A:n jarrut ja madallus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja PLYM, 14.6.2015.

  1. PLYM

    PLYM 3rd gear

    A:sta kysymyksiä. Tarkoitus olisi madaltaa kohtuudella autoa ja saada hiukan paremmat mekaaniset jarrut Aakkoseen. Todennäköisesti moottorina tulee siis säilymään bangeri. Miten onnistuu seuraavanlainen kombinaatio? Mahdolliset tarvittavat muutostyöt?
    32:n etuakseli ja mekaaniset jarrut(ilmeisesti siis isommat kuin A:ssa?) yhdessä A:n omien mekaanisten takajarrujen kanssa.
    Tuleeko ongelmia erilaisten jarrujen geometrian/vivuston suhteen? Varsinaisessa droppiakselissahan ainakin tarvitaan muutoksia mekaanisten jarrujen kanssa. Riittääkö 32:n perch?
    Jos edessä olisi 32:n etuakseli, käännetyt norrat, ehkä lehti pois ja takana myös käännetyt norrat ja lehti(ä) pois tai esim. T:n jousi. Alla todennäköisesti 16" pinnavanteet. Onko kokemusta millainen madallus/stuukki saavutettaisiin.
    Huippumadallusta ei siis tarvita mutta jos saisi sen ilmeisimmän mobilistilookin pois ja ehkä hieman etukenoa niin, että pyörät istuisivat kauniisti lokasuojien muotoihin ilman massiivisia ilmarakoja. Mikä voisi olla harmoninen, tasapainoisen stuukin edellyttämä rättirengastus?
    Jos takamadallus ei riitä, niin sittenhän runkoa olisi kiksautettava esim. rungon korkeuden verran. Johtaako tämä taas siihen, että -32:n etuakselin kanssa keula jää korkeammalle?
    Tiedän, onhan näistä tietysti keskusteltu, mutta aloittelijalle ilman kokeneempia tallikavereita eri kombinaatioiden hahmottaminen on aika vaikeaa.

    Tässä näin aluksi ja vastauksista kiittäen,

    Matti
     
  2. BBC

    BBC Guest

    Miksi pitää vaihtaa A:n mekaaniset jarrut B:n mekaanisiin?
    Meinaatko että 1932-34 mekaanisilla jarruilla on jotain parannusta jarrutehoon niissä nopeuksissa missä ajetaan A:n roiskevoitelu lättiksellä? Tuskin.

    120kmh ei ajeta A:n bangerilla, jos ei ole rakennettu hyvin läpi, hyvillä osilla. Ja vaikka ajettais niin ei ne 1932-34 jarrut kyllä autuaaksi tee, mutta uskotaan sitä hullumpiinkin asoihin maailmassa. Enemmän vaikuttaa se että missä kunnossa ne mekaaniset jarrut on ja minne ne tänäpäivänä "puoltaa" kun huomisesta ei voi koskaan tietää mekaanisten jarrujen kohdalla.


    Miksi ei voi vaihtaa drop akselia, jättää normietujousta ja panna 1939-45 tms. hydr. jarrut? Kaikki kerralla ja toimii. Jos haluat hitsata mekaanisten jarrujen palloja eri korkeuksiin jne jne niin siitä vaan, mutta pitää muistaa että tiellä liikkuu muitakin kuin itse rakentaja kotterollaan. Onhan se selvää että jos akselia dropataan eli vaihdetaan An akselin tilalle 1932-34 akseli ja dropataan hieman jousella, ei ne mekaanisten tangot eikä käääntömekanismit sovi suoraan, mutta kaikkeahan on tehty ja voi tehdä eihän se ole muuta kuin vaihtaa romut ja alkaa suunnittelemaan osia kiinni ja tehdä muutokset sitä mukaaa kun joku ei sovi suoraan.

    Tuolla työmäärällä kun ihmettelee ja vaihtelee saa paljon aikaan järkevää ja toimivaa. Eikä tuommonen 1932-34 akseli + turned end jousi kovin paljon muuta keulaa alas, ei vaikka haluais. 4" drop tiputtaa orkkis jousella jo sen verran että näkyy ja toimii.
     
