A-body käsijarruongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja BigMonsterBlock, 28.5.2015.

  1. BigMonsterBlock

    BigMonsterBlock 3rd gear

    Onkos muilla ollut ongelmaa a-bodyjen käsijarrun kanssa? Takajarrut toimii kyllä polkimesta wihaisesti nyt, mutta käsijarru ottaa vain vähän kiinni. Eli vain sen verran että ei käsin pysty pyörittelemään pyörää mutta pienestä vauhdista kun vetää käsijarrusta niin ei tapahdu minkäänlaista hidastumista. Ei riittänyt katsastusmiehelle tämä.

    Kyseessä 67 dart, 7 1/4 perä ja 10 tuuman rummut. Laitoin kummallekin puolelle jo uudet jarrukengät sun muut pikkuhilut sekä taakse kummatkin käsijarruvaijerit. Jarrukenkien uusimisen jälkeen laitoin rummut takasin kiinni, painelin jarrua kovasti ja pyörittelin kummaltakin puolelta säätöä sen verran että pyörät pyöri enää nihkeesti ja sitten peruutin säätöä vähän takasin. Painelin kyllä säädönkin aikana välillä jarruu että kengät keskittyy. Sen jälkeen kierittelin käsijarruvaijerin säätöä auton alta kireemmälle niin kauan että pyörät pyöri taas vaan nihkeesti ja siitä hiukan takas ja sitten kokeilin vetää. Otti tosiaan sen verran kiinni että ei käsin saanu pyöriä pyörimään mutta vauhdista kun kokeili niin aika tehottomaks jäi.

    Jos kiristän käsijarrun säätöä lisää niin käy silleen että pyörät menee tottakai ihan nihkeiks ja käsijarrun vetäminen sekä jarrupoljin muuttuu jäykemmiks mut käsijarrun teho ei silti tunnu kasvavan. Ja sit jos kiristää vielä vähän niin apukuskin puolella käy silleen että sit kun vetää käsijarrusta niin rummun sisällä oleva käsijarruvipu pääsee liikkumaan tavallaan liikaa ja jää yhdestä kohdasta huonoon asentoon jarrukenkään kiinni ja sit koko pyörä menee lukkoon ja se täytyy avata ottamalla rumpu pois ja laittamalla asiat taas oikeille paikoilleen. Mitähän sitä seuraavaks kokeilis? Tässä on todennäkösesti taas joku simppeli virhe mitä en oo tajunnu.
     
  2. K_Sa

    K_Sa Gearhead

  3. F-body

    F-body Gearhead

    Mulla auttoi kun rasvasin ja herkistelin rumpuihin tulevat vaijerit perä-öljyllä. Jos tuo ei auta niin se seuraavan lenkin "luistokohdat" kannattaa kanssa öljytä. A-kopan käsijarru ei alkujaankaan ole kauheen tehokas. Niin ja vältä sitä hintelintä katsuria, kun sillä ei vaan voimat riitä.
     
  4. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Ite taistelin saman ongelman kanssa monta vuotta ja aina pomppaili katsastuksissa. Lopulta hitsasin vähän lisää tavaraa (ehkä 5mm) siihen metallihaarukkaan mikä painaa jarrukenkää kun vetää käppäristä. Siis haarukan lovea täytin. Tämän jälkeen ei jarruja ole tarvinnut joka kevät säätää ennen katsastusta ja viimeiset vuodet ovat aina menneet nätisti läpi.
     
  5. BigMonsterBlock

    BigMonsterBlock 3rd gear

    Kiitos vinkeistä! Tilasin voimakkaan katsastusmiehen ja hitsailin metallihaarukan kummallekin puolelle 3-4mm lisää tavaraa niin rupes toimimaan paremmin ja leimakin tuli.
     

Kerro tästä muillekin!