Absit lukkiutuviksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Zippe, 14.10.2020.

  1. Zippe

    Zippe 1st gear

    Löytyykö tietoa mistä saisi valmistajan tiedot vm 1991 ford thunderbirdin abs jarrujen muutos lukkiutuviksi
     
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Mulla ainakin muuttui 91 caprice lukkiutuvaksi kun abs meni rikki. Jos ottaa sähköliittimen irti abs yksiköstä, tai sulakkeen pois, silloin se ei toimi. Kojelaudan abs valo syttyy, mutta siitähän saa lampun pois. Miksi se abs pitäisi poistaa? Se on hyvä systeemi normaalissa ajossa.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niissä abseissa on liikaa ylimääräisiä rikkoutuvia osia. Aikoinaan yks rallikuski veti jääraralla 325 bemarilla absien kaa ja sitte ilman sitä kierrokset ja ilman abseja veti nopeammat kierrosajat. Liitty autokouluopettajien koulutustilaisuuteen aikoinaan jossa kaveri oli silloin mukana. Absit on tarkoitettu keskiverto ja sitä tumpelommille kuskeille joita meistä kai siis valtaosa on.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu survastaan liinat kiinni liukkaalla ja ihmetellään kun ei kelkka käänny.
     
    LPV tykkää tästä.
  5. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Toisaalta aika harvalla on työ- tai kauppamatkalla kellotettavaa jäärataa?
     
    1purehell, Catiska, Mikkis ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Ei mullakaan mitään alun perin kysyttyä tehtaan ohjetta ole, mutta niinhän se on, että ABS on normaalin jarrujärjestelmän lisäosa, joka vaikuttaa jarruihin vain toimiessaan. Ja jos se on pois päältä, niin jarrut toimivat ihan normaalisti vain ilman ABS-toimintoa. Niissä autoissa, joiden kanssa olen itse ollut tekemisissä, on ihan mahdollista vaikka ruuvata pois koko ABS-yksikkö ja yhdistää putket suoraan pääsylinteriltä jarruille.

    Katsastuksessa jos on auton tiedoissa, että siinä on lukkiutumattomat jarrut, niin ne pitää olla ja ABS valon pitää syttyä kun laittaa virrat päälle ja sammua, kun moottori käynnistyy. Sitähän nyt ei käynyt ilmi, että onko kyseistä autoa tarkoitus vielä joskus katsastaa edes.

    Mitä tulee kilpa-ajoon jääradalla, niin eihän ABS:n tarkoitus ole lyhentää jarrutusmatkoja, vaan pitää auto ohjattavissa silloinkin, kun polkee poljinta täysillä. Jääradalla useimmat ajavat renkailla, joissa on nastat (tavalliset tai pitkät) ja kun niiden nastojen tarkoitus on purra jäähän ja vähentää liike-energiaa nimenomaan sillä, että ne tekevät jäähän muokkausta renkaan luistaessa, niin on ihan loogista, että ABS huonontaa jarrutehoa / pidentää jarrutusmatkoja jonkun verran. Kilparadalla se näkyy osaavan kuskin ajamissa kierrosajoissa, varsinkin jos on jotkut kisarenkaat alla. Liikenteessä se tuskin paljon näkyy jarrutusmatkoissa, mutta arvatenkin useimmille kuskeille odottamattomissa tilanteissa on helpompi survaista jarrut pohjaan ja ohjata tarpeen mukaan ennemmin kuin jarrutella pidon rajamailla tai yhdistellä tarpeen mukaan lukkojarrutusta ja ohjausliikkeitä, että saa auton pysähtymään ja pysymään toivotulla reitillä.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    varmaan koska aloittaja ei pidä ABS järjestelmästä. koko kysymyksesi lienee irrelevantti.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Laitonhan tuollainen muutos on liikenteessä, mutta purkamalla yksikön pois ja vetämällä uudet putket sen tilalle sen saa kokonaan pois.
    Väliaikaisesti saa pois poistamalla sulakkeen tai sähköliittimet keskusykiköltä jne...tällöin se on myös helppo palauttaa takaisin toimintaan.
    Tuon ikäisen auton ABS-järjestelmä on vielä aika alkeellinen verrattuna nykyisiin ABS/EBS-järjestelmiin, kauhean suurta eroa huonompaan/parempaan ei edes välttämättä tule...moniin vanhempiin autoihin ABS-jarrut ovat olleet vielä lisävaruste noihin aikoihin.
    Tuon ikäiset ovat lisänneet jarrutusmatkaa jonkin verran hitaan toimintansa tähden, idea onkin ollut käytännössä säilyttää auton ohjattavuus.

    Nykyiset järjestelmät pysäyttävät auton käytännössä nopeammin kuin ilman ABS/EBS-järjestelmää, koska maksimi jarrutusteho on jatkuvasti käytettävissä ja järjestelmä toimii monin kerroin nopeammin/sekunti...lisäksi ne on yhdistetty ajonvakautusjärjestelmiin.
    Jos nykyautosta poistettaisiin lukkiutumaton jarrujärjestelmä, niin siitä voisi tulla aika vinkeä ajaa ja koelauta olisi täynnä valoja ja herjoja.

    Itse en ole koskaan ollut erityinen ABS:n ystävä ja tavallaan inhoan noita, kuten myös ajonvakautussysteemejäkin, niiden kanssa kun tahtoo tulla vain riitaa...duunin kautta niihin on kuitenkin joutunut pakosta samaistumaan ja on käyty ajamassa jäällä liukkaakelinkursseja jne...viime talvena viimeksi Botnia-ringilla.
    Ihan hyviä systeemäjä loppupelissä kunhan niiden kanssa pääsee sinuiksi, mutta se onkin se kaikkein vaikein osuus vanhalle koiralle oppia uusia tapoja.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Itse en ole koskaan ollut erityinen ABS:n ystävä ja tavallaan inhoan noita, kuten myös ajonvakautussysteemejäkin, niiden kanssa kun tahtoo tulla vain riitaa..”

    itse asiassa riittää kun vapauttaa jarrun kun se lukkiutuu niin ohjattavuus säilyy. Ihan uusista tiedä mutta noin 10 vuotta vanhasta piti napista kytkeä ajonhallinta pois että sai käkkärillä vedettyä edestä vetävän sivuluistoon että sai pidettyä vedon päällä. Muuten ei olis noussu yheksänkytä asteen mutkasta jyrkkään mäkeen lumipöpperössä. Koitin muutaman kerran esp päällä ja uskoin sitten että vanha konsti on paree.
     

Kerro tästä muillekin!