  3. PLYM

    PLYM 3rd gear



    Siis uutisia BBC:ltä. Tuota juuri tarvitsin, perusteltuja mielipiteitä. Taitaa tulla hydrauliset jarrut...
    Kiitos!
     
  4. Ilari

    Ilari Gearhead

    Se on vähän mitä hakee, Itse vaihdoin ensin 4" droppiakselin käännetyillä norrilla olevalla jousella. Liian matala tuli mun makuun ja yhden vuoden ajon jälkeen vaihdoin 32-mallin akselin ja pidin jousen samana. Säätäisin eka itse edestä korkeuden mieleiseksi ja sitten vasta takaa että saat stuukin mieleiseksi. Mulla on 1939-mallin nestejarrut, mutta kuulemma mekaaniset jarrut on ihan hyvät myös. Siihen ei ole mielipidettä, tee niinkuin tuntuu, mutta jos tulee hitsauksia jarrujen kiinnityksiin, niin harkitsisin kaksi kertaa.
     
  5. Nimellinen

    Nimellinen Gearhead

    Sen enempää ottamatta kantaa kenenkään mieltymyksiin tai mielipiteisiin meni mullakin keula liian alas 4" akselilla ja käännetyllä jousella. 16" vanteilla hipoo käännöksissä jo lokasuojan reunoja. Kuten tuossa ylempänä jo mainittiin "orkkisjousi" tai ei käännetyillä päillä oleva jousi ja droppiakseli vois olla sopiva lasku ainakin lokareiden kanssa. Eli jos jollain on ylimääräinen ei käännetyillä päillä oleva jousi, joka käy 48" akselille voisin minäkin semmosen ostaa.
     
  6. Ilari

    Ilari Gearhead

    Mulla oli 46" leveä droppiakseli ja se olis kuulemma passeli madallettuna lokareiden kanssa. Mutta itse tykkäsin uudesta ulkonäöstä 32-mallin akselilla, joka on 52" leveä. Tosin sen vaihdettuani jouduin vaihtamaan ohjauksen osia ja jarruletkut sun muuta.
    1932-mallin akselilla ei saa oikein matalaa millään, ellei tee suicide-tyylistä ripustusta tms, mutta siinä on tiettyä old school-henkeä mikä puhuttulee mua.
     
  7. PLYM

    PLYM 3rd gear

    Näinhän se on. Mieltymyksensä ja perustelunsa kullakin. Itse ajattelin lähinnä myöhäistä 30-luvun tyyliä, josta mekaanisten jarrujen ajatus. Sama pätee madallukseen. Yhtä kaikki, kiitokset kaikille vastaajille.
     
  8. Ilari

    Ilari Gearhead

    30-luvulla ei juurikaan taidettu rajusti madaltaa autoja, mutta voin olla väärässä. Ehkä pikemminkin kevennettiin ja käytettiin ajanmukaisia viriosia muista automalleista(ehkä just 32-mallin akseli) tai tehtiin itse viriosat. Mielestäni 4" droppiakseli ei kyllä tuo 30-luvun henkeä autoon.

    Ideoita voit saada googlettamalla "prewar hot rod".

    Toisen maailmansodan jälkeenhän alkoi kisaaminen laajemmassa mittakaavassa ja viritysosien kaupallinen valmistus alkoi suuressa mittakaavassa.

     
  9. PLYM

    PLYM 3rd gear

    Joo, ei varmaan 30-luvulla paljon autoja madallettu. Sen takia tuota -32 akselia ajattelinkin. Tosin, useinhan tämä menee hieman soveltamiseksi jo ihan käytännön- tai budjettisyistä.
     
  10. Ilari

    Ilari Gearhead

    Niinpä, 1932-mallin akselit maksaa enemmän kuin 4" tarvikemallin droppiakseli. 1933-34-mallin akseli pudottaa saman mitä 1932-malli. Mulla olis yksi sellainen ylimääräisenä ja se olis budjettiakseli jos itse oikaiset sen. Se on just pajalla oikaistavana, mutta ei sille ole vielä tehty mitään. Keskeltä ajettu kiveen joskus niinkuin kaikki suomiakselit. :D
    Sen saa kyllä oikaistua ihan hyvin vielä kun vaan on riittävä prässi käytössä.

     

Kerro tästä muillekin!