A-Ford+V8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Spitfire, 27.12.2005.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Hyvähyvä, lisää Hoppia Suomeen!

    Minä noista mitään tiedä, mutta Mitchellin Overdrive-kardaani A-Fordiin näyttää hauskalta keksinnöltä!!! Tosin sekin on melko hintava, mutta niinhän ne kaikki...

    [​IMG]
     
  2. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Ootsä saanu sevy siellä länsirannikolla jonku billetinfluenssan? :eek: Tuu pois, ennenku menee hyvä mies pilalle!!! :soosoo: :lol:
     
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ai se se olikin, mä luulin sitä vaan tavallista sitkeämmäks flunssaks, ilmankos ei oo paikalliset buranat auttanut. Mikähän siihen tehois että pääsis ylös täältä sängynpohjalta... :-?
     
  4. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Auto tuli Tanskasta. Ollu siellä kilvissä yhtäjaksoisesti tammikuuhun-06 asti! Harmi kun niitä kilpiä ei saanut pitää. Maakyltti jäi muistoksi Tanskan ajoilta.

    Syyläri on jossain vaiheessa koppaan uusittu (uudenveroinen vieläkin). Vesipumppu ei vuotanut, kun sitä käyteltiin. Fordissa on myös joku lämmityslaitekin, joka toimii. Saattaa näkyä jossain kuvassa hanttarin jalkatilassa.

    Semmonen pieni "huoli" ilmeni, että kun käytettiin pirssi käyntilämpöiseksi, niin tyhjäkäynnillä pitää pientä kolkotusta/naputusta. Heti kun hieman laittaa kierroksia, niin naputus häviää. Tuntuis tulevan moottorin etuosasta hanttarinpuolelta. Kun on ensimmäinen lättäpää, niin ei oikeen tiiää onko ominaisuus vai vika. Tosin pakosarjan tiivistekkin vuotaa hieman ykkösen kohdalta, niin voi sotkea havaintoja.

    Puristussuhdetta ihmettelin kanssa, että melko alhanen. Täytyy sitä hieman parantaa. Matkanopeus 80km/h on ihan ok ja siihen pitää päästäkkin. Tämmöstä vähän katellu:
    http://www.modelatrader.com/brumfield/brumfield.html
    Heikosti löytynyt informaatiota 4-koneen virittämisestä/osatajonnasta verrattuna v8:iin.

    Viestiketjussa olleet kirjallisuusvinkit on huomioitu ja luettavaa tulossa :D .
     
  5. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    A-Ford

    Kyseessä on selvästi vika, joskin tyypillinen. Moni A naputtaa, mutta ehjä käy hämmästyttävän tasaisesti ja hiljaa. Moottorin naputukseen syynä voi olla kulunut nokka-akseli ja/tai reiät lohkossa. A-motissa nokka pyörii ilman laakereita määrämittaan koneistetussa reiässä. Toinen mahdollisuus on tietysti kiertokangen tai kampiakselin laakeri. Ne ovat babbitit suoraan valussa eli ei ole irtoliuskoilla kuten yleensä uudemmissa. Runkopukkien ja lohkon välissä on shimmejä, joita vähentämällä laakerivälys säädetään. Mikäli ne loppuvat ja välystä jää, täytyy lohkoon valaa uudet laakerimetallit, koneistaa mittaan ja koota uusien soviteliuskapakkojen kanssa. Kiertokankilaakeroinnissa ei ole säätövaraa.
    Toinen yleinen käytäntö on koneistaa laakeripesät ja laittaa jonkin uudemman koneen laakeriliuskat. Jonkun BLMC:n tai Trumpan laakereita on käytetty, voin kaivella numeroita, jos tarvii.
    Öljy nousee pumpulta nokalle ja valuu runkolaakereille, kiertokangilla on roiskevoitelu. A:ssa ei juuri ole varsinaisesti öljynpainetta, puolen kilon luokkaa hyvässäkin. Öljymäärä ja puhtaus on tärkein. Ei ole myöskään öljynsuodatinta, öljynvaihtoväli on vain 800 km! Tuo tosin sen aikaisilla öljyillä, joten jokainen seuratkoon omansa öljyn väriä ja tuntumaa ja venyttäköön väliä sen mukaan.
    Nokka-akselin ratas on jonkinsortin kuitua ja voi kulua tai jopa pettää, mutta se ei hajota muuta. Öljypumpun käyttörattaan tai nokan puoleisen kuluman huomaa jakajan ylimääräisenä klappina.
    Vielä tuli mieleen kaikille muillekin moteille mahdollinen alakierroskolkotuksen syy, väljä mäntä naputtaa pyttyä. Samantyyppistä ääntä aiheuttaa myös viallinen männäntappi.
     
