a-bodyyn joku parempi etuakseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja Mikkis, 1.11.2009.

  1. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    niinpä niin... 66 valsu kaipaisi etukselia.
    tarkoitus olisi saada ajo-omituisuudet hyviksi.
    omaakin voisi käyttää mutta simpukoista tekisi mieli päästä eroon ja saada kaveriksi myös mäkperssonit. eikä vakaaja myöskään olisi mikään huono juttu.

    sierra? omega? volvo?

    noista niitä hilppeitä varmaan näppärästi saisi.
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    200-sarjan Volvon etupäästä muistaakseni joku tehnyt, Sierrassa ei taida etuakselipaino olla riittävä.
     
  3. gremlin

    gremlin Gearhead

    Maa laitoin joskus 200 sarjan Volvon etupaan -66 Valianttiin. Volvossa ja 64-66 a-kehoissa sattuu olemaan samalla leveydella runkoaisat niin ei tartte kun pultata kiinni. Tai no pikkusen tartti saataa mutta mutten aika helppo hommeli. Ja napoisiin saa tehtya 4.5'' jaon, ja raideleveys on aikalailla sama noissa peleissa.
    Iskaritolpat lyhensin ja iskareiksi tuli 300 sarjan Volvon iskarit. Kierreosat prassattiin tolpan paalle ja mutterit sorvattiin sopeviksi etta sai kayttaa ameriikan ukkojen 2 1/4'' kierrejousia.
    Alatukivarret on Volvon omat mista leikkasin sen vasyneen sivuhaaran poijes ja laitoin jonkun Mustangin reaktio tangon uniballilla sojottamaan taakseppain, pikkusen ehka laitonta tehda noin mutta kylla sen sitten AKE hyvaksyi kun en ihan kaikkea muistanut niille kertoa.

    Mulla oli kopioita muista hyvaksytyista luvista, Valiant-Sierra, Mustang-528BMW, ja laiton niitten lupanumerot liitteeksi hakemukseen niin mun ei tarttenut tehda mitaan lujuuslaskelmia.
    En tiia miten tommonen tanapaivana oikeen mahtaa menna, kait siihen sentaan AKEn lupa tarvitaan.
     
  4. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Omega on ainakin väärä kohde jos haluaa simpukoista eroon. Siinä on samankaltainen ohjaus kuin mopareissakin. Mutta, miun mielestä tuo etupää on oikein kelvollinen jos kaikki osat on kunnossa. Jos siulla on keula sellasessa kunnossa että puslat on loppu, pallot vaihdettu vuonna -85, iskarit saman ikäiset niin kannattaa ehkä kokeilla minkälainen siitä tulee uusilla osilla. Vakaajiakin noissa on ollut ja 1" paksuinen tanko maksaa uretaanipuslilla 149$, korvalliset vaan alatukivarsiin. Hammastanko olis tietysti kiva.
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei oo kyllä nopee manuaalisimpukkakaan huono. Tollanen on oikeesti hyvillä osilla tehtynä ja oikeilla ohjauskulmilla hämmästyttävän hyvä ajettava ihan sillä tehdasdisainillakin. Painaahan se jonkinverran ja ohjauskamat ja väätnösauvat on ikävästi asioiden tiellä, mut jos niiden kanssa pystyy elää ni väittäisin, ettei mitään kovin oleellista etua oo helposti saatavilla.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    olis vaan sen verran helppoa nyt tehdä moinen kun ei oo oikeastaan etuaksilaa tällä hetkellä... tai no on, vanhoilla puslilla alavarret, aspenin olka-akselit ja omat simpukat. noihin joutuu kuitenkin kaiken tekemään ja siks kävi mielessä josko jostain muusta olis näppärä kikertää.

    kuitenkin jos rupee puslia, niveliä, ylätukivarsia ja jakajaa vaihtamaan/ostamaan niin noihin saa taas uppoamaan useamman satasen.
    mut eipä se myöskään oo pois suljettu vaihtoehto.
     
  7. 69

    69 Gearhead

    Tästä kiitos jos vaikka sais vähän potkua tohon simpukan vaihtoon!
     
