904 "tahmaa" (vai jotakin muuta?)?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Petteri L, 10.9.2013.

  1. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Koskapa olen tuore vanhan USA-auton omistaja (eikä ole edes kaasutinautoa ollut 90-luvun puolivälin jälkeen...), niin ei ole "vielä" oikein automaattilootan sielunelämä hallussa.

    Tällainen on kumminkin havaittu probleema:

    ajeltiin tuossa joku ilta sitten Dodge Lancerilla sellainen 40-50 km, ja muutoin meni varsin nätisti, mutta kun olin ajellut ruuhkassa Helsingin läpi n. 15 km (joka valoissa seisoskellen), niin yhtäkkiä huomasin, ettei auto ryömi yhtään. Muutoinkin kävi meno jotenkin hyvin tahmeaksi, mutta päästiin Mäkkärin pihaan. Sitten kun otiin puoli tuntia oltu, niin ei taas mitään ongelmaa. No, jatkettiin ajamista, välillä oli auto pari tuntia parkissa, ja kun oltiin kotiin tulossa, niin ensin motarilla kun nosti nopeutta, niin vatkasi ja täristi niin p-leesti, ja sitten taas siinä pari kilsaa ennen kotia "tahmasi". Ja kun auto oli ollut yön yli pihassa, niin ei taas aamulla mitään ongelmaa. Seuraavana päivänä ajelin toistakymmentä kilsaa - ei mitään ongelmaa.

    Ekana itse ajattelin (kun en oikein tunne automaatin toimintaa), että laatikon lämmittyä / kuumennuttua jotakin tapahtui, mutta kun guuglailin, niin ei kyllä ollut mitään tuon tapaista löytymässäkään. Tuo tuntui aivan täysin siltä, että jarrut laahaisivat aika lailla, mutta miten ne nyt yhtäkkiä parinkymmenen kilsan ajon jälkeen jumittaisivat, ja sitten kun hetken seisoo, niin ei taas mitään?

    Onko kokemusta moisesta?

    Kaveri (jolla jenkki- ja automaattilaatikkokokemusta on) epäili, että "Vaihteisto kuulostaa siltä että öljyt vaahtoaa tai kuumenee. Mulla on lisäjäähdytin sitä varten. Uudet öljyt ei varmaan olis pahitteeksi ja suodatin myös."

    Laatikkoöljyt pitäisi tietty tarkistaa, mutta enpä ole tikkua konehuoneesta löytänyt?! :eek: Tohon mun Lanceriin on laitettu vuonna 1990 V8 273 + automaatti 904, ja konehuoneessa on niin täyttä, että lootan etureunasta näkyy vain muutama sentti rintapellin etupuolella...virranjakaja on moottorin takareunassa melkein rintapellissä kiinni (ei ole montaa senttiä välissä.

    En ole oikein löytänyt hyviä (räjäytys)kuvia 904 lootasta - kai siinä tikku ja täyttöaukko lootan päällä jossain on?

    Laatikon öljypohja näyttäisi olevan varsin hyvin saavutettavissa, joten öljynvaihdon ei pitäisi olla ylivoimaista. Tai siis ainakaan öljyn poiston... :odroll:

    Tollainenhan se loota (ainakin suunnilleen) lienee:
    http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/ ... 5cover.htm
     
  2. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Repsikan puolella konehuoneen takaosassa, pitäis olla täyttöputki jossa myös mittatikku. Kurkistelet sinne pakosarjan taakse niin eiköhän se sieltä löydy...
     
  3. Petteri L

    Petteri L 1st gear

  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Öljyn määrä katsotaan lämpöisenä keppi n.llä moottorin käydessä joutavaa.
     
  5. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Tuntuuko tuollainen jarrujen laahaamiselta tuntuva tahmaus "tutulta" laatikko-ongelmalta, onko moiseen törmätty?
     
  6. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    No, olihan se tikku siellä ruttuputken alla, ja katsoin öljyt.

    Soman kuultavan punaista, ei haissut paljon millekään ja pinta oli (lämpimänä, N-asennossa) tikun viivojen välissä (ks. https://dl.dropboxusercontent.com/u/522 ... 200400.jpg jos tuosta nyt paljoa näkee).

    Eli jatkanpa ihmettelyä miksi ei ryömi kun olin toistakymmentä kilsaa ajanut (sama oli tänään kun lämmittelin öljyjä pikku lenkillä).

    Jarru/kytkinmainen käry vähän leijaili auton tienoilla, kun pysähdyin välietapille kaupan pihaan.

    Tuntui kyllä että taas olisi ryöminyt, kun tyhjäkäytin pihassa ja kävin vaihteet läpi 1-2-D-R ennen kuin laitoin N:lle katsoakseni öljyt?

    :-?
     
  7. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Jos staattori jumittaa silloin, kun sen pitäisi lähteä pyörimään turbiinin mukana niin vastustaa auton kulkua ja lämmittää öljyjä. Staattorin jumahdus ei sinällään heikennä ryömintää, mutta liruksi menevä öljy voisi sen tehdä.
     
