Ahtaminen ja kaasutinmoottori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 16.1.2023.

  1. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Ensimmäinen turboautoni oli VW Kombiwagen eli "pallokeula" johon rakensin vanhasta 1,6 jokkismoottorista turbokoneen. Kaasarina toimi joku vakio solexin 31mm pict . Polttoaineen paine oli ruiskuauton pumpulla ja sillä "lotus" säätimellä. Mistään mitään ymmärtämättä vanha traktorin turbo kiinni, pakopaineesta avautuva venttiili pakosarjaan ja laitos ajoon. Pelasi ja kulki yllättävän hyvin moiseksi, käytiin jopa ajamassa 1/8 mailia. Myöhemmin möin auton pois ja seuraava omistaja pudotti pakoventtiilin männän päälle. Hommasin auton takaisin hylkyautovarikolta ja pelastin moottorista hyödylliset osat kuplaani. Tässä vaiheessa olin tutustunut Oksasen veljeksiin ja otin mallia heidän kaasareista, CD175 strömberg kiinni ja taas mentiin lujaa (ainakin niin kauan kun männät kestivät...) Auto löytyy vieläkin tallista, pitäiskö herätellä vielä ajoon?

    Eikö Boshin k-jetronicin putkia ole myös muovisia audeissa/volkkareissa?
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    EEntäs Pönnin kaasariturbot? Suojanenkin ajo mun mielestä kasin puolelle Mustangilla ekalla centrifugaalikokeilulla, Dominaattori imupuolella. Mul ei oo noist oikeen kokemusta, CSU painepuolella mut sitä ei ajettu ku kadulla eikä se ny mitenkään vakuuttanut kylhän silläkin toki voimaa tuli. Ja dynotouhuu normi holleylla painekotelossa. Se pelas yllättävän hienosti.ntäs Pönnin kaasariturbot? Suojanenkin ajo mun mielestä kasin puolelle Mustangilla ekalla centrifugaalikokeilulla, Dominaattori imupuolella. Ongelmat nois ei ehkä niinkään oo läpät levällään ajamisessa, vaan toiminta normikäytössä.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Turboissa oli jotakin omanlaisiansa versioita kaasarinläpi imemiseen. Tiivisteet on oltava, muuten syöttää öljyä. Turbo ja Sportster on kanssa "yhdistelmä vailla vertaa". Kampikammiontilavuus vaihtelee liki moottorin iskutilavuuden verran per työkierto, joka painepulssitus tuottaa jos jonkinlaista askarreltavaa huohotussysteemiin. Siis siinä tapauksessa, että turbon öljyn paluupuoli on kampikammioon. Öljytankki on em vehkeessä vakiona liian korkealla palautukseen ilman pumppua.
     
  4. No totta vatussa pitää herätellä..:cool: Ja ilman liikoja modernisointeja.
     
  5. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Tuohan eikös ole Tikkiksen oma kehitelmä? AEC-501 ex-works Saabbihan on
    Lucaksen ruiskulla ja rallycrossissakin niitä käyttivät. Meinasin vaan että Kellokoskella
    kokeillaan kaikenlaista että jos muitakin ruiskuja kokeiltu.
    Joskus Venäläisen Eikan Escortin BDA:ta (ex-Niittymäki?) pääsin silmäilemään mieleen
    jäi se Lucaksen voimanotto siitä nokkapyörältä ruiskulle venakopan toiseen päähän?
    Noita turbo dellortoja luulisi tästäkin maasta tallien hyllyiltä löytyvän?
    Eikös Kokon Kimmon Amatzonissakin moiset olleet?
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitä meinaat putkilla? Polttoaine? Ne on nylonia.
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Minämuistelisin rellu5 olleen 1 kurkkuisella solex dis32 kaasarilla jota käytettiin myös konela turbo ladoissa.
     
  8. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Joo, niitä määränjakajan ja suuttimen välisiä meinasin, joku muuten sanoi ettei niitä voi korvata kumiletkuilla mutta sekin tuli kokeiltua että toimii
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Joo noista oli puhetta, että kumiletkut joustas liikaa ja vaikuttas suuttimien avautumiseen.
    Se hyvä puoli noissa nylonputkissa ja letkuissa on, et ne kestää E85.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Luulisi vaikuttavan ruiskutusaikojen mittoihin siten, että vaihtelua tulee. Neste ei jousta ja paine nousee silloin kun sinne työnnetään. Mutku on kumiletkua, niin siellä on kaikenlaista jäännöspainetta sun muuta pakkaa sekoittamassa.
     
  11. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Mulla oli joskus 15v sitten yks aspeni 318 mihin värkkäsin blowthru-hollikan noiden ohjeiden mukaan:

    https://www.hangar18fabrication.com/blowthru.html


    Powervalve muutetaan avautuun ahdolla. Kohokammioiden paineistustuubien mitoituksella ja suuntauksella oli suuri merkitys. Seoksen rikastus ei ole ongelma tuolla tyylillä mutta itellä oli ainakin pientä ongelmaa löytää osakaasulle / alipaineelle sopivia säätöjä.
     
    4d sedan ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  12. Tässä on TopyCan kuvia Antsa Laineen Saabin konehuoneesta:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  13. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kiitti Mika!

    Tuo Laineen ruisku turbo on 2xDCOE x-ram imusarjan alapuolen kanssa pitkalla v-jakajalla.

