98E Bensa

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja illabii, 7.12.2014.

  1. illabii

    illabii 1st gear

    Mitäs luulette kauanko tämä nyky pensa säilyy? Ilmeisesti ei juuri mitään...
    Oletteko laittaneet talven ajaksi jotain litkua pensan sekaan?

    Ettäö tälläistä tänään... :-?
     
  2. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    ei säily kauaa, pari kuukautta ehkä?

    ollaan, kausisäilytysainetta

    semmosta juu
     
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Talven yli seissyt pressutallissa ilman lisämömmöjä ja aina on keväällä lähteny tullille ja kulkenut sen mitä pitää.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Prätkä ruiskulla sekä ruohonleikkuri ja ooppeli kaasareilla ainakin ovat talven yli seisoneella bensalla toimineet.
     
  5. illabii

    illabii 1st gear

    Noku ajattelin vaan ku koitin tulille pitkästä aikaa ja lähti kyllä käyntiin (huonosti) ja sitte vaan yski,köhi yms. Vaivoin sai käynnissä pidettyä...

    No, täytyy hakea uutta pensaa ja ihmetellä lisää...Pensa siis joskus elokuus ostettua. Ja siis toimi ihan ok,kun on talliin ajettu.
     
  6. impala67

    impala67 Gearhead

    sanoisin ainakin 10 vuoden kokemuksen peruteella että ehjä auto,jossa on tuoreehkot tulpat ja aineet, käynnistyy 5%:lla etanolipensalla (esim.98e5) alle puolen vuoden seisonnan jälkeen. varmasti.

    mutta jos jokin komponenteista on vanha, tai kulunut. ei lähde. itsellä on yleensä lähtenyt jos vain akussa on virtaa starttia tarpeeksi pyörittää. se on suurempi ongelma.
    ...ja se että turbiini aina vuotaa öljyt talven aikana lootaan- ja automaattilaatikot kusee talvella. siksi päästän nykyään aina lootat tyhjäksi syksyisin. lootaöljyn otan talteen - sitä tulee noin gallonan (alle4L) verran yleensä- ja lisään sen auton taas käynnistellyn yhteydessä keväällä. ei tule ylitäytettyä.
     
  7. robin

    robin Gearhead

    Tuossa syksyllä myin tallin takaa yhden 3 vuotta seisoneen ooppelin pois. Vehje oli tankattu viimeksi 3 vuotta sitten 95E10:llä ja kyseistä ainetta oli vielä puoli tankkia jäljellä. Hyvin lähti käyntiin ja kaveri ajoi auton pois :)
     
  8. 1320

    1320 Gearhead

    En tiedä kuinka paljon ovat bensat muuttuneet tässä viimevuosina, mutta tässä syksyllä käytiin herättelemässä '60 Impala, joka ajettiin talliin syksyllä 2009. Uudella akulla ja uusilla tulpilla lähti käymään kunhan saatiin vaan bensa menemään kaasarille asti. Ainakin tuossa tapauksessa oli siis viisivuotta säilynyt tankillinen bensaa (Tosin tää oli 95:sta).

    Ja Impalan tankissa ei siis ollut muuta kuin lyijyn lisäainetta bensan lisäks.
     
  9. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    uusi ruohonleikkuri (b&s) koneella tuntuu olevan tarkka, pari kuukautta ehkä max. bensan ikä. mutta aika laitekohtaista. venäjän bensaa tossa yhes econolinessä, on jo 4 vuotta vanhaa, eikä vielä edes yski vaan käynnistyy. varminta käyttää kausisäilytettä, pääsee helpommalla.
     
  10. rane58

    rane58 Gearhead

    Tankkaan talveksi Shellin 99-Power Nitro+ bensaa ja keväällä Oldsi hörähtää käyntiin, eikä nikottele yhtään... :wink:
    -Tosin tankkaan aina tuota Shellin bensaa... 8)
     
  11. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Katselin tuossa vertailunvuoksi Shellin ja Nesteen tuoteselosteen läpi.

    Nitro+:ssa on ainesosana tolueeni. Tätä ei tainnut Nesteen 98e:ssä olla.
    80-luvulla turbo formulat tietääkseni kulkivat lähes puhtaalla tolueenilla.

    En ollenkaan epäile tuon parantavaa vaikutusta. Mikä tahansa muukin bensa muuttuu paremmaksi tolueenilla kun oktaanit nousevat.

    Oktaanit itsessään eivät kyllä tuo suoraan lisää voimaa mutta ahdetuissa auttavat ja on tolueenissa marginaalisesti enemmän energiaakin.
     
  12. Aako

    Aako 1st gear

    Säilymistä suurempana ongelmana pitäisin sitä, että mitä tekee se etanoolin mukana tullut vesi järjestelmälle.
    Muutaman kerran tullut nähtyä sellainen umpeen hapettunut kaasutin seisonnan jälkeen, kun se oiva ruokajuoma on tehnyt tepposiaan...
    myös tuo nykybensa hartsittaa reikiä umpeen seisonnan aikana, ainakin moottoripyörän kaasuttimessa on ollut tällaisia ropleemia.
    Mää oon ostanu kansisterin pienkonebensaa nykyään ennen seisotusta, ajanut sillä sen viimeisen reissun, nähtäväksi jää poistuuko nuo ongelmat sillä tavalla...
    95€ 10 ainetta en käytä edes pesupensana!
     
