A 500 vaihteiston käyttö ohituksessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja dodgeman, 30.8.2017.

  1. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Löytyisikö täältä vaihteisto experttiä kuka osaisi vähän neuvoa tuon lootan käyttöä ( kyseinen laatikko on 90 Dodge vanissa) ohitukseen lähdössä (100km/h) olen tehnyt niin että olen ottanut napista ylivaihteen pois päältä ja sitten lähtenyt ohitukseen vai voiko lähteä ylivaihteella ohitukseen jolloin vaihteisto pudottaa itse ensin turbiinilukon pois ja jos on kyse reippaammasta ohituksesta vaihteisto pudottaa ylivaihteen pois ja mennään 3 vaihteella. Lähinnä kiinnostaa se että vaikuttaako kumpikaan vaihtamis tapa ylivaihde yksikön kestoon? Entä jos matka nopeus on vaikka 120km/h, kehittääkö vaihteisto enemmän lämpöä kuin jos ajetaan vaikka 80km/h, turbiinilukko on molemmissa tapauksissa päällä.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tämäkin ploota on tehty ehkä maailman yksinkertaisemmalle "autoilu"kansalle. Jos se ei osais hakea pienempää kaasua polkiessa niin sitä ei olis montaa vuotta tehty. Ja tottakai nopeuden lisäys lisää kitkaa myös plootikon sisällä.
     
    KajS, Ana67 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  3. KajS

    KajS Gearhead

    En ole se vaihteistoexpertti, mutta minä painelin OD:n aina pois päältä alle 80 km/h maantienopeuksissa, siis käytännössä ajelin ilman OD:ta aika paljon. Tämän tein uskomuksessa, ettei vaihteisto kärsisi, silti siitä sen kerran rikkoutuessaan meni pakkipanta...

    Se ylivaihde ei kaiketi kärsi niin helposti, sehän on sama kuin "tukevammassa" A-518-vaihteistossa.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hajoo jos hajoo ja a500 on se loota mitä ei mulle enää tule :D
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Suppee....

    Ostit letukan TBI:n niin tulet ostamaan vielä moparinkin loikkarilaatikolla.. :odwink:
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Been there, done that! Tbi oli siinä mopessakin.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ikävä kyllä ole sama mutta "isoveljen" vahvempi planeetta sopii tilalle. 48RE plootikossa on sitten kaikkein vahvin ja sekin sopii viissatkuun. Noita rääkätään yli 2000nyyttonilla, pitäis kestää karppovinkin koneitten persiissä:poff:.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    KajS: mäkin oon käyttänyt vain yli 80 vauhdeissa od:ta.
    Mudracer: missä autoissa tuota 48RE vaihteistoa on käytetty?
     
  9. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Chryslerin oma A 500 student reference book sanoo näin: The overdrive unit is designed to withstand up to 400 foot-pounds of torqe. Onko kyse sitten huonosta huollosta vai väärästä käytöstä tai onko laatikossa joku akilleen kantapää miksi noita hajoaa ja on saanut huonon maineen? Minulla on ollut noita kaksi kappaletta eikä ole ollut mitään ongelmia, koputetaan puuta :):)
     
    Oldfarth tykkää tästä.
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä kun Mudracer korjasi merkonoominuskomukseni overdriven mallista...

    Nämä Amerikan automaattien kestämättömyyslegendat on jänniä. Niin kauan kun olen näitä vähän harrastanut, olen lukenut ja kuullut, kuinka heikkoja kaikki on, onhan täälläkin välillä yleisimmät topikit juuri vaihteisto hajosi-juttuja.

    Kaiken saa rikki, vaihteiston väärällä käytöllä, huonoilla säädöillä, huoltamattomuudella tai ylihuoltamisella. Oman A500sen rikoin varmaan sillä turhalla pantojen säätämisellä, näin olen jälkeenpäin päätellyt. Nykyistä 904sta en aikonut räpeltämällä rikkoa.

