Äänenvaimentimien mietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Antsa99, 4.2.2021.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    98 Passatissa tuli ilmeteltyä ilmanputsarin ja kaasuläpän välissä olevaa umpiputkea. Kun saman vuotisessa ja samalla koneella olevassa A4 ei moista ollu, niin sit selvis että on tosiaan
    Helmholtz resonaattori.
     
  2. Mä ajattelin jotain tämmöistä:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Tai siis enemmänkin tuo jälkimmäinen kuva.

    Näyttää joku rakennelleen pakoputkeen noita resonaattoreitakin:

    [​IMG]
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu on mielenkiintoisia juttuja. Tossakin putkistossa nuo kammiot on suunnilleen... hetkinen. Mulla on vieressä hylly, jossa on kymmenittäin saman kokoisia astioita. Ne on noin 20cm pitkiä, sisähalkaisija noin 9cm ja sisäpituus 19cm ja jos laittaisin jokaisen päälle CD levyn, joka on noin 2mm paksu ja joissa jokaisessa on 2cm reikä. Hmm mulla olisi kymmenittäin 120 Hz imupiirejä huoneessa. Lähtisköhän joku sävel kuulumasta?
     
  4. vwg4

    vwg4 1st gear

    Itellä ois sama kysymys.
    Jos "resonator" hakee googgelilla, löytyy käytännössä vibrant tuotteet ei muuta.

    Monelta valmistalta löytyy pyöreitä äänenvaimentimia joissa suora reikäputki ja eriste ympärillä. Onko nämä kaikki käytännössä resonaattoreita?

    Omassa pirssissä rst 2*3" x-putkella ja ovaali läpivirtausvaimentimet ennen taka-akselia ja siitä putket taakse(loppuu auton alle takana) .
    Perimätiedon mukaan hyvinkin kovaääninen "drone" ääni kapiinissa-tuskin moottorin vaihto vireästä isolohkosta 4.8 'pikku-ls':n asiaa korjaa. Eli pitänee resonaattori lisätä...
     
  5. Weijari

    Weijari 3rd gear

    Koitappa vaikka "exhaust resonator"... Tulee tarinaa yhdeksi illaksi.
     
  6. speedy

    speedy Double Gearhead

    Mullon voortissa 2 resonaattoria, pultattuina suoraan pakosarjoihin :D
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Perinteinen änkkäri pönttö muuttaa äänen voimakkuutta eli volyymia, resonaattori muuttaa äänen taajuutta.
     
  8. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kertokaa nyt mitä sillä resonaattorilla täällä tarkoitetaan. Yritin googlettaa, mutta Googlella tulee ihan kaikentyyppisiä äänenvaimentimia, eli perinteisiä kammiovaimentimia, perinteisiä reikäputkityyppisiä absorptiovaimentimia, erillisä Helmholz-resonanssipönttöjä (jotka resonoi yhdellä taajuudella), sekä umpinaisia putkihaaroja (jotka resonoi monella taajuudella). Onko näistä joku (mikä?) se teidän "resonaattori"?
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllä!
     
    Jouni_K tykkää tästä.
  10. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Muokattu: 20.2.2021
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Hemijeepin original resonaattori on isohko pönttö jonka läpi kulkevassa putkessa on reikiä vain lyhyellä matkalla. Tosi tehokas poistamaan basso resonointia. Se on mun resonaattori! :)
     
  12. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Dynossa testattu 620 hp 454 eri koon putkistoilla, 4.8 varmaan parempi pienemmällä putkella

    Youtube MotorTrend Channel
    The Power of 2.5 vs. 3 Inch Exhaust
    You're sitting around with your typical street/strip V-8 and wondering, should I get 2.5-inch-diameter exhaust pipes and mufflers, or should I go 3-inch? In this episode of Engine Masters, presented by AMSOIL, we will help you decide, giving answers about power, tuning, and weight on 2.5- and 3-inch systems.
    Made 620 with open headers, 600 2.5 inch pipes and 617 with 3 inch pipes
     
  13. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kaikille resonaattoreille yhteistä on että ne pitää virittää jollekin taajuudelle, eli sama purkki toimii eri tavalla eri kokoonpanossa. Tarkoitus manipuloida äänen sävyä..

    Netistä: Types of Exhaust Resonators

    CHAMBERED
    This type of resonator works using multiple size cavities to cancel sound waves from the vehicle engine and produce a cool buzz. The exhaust resonator uses metal plates, also known as baffles, and a single chamber to make the sound coming out of the car engine bearable to your ears. These resonators are designed to cancel sound waves that the standard muffler installed in the engine does not allow to escape. They work differently based on the muffler and engine brands.

    DISSIPATIVE
    This is the most common type of exhaust resonator. These resonators come with fiberglass or metal packing material that absorbs the loud sound from the vehicle engine. The packing material on the resonator is pliable and soft, and thereby absorbs and reduces the sound volume by canceling the sound waves. It comes in two forms: with a louvered core and without a perforated core.

    EXPANSION CHAMBER
    This is the most efficient and simple exhaust resonator available. The resonator comes in a simple tube with varying diameters. A section of the tube has a smaller diameter compared to other parts. When sound waves enter the tube, they bounce and cancel out, thereby reducing the volume, frequency, and pitch. This way, your vehicle exhauster produces sound with a lower tone.
     
  14. vwg4

    vwg4 1st gear

    Samaa Epäilisin, ja jos olisin alusta asti tehnyt olis pienemmästä rööristä. Eikä rst.

    Kuitenkin nyt tarkoitus hyödyntää kopan mukana tullutta "pääomaa", eli tässä tapauksessa putkisto. Piti tosin rankasti muokata...
     
  15. vwg4

    vwg4 1st gear

    Thanks.
    Tuon vois tulkita niinkin että ei ajossa kuuntelematta kannata liikoja tehdä. Ja että valitettavasti ei auta muu kuin try-and-error metodi.

    Chambered siis tällä hetkellä löytyy.

    Dissipative:
    seuraavaksi, vaikkapa tommonen(olettaen että vaimennusmateriaali sisällä) https://martelius.com/vaimennin-3-turbex-rst

    EXPANSION CHAMBER:
    , eli db killer, https://m.motonet.fi/fi/tuote/148619/3-Desibelivaimennin-o76mm
     
  16. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Googlella löytyy "exhaust drone resonator"

    Omaan pitäis kehitellä jotain..
     
  17. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

Kerro tästä muillekin!