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Meinaatko että jos laitat 200-sarjan volvosta etukelkan niin siihen ei tarvi laittaa rahaa kunnostukseen??
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    heh hee...

    tarvitsee siihenkin. tarkoitus olisi saada siitä etupäästä myös sellainen millä voisi ehkä joskus käydä kiusaamassa renkaita myös sen alastaron mutkaradan puolella.

    nyt olisi kuitenkin helpompi ruveta tekemään kokonaan uusiksi.

    helpompaahan se on kyllä toi oma etuakseli parannella kun osat periaatteessa sopii jo valmiiksi koppaan.
    ei tarvii onneks vaihtaa kuin simpukka, apusimpukka, nivelet, puslat, ylävarret, olka-akselit, jarruhilppeet... unohdinko jotain?
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    eli valtterihan on siis tulossa ihan hauskan pitoon. kaupassa sillä varmaan tulee joskus pyörähdettyä mutta tekniikan olisi tarkoitus olla sellaista ettei äiteelle lainata :wink:

    mitään hirvittäviä summia ei oo tarkoitus alustaan tunkea. ellei ole ihan pakko.
    vetten etupäätäkin hieman miettinyt, näyttäis ne alumiiniset ylätukivarret kivalta :odroll:
     
  11. Muki

    Muki Gearhead

    Viestiketjun viides viesti kannattaa lukea moneen kertaan, ja toistaa ääneen, kunnes sen osaa ulkoa.

    Kerronpa tässä erään anekdootin aiheeseen liittyen.

    Menneinä kesinä tuli pyrähdeltyä viidennessä viestissä hahmotellulla Valdeskärillä halki kesäistä uusimaalaismaisemaa. Saattaa olla, että aika ajoin kovasti ajoin. Ei vain pelkissä mutkissa, suorillakin.

    No asiaan. Kyytiläinen ihmetteli, jotta onpas kovin tietakiainen tämä vaunu, kovaa mennään mutkaan ja vielä seuraaviinkin. Ja suuntavakaa tuntuu olevan, lisäksi. Mikäs auto se tämä tällainen on.

    Minähän siitä yllyin kehumaan toisten kätten töitä.

    Taisinpa vielä kertoa petäjäpuun paksuisesta kallistuksenvakaajastakin, että onhan sitä, kovasti on kallistelujakin vaimennettu. Ja nyökytteli kyytiläinen, mielipidetty taisi meno olla.

    Ilta saapui ja laittelin Valdeskärin viimein talliin. Sammuttelin le grand moteurin, ja katselin ihmeissäni tallin työpöydällä lojuvaa kallistuksenvakaajaa.
     
  12. surmanajaja

    surmanajaja 1st gear

    Mikkelissä oli aikoinaan yksi valtteri johon omistaja oli laittanut Hiacen etuakseliston Volvon hammastangolla, kovasti kehuivat että menee suoraan rattiin koskematta. omistaja tosin tykkäsi enemmän rakennella kuin katsastella autojaan (mm. c-kadett moparin pikkulohkolla) mutta auton seuraava omistaja kuulemma aikoi katsastaa vehkeeen, lieneekö vielä liikenteessä jossain päin suomea? tekniikka oli bb+manuaali v-gate shifterillä.

    onhan nuo valtterit ja barracudat uutena nöyryyttäneet 911 porcsheja monte carlo -rallissa eli uuden veroinen orgis-tyyppinen alusta on kyllä kokeilun arvoinen ennen auton "pilaamista"
     
  13. Muki

    Muki Gearhead

    Suuntavakauteen tosin vaikuttavat aivan muut tekijät kuin ohjausvaihteen toteutustapa. Monta tietä onneen, mutta noi orgiskamppeet tietyin höystein, ja loppunee useimmilta kuskeilta kantti tahi taidot ennen kuin alusta vaunusta.

    No, ainakin multa.

    Veikkaanpa, jotta helpointa kuitenkin olisi valita path of least resistance, vieläpä niin että ei tarvitse tinkiä lopputuloksesta jos vain näkee asiat parhain päin.

    Helpointa Volvoilua olis toki ostaa kakssatanen, mitenkään sellaista väheksymättä. Se että ne kamppeet sijoittaa johonkin muuhun koteloon, on asian suhteen irrelevanttia. Kyllä ne ihan samat kysymykset tulee vastaan molemmissa poluissa.

    Ekaksi pitäisi tiedostaa, mikä on se ongelma jota yrittää ratkaista, ja kun on siitä selvillä vesillä, niin sitten pohtimaan vaihtoehtoisia tapoja.