    Olen ymmärtänyt, että Torqueflitessa on olennaista, että kickdown-vipu on toiminnassa ja oikein säädetty, kickdownpanta oikein säädetty ja että vaihteistossa on oikea määrä öljyä. Dexron III käy ainakin 90-luvun alkuun asti. Pakkipantaa ei tarvi säädellä niin kauan kun auto lähtee pakilla taaksepäin...
     
    Saetkae ja Rotten tykkäävät tästä.
  11. Oldfarth

    Oldfarth 1st gear

    Myöskään mulla ei ole ollut ongelmaa ko laatikon kanssa ja OD olen kytkenyt pois vasta kaupunki ajossa
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En tiiä sitten mikä noita särkee vaikka öljyt ois moparin omat. Paljon noita on kuitenkin mennyt eikä ne varmaan sen huonommalla pidolla ole olleet kuin muiden konsernien vanit.


    Viimeisin 999 vai mikälie 904:sta vähän tanakampi versio oli välitetty fiksusti ja eroa a500 hyväksi ei juuri ollut. Päinvastoin se odn seilaus 80mpin alueella oli tiessään ;)
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tietenkään 999 eroa kun siinä on samat välitykset kuin 500 toosassa, siis 1-3 pykälillä.
     
    KajS tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Siis sori amatöörimäisyyteni. Siis perävälitys oli fiksu.
     
  15. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Joskus oli sellasta juttua liikkeellä että toi A500 tarvitsisi lisä lauhduttimen, tiedä sitten.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Minä laitoin efidodgeen lisäjäähyn (kuten myös Slanttivaniin). Kesäisin, silloin 2000-luvun alkupuolella, Helsingistä palatessa oli efidodgen vaihteisto moottoritieajon jälkeen jotenkin vetelän tuntuinen liikkeelle lähdettäesä. Jäähy terävöitti lähtöjä.

    Niistä välityksistä vielä: Ne 80-luvun lopun efidodget oli varustettu joko A-998, A-999, A-500 tai A-727-vaihteistoilla. Wide ratio ykkönen löytyi A-998, A-999, A-500:sta. A-998:n sai 3,9 l V6:sen perään, kun A-999:n taas 5,2 l V8 perään ja A-500 sekä 3,9 että 5,2. Kuten Mudracer sanoi, A-999 ja A-500 on "etupäästään" sama vaihteisto; 5 forward clutches kummassakin, A-998:ssa 4 forward clutches.

    Ja seuraavaksi pantojen säädöstä: Löysin nuo ohjeet silloin muinoin:

    http://www.mopar1.us/band.html

    Koetin soveltaa ohjetta A-500seen, ei hyvä. Sillä pakkipantaa säätäessä ei kardaani pysähtynyt vaikka säätö oli tiukalla. Siitä sitten löysäsin liian vähän pakkipannan säätöä ja lopputuloksena oli korjaajalle töitä.

    Tehtaan ohjeen mukaan pakkipanta kiristetään 5nm:iin ja löysätään 4 kierrosta...
     
  17. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Ajattelin just tota kun tuolla "ulkomailla" :) saa ihan laillisesti ajaa 130km/h, lisä jäähy vois olla ihan hyvä
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Laita isoin minkä löydät.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi turbaani tekee suurimman osan plootan lämmöstä. kun se on lukossa niin se suurin lämmön tekijä huilii. Silti liian isoa jäähyä ei voi olla ikinä.
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Vielä yksi juttu: imuvuodot (mun lemppari). Jos autossa, jossa on A-500, on paljon major vacuumleaks, turbiinilukko loikkaa pois päältä pienessäkin mäessa. Mun efidodge oli aluksi tuollainen; jossain vanhan ykköstien Paimion ylämäessä ihmettelin, kun kierrokset nousi. No, loppu on legendaa: Etolaan hakemaan kassillinen letkua ja vaihtamaan. Ja sitten se Throttle Bodyn tiiviys imusarjaan on olennainen.

    Jo rupesi pysymään turbiinilukko päällä.
     

Kerro tästä muillekin!