    Tuo toinen oli budjettiratkaisu; kaasari imupuolella turboa ja vakio imusarja. Ei mennyt kovin kovaa. Laineen meni! Ohitteli saman lahdon 911a :)
     
  14. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    No nyt on harvinaista kuvaherkkua:) Juu ei kyllä Lucas ole tuo ruisku. Tänään selailin
    VM 9/78 missä se Antsan vapariruisku crossi siinähän Lucas löytyy.
    Onko nämä kuvat jo tiensä löytäneet Tikkiksen sivuille? Tuossa vieressä köllöttää lattialla
    kämpän koristeena risti-imu Webereillä:D Pitkä jakaja on sentään kaapissa:D
    ps. Näihin kuviin näihin tunnelmiin (jos ois päässy) :D
     
    Muokattu: 21.1.2023
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Samoilla ohjeilla kuin Valiant65 lähestyin asiaa kun muokkasin Holleyn DB750:n ahtokäyttöön.
    Aluksi oli Vortech centrifugaaliahdin, ja sitten oli kaksi Eaton M90 ja lopuksi kaksi Holset HX40:stä 400cid pikkulohkossa, ja kaikki blow thru kaasarilla.

    Omat taistelut oli hommassa aluksi kaasarihatun kanssa, mutta kun kopioin mahdollisimman tarkasti EV-hatun idean ja tein oman hatun lasikuidusta niin homma pelas kyllä ihan hyvin.

    Tosi tärkeänä huomasin kanssa sen että kohokammioiden tuuletusputket osuvat ilmavirtaukseen, ja etu- ja takakurkkujen välillä on virtausohjuri, hattu ikäänkuin jaettu kahtia . Toisena sen että vaikka käyttää isompia neulaventtiileitä niin niiden tulee olla kumikärkiset, rosteriset pikkusen tihkuu läpi ja rikastavat epäsäännöllisesti seosta tyhjäkäynnillä ja hissuksiin ajaessa.

    Itse käytin 1,5 ins. hg powervalvea etukurkuille, ja takana vaan isoja suuttimia. Tais olla niin että edessä päädyin 76-suuttimiin ja 2,3mm powervalven kanaviin, ja takana 98-suuttimiin, eli kyllä bensaa laitettiin ihan eri tavalla ilmaan sekaan kuin Holleystä lähtee ilman modauksia.
    Ahdolla avautuva powervalve jäi suunnitelmaksi, mutta sillä olis toimintaa varmasti saanut paremmaksi pienille ahdoille, täysillä ajaessa pelas hienosti näinkin.

    Sytkänä oli MSD 6-BTM, ja crank triggeri kiinteällä ennakolla. Tai siis ahdoilla tuolla BTM:llä oli muutamien asteitten myöhästys käytössä.
    Nyt ehkä tekisin hammashihnavetoisella etujakajalla jossa alipainesäädin ja keskipakoennakon säädin käytössä, katuajon ominaisuuksien vielä lisää parantamiseksi.
    Huohotuskäryt kans imasin huohotinpurkista alipaineella, ja ahtoa varten oli takaisku ettei ahto karkaa purkkiin, hyvä lisä tämäkin seoksen hallintaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuon näköisillä jutuilla harrastin, ja pumppubensalla ajelin.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja me nöösit vaan läppäriä lineupissa näpytellään…
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Näpyttäkää vaan, ihan hienoja juttuja nekin on, itellä vaan mekaaninen lähestymistapa on mielekkäämpi. Jos vielä joskus ajelen ahdetulla kipinäkoneella niin se on aivan varmasti kaasuttimella, mun mielestä se on se "juttu".
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eihän se ihan tekemätön paikka ole säätää kaasuttimen pitotputkiin menevän ilmavirtauksen tilavuutta ja painetta ECU:lla laajakaistan ohjaamana...

    Hemmetin herkkä oli sille kohokammion ja koko kaasarin paineistukselle. Eräänä syyspäivänä läksin 883/1200/turbo -motskarillani kohti työmaatani. Ei tekaissut Pihlajiston ABC:n valoissa yhtään ahtopaineita. Seuraavsasta risteyksestä U-käännös ja talliin. "Nyt tuli Keihinille päivät täyteen". Ja tuli. Tein ihan omatekoisen ruiskunohjauksen. Otteessa lukee vieläkin "Elka-Jetronic", vaikka se on jo Maxxeculla korvattu vuosien ajojen jälkeen. Maxxecua voi näpytellä vaikka reissussa, jos on läppäri mukana.

    En löytänyt motskaristani muuta vikaa kuin sen, että paine oli riivannut Keihin CV:n kantta, sitä luistikalvon päällä olevaa. Rungon jengat antoivat periksi. Siksi oli ikkuisen ruuvit ja mainittu kansi löysällä ja sen seurauksena valskasi paineita, joten luistin päällä ei tapahtunut mitään, eikä luisti avautunut. Turbo rokkasi ja tuotti jotakin, mutta kun ahtopainemittari ja moottori on luistin takana, niin ei mennyt kahva auki tilanteessa ilmaa moottoriin. Sikälihän tuo painepuolen kaasari oli kiva, että alle ahtojen se toimi aina niin, kuin Keihin CV toimii. Eli hyvin.
     
  19. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Olisiko ollut billetti kannesta apua? Vaikka eipä ne pikku ruuvit hääppöset ole. Itse aikoinaan ostin Evo Dynaan Edelin kannet jotka oli olleet turbo koneessa CV:llä hyvin oli kuulemma toiminut. Mielessä oli samanlaiset suunnitelmat mutta jäi toteuttamatta. Onhan se mainio kaasari vaikka onkin ruma:D
     
  20. Täällä OD:lla oli joskus pari vuotta sitten kuva jonkun modaamisesta 4-kurkkuisesta blow thru kaasarista, jonka pohjaan oli jyrsitty uusi kanava. En vaan yhtään muista missä keskustellussa se oli..Jos joku muistaa, niin voisi linkata sen ketjun.

    Tässä pari TopyCan kuvaa blow thru asennuksista:

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!