterin väliltä säröilevät. Omassa Mörkössä sama homma. :mad:
     
  7. bbford

    bbford Gearhead

    No mikäs sun lohkon ennuste on? Saako korjattua?

    Kyllä mulla nyt meni pasmat niin sekaisin että pitää tosissaan harkita mitä täs nyt tekis. Kun ei helvetti olis rahaa tälläseen ylläriin. Ajaako vaan ja lisäilee vettä vähän väliä ja toivoo että kestää mahdollisimman pitkään.

    Mulla olis toki tiedossa jo ainakin 302efi+aod,305+th700 ja yksi oldsin 350+th350.
     
  8. rocket dude

    rocket dude 1st gear

    Eikö uusia lohkoja saa mistään ja jos saa niin mistä?en o itte koskaan nähnyt missään uusia myynissä
     
  9. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Oon kerran törmännyt Letukan kutoseen, joka oli jäätynyt vesitilasta halki koko lohkon pituudelta. Sitkeä (mobilisti)sissi oli korjannut tuon puolen metrin halkeaman poraamalla railon alkuun 5mm reijän, kierteyttänyt sen, ruuvannut sopivan ruuvin siihen, katkaissut pään, porannut uuden reijän niin että se osui edellisen kanssa puoliksi lomittain, kierteyttänyt, ruuvannut, katkaissut, porannut jne. :odroll:
     
  10. UGH!

    UGH! 1st gear

    sitkeys palkitaan! :rotfl:
     
  11. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Mää ainakin ajattelin vaikka ihan piruuttani yrittää tuupata meneen ton ison lättiksen kans. Sen verran pervessi kone... :mad:

    Mullakin on 302 + AOD vähän niinkuin varakoneena, mutta yritän välttää sen laittamista nokalle loppuun asti.

    Äläkä nyt vaan ainakaan bbford sitä Chevyn tai Oldsin konetta nokalle laita :poff:
     
  12. bbford

    bbford Gearhead

    No joo,myönnän että mua on aina tökkinyt nää erimerkkisten tekniikoiden sekoittelut mutta en tiedä jaksanko enää ressata asialla. Nyt olis tarjolla chevynkin 350+th350 ja ford Y-block. Kattoo nyt,kyllä fomoco kone on etusijalla.
     
  13. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    lättis

    joo se lättis on niin hanurista että anna se mulle :lol:

    tai ainakin soita kun suistat sen johonkin, mulla voisi olla kiinnostusta tuollaiseen vedenkeittimeen.

    tuppu
     
  14. bbford

    bbford Gearhead

    Re: lättis


    Pistän jonkun mehukatti kannun kellumaan siihen merkiksi niin saat käydä naaraamassa. :D

    Kattoo nyt mitä sille tekee.
     
  15. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Tyypillinen pussihousu! Teen ite, en maksa muille. Ei oo hitsauskamoja,
    mutta ruuvaan kuntoon. Tuli varmaan vitun hyvä, sama halkeama jäljellä,
    leveämpi vaan. Käytti luultavasti vielä alkuperäisiä witworth-ruuveja tms.

    Pienempiä halkeamia ovat "kotikonstein" hitsailleet valurautapuikolla:
    -V-railo halkeaman ympärille
    -Esilämmitys kaasupillillä
    -Puikkohitsausta 10-20mm kerrallaan
    -Vasaralla kevyttä paukutusta saumaan kunnes jäähtyy
    (niin että voi koskettaa kädellä) Jännitykset häipyy eikä pitäisi
    haljeta sauman ja lohkon välistä uudelleen.
    -Uusi lämmitys, jne.
    Ota joku oikea hitsari tekemään, saattaa jopa onnistua.
     
  16. Antti P

    Antti P Gearhead

    Yhden lohkon olen hitsannu ja muutaman valupakosarjan, kaikki vielä toimii ja yanmar lohkon hitsausesta 5v ja muista vähemmän
     
  17. jzl

    jzl 1st gear

  18. rysty

    rysty 1st gear

    Tässä yks korjaus menetelmä http://www.locknstitch.com/
    Jos kohtaan pääsee käsiksi, tänäpäivänä tollasta korjausta vois harkita ns. kylmähitsauksena. Se on normaalia puikkohitsausta, mutta erikoisilla puikoilla. Kilohinta puikoille jossain 200€ hujakoilla.
    Homma menee... ilman esilämmitystä, v-railottua saumaa , max. 10mm pätkinä kerrallaan. Joka pätkän jälkeen pitää antaa jäähtyä niin että kädellä voi pitää hitsauskohdasta kiinni. Oon tehny ja hyvin on valurauta kestänyt. Puikot on 96% nikkeliä. Idea perustuu siihen että nikkeli pehmeänä ja joustavampana valurautaan nähden antaa periksi kun valu jäähtyessä supistuu.
    Suurin ongelmahan tollasten vanhojen valuosien hitsauksessa on niiden puhtaaksi saaminen. Sekä tietysti materiaali. Hyvä laatuista pallografiittivalua on hyvä hitsata, kun taas suomugrafiitin hitsauksesta ei tuu juur mitään.
    Mutta pääsääntöisesti hitsaus on aina huonoin korjausmenetelmä valuraudalle.

    Paitövei. Pallonivelelle. Toi mainittu korjaustapa on ihan vanhojen oppikirjojen mukainen. Tollalailla valurauta osia on korjattu paljon, aikana kun lättäpää motit oli normaalia.
    Kyllähän todelliset muodikkaat oldschoolharrastajat käyttää myös perinteisiä korjaustapoja. :lol:
     
  19. lucky13

    lucky13 1st gear

    Toi Lock-N-Stitch on ihan mielenkiintoinen ajatus, ei taida vaan Suomesta tekijää löytyä... :odroll:
     
  20. rysty

    rysty 1st gear

    Jos en ihan väärin muista, kun aikoinaan valurautaosien korjauksesta näiden kanssa keskustelin, http://www.autionauto.fi/ , tällä korjaamolla tais noi vehkeet olla.
     

Kerro tästä muillekin!