a-bodyyn lattia shifteri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja keimo, 8.8.2006.

  1. keimo

    keimo 3rd gear

    mihin kohti ootte puhkonu reijän shifterin vaijerille? mopar a body siis kyseessä. 360 peltisarjoilla.
     
  2. jukka63

    jukka63 1st gear

    Ei se ole niin tarkkaa.Kunhan vaijeri lähtee silmämääräisesti järkevässä kulmassa lattian läpi.Ite oon suosinut jotain 30 senttii shifteristä.
     
  3. keimo

    keimo 3rd gear

    kun en oo ikinä moista laittanut niin kiertääkö vaijeri konehuoneen puolelta eli tulipeltiin reikä vai lattiaan reikä?
     
  4. Dusteriduu

    Dusteriduu Gearhead

    Reikähän tulee lattiaan, kardaanitunnelin päälle.
    Omassani se menee näin:
    [​IMG]

    Muista sitoa vaijeri niin, ettei ota kiinni peltipakosarjoihin ja pala pilalle. Ei liian tiukkia mutkia vaijeriin!
     
  5. keimo

    keimo 3rd gear

    hyvä kuva,kiitos. onko muuten peltinen kojelauta pulteilla vai pistehitseillä?
     
  6. Dusteriduu

    Dusteriduu Gearhead

    Kojelauta on autossa kiinni pulteilla, pultit on ovenpielissä ja tuulilasin alla.
    Tuulilasi pitää irroittaa, jos meinaa kojelaudan saada ulos...

    Itse kojelautahan on muistaakseni yhdestä pellinpalasta muotoonsa prässätty.
     
  7. keimo

    keimo 3rd gear

  8. jukka63

    jukka63 1st gear

    Eipä noissa mitään ihme eroja ole.Lähinnä ulkonäkö asioita.Osta se mikä miellyttää eniten silmää.Itellä oli nykyisessä autossa Megashifteri,pistin vaihtoon kun tuntui huteralta.Vaihteetkin meni ilman nipsun nostamista päälle ja sama päin vastoin.Mielenkiintoinen kokemus kun heität jostain sadan vauhdista pakin päälle :D Mulla kävi hyvä tuuri,oltiin tampereen swapissa,suht älyissään.Jaffu Holm myi shifterin vanhasta Pro Stock vehkeestään.Hinta oli asiallinen 50€.Ajettu todennäköisesti aika vähän,vain vartti kerrallaan :D Ynnäilin shifteriä kotitonteilla,tosi hyvä,omasta mielestä vaikka tulis kulumia jne.Ei mene pakille missään tapauksessa.BM Quicksilver.Pitkäkeppi,imitoi ilmeisesti manuaalia,ei nipsutinta.Vapaan ja peruutusvalojen katkaisija lyötyy.Ite jouduin hieman hieromaan keskikonsolia jotta sopisi asiallisesti.Seuraavakin keppi tulee olemaan Quick Silver.
     
  9. keimo

    keimo 3rd gear

  10. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Mul on toi Quicksilver ja kyllä toimii hyvin,ei mee pakki vahingossa silmään. :D
     
  11. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Tuli tuossa kesän alussa testailtua kierrättää vaijeri vaikka mitä kautta ja samalla tuli "muutama" vaijeri poltettua..

    Toimiva systeemi löytyi lyhentämällä vaijeria niin että ei mene peltisarjoille asti mutta silti tekee startin suuntaan pienen mutkan.. ja reikä kaasupolkimen vieressä tulipellissä..
     
