-96 5.0 Vortec + ahdin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Gummisti, 7.11.2010.

  1. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Vanissa moinen kikkare, ja tuli mieleen josko joskus ahtais tuon.
    Ajatus oli maltillinen noin puol kiloo. Kuitenkin niin et pärjäis mahdollisimman pienillä muutoksilla eikä perus koneeseen tarvis alkaa ostaa mitää hipo palikoita. Tarkoitus vaan lisätä vääntöä jolla tuota kaappia olis kivempi ajella ja kärrykin kulkis herkemmin peräs.

    Homma on aivan ajatus asteella.
    Mites niidden lupien kanssa käy ?
    Oivallinen sijoitus kohta turbolle olis auton alla jossa putket yhdistyy.
    Putki ahtimelta koneeseen tulis suht pitkä, miten toimis ? Jossain näin jonkun jutun jossa corvetes?? oli ahtimet putkissa takapyörien kohdal.
    Miten hitos toimii, eikö viive ole jo aikamoinen.
    Ja tarviiko coolerin noin pienillä paineilla ?
    Mites koneen ilmanmäärä mittari tykkää paineesta tai muovinen imusarja, joka on vielä 2 osanen Vortecissa.

    Turbotus on mulle täysin vierasta ja uutta, joten siltä pohjalta saa kommentoida.

    Linkkejä jos tiedossa, niin voipi laittaaa, yritän jotain niistä tavata.

    Jatketaan pohdiskelua :oops:
     
  2. Cad78

    Cad78 1st gear

    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

    Tuolta löytyy tietoa jos siihen luvat haluaa...

    Käytännössä vm. -90 -> vaatii päästötestin joka maksaa hunajaa...

    Helpommalla/ halvemmalla saa vääntöä laittamalla 5,7 vortecin.

    Mut jos ei lupia tarvi, ruuvia tai hyrrää kiinni vaan..
     
  3. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    No juu eipä sillä 5,7 siirtymisellä hirveitä saavuta.
     
  4. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Missäs kaikki fööni ukot luuraaa. Vai onko tapana pihdata.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei toki.

    Takaturbo(t) mitoitetaan eri lailla, joten jos sellaiseen jostain syystä päädyt, niin ei sitten mitään perus varastokamaa.

    Vähän jäi epäselväksi, mitä halusit tietää. Ahtamisen perusteet? Ahdetun moottorin bensasysteemin perusteet, tai vaikkapa sovellukset 5-litraisen GM-kasin suhteen?

    Kaikki oleellinen ei varmaankaan tule selväksi parin nettiviestin perusteella tässä ketjussa. Kysyä saa toki, mutta veikkaan, että lähinnä aiheen laajuuden takia monikaan ei ole tähän ketjuun vastannut.

    Omat kommenttini jäävät tähän, mutta toki onnea matkaan. Ahdettuja moottoreita on rakennettu Suomessa jo kauan, joten kyllä täällä osaamista on.
     
  6. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    No unohtakaa koko juttu jos on kerran niin vaikeaa.
     

Kerro tästä muillekin!