A-Body putkikeula ja turvakehikko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Solvent, 11.8.2013.

  1. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Terve!
    Mikä mahtaa olla putkikeulan ja turvakaarien materiaalin halkaisija ja seinamävahvuus, jotka ovat hyväksyttäviä konttorilla?

    Dartissa jo rakennettu putkeula, halkaisija 38,5mm ja seinämävahvuus 3,2mm. Lapuilla vahvistettu runkoaisaan ja tulipeltiin sekä putket taivutettu niin, ettei törmäystilanteessa tule kabiiniin.

    Infoa kaipaisin, joudunko tekemään tuon suuremmalla halkaisijalla olevasta putkesta.
    AKK sivuilta koitin etsiä, mutten juuri viisaamaksi tullut

    Kuva keulasta:
    http://s1296.photobucket.com/user/jpkoi ... sort=3&o=5
     
  2. BigMonsterBlock

    BigMonsterBlock 3rd gear

    Konttorilla ei pahemmin oteta kantaa kehikkoon paitsi jos sattuu olemaan joku putki niin lähellä päätä että varmasti kolahtaa, mut yleensä ei. Kannattaa katsella toi halkasija, seinämävahvuus ja muut vaatimukset siitä sääntökirjasta minkä alaisuudessa meinaat ajella. Ja vaikket meinaiskaan niin auttaa se rakentelussa. Fhra:n sääntökirja esim löytyy täältä http://fhra.fi/binary/file/-/id/5/fid/584 ja jos se ei riitä niin http://www.fia.com/sport/regulations tuolta lisää :)
     
  3. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Ei liity sinänsä mitenkään aloittajan kysymykseen, mutta mitenkäs tuohon muokattuun etupalkkiin suhtaudutaan katsastuksessa?
     
  4. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Itellä ei ainakaan katsastuksessa mittailtu putkikeulan putkien seinämävahvuutta eikä oikeestaan kyseltykään.
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei tolle keulan tuelle ole mitään sen kummempia määäräyksiä, kunhan on tukeva. Kaaret ja kehikko sit toinen juttu jos meinaa jotain kisaa ajaa.
     
  6. cuda69

    cuda69 Gearhead

    vastattava lujuudeltaan sisälokasuojia jotka poistettu.
     
  7. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Kiitoksia vastauksista!
    Etupalkkia muokkaan vielä siten, että siihen tulee nuo koneen korvakkeet. En siis aio laittaa moottoria platella kiinni, ei ainakaan ole suunnitelmana. Toivottavasti ei tosiaan ihmettele konttorilla tuota palkkia.
     
  8. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Jos vaikka hitsais palkin alapuolelle metallilevyn että putket ei suoraan paista silmiin nii menee läpi varmasti ku väärä raha.. =)
     
  9. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Helpointa varmaan vaihtaa "normipalkki" tuon tilalle.
     
  10. Solvent

    Solvent 3rd gear

    En vaan tiedä miten passaa tuo 355 SBM normipalkin kanssa, kun siinä on öljypohja kohtuu suuri. Taidan kemppiliimata ne putket piiloon pellillä ja laittaa ne korvakkeet. Konekin on lahdessa, ei pääse siis mittailemaan.

    Tietty, jos jollakin on hyväkuntoinen K-palkki jouten, niin saa tarjota
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Minkä vuotiseen? Tallil on yks kasipalkki '75 dartista, eli käy siis '67 ja uudempiin. Ite oon aika surutta muokkaillut noita palkkeja niin et öljypohja mahtuu, leikkaa pois mitä tarvii ja boksaa umpeen. Ei oo koskaan tullu moitteita leimassa.
     
  12. slant

    slant Gearhead

    Multa löytyy -73 kutosen palkki jos tarviit, sijaitsee kaverin tallilla Hämeenkoskella.
     
  13. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Kasipalkki tarvis olla. Ja autohan on vuodelta -73. Minkä hintasena C-barge tuota palkkia pidät ja missä sijaitsee?
     
  14. ilefix

    ilefix 1st gear

    Mulla olisi täällä työmaalla -64 GT avo Dart putkikeulalla, 400:lla isolohkolla ja kavennetulla taka-akselilla, jos haluat tulla katsomaan.
    Niin ja leimattu ISOLOHKOLLA ja kaikki muutokset otteessa..
    Ilefix Kangasala, Kallion teollisuusalue, Hampuntie 9
    www.ilefix.fi
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

  16. Solvent

    Solvent 3rd gear

    K-palkki

    Kiitoksia tarjouksista, mutta taitaa olla niin, että tuo oma palkki menee vaihdossa toiseen.

    Asiasta kolmanteen, saakos tuosta A-bodysta korin irti rungolta? Etuapurunko tuossa nyt ainakin on putkikeulana kiinni ja sitten lattiat on osiltaan kiinni runkopalkissa(siltä osin mitä lattiaa nyt on edes jäljellä)
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No normaalisti etu-ja takarunko ovat pistehitsaamalla lattiapelleissä kiinni.
    Kyllä ne irti saa, senkun porailee pisteet irti. Ihan pikkasen kannattaa tukea ja sitoa koria kiinni koska saattaa mitat muuttua kun runkoaisat irroittaa.

    Kysymys kuulluu et miksi pitäs ne irroittaa, kaikkiko?
     
  18. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Ruostekorjauksia niihin täytyisi tehdä. Onnistuuhan ne toki kiinniollessaankin. Meinaan vaan, että jos puhaltelen ulkopuolelta pellille nuo runkopalkit, niin mitenkäs ruostehommat sisäpuolelta sitten?
     
  19. BigMonsterBlock

    BigMonsterBlock 3rd gear

    Jos haluut ne sisäpuoleltakin puhallella ja maalata niin sen voi niinkin tehä että leikkaa kabiinin ja takaluukun puolelta palkin levyset palat pohjapellistä irti pistehitsien välistä ja näiden muodostuneiden luukkujen kautta huoltaa. Sit hitsaa pellit takaisin. Vähän vähemmän perusteellisempi ruostesuojaus on sit että ruiskuttaa kotelosuojaa semmosella joustavalla letkulla palkkien sisään niistä parista reiästä mistä voi.
     
  20. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Kiitos vinkeistä!
    Jos pelkästään korjaan isommat ruostevauriot ja ruiskutan lopuksi kotelosuojan palkkien sisäpuolelle, jotka ovat enemmän tai vähemmän ruosteessa pinnasta, niin onko odotettavissa ongelmia tulevaisuudessa?
    Meinaan lähinnä, että haurastuuko ne palkit sitten sen kotelosuojan alla ja kenties alkaa puskea ruoste läpi ulkopuolellekin?
     

Kerro tästä muillekin!