  12. gomopar

    gomopar Gearhead

    Joo.. tykkään kanssa että tuo Quicksilver on hyvä valinta katukäyttöön. Itelläni se on manuaalikoneiston kanssa ja se on hyvä kun se toimii ylöspäin ja alaspäin samalla lailla. eikä tarttee painella mitään linkkuja. Samoten pakki löytyy nopeesti. Leimamiestä täytyy yleensä vähän opastaa ja viimeksi se sanokin että 'jos mä nyt ajan nin vaihtele sä noita vaihteita' :lol:
    Mä ostin kepin käytettynä ja siitä oli rikki se pakkivalo ja käynnistyksenesto jutska. Mutta autossahan nuo on vaihdelaatikossa jotta se ei haitannut. Lisäksi sen vaijeri oli niin kulunut että se ei enää toiminut. Jos vaijeria työnsi kuoren sisään sentin niin se tuli toisessa päässä kuoresta ulos vain 5 milliä. Se vaan men ikäänkuin haitarille siellä kuoren sisällä. Koskaan en raaskinut ostaa uutta vaijeria kun hinta tais olla aika pitkä. Rakensin sinne sitten vivuston joka parin kehitysversion jälkeen pelaa hienosti. Se kun on aika tarkka liikkeistään johtuen siitä että molemmissa päissä on lokoset joiden täytyy synkata toisiinsa.
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Asensin juur Dusteriini Hurstin Promatic 2:sen.
    Löytyy tavallinen kaavio ja räikkä. Toimii kommeesti, tukeva peli.
     
  14. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    nyt alko kiinnostaan todella.. eli mikä auto ja voisko saada kuvia tai piirrustuksia??

    tuli ton tekoa funtsittua aika paljo mut päädyin sit kuitenkin vaijeriin, koska aivot ei riittäny kunnollisen suunnittelemiseen... (ois vissiin pitäny valita toinen inssi linja ku opiskeli ;)
     
  15. keimo

    keimo 3rd gear

    jep kuvia kehiin
     
  16. gomopar

    gomopar Gearhead

    Onpa pikkasen vaikee ottaa kuvia kun ei nyt just pääse auton alle mutta projektivaiheesta on muutama kuva. Viimeisimmällä evo versiolla ei oo vielä ajettu kun autossa on vähän muutakin keskeneräistä.

    Niin autohan on Dart 73, laatikko on 904

    Ekassa kuvassa näkyy alkuperäinen vaijerinkiinnike oranssin klemmanauhanpätkän alla joka toimii vaihde osoittimena (pointterina).
    Siitä vasemmalla on 'muna' (8mm) hitsattu kiinni sähkölinnun paskalla :lol:
    Nuo harmaat tikut nostaa koko keppiä jotain 17 cm korkeammalle. Ne on tossa kuvassa alkutekiöissään.

    http://i76.photobucket.com/albums/j19/c ... Keppi1.jpg

    Noissa seuraavissa näkyy pikakiinnitys lattiaan.
    Lattiaan on hitsattu latat joihin nuo kepissä olevat koukut vastaa ja tuossa nelos kuvassa näkyy tuo yksi itsetehty siipruuvi jolla koko hoito on kiinni.
    Neloskuvassa näkyy myös tanko joka menee lattian läpi. Lattiassa on joku 5 cm kanttiinsa oleva reikä joka on peitetty ohuella kumilla (Vaatii vielä kehittelyä mutta toimii noinkin). Tanko on tuossa kuvassa 8 mm kierretankoa mutta oon vaihtanut sen myöhemmin 10 mm huonekaluputkeksi. Siihen joutu hiukan taivutteleen mutkaa niin se jenkatanko oli aika joustava. Huom! tuossa kuvassa se tanko ei ole vielä kiinn kepissä.

    http://i76.photobucket.com/albums/j19/c ... Keppi2.jpg

    http://i76.photobucket.com/albums/j19/c ... Keppi3.jpg

    http://i76.photobucket.com/albums/j19/c ... Keppi4.jpg

    Noissa kahdessa seuraavassa kuvassa keppi on jo asennettutna lattiaan ja muovikoteloon on keinonahasta askarreltu hamonen joka peittää mysteerion uteliailta katseilta :rotfl:
    Kepukka on aika nasevalla korkeudella hieman rattikeskiön alapuolella. Siis jotain n. 17 cm korkeemmalla kuin että se olis suoraan kiinni kardaanitunnelissa. Kuvakulma ei tee oikeutta.

