Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja BRC1, 7.1.2009.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

  2. ata

    ata Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Uponoriako tuo imuputki on? (ja minä tilasin Australiasta saakka)
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Joo bilteman pökäleputkea...! :rotfl: Oli nopee laittaa ja makso reilun kympin. Sit ku toiminnallisuus tai muutostarpeet on todettu, voi imuputkistoa rakennella vaikka alumiinista tai rosterista. Toisaalta muoviahan tuo imusarjakin on, niin miksi impuputki olisi sen kummempaa kamaa!
     
  4. ata

    ata Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Juu, muoviahan se Australiasta asti tilattu tehdastekoinen LS1:n imuputkikin on... vain halkaisijaltaan isompaa ja paksumpaa kuin alkuperäisenä ollut "norsunkärsä" jonka virtausominaisuudet eivät liene parhaat mahdolliset. Jos sillä nyt mitään oikeaa merkitystä on... :) mutta tuo viemäriputkiratkaisu "vähän" halvempi ainakin: http://www.jhpss.com/Pontiac-GTO/hsvmafpipes.htm
    [​IMG]
     
  5. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Oma LS3 sai ahtimen täksi kesäksi, vahvistui tuon myötä fakta että viinaa tankkiin näissä ahtimen kanssa.

    Lähtökohtana ns. avaamaton kone.
    Nokka, 227 / 238 and 0.50" 0.583 / 0.600" LSA/ICL 112 / 108
    1 3/4 pitkät peltisarjat, 2.5" tuplaputkisto x-pipellä.
    Ja vaparina 505hp, 660nm
    [​IMG]

    Pulttasin koneen kylkeen kiinni Paxton Novi 2200SL keskipakoahtimen ECS kiinnikesarjalla, tuollainen valikoitui lähinnä sen takia kun setti oli käytettynä myytävänä Suomessa. Ahtimen tuotto 1450cfm eli vakiokoneelle "riittävä".

    Ekat säädöt ajettiin bensalla, 650hp / ~750hp alkoi nakurajaa löytymään, ahdot 0.8bar.

    Sitten vaihdettiin viinaan, ekat vedot viinalla 726hp / 850nm, bensapumpun tuotto loppui. Ennakoihin ei oltu koskettu vielä tässä vaiheessa, n.100hp/100-150nm hukassa.
    [​IMG]

    Tehtiin sähköohjattu ahtovuoto rajoittamaan ahtoja 4000rpm jälkeen (koneen rajat) ja isompaa bensapumppua. ahdot vähän alle 0.6bar ja ~720-730hp/870nm. Lopullisissa lapuissa kytkin tai renkaat luisti viimeisen tonnin aikana joten tehokäyrä notkahtaa lopussa, lapulla ~670hp.
    [​IMG]

    Enemmän autosta tuolla -> http://overdrive.cc/forum/viewtopic.php ... 5&start=30
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Jostain syystä GM:n vadit vaan toimii paremmin jos niis on toi imuputki viemäriputkea.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    On se mattaväri sitten kaunis mettässä muotoillussa ameriikanpellissä :rotfl: , eikä konekaan hullumpi.
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Onko toi alkuperäisestä johtosarja miten vaikea tehdä muutella vanhempaan autoon? Eikös sieltä poisteta aika kasa ylimääräisiä johtoja?
    Mulla olisi -06 silveradosta 5.3 ja laatikko vielä pultattuna yhteen ja orkkis johtojarja vielä paikoillaan. Jos tunkasis sen johonkin autoon..

    Onko toi johtosarjan muuttelu kova homma? Vai pitääkö ostaa valmis?
    Tekeekö joku virabeli hommina tuollaisia? :D
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Ei pitäis olla kovin paha homma muokata, netistä löytyy paljon ohjeita ja jopa videoita miten se menee. Saapahan mieleisen pituiset johhdotukset ja siistististi vedettyä ja ecuboksin haluamaansa paikkaan yms. Siis kun muokkaa ite. Valmiitkaan ei toki tuhottomasti maksa, valmistajia on vaan paljon ja erilaatuisiakin on tarjolla. Mä olin tosi tyytyväinen tohon omaan johtosarjaan jonka tilasin PSIconversion firmasta.