  8. SauliK

    SauliK Gearhead

    Jos kerta kytkin\jarrusavu haisee niin kannattaisko siihen perehtyä että vetääkö jotain jarrua päälle. Jos vetää niin varmasti tuntuu käteen ylimääräisenä lämpönä ajon jälkeen
     
  9. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Kyllähän se on jarruihin koitettava perehtyä myös. Täytyy saada hommattua kelvollinen tunkki (puuttuu vielä sekin), niin voisi tuoreeltaan nostaa pyörä kerrallaan ylös kun on juminut, ja katsoa laahaako joku?

    Auto oli kulmien tsekkauksessa, eteen on vaihdettu levyt V8-muutoksen myötä. Tsekkauksen jälkeen jumi on vasta ilmennyt, mutta mitähän sellaista paja olisi voinut keksiä, että levyt jumisivat?

    No jatketaan ihmettelyä.
     
  10. SauliK

    SauliK Gearhead

    Ei tarvi paljoa laahata niin vannekkin kuumenee, ei voi olla huomaamatta eikä välttis tarvi tunkkia
     
  11. Stingray

    Stingray Gearhead

    Jos eteen on vaihdettu rumpujen tilalle levyt, niin tulihan samalla vaihdettua jarrupääsylinteri levyjarrulliseen versioon?
     
  12. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    ^Tuota samaa kyseli juuri kaverikin. Täytyy selvitellä. Kone on vaihdettu 1990. Liekö levytkin silloin?
     
  13. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Sen residual venttiiliin saa pois sieltä pääsylinteristä, jos siellä sattuu se rumpumalli olemaan.
     
  14. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Nyt kun mulla on tämä kyselykausi alkanut (anteeksi urpouteni jarruasioissa), niin eikös nyt kumminkin ole niin, että kun autoon on levyjen myötä laitettu tehostin, niin siinähän se on pääsylinterikin samalla vaihtunut? Mutta mihin se on vaihtunut...?

    Ei ole minulla käryä mistä kikottimesta tuo tehostin on peräisin.

    Ks. kuva:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/522 ... 01_003.jpg
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ensin varmaan kannattaa ajaa lenkki ja kokeilla ne vanteet (varovasti, voi polttaa sormet) sen jälkeen, mikä pyörä voisi olla juntturissa.

    Sitten kannattaa tutkia mikä sen voisi aiheuttaa. Jos sylinteri on vaihdettu jo 1990, niin todennäköisesti siellä ei sitä takaiskuventtiiliä ole, ongelmaan ehkäpä olisi kiinnitetty huomiota aiemmin.

    Olen huomannut, että jos kengät ei pääse tarpeeksi hyvin liikkumaan eli töhnää ja ruostetta kertynyt yms. niin se voi tehdä vähän samansuuntaista. Kylmänä kulkee ja lämmetessä alkaa enempi ja enempi vastustamaan.
    Sama tietysti satuiloiden kanssa, jos liu'ut on jumissa/tahmeat, niin palat hinkkaa koko ajan voivat sitten lämmetessään enempi vaan alkaa jarruttamaan.
     
  16. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Entinen omistaja vastasi kyselyyni, että muistaakseen sylinteri on -73 Dartista ja pitäisi olla levyjarrullisen malli.

    Jatketaan ihmettelyä (jahka tästä pääsee duunista kotiin...).
     
  17. rusteri

    rusteri 3rd gear

    Yks mahdollisuus voi olla jos kerta muutoksesta on noinkin kauan aikaa niin , jos jarruletkujen sisäkudos on perstyny ajan myötä ja tahtoo sitä kautta jättää aavistuksen painetta satulaan.

    Henk.kohtaisesti tämän itsekkin kokenut, toki meni niin hyvään malliin mulla että jätti kunnon paineen satulaan eikä tahtonu pyöriä oikeen millään.
     
  18. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Palataan tänne alkuun ja luetaan oireet uurelleen?

    Mitä toi vatkasi ja täristi niin perkeleesti mahtaa olla? Jos jarru / jarrut laahaa niin "vatkaako ja täristääkö se niin perkeleesti"? Ei yleensä, mutta ehkä, jos levy/levyt on jo menny moroksi laahauksen takia (joka johtuu... ... letkuista?)
     
  19. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    ^Ohjauskulmatkin taitaa olla vielä aika pielessä, niiden säätöä pitää jatkaa kun saa raidetangon päät ja väliholkin kotiutettua.

    Eilen ajelin parikymmentä kilsaa, ei juminut. Seurataan.
     
  20. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Ei ole nyt juminut, miksi lie? Ohjauskulmatkin on nyt säädetty.

    Täytyy käydä moottoritiellä katsomassa miten kulkee isommilla nopeuksilla.
     

Kerro tästä muillekin!