A Fordin alustan madallus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Anonymous, 3.11.2003.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tarkoitatko tällaista: [​IMG]

    Takanahan tuolla casterin muuttumisella ei ole väliä?
    http://www.rodandcustommagazine.com/rod ... d_04_z.jpg

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Chevy ´53 2003-11-04 13:59 ]</font>
     
  2. hagle

    hagle Gearhead

    Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa!!! Mä kun en osaa tällä virtuaalivirittelyllä muuta kun kirjoittaa, ja sitäkin hiukka ontuvasti.
     
  3. B 49

    B 49 Gearhead

    Mä ymmärsin tuon artikkelin vähän erilailla.Orkkis akseleita ei pystytty droppaamaan kovin paljon,2"-3".Isommalla droppauksella tuli ongelmia,eli akseli oheni liikaa ja sitten tuli ei toivottua joustamista.Putkiakselilla saatiin jopa 5" pudotusta.Ja sitten nykyiset oldschoolnostalgiabuumihemmot käyttävät mieluummin aitoja vanhoja droppiakseleita kuin kaupasta ostettuja uusia.Ja me täällä käytetään mitä nurkista sattu löytymään.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taidan jättää alustan laskun katsastuksen jälkeen. Voihan sitä hiukan valmistella kuitenkin. Eilen tuli tipautettua 4" koria rungon päälle, ihan kivan säväyksen antaa. Miten lie 203 pitkä siskoni mahtuu sisälle? 16" pyörät voisivat antaa aika säväyksen tuon korin laskun lisäksi? Mistä moiset? Vinkkejä mistä saisi dropatun akselin, tietysti tuommoinen vanha olisi hieno. Itse olen kyllä mieltynyt eniten tuollaiseen itsemurha-tyyppiseen etuakseliratkaisuun, miten lie tuollaisen laillisuuden laita?

    T:Alustan Tuunaaja
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    SoCalin äijä Rod&Customissa:
    Tube axles look more aerodynamic, are built out of smooth steel tubing (making them easier to chrome or paint), and are extremely RIGID. I-beam axles are either cast or forged, so they have a porous surface that can be more difficult to chrome without leaving nickel shadows in the channel that runs down the center of the axle. I-beams are also slightly FLEXIBLE and can twist as a car goes over uneven terrain. "The only reason to run a tube over an I-beam or visa versa is personal preference," says James. "Since the nostalgia wave has kicked in, the ratio has really increased in favor of the I-beam, so WE ARE ACTUALLY DEVELOPING a 5-inch dropped I-beam that will offer the best of both worlds: the drop of a tube with the traditional look everyone wants."

    Hannu Kuutti, Ajoneuvohallintokeskus:
    Runkoa saa modifioida tällä hetkellä melko vapaasti, mutta rakenteen tulisi säilyä turvallisena ja asiallisesti toteutettuna. Poikkeuslupaa muutokselle ei sinänsä vaadita, mutta rakennesuunnitelma olisi hyvä esittää jo etukäteen mahdollisten rakenteen "uskottavuusongelmien" välttämiseksi jollekin katsastustoimipisteelle.
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  7. B 49

    B 49 Gearhead

  8. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Huh kun on karu laite, oikein selkäpiitä karmii. Täytyypä seurata mikä motti tuohon tulee. Madallusratkaisut ovat hurjat! :-o
     
  9. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Voiko etujousen siirtää akselin takapuolelle näin? Tai siis voi kai kun siirtää vaan, mutta mitkä on vaikutukset (muuta kuin että keula laskee ja tulee hieno...)?

    http://www.pbase.com/image/13986887
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  11. Tupis

    Tupis 3rd gear

    A mallin jako tais olla 5.5 tuumaa. Viime talvena meidän tallilla yksi sovitteli Suzukin maasturin poikasen vanteita A malliin. Pulttijako kävisi, mutta keskireikä on Suzukin vanteissa liian pieni.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mullekko suuntasit viiskolme nuo kuvat? :smile:

    5,5 jako A Fordissa on. löytyy 14" ainakin Imperialista, jostain Lincolnista?

    15" vannetta käytettiin 50-luvun alun Fordin pick upista, uudemmissakin farmareissa on kai? Volgassa on, vihjeet mistä/ keneltä löytyy, yhteystietoja saa pistää tähän jatkoksi.

