Tosiaan mietinnässä on mitkä pöntöt tulevaksi kesäksi. Motti on vakio buickin 350. Hakusessa sellaiset pöntöt joiden tuloksena olisi sopivan matalat höpinät. Ei siis mitään peltisiä racerace soundeja. Olisi myös mukava, että matka-ajossa ei tarvitse pitää peltoreita päässä. Tällä hetkellä on paikoillaan molemmissa putkissa yhdet suhteellisen isot ovaalipöntöt jossa sisään- ja ulostulot keskellä.
Makuasioita mufleri jutut taitaa olla, päänsääntöisesti läpivirtaavat mökää paremmin ja kammio/turbo tyyliset hiljaisempia. Itse laittaisin lisäksi vielä resonaattorit, oli sit läpi hönkivät tai kammiot. https://www.onallcylinders.com/2012/06/29/sound-advice-a-quick-guide-selecting-right-muffler/
http://www.overdrive.fi/forum/threads/rallimoottoriin-hiljaiset-pakoaeaenet-miten.309104/ http://www.overdrive.fi/forum/threads/8-koneen-pakoputkirakenteet-ja-aeaenenvaimennus.235656/ http://www.overdrive.fi/forum/threads/aeaenenvaimentimista.185977/ Tuosta lukemista.
Aika makuasioita. Itse tykännyt että parhaat v8 äänet tullu aina pöntöillä jossa villaa ja näkee suoraa läpi. Mulla suunnilleen tommoiset 1 kpl per putki. Yllättävän hiljainen myös.
Sitten jos on v8 yhdellä putkella niin noit kun laittaa kaksi peräkkäin toinen keskelle ja toinen taakse niin tulee ihan super hiljainen, ainakin tollasessa Cadin 429cid koneessa.
Hyvä tietää. Mä hankin tuon malliset Cherry bomb glasspack vaimentimet 2" lähdöillä, vaimennusosan pituus 18". Tulossa vakioon 440 koneeseen valusarjoilla. Just arvelutti että ovatko riittävät ettei tulisi liian äänekäs.
2.5” cherrybombit oli todella äänekkäät blazerissa. Asensin ne metalliroskikseen ja blazeriin tuli simonsit.
Mun kokemuksen mukaan: - Taka-akselin ylitykset vaimentavat melkein yhtä paljon kuin vapaasti virtaavat vaimentimet - Pakoputken pään suuntauksella ja sijainnilla on todella suuri vaikutus sisämeteliin. - Paksuseinäisessä putkssa on kumeampi ääni ja ääni pysyy paremmin putken puolella. - Kovempi materiaali ( esim rst ) = heleämpi ääni Auton alle jäävät Ssorat putket isoissa Cherry-bombeissa on kivat kännissä ja selvin päin 5 min.
Metelin määrä riippuu tietysti myös moottorista. Mun L6 300cid F-150 autosta putosi putken loppupätkä joskus vuosi, kaksi sitten. No kun oli aurinkoinen viikonloppu niin kävin hakemassa käyriä ja ... ei ollut sen enempää Motonetissä kuin Biltemassakaan muita kuin "läpinäkyviä" vaimentimia 2,5" kokoisilla päillä. Semmonen sinne siis meni. Sehän on matalilla kierroksilla ihan ok. Moottoritiellä on vähän liikaa ääntä. Räyhäkkäämpi moottori mökästelisi tuommoisella 5 metrin mittaisella melkein suoralla putkella tooosi kuuluvasti. Kaksilla vaimentimilla mä tekisin normaalisti. Akselin etupuolelle oikeat vaimentimet, semmoset, jossa kaasu joutuu pikkuisen kiertelemään ja akselin takapuolelle resonaattorit. Jälkimmäisten taika on se, ettei tule "resonanssia" millekään kierrosluvulle. Ei ala "soimaan".
Nämä äänet ja värähtelyt on kyllä monimutkainen asia. Mulla oli joskus sen viimeisen mallin Escort ja siinä oli tämmöinen äänenvaimentaja: Mä olin että aijaa. Tuolla putken pidentämisellä on kai haettu jotain taajuuksia pois tai sitten ei..Ton tyyppisiä viripönttöjäkin on myynnissä.
Mulla kävi taas Cadin kanssa aikoinaan niin kun tilasin tunnetusta pakoputki firmasta uuden putkiston ja ehdotin jos laitetaan kaksi suoraa vaimenninta niin myyjä sanoi et alkaa pakoputki resonoida eli soida. Myi sitten resonaattorin ja kammiovaimentimen sen jälkeen, kun Cadissa on resonaattori ensin vaihelaatikon vieressä, no siinä kävi sit niin et pakoputkisto kuitenkin soi ja resonoi, olisiko ne kuitenkin pitäny olla toisin päin, mutta tankin vieressä ei pahemmin tilaa ole vaimentimelle. Vaihdoin kammio vaimentimen tiallle suoran vaimentimen ja resonointi soiminen loppu siihen ja äänet tosi hiljaset silti vaikka kaksi suoraa vaimenninta.
Hyvä esimerkki tuossa yllä. Näistä voisi jopa kerätä tietokantaa. Jos on onnistunut vaimenninsetti jossakin autossa jollakin moottorilla, niin omaan topikkiinsa kuvien kanssa. Ehkä ääninäytekin. Joku joskus jossakin voisi päästä ykkösyrityksellä toivottuun lopputulokseen.
Takapöntölle tuli lisäputkesta hieman vastapainetta ja jää paremmin mökä sinne sisäpuolelle. Tehtaalla niillä riittää resursseja viritellä noita ja tuossa on voinut käydä niin, että on saatu yhdellä vaimentimella riittävä, jopa yhtä hyvä tulos kuin ennen, jolloin piti olla kaksi. Taas jäi vitonen tehtaalle ja se on miljoonien autojen busineksessa johtajan bonuksissa paljon ja duunarillekin ehkä kolmesataa euroa aloitepalkkioita.
Mä luulen, että ei toi vastapaine ole se juttu, vaan se itse putken pituus. Liittyy niihiin Heimholz kaavoihin jne. Vrt urkupillin pituus. Tulee erilaiset äänet erilaisilla pituuksilla.
Flowmaster on tehnyt tuubi videoita joissa selitetään eri vaimentajien rakenteita ja niiden sopivuuksia eri käyttöihin. Löytyy ainakin sanoilla How to Select the Right Flowmaster Muffler
H:n resonaattori on umpiperä ja pelaa jotenkin seisovilla aalloilla ja aina vain yhdelle taajuudelle. 1.2 TSI ahtoputkessa on kolme liki saman pituista haaraa. Ne on noita resonaattoreita. Ääni on painevaihteluita. Äänenvaimentimessa vakionopeuksisen kaasun virtausnopeus rikotaan. Villoilla saa nopeimmat nopeusmuutokset jarrutettua lämmöksi. Äänenvaimentimen vastakohta on äänenvahvistin. Grammarin torvi tai joku megafoni -tyyppinen tötterö ilman sisäkaluja prätkässä. Tuo lisäputki ”kuormittaa” äänenvaimenninta. Vaihtelevan nopeuksinen kaasu opettelee uudestaan vakionopeudelle tms ja hukkaa taas liike-energiaansa. Jotenkin noin.
Mä tein volvoon cut outtien jälkeen megafonimuotoa siihen mölinäputkeen. Jos mölisis vielä enempi kun ajaa läpät auki. Läpät kiinni tuli tosi hiljainen, paljo hiljaisempi kuin ennen. Oikeat koeajot vielä suorittamatta.