  13. sämpy

    sämpy Gearhead

    Mitäs kun 98 saatavuus käy koko ajan vaikeemmaksi.. muualla pohjoismaissa ei myydä juuri lainkaan, ainoastaan 95E10 ja RE. Ja eikös kaavailtu jotain E20 bensaa ja pistooleja on mittarissa kuitenkin rajoitetusti. Jatkossa varmaan entistä useammalta asemalta ei saa alle 10 etanoli%in bensaa. Hesassa just kurvasin ST1:lle kun oli ittepäisyyspäivakampanja, mutta ei siellä ollut 98:ia ollenkaan.

    Joutuu kohta selvittämään jo ennen reissuja, että mistä sitä autoon kelpaavaa bensaa saa. Sillähän ne saa liikenteestä. Tai kai sitä vois vaan ajella mitä saa, ei mitään käytännönkokemusta miten vanhat kaasaripelit toimii. Kerran jouduin tankkaamaan ja mielestäni kävi huonosti, mutta meneekö kaasutin pilalle.
     
  14. elmeri

    elmeri 1st gear

    Kannattaiskohan kaasariin laittaa tulevaisuutta ajatellen tuo REFUEL muutossarja? Eikös sitten ole sama tankkaako 98:a vai 85:a tai vaikka 95:n ja 85:n sekotusta? Mitä vaan on tarjolla ja millä auto käy, käsittääkseni monet on jo matka-ajossa tankanneet osan 85:ttä 98:n sekaan.
     
  15. Aako

    Aako 1st gear

    Niin kauan, kun on vaihtoehtoja, niin sitä etanoolia en tankkiin tuki Ainakin oulun seudulla ei ole kuin tuo ST1, joka ei myy. Toki muillakin ketjuilla on pisteitä, mistä ei 98:a saa, vaan aina osuu reitille oikeaa ainetta :)
     
  16. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Yksi vaihtoehto olisi tietty vaihtaa kaikki muoviset + kumiset tiivisteet ja letkut sellaisiin jotka kestävät etanolia paremmin. Etanoli on aika kova syövyttämään kyseisiä aineita, varsinkin kun pitoisuus kasvaa. Valitettavasti tuo ei ratkaiset etanolista aiheutuvia veden kondensoitumis ongelmia. Mikähän osa uudessa bensiinissä aiheuttaa hartsiutumista, johtuukohan etanolista vai lisäaineista?
     
  17. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Onhan tuossa jenkkien pumppubensassa melkoinen osa alkoholia ja toimiipa nuo autot sielläkin.
     
  18. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Pari tuntia sitten pärähti linko käyntiin 1,5 vuotta vanhalla 98 bensalla. Eli ei mitään ongelmia.
     
  19. Mokaman

    Mokaman Gearhead

    Ei oo mullakaan ollut mitään probleemia talviseisonnan jälkeen lyödä chrysyä tulille... Sitä lyijynkorviketta tosin käytän kun auto on vuosimallia -69, mutta siinä ei taida säilöntäaineita olla?
     
  20. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Etanoli ei aiheuta niin paljon ongelmia uudemmissa autoissa joissa materiaali on tehty kestämään etanoli bensiiniä. Tilanne on vähän samanlainen kuin lyijyllisen bensiinin kanssa. Bensiinissä oli lyijyä aikaisemmin lyijyä ja Suomessakin vielä vuoteen 1993 asti. Venttiilien seetit tarvitsivat lyijyä voiteluun, muuten paloivat. Tähän oli ratkaisu venttiilisuoja aineen käyttö tai sitten uudet seetit venttiileihin. Osa autonvalmistajista oli ottanut tämän huomioon.

    Mielessä sellainen muistikuva että BMW E30 90-luvun 1.8 litraisen nelosmoottorissa piti käyttää lyijyllistä polttoainetta ja oktaanilukua 98.

    Etanolia on käytetty Brasialiassa useamman vuosikymmenen ajan mutta Suomessa etanolin lisäys bensiinin joukkoon on verrattaen uusi keksintö. Vähän epäilen että onko Suomessa olevat vanhemmat autot tehty kestämään 10% etanolipitoisuuksia. Vanhoilla puhun nyt 80-90 luvun autoista ja vielä vanhemmista.

    Itse en ikinä tankkaisi autoon 95E10 polttoainetta, vaikka auton polttoaine osat + muut olisi suunniteltu kestämään tuon pitoisuuden. Pointtina tässä on että etanoli sisältää paljon vähemmän energiaa kuin bensiini, eli 95E10 bensiini on kyllä halvempaa mutta jos sitä kuluu vastaavasti enemmän niin kannattaako sitä käyttää.

    Ainakin Jay Leno tuntuu kovasti parjaavan etanolipitoisuutta (10%) bensiisin seassa kun sitä käytetään vanhoissa autoissa.
     

Kerro tästä muillekin!