    http://i76.photobucket.com/albums/j19/c ... Keppi5.jpg

    http://i76.photobucket.com/albums/j19/c ... Keppi6.jpg

    Kun en pääse ottaan kuveja nin täytyi tuossakin käyttää luovuutta ja piirtää sellaiset.
    Eka kuvassa laatikko ylhäältäpäin kuvattuna ja linkkumysteeri tulee tunnelin sisäseinään suurin piirtein samalle korkeudelle kuin laatikon vipu. Tarkoituksena siinä on tappaa ja kuolettaa koneen ja laatikon kiertoliike.

    http://i76.photobucket.com/albums/j19/c ... irros1.jpg

    http://i76.photobucket.com/albums/j19/c ... Linkku.jpg

    http://i76.photobucket.com/albums/j19/c ... irros3.jpg

    Eli se ensimmäinen tanko vaakasuoraan. 'L' linkku tarttee laittaa sellaiseen asentoon että pallonivel tekee samnlaisen kaaren laatikon päässä sekä siinä linkussa että vielä kepissä.
    Laatikon vipuun ja 'L' -vipuun täytyy tehä säätöhahlot jotta ne geometriat pystyy loppupelissä hakeen kohilleen. Samoin olisi hyvä jos tangoissakin olisi pituussäädöt. (Pallonivelissä tankoa voi säätää molemmista päistä sentin verran ja se melkein riittääkin).
    Vaihdekepissä olevan pallonivelen munan täytyis olla silleen että se liikuttaa tankoa ikäänkuin alas-ylös suunnassa eikä eteen-taakse niinkuin vaijeri liikkuu.

    Siis... Vipu on yksi vanhimpia keksintöjä, sellaisen osaa tehä jokainen :rotfl: :rotfl:
    Ei oo todellakaan luettu insinjööriksi vaan kun on ollut tiukka budjetti niin on tarvinnut soveltaa.
    Jokainen saa tykönänsä miettiä kannattaako tota alkaa tekeen mutta mulla se ainaskin pelaa tosi hienosti.
    Takuuta en anna toimiiko teillä :rotfl: :rotfl: :poff:
     
  17. duster73

    duster73 Gearhead

    Mulla oli joskus myös tuo pro-matic 2 dusterissa ja tykkäsin kyllä.myin vielä viisaana pois,ny tarviis uuden :oops:
     
  18. t8

    t8 Gearhead

    Itselläkin ajatuksena asentaa shifteri ilman vaijeria kun lootalta tulee tanko valmiiksi lattian läpi. Kokeilin tuommoista pika-asennusta jotta selviää onko tangolla ja shifterillä yhtä pitkä liikerata. Ekassa kuvassa vaihde ykkösellä, linkkinä toimivat nippusiteet tiukalla eikä meinaa mennä pykälä silmään.
    [​IMG]
    Toisessa kuvassa vaihde parkilla jolloin nipparit löysällä.
    [​IMG]
    Mitään jäykkää tuohon väliin ei tähän hätään löytynyt. Hieman väljähän tuo systeemi on varsinkin kun tanko on käytännössä irti, tästä syystä laudassa on hahlo joka pitää kepin suunnilleen paikallaan.
    Voiko joku vahvistaa että systeemi toimisi kunnon linkillä ja tanko tukevasti keskitettynä? Tunnistaako joku onko tuo lootalta tuleva tanko alkuperäisestä lattiashifteristä kotoisin vai mistä, auto on siis Dartti?
    Linkiksi ajattelin tämmöistä, jos vaan löytyy tarpeeksi lyhyt. Sohvapenkin takia shifteri täytyy asentaa suht eteen, joten minimipituuden täytyy olla alle 100mm.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!