    Sanon vaan siksi, jotta olen itse niin usein tehnyt juurikin toisinpäin, tunnetuin seurauksin. Mutta puolensa toki erilaisilla innovaatioilla.

    Tulen talkoisiin mukaan, sillä tavoin että jos meinaa mikkis pysyä pyhän parsan piirustuksissa, niin mulla olisi jouten Chassis - kirjanen, minkä lahjoitan mikäli sellaista ei vielä ole kotikirjastossa, ja engelska sujuu niin että siitä on iloa. Siis tarkoittaa että lähetyskuluilla, kun on tuo Joulukin tulossa. Mutta siit' en tingi, oon minä sen vertas kenkku.
     
  14. jukka63

    jukka63 1st gear

    Volvo 164 etuakseli ois oiva tollaseen käyttöön.Ei perssoni,vaan rehtiä rautaa päällekkäistukivarsineen,muistaakseni :oops:
     
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Joo ja parantais ajo-ominaisuuksia ihan hel..tisti...
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    nyt on sitten kehuttu jo moparia reippaasti...

    olis toi otsikko pitänyt olla mitkä etuakseliosat valiantin aisoihin kiinni kun alkuperäisestä ei ole mitään jäljellä.

    mut vaihtoehtoja otetaan edelleen vastaan.



    rupes toi nopee simpukka kiinnostaa, missäs niitä on? montako kierrosta laidasta laitaan?

    vakaaja. millä paksuuksilla sitä löytyy? onko jostain muusta vermeestä suoraan sopivia?

    jarrut. levyt pitää vaihtaa. aspenin navat on kyllä jo jouten odottelemassa.
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Vakaaja käy(ilmeisesti) ainakin kaikista a-body Mopareista vuoteen -73 asti. Alatukivarret vaan sellasiksi että niissä on korvalliset vakaajalle.
     
  18. black label

    black label 1st gear

    Monet (jotkut) jälkiasennusvakaajat kiinnitetään iskarin alapulttiin. Ja ainakin minun sarjassa ideana oli että k-palkkiin kiinnitys olisi heppoisilla irtorämmäleillä. Uhrasin yhden illan ja hitsutin palkkiin kunnon korvalliset. Ei roiku ja on tukeva.
    Muuten ohjailun muuntelusta omia kokemuksia. 0.92" vääntösauvat 300€, kyb gas a just iskarit 70€, ja flaming river manuaalisimpukka 490€. Ei tuokaan halpaa ole kun mukaan vielä lasketaan energyn puslat ja uudet nivelet. Tuntuma tiehen on kuitenkin todella hyvä, ja vaikka ite en niin rattimiehiä mutkatiellä olekkaan, niin muiden osaavampien toimesta on saanut syherötiellä kovaakin sapiskaa, ja kuulemma ihan käyttökelpoinen vielä semmoisissakin nopeuksissa joihin valtsun oma nopeusmittari ei enää riitä.
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    eli vakaaja u-puslilla 149$
    jouset (tossa on kyllä yhdet käypäset varmaan?) 300€
    iskarit 70€
    simpukka 490€
    puslat n. 40$
    nivelet 50€
    ylätukivarret 200€??
    sit vielä yläpallot, alapallot, apusimpukka, jarruihin menee jotain myös.

    äkkiväkkiä laskien noistakin tulee jo 1300€

    jospa sitä ei sit ihan kaikkea päivittäis...
    laitetaan noi vanhat palikat sinne vaan kiinni, vakaajan kanssa kuitenkin ja uusilla puslilla sekä nivelillä.
     
  20. black label

    black label 1st gear

    Jos meinaat jarruja päivittää niin älä vaan osta wilwoodin dynaliteja, jos auton meinaat muuten rakentaa vähän nopeempaan ajoon. Itsellä semmoiset ja ihan hirveetä kuraa. Häipyy ekan kunnon jarrutuksen jälkeen. Tietty varmasti noitaki sarjoja ois saanu isommalla levyllä, mutta minulla onkin hinnat alkaen 10,75" minidiscit :D Mutta se täytyy sanoa että kevyet ovat...varmaan johonki kiihdytyshommiin tarkoitetutkin.
     

Kerro tästä muillekin!