904 moottorijarru pois

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja wallu64, 29.7.2009.

  1. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Eli oisko millään konstilla mahdollista saada pakkovaihteilta tota moottorijarrua pois? Olis tossa kylällä räpätessä aika paljo kivempi ku kierrokset tippus ku nostaa jalan kaasulta. Saattashan toi sitte kestääkin paremmin, ehkä. On vaan toi loota tossa työn alla nii tuli mielee :odroll:
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ykkösellä se on mahdollista helposti, jos käyttää "non rear band apply" manuaalikoneistoa. Hommassa vaan on yks ongelma, sitä ei just sais käyttää kuvailemallasi tavalla. Uudelleen polkaistaessa kaikki voima kohdistuu vapaakytkimeen, eli letukkakielellä "spragiin", joka voi pettää. Toi ongelma on yleisempi 727:ssa kun 904:ssa, mutta aiheuttaa sen, että lootan etupään kamat alkaa pyöriä pakkivälityksen kertoimella moottorin kierroslukua. Valurautaset osat kestää yleensä rundia lähelle 10 000 kierrosta jonka jälkeen ne tahtoo räjähtää. Kuten tästäkin laatikon räjäytyskuvasta homaamme, jälki ei yleensä oo silloin kauheen kaunista. Tässäkin tapauksessa osia lensi hiihlikuituisesta hyväksytystä räjähdyssuojasta huolimatta läpi lattian ja jopa apparin peltioven. Siinä on esimerkiks jalkojen kunto aikalailla herran hallussa.
    [​IMG]
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Tässä pukkaan heti kättelyssä ot eli tuon(kin) vipottajan kirjoituksen pohjalta on helppo tajuta noiden turvavarusteiden tärkeys vaikkakin tuossa oli räjähdyssuojakin räjähtänyt...

    Meillä kun meni keväällä kardaani parista kohtaa poikki niin kyllä siellä kabiinissa oli pikkasen kylmärinki penkin ja perseen välissä kun alkoi reikiä ilmestyyn lattiaan,kardaanilenkistä huolimatta :oops:

    Alustassa oli käynyt melkoinen vilske kun auton alle katsoi ja tulipa heti sellanen juttu mieleen et syksyllä kun autosta puretaan lattiamatto pois niin taivutan vakiokardaanitunnelin päälle uuden "turvapellin",se ei niin paljon painoa enään lisää mut voi lisäta kisaamisaikaa huomattavastikin,eikä tule lajille kielteistä mainintaa invalidisoitumisen merkeissä ne osat kyllä tulee kuin pyssystä ja ihan pienoiskivääri ei edes yllä moiseen tehoon ja palaset melko isoja ihan kuin kranaatista et kuka istuukaan autossa vapaaehtoisesti kun alle nakataan käsikranaatti :wink:

    Tässä yhteydessä kiitänkin sitä Porin katsastusmiestä kun vaati meillekin sen lenkin kun katuslikseihin siirryttiin!
    Tuon min.25e maksavan lenkin vois laittaa sääntöihin pakolliseksi autoihin joilla käydään kisaamassa :soosoo:
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Moparin lootan rakenteen vuoksi ei kun kakkosella panta on aina hommissa mukana. Manuaalikoneistoisella voi ajaa kylillä koko ajan kolmosella jos puhti riittää, jarruttaa koneella aika vähän.
    Tossa kuvassa näkyy 727toosan heikoin lenkki, eli vapaakytkimen "pidike" .
    [​IMG]
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^Pikkuvika, helppo korjata...
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kardaanilenkistä vielä sen verran, et noi universaalimallit (mikä tarkoittaa yleensä sitä, ettei muuttamatta sovi mihinkään) on yleensä soikeita ja mä kyllä laittaisin/muokkaisin siitä pyöreen. Se pikkasen helpottaa tota rytinää kardaanivaurion jälkeen. Ja tollanen pikku vaikkapa 3mm puolkaarikilpi edes eturistikon päälle ei välttämättä olis huono idea sekään. Sekin lähtee aika vauhdilla kun on lähteäkseen. Mulla katkas bensalinjan, apparinpuolen lattia nous kymmenisen senttii, kämmenen kokonen reikä lattiassa ja penkin kiskot solmussa.

    Toi vapaakytkin on vakiona kiinni lootan kuoren spooreissa. Se miten toi kuoreen painaminen on sitte sattunut onnistumaan tai jos sitä on joskus irrotettu vaikuttaa sitte tohon ulkokehän pysyvyyteen. Saatavilla on sitten "bolt in " spragia joka pikkasen parantaa tialnnetta tolta osin, ja jolla jopa voi korjata hieman vähempi kärsineen keissin. Lisäks on saatavana "super spragia" jossa on muutama rulla enemään ja mahdollisuus kiinnittä kuudella pultilla normi neljän sijaan ton orkkisrihlotuksen lisäksi. Erittäin suotavaa ton lootan rakenteen johdosta on myle billet eturumpu, ja low band apply evnakoneiston käyttö, mut lisää ykllä kustannuksia aikalailla. Meillä ei oo ollut noita, ja on ne saaneet välillä vähän väärinäkyttöäkin osakseen, mut ei oo tolta osin yhtään omaa skia tullut silmille. Et ei ne nyt sentään ihan varkmistamattomia käsikranaattejakaan ole vaikka noin toisinaan käykin.
     
  7. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Kiitokset tyhjentävistä vastauksista! :D

    No kai mä sit kasaan ton askin ihan "tommosenaan". Täytyy alkaa vakavasti harkitsee manuaalin hommaamista. :wink:
     
  8. DC

    DC Gearhead

    Otin tselleni valtuudet kysellä th-350 laatikon heikkouksista tässä samalla. Itsellä vielä ajamaton loota manuaalikoneistolla ilman moottorijarrutusta...Mtes sen saa varmimmin rikki...?
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos 350toosasta jättää kakkosen pannan pois niin varmin laukeamispaikka on kakkosen spragi :rotfl: . Ton toosan hyvä puoli on sitten se että se ei jarruta yhtään kun vetää kepin kolmoselta kakkoselle.
     

Kerro tästä muillekin!