    Yllättävän pieni on muuten korkeusero 21" orkkis pinnavanteella ja päällä olevalla moponrenkaalla verrattuna 15" korkeaan diagonaalirenkaaseen. 15" on muistaakseni G78.

    T:Alustan Tuunaaja
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    ransetin vanteet saattas kans käyvvä
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuntuipa olevan aika voima irrotetussa takajousessa, vaikka hirtin sen taka-akseliin ennen kiinnikkeen irrotusta. Tarvinnee jousipakka purkaa ennen niputusta, että saa yleensä jousen liikkumaan sivusuunnassa? Oli puslat sen verran pahassa kunnossa, että joudun purkamaan. Kannattaako ko. heijarit tehdä ite, vai tilata? Ajattelin soikeiksi kuluneet pultit korvata 8.8:ja vahvemmilla, jousen ja akselin silmiin metalliholkit ulos ja muovipalikat sisälle?

    Jotenki tuntuu, että nuo mekaaniset 11" jarrutkin vois pysäyttää kunnossa ollessaan kärryn vai onko vastakannanottoja?

    T:Alustan Tuunaaja
     
  15. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Omissa akseleissa on hurjat määrät lehtiä ja norra on niin älyttömän kaareva, että eipä taida pitkittäisistä jousista löytyä samanlaisia! Vissiin täytyy tosiaan päädyt kiinnittää norrasta ensin ja sen päälle koota loput lehdet. Itse ajattelin kyllä muutaman jättää pois noista 14 lehdestä... Ja ruosteethan pitää välistä poistaa, jotta toimii kunnolla.

    Aika kivasti mm. 38:iin syntyi puslat nailonista, niinhän niitä on tehty. Eiköhän käy tuohonkin.

    Onko käyttökokemuksia orkkiksista "iskunvaimentimista" eli koiran puruluuta muistuttavista pikkupalikoista? Noin niinkuin nostalgiamielessä etupäähän, ei mutkarata-ajoa varten... Onko tuhoon tuomittu kokeilu?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Chevy ´53 2003-12-11 10:56 ]</font>
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oli vaan hiukan pultti kuluttanut akselin silmää soikeaksi, kun oli varmaan rasvaus jäänyt hiukan huonolle huomiolle, siksi ajattelin holkittaa nuo jousen kiinnikkeiden reijät ensin teräsholkilla, johon sisälle nailonia.

    Sammakonkoipi-iskunvaimentimia kuulemma saa ihan Suomestakin, maksavat vaan aika tavalla. Kieltämättä sellaiset voisivat olla hauskat ainakin edessä. Kuuleman mukaan A Ford on ihan ajettava ilman iskunvaimennustakin.

    T:Alustan Tuunaaja
     
  17. HOPPA-UKKO

    HOPPA-UKKO 1st gear

    A-Foordin vakioalusta, ei siis madallettu, pelaa ihan mukavasti ilman iskareitakin, ainakin mun kärryssä. On tullu ajettua reilu parituhatta kilsaa ja hyvin on kulkenu kun matkavauhti on siellä 80 korvilla, isompiin heittoihin piti kyllä varautua ettei kartanlukija putoo kyydistä. Suunnittelin kyllä laittaa putki-iskarit jossain vaiheessa jos saa harvennettua perän välitystä että pääsee yli 90km/h. Sammakot on kyllä toimintansa puolesta aika joutavat,Ese laittoi 28:iin amerikkalaiset tehdeskunnostettut jotka piti korjata Suomessa ennen asennusta, vaikutus ei ole ajettavuuteen kovinkaan huomattava.
     
  18. koni

    koni 1st gear

    Lincolnissa tuo 5.5" jaolla voita vanteita on 15":na '57 ja vanhemmissa, '58-'60 vanne on 14". Imperial on käyttänyt samaa jakoa aina pitkälle 60-luvulle (vanne 15")..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2003-12-10 18:10 ]</font>
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Imperialilla on 5.5 jakoa 14", ainakin -57 mallissa, olen omin silmin nähnyt. Kiitos Koni tiedoista.

    T:Alustan Tuunaaja
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

Kerro tästä muillekin!