    En muokannu ite koska veten johtosarja oli tuhoutunu ja varalle saadussa pickupin johtosarjassa oli aika paljon eri töpseleitä. Mutta siinä touhuillessa tajus että suht simppeli se olis muokata. Työläs toki, muttei vaikee.
     
  10. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Täältäkin pisteet PSIconversionille. Yksi edullisimmista paikoista ja laadakasta jälkeä. Ite ostin vielä käytetyn/testatun ECU:n heitä johon pojat ohjelmoivat siellä laatikolle uudet vaihtopisteet mun perävälitykseen ja rengaskokoon paremmin sopiviksi.
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. Roc

    Roc Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Johtosarjan muokkaaminen on kyllä helppo homma. Käytännössä yhden illan siihen saa kulumaan, mutta eipä juuri enempää. LSx on kuitenkin periaatteessa jo tehtaalta aika lähellä "stand alone" systeemiä.
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Oliko noissa PSI:n johtosarjoissa sulakkeet ja releet mukana vai pitääkö ne vielä rakentaa erikseen itse? Oliko minkä hintaisia?

    Tuolla ebayssa on aika monta tarjoajaa, johtosarjojen myyjiä ja sun omasta johtosarjoista tekeviä. Mulla on sähkönen kaasuläppä ja siihen poljin systeemit ja kaikki.

    Vähän mietityttää ostaisiko uudenvai tekisikö tuosta vanhasta, kun ei ole tuo sähkö homma vahvimpia puolia.

    Jos joku tuntee että tekee tuon johtosarja muutoksen heittämällä ja tuntuu että voisi tehdä sen pienellä vaivan palkalla niin voi laittaa vaikka yv:tä! :(
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Oli sulakkeet ja releet perus jutuille, sit oli flektien herätteet muttei niille releitä. PSI:tä porukka kehui tosi paljon LS1tech foorumilla. Noin viishunttii makso.
     
  14. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Mikäli joku kaipailee johtosarjaansa muutoksia, niin yv:tä vaan tulemaan.

    Normaalit muutokset:
    - ylimääräisten piuhojen poisto
    - johdotukset nopeus- ja kieppimittarille
    - Vikavalon johdotus
    - OBD2-pistokkeen asennus
    - Automaatteihin turbiinilukon ohjaus
    - Sähköflektien johdotukset. (trukkikoneissa ei valmiina omaa pinniä näille)
    - P/N kytkimen johdotus

    Tarvittaessa voin johdotella releet ja sulakeboksit myös valmiiksi. Custom-mittaiset johtosarjat onnistuu myös.

    Myös ECUjen ohjelmointia, mikäli laittaa purkkinsa johtosarjan mukaan.

    -Ajoneston poisto
    -Saastelaitteiden poisto
    -Takalambdat
    -Rengaskoon muutokset
    -Perävälityksen muutokset
    -Torque managmentin poisto/vähennys
    -Vaihtopisteiden muutokset
    yms.

    Kiinnostuneet voipi laittaa yv:tä tai soittaa 0407432549.
     
  15. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne


    Pari LSx-trukkikoneen johtosarjaa lähti tänään maailmalle, joten taas olis aikaa askarrella halukkaille.

    esimerkkinä:

    - ylimääräisten piuhojen poisto
    - johdotukset nopeus- ja kieppimittarille
    - Vikavalon johdotus
    - OBD2-pistokkeen asennus
    - Automaatteihin turbiinilukon ohjaus
    - Sähköflektien johdotukset. (trukkikoneissa ei valmiina omaa pinniä näille)
    - P/N kytkimen johdotus
    -Sulakerasia 12 gm sulakkeelle--->>tälläinen http://www.bluesea.com/products/5026
     
  16. Roc

    Roc Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Laitetaan tännekkin vanhaan topiikkiin pieni dynokokemus tuollasesta 5.3 litrasesta LS patista. Kone tuli jenkkilästä romiksen kautta Suomeen, alunperin kone ollut 2004 vuosimallin Tahoessa.

