A-body levyjarruista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja Dartblower, 27.11.2003.

  1. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    Mitä levyjarruja on ollut saatavilla.
    Pikkujakoisia 4-mäntäisiä on ainaskin,
    mutta onko 4-mäntäisiä isoollajaolla
    valmistettu? Vai onko näistä ehkä käytetty muissa malleissa
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    72 asti 4-mäntäisiä pikkujaolla ja 73-76 1-mäntäisiä isojakoisia
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    isokoppaisista,sopinee isojakonelimäntä levyt,a-bodyyn.tarviit vaan isopalloiset ylätukivarret.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    60-luvun lopun 4-mäntälevyjarruissa saattaa
    tulla joissain malleisssa korkeita
    kustannuksia alapallonivelien ja levyjen
    kanssa.
     
  5. Duster

    Duster 1st gear

    Näistä vuosista en tiedä, mut mulla on -70 Dusterissa 4-mäntäiset 4.5" jaolla.
    Siitä ei ole tietoa mistä nämä on alunperin.

    Eikös tässä alunperin slantsix.n ollessa ole ollut rummut.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Duster 2003-11-28 09:39 ]</font>
     
  6. mg

    mg Gearhead

    mullakin on nyttemmin pölyttämässä 66-72 nelimäntä a-body jarrukamppeet. levyt on kohtuuttoman kallit; jos jostain vielä löytää. jos jollain ois kiinnostusta, voisin luopua niistä.
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Hmm... Mielenkiintoista.

    Ensimmäisenä mieleen tulee, että joku on sekoittanut tai muokannut osia. Mutta sekään ei onnistu ihan noin vaan.

    '73-76 levy ja napa ovat yhtä kappaletta (ns. unicast). Levy on myös huomattavasti leveämpi (koska 1 -mäntäisessä tulee suurempia sivuttaisvoimia), eikä siten sovi sellaisenaan muokkaamattomaan 4 -mäntäsatulaan. Uudemmissa akseleissa on isommat laakerit (ainakin toinen), niin että unicast levyt jäävät "väljiksi" vanhoihin akseleihin.

    Pulttijakoakaan ei voi muuttaa poraamalla viereen uudet reiät, koska valunavassa on paksut "vahvistukset" pulttien reikien ympärillä, ja niiden välit ovat liian ohutseinäiset (painonsäästöä).

    Hmmm...
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Taitaa noi B -korisen "isojakonelimäntälevyt" olla vielä kalliimpia kuin A -korisen vastaavat "pienijakonelimäntälevyt".

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tomaso 2003-11-28 20:42 ]</font>
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    mutta jos laittaakin,nuo isojakonelimäntälevyt,koko pakettina.siis olka-akseleita myöten,tarvitsee vain ne ylätukivarret.meneehän -73 dartin levytkin,-67 belvedereen,heittämällä.koko muutos,kolme tuntia,kaverin toimesta.niin,ja aspenin satuloilla.
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mä olen nää joskus selvittänyt osanumeroita myöten. En nyt ehdi kaivaa esille faktaa, mutta mun muistikuvan mukaan toi ei onnistu osia SEKOITTAMALLA vain kiinni pulttaamalla (laakerikoot, levyjen leveydet jne vaihtelee).

    Kun vaihdetaan kokonaisuuksia niin on eri juttu. B-korin olka-akselin kulmat ja pallonivelien etäisyydet poikkeaa kuitenkin A -koristen vastaavista.

    Se on ihan sama missä vehkeessä B -korisen "nelimäntälevyt" on kiinni, ne on silti vähintään yhtä kalliit A -korisen "nelimäntälevyjen" kanssa.

    Voisin nähdä vaivaa ja kaivaa faktat esille jos se jotain kiinnostaa, ja jos keskustelijat esiintyvät muina kuin "nimettöminä".

    Ainiin, mutta tää onkin "A-korikerhon" foorumi, niin että jätetään ne B-korijutut toisaalle. (edit)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tomaso 2003-11-29 13:47 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tomaso 2003-11-29 21:43 ]</font>
     
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    4-mäntälevyjarrut merkiltään Budd löytyy
    ainakin -68 Polara/Monaco.Näitten alapallo-
    nivelen hinta oli muistaakseni luokkaa
    riisto.Kuin myös levyn hinta.
    Merkillä Plymouth (Rest In Peace) löytyy
    4-mäntävekottimia ainakin merkkiä Kelsey-
    Hayes,Bendix ja Budd.luulen että K-H on ollu
    A-koppiin ja -67-68-69 Barracudaan,Bendix
    B-kopperoihin ja Budd C- ja D-Body'ihin.
    äkkiseltään epäilis että nim. Dusterilla on
    Bendix merkkiset jarrut autossaan.Ole hyvä
    Tomaso ja oikase jos tuli asiavirheitä.
     