  6. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Re: A-Ford

    Onko nämä laakerit, mitä tarkoitat:
    http://www.taylorengine.com/prod01.htm

    Öljyä on koneessa oikea määrä, eikä ollut pahan väristä. Aika lirua tosin. Meinasin kuitenkin vaihtaa pikimmiten ja laittaa hieman paksumpaa. Jos se siitä rauhoittuisi.
     
  7. KUSTOM -53

    KUSTOM -53 1st gear

    Hyvä meininki !

    Itsellä oli aikaisemmin-29 Tudor ja ei oo vuosiin USA-autolla ajaminen ollu niin hauskaa kun banger kuljetti.
    Asenne kysymys. Ei saa harrastaminen mennä liian totiseksi, se tappaa luovuuden/hauskuuden lajista kuin lajista.

    Lisää aakkosia radalle.

    Itsellä -31 roadster-projekti hautumassa ja bangerin voimalla olisi tarkoitus kulkea.
     
  8. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Erittäin asiallista infoa, hatunnosto Anti-Midakselle!

    Ainakin mun mielestä noita kuvatuksia on mukava katsella, joten tässä sellaisia omasta projektistani, joka tuli suomeen syksyllä.
    http://public.fotki.com/tuumer/

    Puutteellisen rakentelutilan vuoksi auto ei ole edistynyt, mutta kyllä se sentään käyntiin lähtee ja muutaman kymmenen metriä sain sillä ajettuakin syksyllä!
     
  9. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    A ford

    Justiin noita laakereita tarkoitin, lohkoa ja veivejä pitää koneistaa, että ne sopivat.

    Vaikuttaa siltä, että SBCt ja lättykasit saavat bangereista pian seuraa rodien yleiskoneina ja varmaan saadaan syynäillä niitä jossain tapahtumissa.
     
  10. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Olisko mielekästä alkuperäistä sylinterinkantta laskea puristussuhteen kasvattamiseksi? Paljon siitä turvallisesti voi siivuttaa pois? Kaippa tuossa kesänkorvilla siihen vois koittaa vielä peltisarjaakin askarrella :) .

    Heikot on rakentelutilat täälläkin. Tilaa on kyllä Pohjolan tallissa reilusti, mutta viileää on :D .
     
  11. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    A-Ford

    Alkuperäiskannen palotila on laaja amme, kun taas yleensä virityskansien palotila on männän päältä muuten aika tasainen, mutta sen keskeltä lähtee venttiileille levenevä vähän sydämenmuotoa muistuttava palotila. Näin männänliike antaa paremmin vauhtia virtauksille vaakatasossa.
    Alkuperäistä koneistamalla tuskin pääsee yli B ja C-kansien noin 4,6:1:stä ylemmäs eli tuskin mitään todellista hyötyä.
    -Larry Brumfield Texasissa ei ota luottokorttia eikä anna tilinumeroa, joten se on aika hankala hankkia. Olen ostanut yhden kannen häneltä menemällä jenkeissä pankkiin ja ostin money orderin, jonka annoin UPS-kuskille käteen ja sain kannen.
    -5,5:1 "police head" tyyppisiä uusia kansia myy lähes jokainen A-Ford osaliike ja nykyisen vuodelta 33 olevan S-S speed headin ostin Denveristä Bert's Model A partsista. Bert'sissä on hyvin paljon myös purkuosia.
    -Erikoisemman näköisiä 6,5-8:1 sivuventtiilikansia laakeri- ja öljynkiertoparannettuihin motteihin:
    Dan Price myy hienoa rivotettua alumiinista Thomas kantta, Charlie Yapp rautaista kolmeripaista Lion speed headia ja Vintage Ford ja H&H ainakin alumiinista Winfield valutekstillä olevaa mallia.
    Saas nähdä mitä kaikkia näitäkin vielä hämmästellään kotomaassa joskus.
    Näillä näkymilllä minäkin starttaan keväällä vaihteeksi suht vakiona ja vaihdan koko koneen erikoisempaan versioon vähän myöhemmin. Auto on kylmässä tallissa säilössä, ei juuri viitsi talvella- mitään tehdä.
    Huhuille lisää siipiä: A.Blomroos on pitkään kehitellyt myös virimosaa omaan roadsteriinsa ja myös pahamaineinen A. Berghäll saattaa myös saada omansa tänä keväänä tulille.
     
  12. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Hieman vappuajeluiden aloitus venähti, mutta nyt on rakkine leimassa ja tullin paapperikilvet kourassa 8) .

    Peltitöitä oli kuitenkin jonkunverran, kuten myös sähköjen kanssa puljausta. Tulihan sitä samalla siistittyä hieman konehuonetta,sisustaa ja hieman ulkokuortakin.

    Täytynee tänään mennä vähän pöristelee kylille ja nauttia välillä ajamisestakin.

    PS. 6v sähköinen bensapumppu kiinnostaa jos ylimääräisiä nurkissa lojuu.
     

Kerro tästä muillekin!