    Moottoriin tehtiin tämmöinen "new school meets old school" -teema, eli ruiskuvermeet riisuttiin pois. Tilalle tuli Edelbrockin Performer RPM imusarja ja Quickfuelin 750cfm kaasari. Orkkis suorasytkää tuli ohjaamaan MSD:n sytkäboksi, mikä tehty juurikin LS kaasari swappeihin. Kaikki tuli edullisessa paketissa Ebayn kautta.

    Vakio nokkahan tuommosessa 5.3 litrasessa on todella wimpy: 190/191, 0.466/0.457 ja LSA 114. Jos jotain tämmöseen kannattaa ja pitää tehdä, on vaihtaa nokka. Edelbrockilta löytyy sopivasti 2 vaihtoehtoa mitkä on vartavasten suunniteltu LS myllyihin kaasareilla. Tähän tuli se miedompi vaihtoehto, osanro 2215. Arvot vielä aika maltilliset: 220/220, 0.510/0.510 ja LSA 111. Venttiilin jousiksi otettiin GM:n alkuperäiset LS6 venajouset.

    Pakosarjoiksi tuli myös Ebayn ihmeellisestä maailmasta kiinalaiset pitkät pakosarjat, halvimmat mitä löytyi.

    Moottoridynossa apulaitteet kiinni tommonen kombo antoi 391,4hv ja 523nm. Huipputeho tulee 6300-6400 kierroksella, ja vääntökäyrä on asiallisen pöytämäinen...

    Ja mikä parasta, antoi melkeinpä tuon verran suoraan out of the box. Kaasaria ei tarvinnu säätää ollenkaan. MSD:n boksiin tuli mukana siru, mikä on suunniteltu tuohon Edelin 2215 nokkaan.

    Jos joku haluaa helpon (ja halvan!) reseptin melkein 400 hevoseen, niin saa vapaasti kopioida. Tiukemmalla Edelbrockin 2216 nokalla olis mennyt varmasti 400 hummaa rikki, mutta varmasti hiukan alaväännön kustannuksella... Toisaalta noi Edelin nokat taitaa edustaa jo aika iäkästä designia, joten ei oo varmaan mitkään optimi valinnat, mutta näköjään toimii kyllä.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Hyvät tehot tullu "pikkumosasta"... itekki miettiny nokan vaihtoa LS1 mottiin, mut painavas autossa alavääntöö ei sais hukkaa yhtään. Mut luulis tossa vähän olevan kiristämisvaraa, ennenkuin alkaa kärsimään.
     
  18. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Mitähän sieltä olisi irronnutkaan sekventiaali ruiskulla ja suorasytkällä...
     
  19. Roc

    Roc Gearhead

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Alkuperäinen suorasytkä pysyi käytössä. MSD:n sytkäboksi ohjaa 8 puolaa lukien nokan ja kampuran asentotunnistimia.
    Jenkkiläisten lehtien dynotestit ei ainakaan tunnu saavan isoja eroja ruisku ja kaasari LS koneille.
    Käyttömukavuus ja taloudellisuus olis alkuperäisellä ruiskulla varmasti parempi, mutta tässä ei haettu noita ominaisuuksia.
     
  20. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Re: Älkää vaan suunnitelko näitä LSx moottoreita käyttävänne

    Totta tosiaan, suorasytkä säilyi.
    Onhan nuo vakio ruiskuimusarjat vähän muovisen näköisijä,
    mitä lie komposiittia...
    Oisko dynolappua laittaa näkyville?
     

Kerro tästä muillekin!