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    mikä on asteroidi?
     
  13. moparmaniac

    moparmaniac Gearhead

    kulmaveli (vitun huono)
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    saat sen vanteen ilmaseks jos ite kaivat
    hahaa!
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja tääkin keskustelu voitas siirtää kohtaan
    "Jarrut ja Jousitus" ( NIMETÖN vihje )
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    antaapa olla.minä kun en,sitä soveltuvuus tietoa,kaipaa.tietoa on riittävästi,kaikenlaisten"bodyjen"jarrujen soveltamisista.
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kaikki nelimäntäisillä satuloilla vastaan tulleet A-koriset ovat olleet Kelsey-Hayesin satuloilla. Niissä jarruneste siirtyy satulan ulompaan puoliskoon ulkoista putkea pitkin. Bendixissä neste siirtyy satulan sisällä. Buddista en ole aikaisemmin kuullut. Olen samaa mieltä kanssasi satuloiden "mallijaosta".

    Täytyy kuitenkin muistaa, että jo alunperin on saattanut olla eri valmistajien tuotteita tarjolla samana vuonna. Osaksi tämä johtunee siitä, kenen alihankkijan tarjous on ollut "paras". Sitten vielä on huomioitava harrastajien tekemät muutokset ja heidän "asiantuntemus". Mullekin on monta kertaa tarjottu A:n kutosen palkkia "kasinpalkkina", koska "siinä autossa oli kasi paikallaan".

    Osavalmistajat sekoittavat pakkaa omalta osaltaan. Esim. jenkeissä myydään yksiosaisia levyjä, joissa on uudempia (73>) B-korisia pienemmät laakerireiät, niin että ne sopivat vanhojen B-koristen (>72) akseleihin (moparts.com). Jokainen pohtikoon itsekseen miksi näin.

    Mainittakoon, että 69 Plymouth Furyssä (C-kori) oli K-H yksimäntäiset satulat ja kuvissa ja piirustuksissa näkyy kaksiosaiset levyt (Plymouth Service Manual). Osavalmistajat tarjoavat kuitenkin yksiosaista levyä.

    Osavalmistajien nettisivuilla voi käydä tekemässä vertailuja millaisia osia tarjotaan mihinkin, mikäli suunnittelee osien sekoittamista. Lisäksi on olemassa kirjallisuutta vaihtokelpoisista osista (ts. missä kaikissa malleissa on sama osa).

    http://www.raybestos.com
    http://www.federalmogul.com/cda/homepage/index (aftermarket > North America > products > valitse tuotemerkki > electrical gatalog jne. Ainakin jarruosissa tiedostot yltävät vain 68 asti)

    No Bob on jo näköjään vertailua suorittanut. Wagner on yksi federal Mogulin tuotemerkeistä. http://www.moparts.com/Tech/Archive/brake/6.html





    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tomaso 2003-11-30 16:38 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tomaso 2003-11-30 16:44 ]</font>
     
  18. Duster

    Duster 1st gear

    Mulla on just satuloissa tuo ulkoinen putki, mistä neste menee toiselle puolelle eli nää on varmaan sit Kelsey-Hayesin valmistamat.
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Entäs levyt? Onko ne ns. unicast (levy ja napa samaa, yhtenäistä valua) vai erilliset (levy liitetään napaan pulteilla). Eron näkee hyvin tosta moparts.com threadin lopun kuvasta.

    http://www.moparts.com/Tech/Archive/brake/10.html

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tomaso 2003-11-30 20:56 ]</font>
     
  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    1967 Plymoth Service Manual esittelee mm.
    Budd merkkisen 4- mäntäruisrääkän. näyttäis
    olevan sisäisellä jarrunesteyhteydellä.
    en omista sen vuotista numerokirjaa, pitää
    kattoa -68 numerokniikasta tarkemmat tiedot.
     

Kerro tästä muillekin!