A Fordin alustan madallus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Anonymous, 3.11.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites ootte suorittaaneet? Paljonko saa alas lehtiä poistamalla? Kannattaako hommata jäykemmät jouset? Taonko? Muita kikkoja? Paljonko dropattu etuakseli viekään muutosprossia? Kertokaa vannevaihtoehdoista. Oisko 16" hyvä, mistä saa? Kaupatkaa? Käykö jonkun VW:n vanteet suoraan?

    T: Alustan Tuunaaja
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Samalla kun tietäjät vastaavat tuohon edelliseen kysymykseen, niin tässä lisää kysyttävää aiheesta, ei tosin A-mallista, mutta yleisesti 30-luvun Fordeista:

    Eli V-tuen muuttaminen jaetuiksi splitbone-tuiksi edessä ja takana on ongelman nimi. Kiinnitys runkoon, mittakuvia, huomioitavaa joustoissa, kiinnitys akseliin, kulmien vaikutus ajettavuuteen ja kohdistuviin voimiin jne.

    Kaikki tieto on arvokasta kun ei ole aiheesta kokemusta (vielä). Myös linkit, kuvat ja artikkelit aiheesta kelpaavat.
     
  3. hagle

    hagle Gearhead

    Etupää putoaa helpoiten uudella poikittaispalkilla, droppiakselilla ja käännettynorraisella jousella. Tietenkään noita kaikkia ei tarvitse tehdä, mutta noilla eväillä putoaa Aakkonen edestä varsin riskisti. Takapäähän myös palkin ja jousen vaihto. Ja putoaahan se alas myös tiputtamalla hyttiä runkoon nähden. Vaihtoehtoja lienee yhtäpaljon kuin on toteuttajiakin.
     
  4. hagle

    hagle Gearhead

    Ai niin unohtui: putoaahan se tötterö myös rungon zetaamisella.
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  6. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Hi-Tech-billet-lehti Rod&Customin joulukuun numerossa oli jäykän etuakselin tekniikasta varsin hyvä ja käytännönläheinen juttu. Ko. lehteä saa vielä tällä hetkellä hyvinvarustetuilta R-kioskin myyjiltä. Ostakaa ja lukekaa.
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    minkä vuoden joulukuun numero on toi hitekki rot ja kustomi lehti rupes vähän minnuukkiin kiinostammaan. entäs kukas roppais etuakselin vai pittääkö ostoo valmis vai miten se tehhään takapään laskeminen on jo helpompaa.

    Peräkylän Pärtsäri
     
  9. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Minkään vuojen lehtijä tuota otvaelisit tänä päevänä lehtikaappijaetten tyrkyttelevän? Elä vuan sitte sotke roppoomista ja roppoomista. Se kun toenen sattuu olemaan sitä toohuva kun jyssäätettään jottae kiinni kivveen taekka petonkiin.

    Saukonojan Sulttaani
     
  10. B 49

    B 49 Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hahhah
     
  11. B 49

    B 49 Gearhead

    Lisää
    [​IMG]


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: B 49 2003-11-03 21:17 ]</font>
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitokset vinkeistä.

    Juttuahan hersyää- jatkakaapa tietäjät. Vanneasia kiinnostaa, eli A Fordiin erilaisia (vanhoja) vaihtoehtoja, ehdotuksia.

    Onko jollain linkkiä etupalkin muutoksesta alustan laskun tähden, siten, että koneen alkuperäiskiinnitykset ja veivin kolo jää?

    Koko etuakselisto vie 10 muutosprosenttia? Paljonko dropattu kanki?

    T: Alustan Tuunaaja
     
  13. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kävin vielä eilen hakemassa tuon ao. lehden. Ai että oli hyvä juttu, selvisi sitten eri tukienkin vaikutukset bumbsteeringiin ja muut oleelliset seikat.

    Oli muuten lehteen kelpuutetut 50 hienoimmaksi valittua rodia ja kustomia aika erilaisia kuin vuosi sitten julkaistussa samanlaisessa luettelossa. Näköjään toimittajien asenteet muuttuu lukijoiden mielipiteiden ja vallitsevien trendien mukaan... Heh, tulipa haukuttua tuonkin lehden toimittajat taas vaikka hyvän akselijutun kirjoittivatkin... :smile:

    Ainakin US-Partshan myy droppiakseleita, mutta myykö ne tai joku muu noita käännetyllä norralla olevia etujousia?
     
  14. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Nyt kun olen lukenut yhden artikkelin aiheesta, olen kaikkitietävä ja vastaan tähänkin kysymykseen...
    Harrastuksen alkuaikoina USA:ssa oli vain muutama paja, jotka muokkasivat orkkisakseleista dropattuja, ongelmana oli akselien joustavuus. Putkiakselit ratkaisivat kaikki ongelmat; voitiin tiputtaa reilusti ja oli tukeva. Nykyisen oldschoolnostalgiabuumin vallitessa tehdastekoisia droppiakseleita saa kaupasta, joten kaikki muut voi unohtaa. Tämä siis vapaasti suomentaen R&C:n artikkelista.
     
  15. rod

    rod 1st gear

    Kyllä se uspartsi myy noita Posien käännettysilmukkaisia jousia.
     
  16. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Jotenkin noin se sitten on ehkä pakko hoitaa:
    [​IMG] [​IMG]
    ???

    Kiitti rod jousitiedosta, onko jollakin hintatietoa suoraan vai joutuuko ihan soittamaan puhelimella?
     
  17. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Chevy ´53 2003-12-17 11:58 ]</font>
     
  18. hagle

    hagle Gearhead

    39:n etupalkkia voi hieman muovailla. Eli jousen kiinnityskohtaa nostetaan. Saavutettu madallus lienee tuuman luokkaa. Jo pelkästään 4" droppiakselilla ja käännetyllä jousella 39:n nenä putoaa varsin alas. Mites sinne taakse pitkät hairpin tyyliset tukivarret ja uudelleen muovattu jousi?? Tai sitten orkkis v-tukia hyväksikäyttäen??
     
  19. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Jees tänks. Auton runko (ja kori) eivät ole 39, joten etupalkkia voi muutella reilustikin. Joku mallikuva vois auttaa jos löytyy jostain linkistä. Jousenvaihto sen lisäksi voi olla paikallaan juu. Droppiakseli jää vielä tähän projektiin hankkimatta, ehkä myöhemmin.

    Takajousessa on 14 lehteä, joten muovailua tarvitaan. Rungon takapää menee täysin uusiksi kickupin takia. 37:n takapoikittaispalkki mulla on, mutta ei sillä perä ainakaan madallu, joten uusiksi menee sekin palikka.
    Mites tuon takapään V-tuen siirto irti kardaanista runkoaisojen sivuun hoidetaan? Vaatiiko jotain muuta vai voiko orkkiksesta vaan vääntää jaetuksi?
    Mikä hyöty on pitkästä hiusneulasta takapäässä?
     
  20. hagle

    hagle Gearhead

    No hairpin on ehkä väärä termi sinne taakse. Oisko ladderbar oikea?? Vähän samanmoinen kun mitä SoCalin valmiissa runkopaketissa tulee mukana. Eräs suomalainen rodi ukko on koeajojen perusteella vakuuttunut sen hyvistä ominaisuuksista.
    Orkkiksen siirrosta mulla ei ole heittää faktaa, mutta eiköhän sen melko simppeli homma ole. Taakin etupäähän kierre ja joko uniball, raidepää tai hela. Ja sitten kiinni runkoon. Geometria pitää tietysti suunnitella.
     

Kerro tästä muillekin!